RF900 loopt op drie cilinders

Hans50

MF veteraan
4 feb 2008
3.561
2
Susteren
Heb een probleempje met mijn RF900, wil sinds vorige week nog maar op 3 cilinders lopen. Mijn eerste verdachte was een doorgeslagen bougie, heb deze getest en bleek inderdaad niet te vonken. Tenminste niet waar deze hoort te vonken. Heb deze vervangen door een NGK CR8E en probleem opgelost. Dacht ik. Er zaten overigens CR9EK's in, standaard is CR9E maar die had ik niet voorhanden. Proefdraaien en testrit gaat goed maar de volgende dag weer hetzelfde euvel. Bougie weer vervangen en bougiekabel aan beide zijden iets ingekort en gisteravond weer een stuk gereden, geen enkel probleem. Vandaag had ik een toerrit op het programma staan maar die heb ik niet uitgereden, weer hetzelfde probleem.

Nog wat details :
(1) Motor wil sinds kort wel eens haperen als ik bij 3000 of minder toeren wat gas bijgeef, daarboven pakte hij weer gewoon op.
(2) Heb soms het idee dat er maar twee cilinders werken maar daar kan ik me in vergissen. Dan zou ik de bobine verdenken echter als ik hem later weer start worden drie bochten warm.
(3) Vanmorgen eerst op drie cilinders gereden, na een halfuurtje was het blok enigzins warm en dan wil ook cilinder vier wel weer eens meewerken.
(4) Ik verdenk ook nog de carb van de betreffende cilinder, carbs zijn 16k km geleden geheel gereviseerd en ik ruik duidelijk benzine.
(5) Afgelopen weken niet echt lange ritten gemaakt dus blok is enkele keren niet echt op temperatuur gekomen.

Als iemand een idee heeft, graag
 
als de bougie vonkt waar deze niet hoort te vonken, is deze doorgeslagen.
en dat kan misschien het gevolg zijn van een veel te rijke afstelling, aangezien je ook benzine ruikt.
 
Laatst bewerkt:
Hah ! Ik had 3-4 weken geleden precies hetzelfde met mijn RF900 !
Bougie vervangen (cil. 1) en weer goed. 'Was inderdaad doorgeslagen. Een paar collega's op het werk beweerde dat je bougies beter allemaal of anders per bobine-paar kan vervangen.
Ik heb overigens wel gelijk vervangen door de goede bougietype (CR9E).

Overigens, misschien is het geen gek idee om eens even te kijken of je accu bijgeladen wordt met een multimeter.
Bij mij is een aantal maanden geleden een onderdeeltje vervangen in m'n dynamo (nee niet de spanningsregelaar of gelijkrichter). En toen had ik ook soortgelijke klachten. Want de dynamo draaide eigenlijk niet goed mee door dit versleten onderdeel (zie nr. 40 hieronder).
alternator-40.jpg




Iemand die het helemaal uitgeplozen heeft :
http://andreas.warby.org/photos/2003/0728.html
 
Laatst bewerkt:
Een half uur op 3 poten rond rijden is nu ook niet echt bevorderlijk voor je krukas en bougies :X. Je zegt dat de carbs een hele tijd geleden gereviseerd zijn, wat is er precies aan gebeurd?

Het niet netjes lopen onder 3000 toeren klinkt mij als versleten mengbuizen in de oren nl, is een kwaaltje van de RF900. Daardoor gaat ie ontzettend rijk lopen in dat toerengebied waardoor je misschien je bougie molt.



grz Thijs
 
Een half uur op 3 poten rond rijden is nu ook niet echt bevorderlijk voor je krukas en bougies :X. Je zegt dat de carbs een hele tijd geleden gereviseerd zijn, wat is er precies aan gebeurd?

Het niet netjes lopen onder 3000 toeren klinkt mij als versleten mengbuizen in de oren nl, is een kwaaltje van de RF900. Daardoor gaat ie ontzettend rijk lopen in dat toerengebied waardoor je misschien je bougie molt.



grz Thijs

Dat klopt. De versleten mengbuizen en de RF900 (o.a.) is bekend. Maar ik heb nog niet eerder gehoord dat een RF900 daarvan op 3 cilinders gaat lopen. Het zou kunnen wat je zegt, maar ik heb het gewoon nog niet eerder gehoord bij de RF900.
 
als de bougie vonkt waar deze niet hoort te vonken, is deze doorgeslagen.
en dat kan misschien het gevolg zijn van een veel te rijke afstelling, aangezien je ook benzine ruikt.

Te rijke afstelling had ik eigenlijk ook aan gedacht maar heb de carbs laten reviseren door een kenner, fiets heeft sindsdien geweldig gelopen. Maar sluit dit verder niet uit, Andere bougies zien er trouwens ook niet gezond uit maar heb deze nog niet gecontroleerd na een lange rit. Het euvel treed overigens telkens bij dezelfde cilinder op.
 
Een half uur op 3 poten rond rijden is nu ook niet echt bevorderlijk voor je krukas en bougies :. Je zegt dat de carbs een hele tijd geleden gereviseerd zijn, wat is er precies aan gebeurd?

Het niet netjes lopen onder 3000 toeren klinkt mij als versleten mengbuizen in de oren nl, is een kwaaltje van de RF900. Daardoor gaat ie ontzettend rijk lopen in dat toerengebied waardoor je misschien je bougie molt.



grz Thijs

Ben ik helemaal met je eens, rijdt ook nog eens belabberd....
En wat er allemaal aan de carbs gebeurd is weet ik niet. Blok trek ik wel uit elkaar maar van carbs heb ik te weinig kennis. Maar dat heeft Paul R geregeld. En daar heb ik 100% vertrouwen in. Maar intussen zou het natuurlijk kunnen dat die mengbuis weer naar zijn mallemoer is. Ben overigens vergeten te zeggen dat ie bij overschakelen in toeren blijft doorjanken. Zou valse lucht kunnen betekenen maar verklaart mi niet het op drie poten lopen.
 
Heb een soortgelijk probleem gehad toen ik mijn RF nog had. Bij mij lag het aan oxidatie van het klemmetje in de bougiedop. Zal bij jou niet het geval zijn, aangezien je de kabel aan twee zijden hebt ingekort (zou je dan gezien hebben). Lijkt er heel erg op , dus zou nog eens kijken of er geen andere oorzaken zijn van slechte geleiding of kabel breuk. (bv kabels wisselen en zien of het nog steeds dezelfde cilinder is).
Op twee poten loopt de fiets volgens mij helemaal niet meer.
 
Laatst bewerkt:
Heb een soortgelijk probleem gehad toen ik mijn RF nog had. Bij mij lag het aan oxidatie van het klemmetje in de bougiedop. Zal bij jou niet het geval zijn, aangezien je de kabel aan twee zijden hebt ingekort (zou je dan gezien hebben). Lijkt er heel erg op , dus zou nog eens kijken of er geen andere oorzaken zijn van slechte geleiding of kabel breuk. (bv kabels wisselen en zien of het nog steeds dezelfde cilinder is).
Op twee poten loopt de fiets volgens mij helemaal niet meer.

Ga ik morgen proberen, kan ook proberen bougiedoppen te wisselen om te zien of het wellicht bij een andere cilinder gebeurd. Op twee cil. loopt een fiet trouwens wel, alleen ontzettend belabberd. ( had ik ooit bij mijn CB1100F met slecht contact op primaire zijde van bobine)
 
Of misschien een bevroren carburateur. De RF is er vrij gevoelig voor, vandaar dat ze ook vier verwarmingselementjes in de carb's hebben zitten. Als er eentje kapot is, bevriest die carb wellicht met het op 3 poten lopen tot gevolg.


grz Thijs
 
Of misschien een bevroren carburateur. De RF is er vrij gevoelig voor, vandaar dat ze ook vier verwarmingselementjes in de carb's hebben zitten. Als er eentje kapot is, bevriest die carb wellicht met het op 3 poten lopen tot gevolg.


grz Thijs

Op mijn RF zit geen carbverwarming. Geloof ook niet dat ze met deze temperatuur bevriezen.
Ga eerst maar nieuwe bougies proberen, maar die heb ik niet voor dinsdag.
 
check ook je bougiedoppen of die nog goed zijn.

heb ong. zo'n situatie met mijn tl1000 gehad, die laag in toeren op 1 cillinder begon te draaien maar hoog in toeren wel goed meedraaide en als ik een poosje had gereden was het euvel ook opeens verdwenen en bleek toen een verrote bougiedop te zijn.
 
check ook je bougiedoppen of die nog goed zijn.

heb ong. zo'n situatie met mijn tl1000 gehad, die laag in toeren op 1 cillinder begon te draaien maar hoog in toeren wel goed meedraaide en als ik een poosje had gereden was het euvel ook opeens verdwenen en bleek toen een verrote bougiedop te zijn.

Yep, ga ik ook proberen, thanks. Zal eens twee doppen wisselen en kijken of het probleem meeverhuist.
 
Als je dan toch bezig bent, check dan ook even of de ontwaterings kanaaltjes goed open zijn. Deze lopen van onder uit het bougie gat door de cilinderkop naar de voorkant van het blok, ik dacht net onder de uitlaat spruitstukken. (je moet heel goed kijken, want ze zijn nauwelijks te zien...)

Deze kanaaltjes willen nog wel eens verstopt raken waardoor er zich vocht kan ophopen in het bougie gat en er ook storingen kunnen optreden.

Ik spuit altijd kruipolie / WD40 in ieder bougie gat (bougie wel laten zitten !!) en kijk dan of het er aan de voorkant uitloopt. Zo niet, dan kan je met een ijzerdraadje proberen om het gaatje open te krijgen of met perslucht als je daar over beschikt.
 
Op mijn RF zit geen carbverwarming. Geloof ook niet dat ze met deze temperatuur bevriezen.
Ga eerst maar nieuwe bougies proberen, maar die heb ik niet voor dinsdag.

Ik wist het ook niet... maar ik ben er net achter dat de RF900 dus wel carbverwarming heeft ! 8-)
Kijk maar eens in het wphb, hoofdstuk 9-20 t/m 9-22.
Handig om te weten :)
 
Ik wist het ook niet... maar ik ben er net achter dat de RF900 dus wel carbverwarming heeft ! 8-)
Kijk maar eens in het wphb, hoofdstuk 9-20 t/m 9-22.
Handig om te weten :)

JA HALLO :+

Ben nog (alweer) aan het sleutelen maar ben er nog niet uit. Loopt op twee en soms op drie cilinders. En idd je hebt gelijk, volgens wphb zou die carbverwarming moeten hebben. Mijn RF is van 1995, wellicht zijn de latere ( :+ ) bouwjaren wèl voorzien van verwarming. De mijne niet maar toch ga ik de carbs ook maar controleren. Heb dat ding helemaal uit elkaar gehad maar nooit iets kunnen ontdekken waar een draad aangesloten zou moeten. Heb ook nog wat carbs liggen van vermoedelijk 94, zit ook niets op wat op carbverwarming lijkt. Begin langzaam een bobine te verdenken maar dan zou die altijd op twee cilinders moeten lopen.

@Raes, wist niet eens dat deze kanaaltjes bestonden, ga ik ook vanavond mee aan de slag.
 
Ben nog wat aan het stoeien geweest en op dit moment doen alle 4 cilinders het, heb de primaire aansluitingen van de bobines helemaal schoongemaakt om ook dit uit te kunnen sluiten
Heb er alleen nu drie verschillende bougie's inzitten ( 1x cr8e, 1x cr9e en 2x cr9ek ) Niet optimaal dat weet ik maar ik heb iridium bougie's gekocht via ebay Duitsland. Kosten incl. verzendkosten net zoveel als "gewone" bij de reguliere dealer. Heb deze helaas nog niet hier. Twee bougiedoppen heb ik ook gewisseld om te zien of het probleem zou verschuiven. Maar nu werkt alles, ga morgen een ritje maken om te zien of dit zo blijft.
 
Ben nog wat aan het stoeien geweest en op dit moment doen alle 4 cilinders het, heb de primaire aansluitingen van de bobines helemaal schoongemaakt om ook dit uit te kunnen sluiten
Heb er alleen nu drie verschillende bougie's inzitten ( 1x cr8e, 1x cr9e en 2x cr9ek ) Niet optimaal dat weet ik maar ik heb iridium bougie's gekocht via ebay Duitsland. Kosten incl. verzendkosten net zoveel als "gewone" bij de reguliere dealer. Heb deze helaas nog niet hier. Twee bougiedoppen heb ik ook gewisseld om te zien of het probleem zou verschuiven. Maar nu werkt alles, ga morgen een ritje maken om te zien of dit zo blijft.

vaak staat er in de WPH ook nog aangegeven hoe je eventueel die bobine's na kunt meten en even de bougiebekabeling + bougiedop nameten. vaak heeft een bougiedop een weerstand die je na kunt meten. (5K ohm in een hoop gevallen)
 
Geplande proefrit zondag heb ik moeten verzetten naar vandaag dus zojuist een lekker regenritje gemaakt...
Motor startte meteen op alle vier cilinders dus ik had goede moed, eerste 500 meter niets aan de hand, daarna op 3 en op 2 poten. Tsja, stomme sukkel, als je de tank monteerd zet dan ook je benzinekraan open......... |(

Heb een km of dertig gereden en geen vreemde dingen gemerkt. Weet alleen niet wat nu de daadwerkelijke oorzaak is geweest (ervanuitgaande dat het nu opgelost is natuurlijk). Had wel zaterdag toen ik hem op contact zette iets vreemds, geen enkel controlelampje brandde, geen licht en uiteraard ook niet starten, bleek een accupool los te zitten en deze heeft natuurlijk tijdens mijn vorige ritten afwisselend wel of geen contact gemaakt. Of dit ermee te maken kan hebben kan ik niet echt beredeneren. Iemand anders wellicht ?
Zitten trouwens nog mijn "oude" dus drie verschillende bougies in, nieuwe heb ik nog niet binnen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan