RF900 RS2 problemen acceleratie/cillinders

MyDyingBride

Rookie
9 sep 2004
4
0
Papendrecht
Hi all,

Ik heb sinds een aantal jaren een Suzuki RF 900 RS2 uit 1995 (de paars/grijze). Alles standaard, behalve de tankcover en een Laser deeptone uitlaat.

Nooit problemen gehad totdat ik 2 jaar geleden er mee op motorvakatie ging naar Zuid-Frankrijk/Alpen/Corsica (een jaar daarvoor heb ik een rondje Frankrijk gedaan, en geen problemen). Na een aantal dagen in de bergen te hebben gereden, begon de motor te haperen, alsof hij slechts op 2 cillinders liep. Na flink het gas open te gooien, liep ie weer op 4. Bij open gas gaf ie ook een stoot zwarte rook uit de uitlaat. Dit ging heen en weer, totdat ie het midden op een landweggetje naar boven (8% stijging) ermee ophield (dit alles binnen . Samen met de vrienden de tank ervan af gehaald, en de bougies waren volledig verkoold (zwart) en ze waren alle 4 compleet vettig van de benzine. Omdat er toen geen nieuwe aanwezig waren, deze allemaal ter plekke schoongemaakt, ontvet, en de afstand gemeten. Teruggezet, toen startte ie wel, maar het probleem van 1 of 2 uitvallende cillinders bleef bestaan. Direct naar een Franse motordealer gegaan, 8 nieuwe bougies gekocht (juiste temperatuur), erin gezet en toen was het tijdelijk opgelost. Na een paar dagen begon het weer opnieuw. Telkens bleken de bougies helemaal zwart en vettig van de benzine. Hierna begon de terugreis met de autoslaaptrein.

Bij thuiskomst naar de dealer gegaan (in Nederland had ik er ook last van alleen niet op zo grote schaal, hier had ik soms last van als ik ergens wegtrok, waarbij ik zelfs met 120 km/uur er nog last van had, ongeacht toeren. Let wel, het toerental van met 2 cil rijden was precies hetzelfde als wanneer ik met een bepaalde snelheid op 4 cil zat), daar hebben ze hem op de dynobank gezet en niks raars gezien. Carburateurs open gemaakt enzo.
Nadat ik hem terugkreeg heb ik er 2 jaar op gereden zonder er ooit weer last van gehad te hebben. Tot begin dit jaar. Ik maakte af en toe korte ritten van 10 km heen en 10 km terug naar werk/huis. Opeens begon het probleem weer en nu alleen bij toerentallen onder de 3000 rpm. Dus bij stationair beukte die on en off op 2 of 4 cillinders en bij wegtrekken op 2. Totdat het toerental boven de 3000 kwam, dan ging ie weer op 4 loopen. Als ik bij wegtrekken al boven de 3000 zat voordat ik de koppeling omhoog liet komen, dan was er niets aan de hand.
Als ik vervolgens bij opschakelen weer onder de 3000 kwam, ging ie weer bokken. Enz.

Op een gegeven moment weer naar de dealer, probleem uitgelegd en daar hebben ze een extra benzinefilter ingezet, carburateurs weer opengehaald en schoongespoeld etc. De nokkenas zag er volgens hun (Safe Motors) nog goed uit. Alleen de bougiekappen oid waren een beetje versleten, maar dat zou ik alleen kunnen merken met nat weer. Toen zij de testrit deden, liep ie weer goed. Vervolgens rijd ik er 3 dagen goed mee, en het probleem doet zich weer voor. Soms had ik het probleem wel, soms ook niet. Was geen pijl op te trekken, ook niet qua weersomstandigheden. Nu rijd ik er al de afgelopen 2 weken op zonder problemen, zelfs bij stationair draait ie netjes terwijl er totaal niks aan gedaan is.

Mijn vraag is dan ook: weet iemand hoe het probleem kan ontstaan, waar het aan ligt?
 
Eerst dacht ik aan een (van twee, toch?) defecte boubine. Maar aangezien je spreekt over VIER vette bougies en het probleem compleet random optreedt, denk ik sterk richting je CDI. Laat dat ding eens testen, zowel met de föhn erop als met een spuitbus Kälte.

[me]Xenon doet een beetje de eerste sprong in het diepe: ben nl geen echte RF-kenner :X [/me]
 
Eerst dacht ik aan een (van twee, toch?) defecte boubine. Maar aangezien je spreekt over VIER vette bougies en het probleem compleet random optreedt, denk ik sterk richting je CDI. Laat dat ding eens testen, zowel met de föhn erop als met een spuitbus Kälte.

[me]Xenon doet een beetje de eerste sprong in het diepe: ben nl geen echte RF-kenner :X [/me]
:^
 
Ik denk dat er minstens 1 bougieKAPJE "electrisch" rottig is, dat kan heel goed met die moderne "ontstoorde" dingen; vaak is de fout niet eens meetbaar, vooral als die wisselend optreedt.
 
Denk dat het probleem zit in de korte stukjes woon werk verkeer van 10km in die 10km heeft het blok niet de tijd om echt goed warm te worden wat de nodige vervuiling veroorzaakt.

Gewoon af en toe wat langere stukjes rijden om even schoon te branden zeg maar ;) dan heb je volgens mij een stuk minder last.

Waarschijnlijk rijd je woon werk verkeer ook nog laag in de toeren (wel zo zuinig zoals wij nederlanders zijn) Alleen vervuild dat ding dan nog meer.

Gewoon met regelmaat even goed warm draaien en eens op zijn staartje trappen.
Even lekker een stukje in zijn 2e vernelling snelwegje rijden vind een motor af en toe best wel eens lekker *D
 
Ik heb het met mijn RF 900 gehad in de bergen(Oostenrijk) het 1e jaar niets aan de hand, het volgende jaar kwam ik niet meer boven( boven 2000 mtr hoogte).
Erg Lullig als je nog de pas over moet naar je hotel.Wat bleek, in Italie de goedkoopste benzine getankt met 92 Octaan gehalte(norm 95),Terug naar beneden en in nederland geen probleem meer gehad.Je kan proberen om hier eens Benzine 98 te proberen en kijken of het probleem zich nog voordoet.
 
Ok, back ontopic weer. Genoeg geflamed lijkt me.

Bedankt voor de welkomstcadeaus, ik waardeer de flessen wijn ten zeerste :P

ff serieus, die 10 km heen en weer lijkt mij niet het probleem, de rit duurt telkens 15 minuten, en das voornamelijk bebouwde kom en een enkele 80 km weg. Lijkt mij genoeg tijd om dat ding warm te hebben (zowiezo moet een engine na 2 km echt wel op temperatuur zijn).
Ik zal die tip met 98 wel eens proberen. Tnx.

Ik zal de foto erzo snel mogelijk op smijten, zodra ik een host heb gevonden.
 
Of het nu hetzelfde probleem is wat er zich twee jaar geleden voor deed weet ik niet maar nu zou het misschien iets met je choke kunnen zijn?
De constructie bij veel Suzuki's geeft vaker problemen (dat op 1 of meer carburateurs een chokeplunjer blijft hangen en daardoor die betreffende carburateur verzuipt).
Een motorblok is trouwens na twee kilometer echt niet op bedrijfstemperatuur (je temperatuurmeter geeft misschien wel al wat aan maar je olie doet er veel langer over)
Effe dit nog.........ik begrijp de pissige reaktie niet zo van de heer Scholpat.
Als je advies gaat geven met tips als benzine te gaan tanken met 100% octaan er in dan kun je een reaktie verwachten van iemand, en in dit geval was ik dat.
Het heeft geen zin om met een standaard motor met een normale compressieverhouding duurdere benzine met een hoger octaangetal te gaan tanken trouwens.
 
hmmm.. laatste keer dat ik op de pomp was had Vpower nog Ron95/vergelijkbaar hoor :P

Ja dat staat er hier in nederland op de pomp ja, in duitsland zijn ze gelukkig wat duidelijker als het om dat soort zaken gaat. Daar staat duidelijk dat VPower een octaan GETAL van 100 heeft.

Maarja als ze dat er in nederland op gaan zetten raakt half nederland weer in paniek, want kan ik dat dan wel in mijn auto gooien?? |(

Effe dit nog.........ik begrijp de pissige reaktie niet zo van de heer Scholpat.
Als je advies gaat geven met tips als benzine te gaan tanken met 100% octaan er in dan kun je een reaktie verwachten van iemand, en in dit geval was ik dat.
Het heeft geen zin om met een standaard motor met een normale compressieverhouding duurdere benzine met een hoger octaangetal te gaan tanken trouwens.

Weet je zeker dat je geen balkendende heet ??? Aangezien je woorden ook mooi weet te verdraaien, ik heb het niet over 100% octaan gehad. Gaat ook een beetje moeilijke he! En de een noemt het gehalte de ander getal. You say tomaato I say tomato.
In ieder geval blijkt wel dat je totaal geen benul hebt wat het verschil van octaan getal inhoud anders zou je niet zeggen dat het niks uitmaakt wat voor benzine je tankt. Aangezien je bij een hoger octaan getal een betere verbranding hebt, heb je dus ook minder vervuiling. (Maar ik verwacht nu alweer een reactie dat je het er niet mee eens bent geeft niks ik leef met je mee :X )
LPG heeft trouwens een nog hoger octaan getal (dit is ook de reden waarom de kleppen bij americaanse auto's eruit fikken omdat deze te warm worden (betere ontbranding dus meer warmte)
 
Hey mr Scholpat: effe dimmuh jah B|

@JB37: Maaruh... hij heeft 't wel steeds over VIER vette bougies. Als 't aan de carburatie zou liggen (hangende choke), dan zou dat wel voor alle vier de carbs moeten gelden, toch? Tot zover kan ik in de choke-redenatie meegaan.

Het zou ook kunnen zijn dat ie knap rijk staat afgesteld, waardoor de RF in warmere dagen en/of hoger gelegen gebieden (in beide gevallen ijlere lucht) zich geen raad meer weet met het veel te rijke lucht/brandstofmengsel.

@TS: wat is overigens je standaard verbruik van je RF?
Ik weet (uit m'n huurperiode) dat ze verre van zuinig zijn :X

Gevoelsmatig zou ik toch in de vonkjeshoek zoeken. Temeer omdat het grensgebied van wel/niet goed lopen slechts zo smal is.

En omdat het me sterk lijkt dat één defecte boubine (of een al dan niet aangegoten defecte bougiekabel/dop) voor VIER vette bougies kan zorgen, kom ik op het gemeenschappelijke component uit: de CDI, of de aansturing ervan, zoals ontstekingstijdstip, vervroeging, pick-up spoeltje(s) etc.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb ook een dergelijk probleem gehad, echter alleen met nat weer.
Bij mij waren de bougiekappen en kabels volgens mij niet meer in orde.

Als het regende en het probleem deed zich voor dan stopte ik voor een kwartiertje en daarna had ik geen problemen meer mee.

Ik hoop dat je er iets aan hebt, tis lastig om uit te zoeken waar het probleem door veroorzaakt wordt.

Misschien dat ie te rijk afgesteld staat zoals al eerder geopperd is.
Mijn RF verbruikte tussen de 1:10 (GAZZZZZ geven) en de 1:20 met een rustige tourrit, Laser open uitlaat eronder en niet opnieuw afgesteld daarvoor.

iig Suc6
 
Hebben ze bij de test op de dynojet bank ook gekeken naar je benzine lucht mengsel? Misschien staat je vlotter niveau tehoog. En inderdaad af en toe je motor schoon branden door langere stukken te rijden scheelt wel.

//offtopic

Het is octaangetal en dat heeft niks met de manier van ontbranden te maken maar met de klopvastheid. Hoe hoger het octaangetal hoe klopvaster de benzine is. Klopvastheid heeft te maken met het spontaan ontbranden van benzine. Als je een motor met een hoge compressie hebt dien je daar een benzine in te doen met een hoger octaan getal anders kan de benzine spontaan gaan ontbranden (pingelen) hetgeen funest voor je motor is. V-power is in nederland met octaan getal 95 maar in duitsland wel met octaan getal 100. Je kan zelfs over de 100 heen. Dit wordt/werd vaak in de racerij gebruikt.

//offtopic
 
...
In ieder geval blijkt wel dat je totaal geen benul hebt wat het verschil van octaan getal inhoud anders zou je niet zeggen dat het niks uitmaakt wat voor benzine je tankt. Aangezien je bij een hoger octaan getal een betere verbranding hebt, heb je dus ook minder vervuiling. (Maar ik verwacht nu alweer een reactie dat je het er niet mee eens bent geeft niks ik leef met je mee :X )
LPG heeft trouwens een nog hoger octaan getal (dit is ook de reden waarom de kleppen bij americaanse auto's eruit fikken omdat deze te warm worden (betere ontbranding dus meer warmte)

A) Hoger octaan geeft geen betere verbranding (wel een tragere verbranding en een betere klopvastheid (zoals 'rood' al schreef)).
B) LPG levert geen koelende werking zoals benzine, daarom kan de temperatuur van kleppen hoger oplopen.

@jb37: Een post met een reeks uitroeptekens klinkt nogal heftig...

@topicstarter: Ik zou het zelf zoeken in de ontsteking. Misschien slechte elektrische verbindingen naar de CDI of boubines? Omdat je schreef dat het onder de 3ktpm een groter probleem was kan het ook zijn dat er gewoon te weinig accuspanning is om een goede vonk te produceren (generator doet laag in de toeren niet zoveel).
Je zou de accuspanning eens na kunnen meten met motor uit, stationair en bij 3ktpm.
 
Laatst bewerkt:
Dank voor de reacties. Ik zal alle raadgevingen droppen bij degenen die er verstand van hebben.

Mijn benzineverbruik voordat ik het probleem 2-3 jaar geleden kreeg, was 1:16 , na de Dynobank beurt deed ie 1:18 en tijdens de problemen toen en nu 1:13.
 
Jkoehorst: wat die uitoeptekens betreft heb je gelijk en zal ik het niet meer doen.
Prettig om te lezen trouwens dat niet iedereen op dit forum zomaar wat roept, je uitleg over octaangetallen en LPG is precies zoals het is en hopelijk neemt Scholpat het van jou wel aan, want ik had geen zin om weer een hoop gezeik over me heen te krijgen als ik hem hetzelfde zou gaan vertellen.(het zal allemaal wel goed bedoeld zijn Scholpat, maar doe net als ik en praat alleen over dingen waar je verstand van hebt?)
 
Ik heb een gelijkaardig probleem gehad met een andere motor. Na lang zoeken hebben we toen op goed geluk de volledige elektronische ontsteking vervangen. Het probleem is nooit meer teruggekomen. Vaak wordt geopperd dat een ontsteking gewoon werkt of helemaal niet werkt. Dit is dus blijkbaar niet waar. In dat geval krijgt je motor wel benzine, maar die ontsteekt niet. Bijgevolg worden de bougies vettig, waardoor ie nog slechter gaat ontsteken.

Als ie al twee keer op de dynojet is afgesteld, zal het probleem waarschijnlijk niet bij de carburatie liggen. (Eerst dacht ik aan haarscheurtjes in je spruitstuk tussen de carbs en de cilinders, maar daar zullen ze waarschijnlijk ook wel naar gekeken hebben)

Problemen met rijke benzine (95 of 98) komen vaak voor bij uit Amerika ingevoerde motoren. Ginds rijden ze op 'normal' benzine : zowat 91 oct. Ik vermoed dat je motor geen Amerikaanse import is. Dus kan je dat waarschijnlijk ook al uitsluiten.

eerder had men het al over je choke. Heb je de choke-kabel al eens goed gereinigd en geolied ???

Kan in ieder geval geen kwaar dit eens te doen. Maar ik denk toch dat het die ontsteking is.

Succes !!!
 
Terug
Bovenaan Onderaan