Richting aangeven met de hand

ik ben laatst aangehouden door de motor politie ivm het niet uitsteken van mijn arm op een rotonde

ik heb geen knippers op mijn enduro zitten bouwjaar 95

de agent vroeg waar ze waren. ik zei dat er geen knippers op hoefden als ze er origineel ook niet op zaten. hij keek verwonderd hij vroeg wat voor bouwjaar het was en of ik mijn lichten wou laten zien plus remlicht dat werkte gewoon en was ok

ik rij op een 500cc 2takt en gaf dat als reden aan waarom ik geen hand uit stak rechtsaf ivm bokken van de motor.

volgende keer een voet uitsteken was prima en mocht zonder knippers en boete weer op pad.
 
Hand of been uitsteken, ligt heel erg aan de situatie, op de snelweg bijvoorbeeld kan je het beste je benen gebruiken.

Het is en blijft verplicht om richting aan te geven, op de motor mag je kiezen, handen/armen gebruiken, of de benen. Indien je geen knippers hebt.

Zowel de handen als benen zijn wettelijk goedgekeurde richting aanwijzers, ben ik 100% zeker van. :)

Ik gebruik overigens meestal mijn handen, ook op de snelweg met inhalen, meestal bij terug naar de rechter rijbaan doe ik meestal niks, kijk wel altijd even om of er niks naast me zit. Heb ook geen rechter spiegel. (rechter spiegel is ook niet verplicht, linker wel, altijd)
 
Op mijn XS zitten ook geen knippers....
Niet iedereen hoeft te weten waar ik na toe ga, en diegenen die me kennen weten nu wel waar ik langs rij :+

Maar zonder gekheid, hier in friesland heb je nauwelijks knippers nodig, er rijdt hier geen kip.
Bij rijbaan wisselen kijk ik voor een gaatje en met een beetje snelheid erbij kun je dan ongehinderd opschuiven. En op de rotonde wachten ze maar even en merken ze vanzelf wanneer ik eraf ga.
 
Laatst bewerkt:
Op mijn XS zitten ook geen knippers....
Niet iedereen hoeft te weten waar ik na toe ga, en diegenen die me kennen weten nu wel waar ik langs rij :+

Maar zonder gekheid, hier in friesland heb je nauwelijks knippers nodig, er rijdt hier geen kip.
Bij rijbaan wisselen kijk ik voor een gaatje en met een beetje snelheid erbij kun je dan ongehinderd opschuiven. En op de rotonde wachten ze maar even en merken ze vanzelf wanneer ik eraf ga.

Als je in de stad bent heb je ze echt wel nodig
 
Leeuwarden kun je met enig fatsoen nauwelijks een stad noemen.
En daar zijn meestal wel voor sorteer vakken, dan staat op de weg wel aangeven welke kant je opgaat. Bijkomend voordeel, zonder richting aan te geven gaan pedaalemmers opeens veel meer opletten..
 
Ik heb ook geen knippers, maar ga er achter wel een paar opzetten. Achterop komend verkeer, bv op snelheid, mag van mij wel zien waar ik heen wil. Duspuur voor de veiligheid. Tegemoet komend verkeer kan ik goed zien, dus gebruik ik m'n handen wel.
 
Terug
Bovenaan Onderaan