Revit Ignition 3 zopas toegekomen, hoe verzorg ik mijn eerste leren jas?

pilfton

MF'er
31 jan 2020
63
15
Ghent, Belgium
Ik heb zopas de revit ignition 3 in de bus gekregen, voordat ik hem uit de plastiek haal vroeg ik me af of jullie wat tips hebben naar verzorging van een leren jas toe
Zijn er zaken die onmiddelijk moeten gebeuren, zaken die binnen enkele weken, maanden, jaar moeten gebeuren?
 
Laatst bewerkt:
Er mee rijden? Verslijt dat ding ipv volledig gepamperd in de kast te laten verstoffen? Af en toe een likje leerwas zou genoeg moeten zijn. Maar ik heb met "leer" altijd zoiets dat je moet kunnen zien dat het jaren goed gebruikt is. Als het kaal begint te worden, wordt het mooi en krijgt het karakter.
 
  • Leuk
Waarderingen: *RW*
Let op dat hij niet te droog word maar vet hem ook niet te vaak in. Als het leer vuil word heb je leerzeep maar let op rood geverfd leer, dat word vlot roze.
 
Er mee rijden? Verslijt dat ding ipv volledig gepamperd in de kast te laten verstoffen? Af en toe een likje leerwas zou genoeg moeten zijn. Maar ik heb met "leer" altijd zoiets dat je moet kunnen zien dat het jaren goed gebruikt is. Als het kaal begint te worden, wordt het mooi en krijgt het karakter.
Ermee rijden lijkt me logisch, maar dus af en toe, wat is af en toe? Dus af en toe een laag leerwas is genoeg? Ook voordien aanbrengen, dus nu dan voor het gebruik?
 
Let op dat hij niet te droog word maar vet hem ook niet te vaak in. Als het leer vuil word heb je leerzeep maar let op rood geverfd leer, dat word vlot roze.
Is dat iets dat je op het zicht in de gaten houd? Of zijn er richtlijnen zoals elke maand, elke 3, 6 maand?
 
Ermee rijden lijkt me logisch, maar dus af en toe, wat is af en toe? Dus af en toe een laag leerwas is genoeg? Ook voordien aanbrengen, dus nu dan voor het gebruik?

Assie droog begint te worden.
 
Is dat iets dat je op het zicht in de gaten houd? Of zijn er richtlijnen zoals elke maand, elke 3, 6 maand?
Richtlijnen, niet echt, de omstandigheden waarin je rijd verschillen nogal eens. Ik haalde over m’n pak aan het begin van het jaar een vettig doekje en aan het eind een doekje met leerzeep. Was voldoende.
 
Tenzij je besluit om een buikschuiver van 100km/u over de A16 te maken, zul je je jas niet zo snel onherstelbaar kaal krijgen. Mijn leren jasje is een jaar of 15 oud, was kaler dan ikzelf toen ik 'm kocht, maar met een beetje leerverf en beeswax zag ie er met een uurtje boenen weer uit als nieuw.

Een beetje afhankelijk van gebruik en naar eigen inschatting om de zoveel tijd wat wax erop smeren, en een beetje schoonhouden. Dan kom je al een heel eind. Verder niet te druk om maken, beetje leer ken wel wat hebben.
 
Tenzij je besluit om een buikschuiver van 100km/u over de A16 te maken, zul je je jas niet zo snel onherstelbaar kaal krijgen. Mijn leren jasje is een jaar of 15 oud, was kaler dan ikzelf toen ik 'm kocht, maar met een beetje leerverf en beeswax zag ie er met een uurtje boenen weer uit als nieuw.

Een beetje afhankelijk van gebruik en naar eigen inschatting om de zoveel tijd wat wax erop smeren, en een beetje schoonhouden. Dan kom je al een heel eind. Verder niet te druk om maken, beetje leer ken wel wat hebben.
Dus af en toe met water afkuisen is helemaal okay dan? Als hij vuil is van rond te rijden? Bedankt voor je reactie
 
als hij nat is niet op de kachel leggen om te drogen , laat hem dan rustig op de kapstok drogen.
zelf doe ik 1 x per jaar mijn leren kleding in de was ( met special was middel ) om hem vervolgens een paar weken
te laten drogen voordat ik hem in vet , meestal doe ik dit aan het einde van het seizoen en dan vlak voordat het seizoen begint vet ik hem nog een keer in , de rest van het seizoen kom ik er dan niet meer aan.
 
Rev’it heeft ook schoonmaakspullen, een conditioner en een reiniger. Die reiniger lijkt gewoon water met een kleurtje maar die conditioner is wel nice. Zelf heb ik de ignition 2 (volgens mij) nog nooit schoongemaakt of ingevet. Voor een andere jas van icon gebruik ik bijenwas omdat die raar kleurt op de schouder vlakken maar ook die neem ik alleen af met een vochtige doek met alleen wat water.
Sinds kort heb ik de rev’it Huntington en die ga ik wel wat beter onderhouden met voorgenoemde rev’it spullen. Vooral omdat die duur was.
 
2 a 3 x per jaar afspoelen onder de douche en afnemen met doek.
1 a 2x per jaar inwrijven met bijenwax.
 
Dus af en toe met water afkuisen is helemaal okay dan? Als hij vuil is van rond te rijden? Bedankt voor je reactie

Ja joh. Man, ik gebruik af en toe wel eens van die wegwerp schoonmaakdoekjes -je weet wel, waar je je aanrecht mee af doet- als er weer eens een dikke hommel ge-kamikaze'd heeft op m'n jasje. Kan 'ie best hebben.

Als het écht een beetje bont/vies/stoffig/whatever is; gewoon een doekje met een beetje water, beetje boenen tot 'ie schoon is. Als 'ie kale plekjes krijgt, beetje leerverf. Ik gebruik dat spul wat je bij de hakkenbar in 'n flesje van 'n eurootje of 15 koopt. Beetje op 'n sponsje, dun laagje eroverheen, even laten intrekken, nog een keertje, en je ziet er niks meer van.

En als ik af en toe denk 'oh, 't is alweer even geleden', dan smeer ik d'r wat beeswax op.

Je moet wel héél nalatig zijn om 'n kwalitatief leren jackje te verneuken, en zelfs dan is 'ie meestal nog wel te redden. Niet te druk om maken.
 
Kamikaze Hommels!! _O-_O- Haha of van die 'dikke' vlinders.. Die spatten als eieren uit elkaar. Heerlijk overigens als die ook in het ventilatie rooster van je helm spat. Alsof iemand je in het gezicht niest... :r jiggggg.

Gewoon allesreiniger doekie erover na de rit aan de kapstok hangen. Heel af en toe leerspray (s100 leerverzorger voor mat leer).
 
Ik doe 2x per jaar beetje invetten met Saphir Beauté de Cuir en als je wat doffe plekjes ziet of wat afgesleten plekjes (langs de manchetten en kraag) pak ik Avel renovateur. Gebruik het spul ook voor de meubels en leren tassen. NIet op schoenen gebruiken. Werkt echt prima.
 
Gewoon op z’n tijd een likje leervet nadat je met een lauw lapje de vliegen en ongedierte verwijdert hebt. Leervet kun je bij de supermarkt oid aanschaffen.

Al die zgn special bussen bij motorzaken vind ik duur en onzin.....

Bovendien mag een motorpak patina sporen vertonen.
 
Laatst bewerkt:
Heb zelf een poos geleden een (gebruikt) lederen pak aangeschaft.

Begonnen met goed schoon te maken dmv een sponsje en een sopje met goudzeep. Hierdoor werd het leder weer mooi schoon en mat. Nadat het leder opgedroogd was heb ik het gevoed met een conditioner specifiek voor leder (Gliptone Leather Conditioner).

Na een aantal keren rijden zit het pak weer onder de dode vliegjes etc., dit maak ik schoon met een vochtige doek. De conditioner gebruik ik zodra ik denk dat het geen kwaad kan. Tot nu toe bevalt deze methode mij prima en ziet het pak er fris uit.
 
Terug
Bovenaan Onderaan