Richting aangeven op de uitvoegstrook

Richting aan bij uitvoegen?

  • Ja

    Stemmen: 122 96,1%
  • Nee

    Stemmen: 5 3,9%

  • Totaal aantal stemmers
    127

Gilles

MF veteraan
21 okt 2002
32.427
130
Gotham City
Even een vraagje: richtingaanwijzer áán laten op de uitvoegstrook, tot je "binnen" bent, of niet?

Volgens mij moet het niet, maar ik heb het indertijd (1936) wel zo geleerd, en ik vind het zo enorm handig als mensen het doen, met name wanneer ze op een gecombineerde invoeg/uitvoegstrook rijden, zodat de rest weet dat ze geen rekening hoeven te houden met een invoeger: deze blijft gewoon waar hij is.

Toch zie ik het vrijwel niemand doen :? Hoe zit dat?
 
Het is gebruikelijk om je knipper aan te houden t/m de geblokte markering. Zo gauw deze ophoudt (en je dus niet meer kan in- of uitvoegen) kan je knipper uit.
 
Ik doe het altijd wel ja. Vooral op een gecombineerde in- en uitvoegstrook is het wel handig. Heb er een hekel aan als mensen het niet doen (het overgrote deel helaas), dus daarom doe ik het juist wel.

Hier bij Apeldoorn heb je ook zo'n mooi voorbeeld als je vanaf de A1 vanuit richting Amersfoort bij Apeldoorn Oost de snelweg af wil. Dan voeg je uit van de A1 naar de A50 en dan moet je vervolgens op de gecombineerde in- uitvoegstrook blijven rijden, want je moet gelijk de A50 weer af. Wel zo aardig om dan je knippertje aan te houden. Dan hoeven andere mensen bijvoorbeeld niet goedbedoeld naar links om je ruimte te geven om in te voegen op de A50.
 
Momenteel aan het lessen, en het is me gisteren nog uitgelegd door mijn instructeur:
300m voor de uitvoegstrook begint (dus bij het 300m bord) de richtingaanwijzer naar rechts aan, óók als er een dubbele uitvoegstrook is. Vervolgens doe je de richtingaanwijzer uit bij het uit-bord (komt ongeveer neer op wanneer de blokmarkering stopt dus)
 
Inderdaad, knipper gewoon aanlaten tot het einde v/d blokmarkering.

Toch zie ik het vrijwel niemand doen :? Hoe zit dat?

Dat komt omdat de meeste verkeersdeelnemers geautomatiseerde apen zijn.
 
Beter te duidelijk zijn in het verkeer toch? Dus ja. Mijn instructeur zei altijd, al is het niet verplicht is het nooit verkeerd om richting aan te geven om ander verkeer te laten zien waar je heen gaat. Bvb bij voorangs kruispunten waar je in de doorgaande bocht voorrang heb. Je hoeft niet te knipperen maar geeft voor het voorrang verlenende verkeer wel een extra duidelijkheid om op te anticiperen.
Bvb bij dit verkeersbord/ situatie. https://kids.vvn.nl/sites/default/files/styles/large/public/LL732212675_96.jpg?itok=sE7btn3d
Ik ben daar op de motor wel veel bewuster mee bezig dan in de auto door de kwetsbaarheid.
 
Inderdaad, knipper gewoon aanlaten tot het einde v/d blokmarkering.Dat komt omdat de meeste verkeersdeelnemers geautomatiseerde apen zijn.
Misschien ben ik naïef, maar ik denk dan: je snàpt toch wel dat dit handig is? Of je ziet toch dat mensen ruimte voor je aan het maken zijn zodat je kan invoegen terwijl je dat niet eens van plan bent? |(
 
Toch zie ik het vrijwel niemand doen :? Hoe zit dat?

Gister een tijdje achter een Audi aan gereden, dacht dat zijn knipperlicht stuk was.. veel van rijstrook gewisseld en geen enkele keer het knipperlicht gebruikt.

Maar toen hij de afrit nam gebruikte hij wél zijn knipperlicht, ik heb bijna gejuicht!

Anyways.. ik doe het altijd wel. Niet 300m voor de afslag al, behalve als ik achter een langzamer rijdende voertuig zit, dan vind ik het wel zo netjes om de rest te laten weten dat ik niet de linkerbaan op kan schieten.
 
Gister een tijdje achter een Audi aan gereden, dacht dat zijn knipperlicht stuk was.. veel van rijstrook gewisseld en geen enkele keer het knipperlicht gebruikt.

Maar toen hij de afrit nam gebruikte hij wél zijn knipperlicht, ik heb bijna gejuicht!

Anyways.. ik doe het altijd wel. Niet 300m voor de afslag al, behalve als ik achter een langzamer rijdende voertuig zit, dan vind ik het wel zo netjes om de rest te laten weten dat ik niet de linkerbaan op kan schieten.

Gisteren vrij nieuwe Passat voor me met knippertje naar links aan op de rechterstrook op de snelweg. Dan verwacht je dus dat ie in gaat halen, maar dat gebeurde niet. Na enkele minuten ging het knippertje eindelijk uit om zich vervolgens al slalommend door het verkeer te begeven zónder gebruik van knippers :?
 
Met je knipperlicht geef je aan dat je gaat afslaan , of een zijdelingse beweging gaat maken naar een ander baanvak...
Als ik dat gedaan heb gaat ie uit, maakt geen zak uit voor mij of die 100 mtr is of 5 km...
Dit is ook zo vreemd met het huidige theorie examen, dat gaat in dit soort gevallen niet van de wet uit, maar wat "raadzaam of gewenst is"
bv u wilt de 3e afslag op een rotonde nemen, zet u dan uw linker knipperlicht aan???

Ik niet , want op een rotonde kun je ( in NL) alleen maar rechtsaf. maar examen zegt van wel ....
we worden gek hier
 
ik heb geen knipperlichten. Ik steek een been uit en anders laat mensen maar denken dat ik rechtdoor rijd.
Levensgevaarlijk als je er 1 aan laat staan
 
Misschien ben ik naïef, maar ik denk dan: je snàpt toch wel dat dit handig is? Of je ziet toch dat mensen ruimte voor je aan het maken zijn zodat je kan invoegen terwijl je dat niet eens van plan bent? |(

Grootste deel van de weggebruikers is niet bezig met het verkeer, en denken daar niet over na tenzij ze nog maar net het rijbewijs hebben. Komt denk ik omdat het overgrote merendeel autorijden puur gebruikt om van A naar B te komen zonder daar enig plezier in te hebben. Liefhebbers die trots op hun auto zijn rijden in mijn ervaring veel correcter (tenzij dure sportwagens/audi's etc, die rijden juist minder correct).
 
Even een vraagje: richtingaanwijzer áán laten op de uitvoegstrook, tot je "binnen" bent, of niet?

Volgens mij moet het niet, maar ik heb het indertijd (1936) wel zo geleerd, en ik vind het zo enorm handig als mensen het doen, met name wanneer ze op een gecombineerde invoeg/uitvoegstrook rijden, zodat de rest weet dat ze geen rekening hoeven te houden met een invoeger: deze blijft gewoon waar hij is.

Toch zie ik het vrijwel niemand doen :? Hoe zit dat?
De regel is dat het moet.
Men is helaas te lui.
 
Ik doe het altijd wel ja. Vooral op een gecombineerde in- en uitvoegstrook is het wel handig. Heb er een hekel aan als mensen het niet doen (het overgrote deel helaas), dus daarom doe ik het juist wel.

Hier bij Apeldoorn heb je ook zo'n mooi voorbeeld als je vanaf de A1 vanuit richting Amersfoort bij Apeldoorn Oost de snelweg af wil. Dan voeg je uit van de A1 naar de A50 en dan moet je vervolgens op de gecombineerde in- uitvoegstrook blijven rijden, want je moet gelijk de A50 weer af. Wel zo aardig om dan je knippertje aan te houden. Dan hoeven andere mensen bijvoorbeeld niet goedbedoeld naar links om je ruimte te geven om in te voegen op de A50.

Ja...en dan vooral die dijkbewoners :Y :+
 
Anyways.. ik doe het altijd wel. Niet 300m voor de afslag al, behalve als ik achter een langzamer rijdende voertuig zit, dan vind ik het wel zo netjes om de rest te laten weten dat ik niet de linkerbaan op kan schieten.
:^ en als mensen dan denken "die heeft zeker z'n knipperlicht vergeten" en ze houden alsnog rekening met dat ik alsnog naar links kan komen... all the better :)

Maar goed, veel mensen (die überhaupt hun knipper gebruiken) gebruiken hun knipper uit gewoonte als onderdeel van de stuurhandeling (oftewel ze geven niet aan dat ze gaan sturen maar dat ze aan het sturen zijn) en zetten 'm dus ook meteen weer uit na de stuurhandeling. Het zit helemaal niet in het bewustzijn van die mensen dat ze andreen "laten zien wat ze van plan zijn" of zo, het is gewoon een automatisme. Communiceren met medeweggebruikers is niet iets echts, dat breekt gewoon niet door die bewolkte waarneming heen. Die letten ook niet op andermans knipperlichten... Zombies zijn het, en vanaf de motor zie je dat altijd net een stukje beter omdat de meesten van ons nou juist met een net iets verhoogd bewustzijnsniveau rijden i.p.v. een verlaagd zombieniveau. Dat zijn ook de mensen die op die overdag 100, 's avonds 130 snelwegen gewoon tegen middernacht stug 99 op de middelste baan blijven rijden terwijl iedereen ze met 135 ( O-) ) voorbij stuift. Cruise control aan, muziekje, en net genoeg aandacht bij de weg om ongeveer in hun rijstrook te blijven, welke ze dan ook toevallig op terecht zijn gekomen, en de minuten aftellen tot thuis.
 
Altijd knipper aan, zelfs al iets van te voren... (bijv al als de rijbaan rechtvooruit veranderd in de uitvoegstrook dan op de gewone rijbaan al)

bv u wilt de 3e afslag op een rotonde nemen, zet u dan uw linker knipperlicht aan???

Ik niet , want op een rotonde kun je ( in NL) alleen maar rechtsaf. maar examen zegt van wel ....
we worden gek hier


Dit is voor de persoon aan de andere kant van de rotonde, die op jouw af komt rijden zeg maar...
Daarmee ziet hij dat jij op de rotonde zal blijven en zo weet hij dat hij niet gewoon de rotonde op kan rijden.
Hiermee is de doorstroom op een rotonde mogelijk hoger dan wanneer jij dat bijvoorbeeld niet zou doen.

Dan moet de persoon die de rotonde op wilt rijden veel meer tijd besteden aan het kijken of jij op de rotonde blijft of er toch van af gaat.

Irriteer me dan ook mateloos aan mensen die niet hun knipper aan zetten als ze de rotonde af gaan (in iedere gradatie van rotonde rond)... want dan had ik veel vlotter door kunnen rijden....
nadat ik dus op grotere afstand al had gezien dat er een voertuig op de rotonde zou zijn op het moment dat ik daar ook aankom....
Nog zo'n irritatiepunt... koekblikkers die pas bij de rotonde gaan kijken of ze er op kunnen of niet....
vooral als je zeg maar 300m van te voren al ziet dat de rotonde leeg is, zal zijn en zal blijven tot jij er op rijd... en de koekblikker toch maar besluit stil te gaan staan...
(En inderdaad, koekblikkers die hun richtingaanwijzer pas aan zetten als het stuur beweegt kan ik me ook mateloos aan irriteren... op het moment dat je stuur draait heeft die richtingaanwijzer geen meerwaarde meer)
 
Laatst bewerkt:
Altijd ruim op tijd aan, zeker als ik achter een vrachtwagen of zo zit, en pas uitzetten bij einde blokmarkering.
 
Momenteel aan het lessen, en het is me gisteren nog uitgelegd door mijn instructeur:
300m voor de uitvoegstrook begint (dus bij het 300m bord) de richtingaanwijzer naar rechts aan, óók als er een dubbele uitvoegstrook is. Vervolgens doe je de richtingaanwijzer uit bij het uit-bord (komt ongeveer neer op wanneer de blokmarkering stopt dus)
Die driehonderd meter is voor de meeste mensen echt te moeilijk. Richting geef je pas aan als je afslaat of op het voorsorteervak bent. Je zou niet willen dat de anderen weten wat je van plan bent.
 
Momenteel aan het lessen, en het is me gisteren nog uitgelegd door mijn instructeur:
300m voor de uitvoegstrook begint (dus bij het 300m bord) de richtingaanwijzer naar rechts aan, óók als er een dubbele uitvoegstrook is. Vervolgens doe je de richtingaanwijzer uit bij het uit-bord (komt ongeveer neer op wanneer de blokmarkering stopt dus)
Voor zover ik weet staan de borden die de afslag aangeven gewoonlijk op 1200 en 600 m.
 
Die driehonderd meter is voor de meeste mensen echt te moeilijk. Richting geef je pas aan als je afslaat of op het voorsorteervak bent. Je zou niet willen dat de anderen weten wat je van plan bent.

Behalve voor vrouwen, maar die hebben dan ook een dubbele agenda..
 
Ik heb geen BMW, dat betekent, ik héb pinkers, dus gebruik ik ze ook :+

Is het enkel een afrit (uitvoegstrook), zet ik de pinker weer af zodra ik me op die afrit bevind.

Is het een gecombineerde afrit/oprit (wat wij hier niet te dikwijls tegenkomen) blijft mijn pinker ook aan tot ik niet meer kan invoegen.

Logisch toch?
 
Bij alle situaties behalve rotondes en gedeelde in- en uitvoegstroken: kipperlicht aan voorafgaand aan de zijdelingse beweging en daarna uit. Als ik voorgesorteerd rij op een baan voor alleen naar links of rechts heb ik geen knipper aan, de baan geeft immers al aan waar ik heen ga. Pas als ik wissel gebruik ik de knipper. Ik hou er rekening mee dat anderen dat niet doen maar in eerste instantie behandel ik die weggebruikers wel op die manier. Rijden op een baan voor rechtsaf betekent dat hij/zij rechtsaf gaat slaan.

Bij rotondes is het in mijn ogen belangrijker om duidelijk aan te geven wat je intentie is. Als ik een rotonde 3/4 neem zet ik vooraf de richting aan naar links. Tegemoet komend verkeer kan er dan rekening mee houden dat ze mij voorrang zullen moeten verlenen. Zodra je bij je afslag ben gaat de knipper naar rechts aan.
Als ik op een rotonde afrijd en ik zie een tegenligger zonder knipperlicht ga ik er van uit dat deze rechtdoor zal rijden. Uiteraard kan je hem er niet kwakkeloos voor gooien want dan zit je zelf verkeerd maar het is wel irritant als mensen dan toch ineens voor je langs rijden als jij net wil gaan optrekken/rustig doorrijden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan