Revisie XR 600 uit 91

Arsx

MF'er
1 okt 2001
86
0
Blaricum
Hoi,

Ik zit met een dilemma. Ik heb een XR uit '91, gekocht in juni dit jaar voor 1700 euro. Nu blijkt na al een keer een nokkenas te hebben vervangen, het blok ook aardig ingevreten te zijn. Ik heb hem namelijk bij een revisie bedrijf gebracht om eens te kijken wat er aan mankeert. (blok bleef namelijk rare geluiden maken).

Er blijken ook wat tandwielen in de bak versleten te zijn.

Nu kan de revisie worden uitgevoerd voor +/- 2000 euro.

Wat moet ik doen? Is dit te duur of is het het waard. Heeft iemand hier ervaring mee?
 
een revisie van 2000 euro voor een motor die er 1700 kostte :?

Is het niet goedkoper om eens te gaan rondkijken voor een ander blok?
 
een revisie van 2000 euro voor een motor die er 1700 kostte :?

Is het niet goedkoper om eens te gaan rondkijken voor een ander blok?

Als je je blok laat reviseren weet je in ieder geval dat het blok goed is. Als je een gebruikt blok koopt moet je maar afwachten of je niet het verdriet van iemand anders koopt.
 
een fractie van de kosten? de helft...minstens...

ik vind 1700 best veel voor een oud model (of is het nét een nieuwe?)...

ik heb 900 betaald voor mijn nieuw model en gereviseerd..kosten kwamen wel boven de 1000 euro uit. Had wat minder kunnen zijn maargoed. Informeer eerst goed wat het bij bepaalde bedrijven kost voordat je het uitbesteed aan iemand.

Zelf doen is makkelijk maar zorg dat je goed gereedschap en een werkplaatshandboek hebt. Ik heb zelf alleen het persen van een nieuwe drijfstang en het honen van de cilinder door iemand anders laten doen.

Uurloon is hoog, blok reviseren gaat aardig wat tijd in zitten dus je kunt inderdaad veel geld besparen door het zelf te doen. Zelf doen is ook nog eens leuk en leerzaam, enige wat je kan tegenhouden is de tijd of totaal niet technisch aangelegd zijn (dan moet je geen offroad kopen ;) )
 
Je kan hem ook bij mij op de werkbank zetten.

Reviseren = een blok weer zo goed als nieuw maken. Das fucking duur, maar alleen op die manier kan een bedrijf garantie geven en dat moeten ze ivm wetgeving.

Als ik het doe, kunnen we overleggen wat je wel wilt en wat niet en op zoek gaan naar gebruikte spullen ipv nieuw bv.

Jammer genoeg zul je dan het revisie bedrijf de onderzoeks kosten toch moeten betalen en dat kan wel eens 150 euro of meer zijn ;(
 
€2000 voor een XR revisie???????
In mijn tijd dat ik bij een revisiebedrijf werkte(zo'n 15 jaar geleden)betaalde je dit bedrag,(4400 pieken!!),voor een komplete motorrevisie van een auto met alles erop en eraan.
Den haag,bedankt voor de euro jongens.Mijn advies,zelf lostrekken dat blok en cilinder laten boren en honen,(€100 max) en je kop laten reviseren,kleppen enzo als je het zelf niet kunt.
Als je bak nog goed is ben je verder wat lagers en pakkingen kwijt,met eventueel nieuwe koppelingsplaten.Ik denk dat je dan €600 kwijt bent.
 
las laatst nog een topic op supermotard.be van iemand die ook ongeveer 1400 euro kwijt was voor een aantal dingen laten vervangen.
Ro weet wel waar hij mee bezig is en dat zal je idd een hoop geld schelen.
Ik zie wel dat dingen voor een XR duurder zijn dan voor andere honda's.
Neonlampje hier van het forum heeft een CB450S, zijn onderdelen zijn 2x zo goedkoop als van een XR.
Natuurlijk is een zuiger enzo bij een XR groter dan bij een 2cilinder 450cc motor, maar een distributieketting die voor een CB 45 euro kost en voor een XR 90 vind ik toch wel belachelijk.
 
Ik heb dat ding al bij de "reviseur" liggen. Het is Van Maanen in Hilversum.
Vraag is moet ik het blok daar laten nu het daar al uit elkaar ligt of moet ik het in stukken naar Ro brengen.

Volgende vragen spelen op:

1) Small end moet vervangen, dus betekent nieuwe drijfstang. Honda levert niet alleen de drijfstang voor haar motoren, maar alleen comlete krukas sets.
2) Derde versnellingstandwiel vertoont slijtage, diepe groeven.
3) Hoe snel kan ik de onderdelen zelf vinden (heb hier totaal geen ervaring mee)

Ik vind tegen 2000 euro ook wel erg veel, maar daarnaast heb ik nog een R6 te koop staan........iemand hebben 6500 eurootjes.

Ik weet het allemaal ff niet meer...help! ;(
 
Prox levert een bigend setje. Kost iets van 150 euro uit mijn hoofd ex persen.
Smallend zal waarschijnlijk meevallen als er een nieuwe piston pen in zit trouwens. Meestal is de pistonpen een stuk verder heen als het smallend, maar dat kan ik pas beoordelen als ik het spul in mijn handen heb.

Van Maanen zit niet te ver bij me vandaan en hij kan volledig uit elkaar naar mij toe als je dat wil. Ik kan ook ff bij van Maanen gaan kijken voor je en eventueel dan advies geven, maar dat lukt pas volgende week maandag of dinsdag en kost wel iets. Meel maar naar ktmlc4apedinggmailpuntcom.
 
Zo ff de prijs opgevraagd. Van Maanen komt wel eerlijk over maar garantie heb je nergens. Aardige vent overigens, maar daar is je motor nog niet mee geholpen.
Any way hier is het lijstje. Kunnen de experts (Ro) een beetje beoordelen of dat goed zit.

Kosten revisie            XR600R            

2x 3e versnellingsbak tandwiel                  90 p.s.       180,00
Drijfstangset Prox (Incl pen roll en small end)             260,00
Distributie ketting                         75,00
Ketting spanner                         95,00
Zuigerkit compleet                         155,00
Koppelingsveren ivm slip                         15,00
Oliefilter en olie                         40,00
Pakkingset compleet                         105,00
Cylinder slijpen                         50,00

Totaal iets van een kleine 1000 euro ex arbeidsloon wat ongeveer 600 euro gaat kosten.

Alle onderdelen zijn op voorraad.
 
Heeft gekost 1700...gaat nu nog kosten 2000...
Voor 250 euro bijbetalen kom ik m ophalen, spaart je 50 euro... :? O-) :?



Ach, ik ben de beroerdste niet, zonder bijbetalen is ook goed O-)
 
Zo ff de prijs opgevraagd. Van Maanen komt wel eerlijk over maar garantie heb je nergens. Aardige vent overigens, maar daar is je motor nog niet mee geholpen.
Any way hier is het lijstje. Kunnen de experts (Ro) een beetje beoordelen of dat goed zit.

Kosten revisie            XR600R            

2x 3e versnellingsbak tandwiel                  90 p.s.       180,00
Drijfstangset Prox (Incl pen roll en small end)             260,00
Distributie ketting                         75,00
Ketting spanner                         95,00
Zuigerkit compleet                         155,00
Koppelingsveren ivm slip                         15,00
Oliefilter en olie                         40,00
Pakkingset compleet                         105,00
Cylinder slijpen                         50,00

Totaal iets van een kleine 1000 euro ex arbeidsloon wat ongeveer 600 euro gaat kosten.

Alle onderdelen zijn op voorraad.

Als je de complete motor hebt gebracht kloppen deze prijzen. De distributie ketting is orgineel fucking duur. Die kan ie wel goedkoper leveren (ik wel in ieder geval). Wat is er met de distr. aan de hand? De spanner zelf gaat bijna niet stuk, maar de as waar die op zit staat wel in meestal.
 
Bedankt Ro,
de distributieketting klapperde en inderdaad de as was versleten, zat geen "rem" meer op.

Ik denk dat ik hem maar laat maken, dan heb ik waarschijnlijk wel een goed motor voor 3 en een half duizend.....pleuro's wel te verstaan waar ik een paar jaar mee verder kan ..hopelijk

en misschien verkoop ik die R6 wel sneller dan verwacht..iemand interesse.

Groeten.
 
Scheelt ook weer 220 euro:
Je small end kan worden vervangen als je big end nog goed is. Dit word gedaan met een busje welke word geplaatst in het top end. Kost je 40 a 60 euro maar is weer OK. (mits je big end dus nog goed is!!)
 
Bedankt Ro,
de distributieketting klapperde en inderdaad de as was versleten, zat geen "rem" meer op.

Ik denk dat ik hem maar laat maken, dan heb ik waarschijnlijk wel een goed motor voor 3 en een half duizend.....pleuro's wel te verstaan waar ik een paar jaar mee verder kan ..hopelijk

en misschien verkoop ik die R6 wel sneller dan verwacht..iemand interesse.

Groeten.

Wat jij wil. Ik denk dat ik met arbeidsloon ietsje voordeliger ben, maar ik kan pas over 3 maanden een complete motor hebben. Een los blok kan ik al wel hebben.
 
Scheelt ook weer 220 euro:
Je small end kan worden vervangen als je big end nog goed is. Dit word gedaan met een busje welke word geplaatst in het top end. Kost je 40 a 60 euro maar is weer OK. (mits je big end dus nog goed is!!)

Daar ben ik geen liefhebber van. Er zit te weinig vlees om het smallend op te boren en dan een bus erin te zetten naar mijn mening.
 
Ik denk dat ik hem maar laat maken, dan heb ik waarschijnlijk wel een goed motor voor 3 en een half duizend.....pleuro's wel te verstaan waar ik een paar jaar mee verder kan ..hopelijk

Dat is wel een hele klap geld voor een 91-er
 
Ik heb ook al veel problemen met mijn xr gehad zoals choke klep binnen gezogen, distriebutieketting,drijfstang, 3de versnelling enz.ik heb er 1 op afbraak staan met nog een goede blok behalve de cilinder en zuiger.
 
Terug
Bovenaan Onderaan