Richting aangeven op de uitvoegstrook

Richting aan bij uitvoegen?

  • Ja

    Stemmen: 122 96,1%
  • Nee

    Stemmen: 5 3,9%

  • Totaal aantal stemmers
    127
overigens is het zo dat je, zodra je de eerste pijl op het wegdek van de uitvoegstrook bent gepasseerd, je niet meer van richting mag veranderen. je màg dan dus niet meer terug naar het vak voor rechtdoor, in theorie.

nieuw regeltje dat al een jaar of 2, 3 bestaat, maar waar waarschijnlijk niemand van weet.
 
Ipv je arm kun je je voet of been uitsteken. Is namelijk ook verplicht, ook al heb je geen raw's.

Ja, daarom vind ik dat groeten-door-het-been-uit-te-steken ook zo apart. Ik groet altijd maar gewoon met mijn elleboog omhoog. Of tegenwoordig met mijn luxepaardje natuurlijk gewoon met behulp van de cruise control :)

On topic: mijn auto-instructeur zei altijd dat dat bord "UIT" aan het einde van de uitvoegstrook een mooi ezelsbruggetje was om je richtingaanwijzer UIT te zetten. Oftewel, tot die tijd moet 'ie aan.

Nou doe ik het tegenwoordig dus vrijwel altijd zo, tenzij je op zo'n strook rijdt die dan meteen daarna weer splitst in links/rechts voor een onder-het-viaduct-door T-sprong of zo, dan kan het nog wel verwarrend werken, dus dan zet ik hem iets eerder uit en dan een paar seconden later weer aan. Maar in principe dus gewoon tot einde uitvoegstrook.
 
Het probleem met wel gebruik van je RAW terwijl je al op de uitvoegstrook rijd is dat je dan niet meer aan kan geven dat je naar de vluchtstrook gaat.

Definieer probleem.... wat los je er daar mee op??
Voornaamste reden om naar een vluchtstrook te gaan is dat jij/je motor "iets" niet meer kunt doen. Als je hele boordnet uitvalt kun je ook geen richting aan geven, maar nog wel naar de vluchtstrook.
Normaliter komt je tijdens het uitvoegen erg weinig verkeer rechts voorbij over die vluchtstrook, dus wie wil je met bovenstaande waarschuwen en vooral: waarom?? Die ene ontsnapte nar die rechts een rij uitvoegers voorbij raast gaat echt niet opeens stoppen omdat jij kort je richtingaanwijzer uit- en weer aan zet en andere verkeersdeelnemers zijn/horen daar gewoonweg niet. Verkeer van recht achter je moet toch wachten tot jij aan de kant bent...

Gevaar op een uitvoegstrook zit hem mijns inziens vooral in ander uitvoegend verkeer dat links schuin achter je rijdt, dus als je met je richtingaanwijzers iets "op wilt lossen"(lees: bijdragen aan je eigen veiligheid) dan is dat de doelgroep.
 
Richting aangeven is verplicht.
Daarnaast wordt het bij rijlessen aangeleerd.

Ipv je arm kun je je voet of been uitsteken. Is namelijk ook verplicht, ook al heb je geen raw's.
Richtingaangeven voor het van baan veranderen wel. Dat doe ik in dat geval ook. Het gaat hier om het de hele strook lang volhouden van dat richting aangeven op een motor zonder knippers. Dat is met uitgestoken arm gewoon heel onhandig/nadelig/onveilig en bij mijn weten dan ook niet verplicht.
 
Richtingaangeven voor het van baan veranderen wel. Dat doe ik in dat geval ook. Het gaat hier om het de hele strook lang volhouden van dat richting aangeven op een motor zonder knippers. Dat is met uitgestoken arm gewoon heel onhandig/nadelig/onveilig en bij mijn weten dan ook niet verplicht.
Omdat je gaat afslaan, moet je richting aangeven. Toch?

En het blijft verplicht, ook al is het onhandig. Sommige mensen vinden her met raws al onhandig, dat maakt het niet minder verplicht.

Been ipv arm.
 
overigens is het zo dat je, zodra je de eerste pijl op het wegdek van de uitvoegstrook bent gepasseerd, je niet meer van richting mag veranderen. je màg dan dus niet meer terug naar het vak voor rechtdoor, in theorie.

nieuw regeltje dat al een jaar of 2, 3 bestaat, maar waar waarschijnlijk niemand van weet.
Klopt.

Zo te lezen weten veel mensen al niet eens wanneer en hoe richting aangegeven moet worden, op de nota bene simpelste manier om van een weg af te slaan :X

Ik heb ooit wel eens gepleit voor verplichte periodieke herexamens. Dat schiet me nu ook weer te binnen...
 
Zou geen overbodige luxe zijn, nee. En daarnaast: een keer een rondje met een lijnbus rijden, zodat ze weten hoeveel ruimte zoiets nodig heeft om de bocht door te komen...
 
Zou geen overbodige luxe zijn, nee. En daarnaast: een keer een rondje met een lijnbus rijden, zodat ze weten hoeveel ruimte zoiets nodig heeft om de bocht door te komen...

Ja, of tijdens de initiële lessen een keer in het pikkedonker over een onverlicht land-/bosweggetje rijden. Of parkeren op (en wegrijden van) een naar een gracht aflopende parkeerplaats, zowel met de kop als met de kont naar de gracht. Of rijden op de cruise control, of te hard de bocht in gaan.

Of rijden met 38 graden celcius in een volgepropte auto met een caravan erachter en twee verveeld zeurende kinderen, een gillende baby en een plotseling opstijgende Olvarit-poeplucht achterin, terwijl je probeert de ruzie met je vrouw naast je te beperken, en de TomTom je over een weg probeert te sturen die afgesloten is in een land waar de wegbewijzering je niets zegt, met voor je een haarspeldbocht waar een piepklein bordje dat waarschuwt voor iets zo te zien levensgevaarlijks, terwijl het al half elf is en je je vaag herinnert dat het hotelletje na achten geen receptie meer heeft.
 
Ja, of tijdens de initiële lessen een keer in het pikkedonker over een onverlicht land-/bosweggetje rijden. Of parkeren op (en wegrijden van) een naar een gracht aflopende parkeerplaats, zowel met de kop als met de kont naar de gracht. Of rijden op de cruise control, of te hard de bocht in gaan.

Of rijden met 38 graden celcius in een volgepropte auto met een caravan erachter en twee verveeld zeurende kinderen, een gillende baby en een plotseling opstijgende Olvarit-poeplucht achterin, terwijl je probeert de ruzie met je vrouw naast je te beperken, en de TomTom je over een weg probeert te sturen die afgesloten is in een land waar de wegbewijzering je niets zegt, met voor je een haarspeldbocht waar een piepklein bordje dat waarschuwt voor iets zo te zien levensgevaarlijks, terwijl het al half elf is en je je vaag herinnert dat het hotelletje na achten geen receptie meer heeft.
....dit. plus dan nog de plotselinge tegenligger die net niet op zn eigen weghelft blijft.
 
'Richting aan op de uitvoegstrook' > 'Richting aangeven op de uitvoegstrook'
 
Of rijden met 38 graden celcius in een volgepropte auto met een caravan erachter en twee verveeld zeurende kinderen, een gillende baby en een plotseling opstijgende Olvarit-poeplucht achterin, terwijl je probeert de ruzie met je vrouw naast je te beperken, en de TomTom je over een weg probeert te sturen die afgesloten is in een land waar de wegbewijzering je niets zegt, met voor je een haarspeldbocht waar een piepklein bordje dat waarschuwt voor iets zo te zien levensgevaarlijks, terwijl het al half elf is en je je vaag herinnert dat het hotelletje na achten geen receptie meer heeft.

Met een sleurhut in de aanslag hoef je het niet zo ver te laten komen, toch? ;)
 
Het probleem met wel gebruik van je RAW terwijl je al op de uitvoegstrook rijd is dat je dan niet meer aan kan geven dat je naar de vluchtstrook gaat.
Dat "probleem" heb ik ook als er twee stroken naar links gaan, en je op de rechter staat. Richting naar links aan, want je wil naar links. Hoe nu aan te geven dat je naar de linkerrijstrook wil? Kan niet meer B|

Ander probleem is op de ring A10 net na Zeeburg, richting Oost. De afslag daar gaat naar rechts, maar op een gegeven moment, heeft de afslag zelf óók nog een afslag. What to do?
Ik doe toch maar mijn richtingaanwijzer uit, want ik wil niet aangeven dat ik die tweede afslag neem, maar gevoelsmatig kan ik het hier niet goed doen.
 
Definieer probleem.... wat los je er daar mee op??
Voornaamste reden om naar een vluchtstrook te gaan is dat jij/je motor "iets" niet meer kunt doen. Als je hele boordnet uitvalt kun je ook geen richting aan geven, maar nog wel naar de vluchtstrook.
Normaliter komt je tijdens het uitvoegen erg weinig verkeer rechts voorbij over die vluchtstrook, dus wie wil je met bovenstaande waarschuwen en vooral: waarom?? Die ene ontsnapte nar die rechts een rij uitvoegers voorbij raast gaat echt niet opeens stoppen omdat jij kort je richtingaanwijzer uit- en weer aan zet en andere verkeersdeelnemers zijn/horen daar gewoonweg niet. Verkeer van recht achter je moet toch wachten tot jij aan de kant bent...

Gevaar op een uitvoegstrook zit hem mijns inziens vooral in ander uitvoegend verkeer dat links schuin achter je rijdt, dus als je met je richtingaanwijzers iets "op wilt lossen"(lees: bijdragen
aan je eigen veiligheid) dan is dat de doelgroep.

Het probleem dat je daarmee oplost is zoals je zelf al aangeeft dat je het verkeer op de vluchtstrook waarschuwt. Zoals: ambulance, politie, brandweer, openbaarvervoer, andere voertuigen met pech, pechhulp voertuigen en inderdaad ook die illegale inhaler.
Als je die voertuigen ziet rijden en je hebt een keuze dan kan je meestal beter even wachten soms zal dat echter niet de veiligste optie zijn omdat je het risico loopt van achter te worden aangereden op je eigen rijstrook. (ja dat heb ik meegemaakt) Daarbij is de richting aanwijzer primair bedoeld voor de voertuigen die je niet hebt gezien.

Er kunnen zat andere redenen zijn dat je boordspanning nog werkt en de rest van je motor niet. Bijvoorbeeld lekke band of een motor die afslaat door gebrek aan benzine.

M.a.w. zo zwart-wit als jij het stelt is het niet.
 
Dat "probleem" heb ik ook als er twee stroken naar links gaan, en je op de rechter staat. Richting naar links aan, want je wil naar links. Hoe nu aan te geven dat je naar de linkerrijstrook wil? Kan niet meer B|

Ander probleem is op de ring A10 net na Zeeburg, richting Oost. De afslag daar gaat naar rechts, maar op een gegeven moment, heeft de afslag zelf óók nog een afslag. What to do?
Ik doe toch maar mijn richtingaanwijzer uit, want ik wil niet aangeven dat ik die tweede afslag neem, maar gevoelsmatig kan ik het hier niet goed doen.

Klopt er zijn meer situaties die lastig zijn. Maar er is wel een oplossing namelijk: een strook naar links is raw aan. Een strook opschuiven. RAW uit. Twee stroken naar links is raw aan. een strook opschuiven, RAW aan laten staan nog een strook opschuiven.
Volgens dit systeem moet je dus bij het uitvoegen je raw wel uit zetten als je op de uitvoegstrook bent. Wat weer lastig is voor de andere in en uitvoegers. Overigens weet je intuïtief in 99% van de gevallen wel wat de anderen willen door hun rij gedrag.
 
Klopt er zijn meer situaties die lastig zijn. Maar er is wel een oplossing namelijk: een strook naar links is raw aan. Een strook opschuiven. RAW uit. Twee stroken naar links is raw aan. een strook opschuiven, RAW aan laten staan nog een strook opschuiven.
Volgens dit systeem moet je dus bij het uitvoegen je raw wel uit zetten als je op de uitvoegstrook bent. Wat weer lastig is voor de andere in en uitvoegers. Overigens weet je intuïtief in 99% van de gevallen wel wat de anderen willen door hun rij gedrag.
Toevallig is deze strook er zo een waar je op kan komen, zonder ooit te willen invoegen. Het is dus echt wel van belang om je richting aanwijzer aan te zetten, zodat de mensen op de snelweg weten dat je niet in wil voegen.
Eerlijkheid gebied me om te zeggen dat deze uit/invoegstrook een dikke kilometer lang is, dus op een gegeven moment zal 't wel duidelijk zijn, maar toch.
 
Ander probleem is op de ring A10 net na Zeeburg, richting Oost. De afslag daar gaat naar rechts, maar op een gegeven moment, heeft de afslag zelf óók nog een afslag. What to do?
Ik doe toch maar mijn richtingaanwijzer uit, want ik wil niet aangeven dat ik die tweede afslag neem, maar gevoelsmatig kan ik het hier niet goed doen.
Daar rijd ik dus elke dag langs naar de A1 (tot en met morgen :) ). Ik heb dat dilemma precies net zo.

Het antwoord is natuurlijk eigenlijk simpel: als je richting aangeeft naar rechts moet het verkeer om je heen rekening houden dat jij iets rechts-achtigs wilt. Dat jij daar twee dingen mee kunt bedoelen (of drie, als je de vluchtstrook meerekent) betekent niet dat jij daardoor een dilemma hebt, maar betekent simpelweg dat het verkeer om je heen rekening met alle mogelijkheden moet houden. Vergelijk het met rijden in een gewone straat in de stad - RAW kan betekenen afslaan, maar kan ook betekenen dat je gaat inparkeren. Met allebei de mogelijkheden dient de rest rekening te houden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan