MyDyingBride
Rookie
Hi all,
Ik heb sinds een aantal jaren een Suzuki RF 900 RS2 uit 1995 (de paars/grijze). Alles standaard, behalve de tankcover en een Laser deeptone uitlaat.
Nooit problemen gehad totdat ik 2 jaar geleden er mee op motorvakatie ging naar Zuid-Frankrijk/Alpen/Corsica (een jaar daarvoor heb ik een rondje Frankrijk gedaan, en geen problemen). Na een aantal dagen in de bergen te hebben gereden, begon de motor te haperen, alsof hij slechts op 2 cillinders liep. Na flink het gas open te gooien, liep ie weer op 4. Bij open gas gaf ie ook een stoot zwarte rook uit de uitlaat. Dit ging heen en weer, totdat ie het midden op een landweggetje naar boven (8% stijging) ermee ophield (dit alles binnen . Samen met de vrienden de tank ervan af gehaald, en de bougies waren volledig verkoold (zwart) en ze waren alle 4 compleet vettig van de benzine. Omdat er toen geen nieuwe aanwezig waren, deze allemaal ter plekke schoongemaakt, ontvet, en de afstand gemeten. Teruggezet, toen startte ie wel, maar het probleem van 1 of 2 uitvallende cillinders bleef bestaan. Direct naar een Franse motordealer gegaan, 8 nieuwe bougies gekocht (juiste temperatuur), erin gezet en toen was het tijdelijk opgelost. Na een paar dagen begon het weer opnieuw. Telkens bleken de bougies helemaal zwart en vettig van de benzine. Hierna begon de terugreis met de autoslaaptrein.
Bij thuiskomst naar de dealer gegaan (in Nederland had ik er ook last van alleen niet op zo grote schaal, hier had ik soms last van als ik ergens wegtrok, waarbij ik zelfs met 120 km/uur er nog last van had, ongeacht toeren. Let wel, het toerental van met 2 cil rijden was precies hetzelfde als wanneer ik met een bepaalde snelheid op 4 cil zat), daar hebben ze hem op de dynobank gezet en niks raars gezien. Carburateurs open gemaakt enzo.
Nadat ik hem terugkreeg heb ik er 2 jaar op gereden zonder er ooit weer last van gehad te hebben. Tot begin dit jaar. Ik maakte af en toe korte ritten van 10 km heen en 10 km terug naar werk/huis. Opeens begon het probleem weer en nu alleen bij toerentallen onder de 3000 rpm. Dus bij stationair beukte die on en off op 2 of 4 cillinders en bij wegtrekken op 2. Totdat het toerental boven de 3000 kwam, dan ging ie weer op 4 loopen. Als ik bij wegtrekken al boven de 3000 zat voordat ik de koppeling omhoog liet komen, dan was er niets aan de hand.
Als ik vervolgens bij opschakelen weer onder de 3000 kwam, ging ie weer bokken. Enz.
Op een gegeven moment weer naar de dealer, probleem uitgelegd en daar hebben ze een extra benzinefilter ingezet, carburateurs weer opengehaald en schoongespoeld etc. De nokkenas zag er volgens hun (Safe Motors) nog goed uit. Alleen de bougiekappen oid waren een beetje versleten, maar dat zou ik alleen kunnen merken met nat weer. Toen zij de testrit deden, liep ie weer goed. Vervolgens rijd ik er 3 dagen goed mee, en het probleem doet zich weer voor. Soms had ik het probleem wel, soms ook niet. Was geen pijl op te trekken, ook niet qua weersomstandigheden. Nu rijd ik er al de afgelopen 2 weken op zonder problemen, zelfs bij stationair draait ie netjes terwijl er totaal niks aan gedaan is.
Mijn vraag is dan ook: weet iemand hoe het probleem kan ontstaan, waar het aan ligt?
Ik heb sinds een aantal jaren een Suzuki RF 900 RS2 uit 1995 (de paars/grijze). Alles standaard, behalve de tankcover en een Laser deeptone uitlaat.
Nooit problemen gehad totdat ik 2 jaar geleden er mee op motorvakatie ging naar Zuid-Frankrijk/Alpen/Corsica (een jaar daarvoor heb ik een rondje Frankrijk gedaan, en geen problemen). Na een aantal dagen in de bergen te hebben gereden, begon de motor te haperen, alsof hij slechts op 2 cillinders liep. Na flink het gas open te gooien, liep ie weer op 4. Bij open gas gaf ie ook een stoot zwarte rook uit de uitlaat. Dit ging heen en weer, totdat ie het midden op een landweggetje naar boven (8% stijging) ermee ophield (dit alles binnen . Samen met de vrienden de tank ervan af gehaald, en de bougies waren volledig verkoold (zwart) en ze waren alle 4 compleet vettig van de benzine. Omdat er toen geen nieuwe aanwezig waren, deze allemaal ter plekke schoongemaakt, ontvet, en de afstand gemeten. Teruggezet, toen startte ie wel, maar het probleem van 1 of 2 uitvallende cillinders bleef bestaan. Direct naar een Franse motordealer gegaan, 8 nieuwe bougies gekocht (juiste temperatuur), erin gezet en toen was het tijdelijk opgelost. Na een paar dagen begon het weer opnieuw. Telkens bleken de bougies helemaal zwart en vettig van de benzine. Hierna begon de terugreis met de autoslaaptrein.
Bij thuiskomst naar de dealer gegaan (in Nederland had ik er ook last van alleen niet op zo grote schaal, hier had ik soms last van als ik ergens wegtrok, waarbij ik zelfs met 120 km/uur er nog last van had, ongeacht toeren. Let wel, het toerental van met 2 cil rijden was precies hetzelfde als wanneer ik met een bepaalde snelheid op 4 cil zat), daar hebben ze hem op de dynobank gezet en niks raars gezien. Carburateurs open gemaakt enzo.
Nadat ik hem terugkreeg heb ik er 2 jaar op gereden zonder er ooit weer last van gehad te hebben. Tot begin dit jaar. Ik maakte af en toe korte ritten van 10 km heen en 10 km terug naar werk/huis. Opeens begon het probleem weer en nu alleen bij toerentallen onder de 3000 rpm. Dus bij stationair beukte die on en off op 2 of 4 cillinders en bij wegtrekken op 2. Totdat het toerental boven de 3000 kwam, dan ging ie weer op 4 loopen. Als ik bij wegtrekken al boven de 3000 zat voordat ik de koppeling omhoog liet komen, dan was er niets aan de hand.
Als ik vervolgens bij opschakelen weer onder de 3000 kwam, ging ie weer bokken. Enz.
Op een gegeven moment weer naar de dealer, probleem uitgelegd en daar hebben ze een extra benzinefilter ingezet, carburateurs weer opengehaald en schoongespoeld etc. De nokkenas zag er volgens hun (Safe Motors) nog goed uit. Alleen de bougiekappen oid waren een beetje versleten, maar dat zou ik alleen kunnen merken met nat weer. Toen zij de testrit deden, liep ie weer goed. Vervolgens rijd ik er 3 dagen goed mee, en het probleem doet zich weer voor. Soms had ik het probleem wel, soms ook niet. Was geen pijl op te trekken, ook niet qua weersomstandigheden. Nu rijd ik er al de afgelopen 2 weken op zonder problemen, zelfs bij stationair draait ie netjes terwijl er totaal niks aan gedaan is.
Mijn vraag is dan ook: weet iemand hoe het probleem kan ontstaan, waar het aan ligt?