Richtingaanwijzers...Gebruiken:?

  • Onderwerp starter Anoniempje551
  • Startdatum

Hoe is jullie knippergedrag?

  • Ik knipper nooit

    Stemmen: 3 2,0%
  • Ik knipper zelden

    Stemmen: 5 3,3%
  • Ik knipper (bijna) altijd

    Stemmen: 142 94,7%

  • Totaal aantal stemmers
    150
Sommige rij-instructeurs blijven volharden in het richtingaangeven bij het naderen van de rotonde, dit is fout en leidt alleen maar tot verwarring.

Oh? Zo heb ik het anders wel geleerd. Vroegah. En zoveel zal een rotonde niet veranderd zijn in 20 jaar.
 
de rotonde :
ff uit de verkeersquiz van panrider geknipt:
( deze is erg leerzaam btw )

Zo moet het. Bij het oprijden van de (mini)rotonde volgt u de loop van de rijbaan, u hoeft dan geen richting aan te geven. Bij het verlaten van de rotonde slaat u rechtsaf, dan geeft u tijdig richting aan (ook makkelijk voor de bestuurders die de rotonde naderen, kunnen ze ten minste zien wat u van plan bent).

Rechtdoorgaand verkeer dat zich bevindt op dezelfde rotonde heeft dan voorrang. Dit geldt zowel voor voetgangers en (brom)fietsers. Ook al ligt er tussen de rijbaan en het fietspad een strook van twee meter het blijft dezelfde rotonde. Er zijn wegbeheerders die op het (brom)fietspad haaientanden plaatsen, zodat de (brom)fietser voorrang moet verlenen aan de verlater van de rotonde. Er ontstaat dan de vreemde en onwenselijke situatie dat u bij het verlaten van de rotonde voorrang heeft op de (brom)fietser maar dat u de voetganger op het trottoir ernaast weer voorrang moet verlenen. Daar is dus echt over nagedacht.

Sommige rij-instructeurs blijven volharden in het richtingaangeven bij het naderen van de rotonde, dit is fout en leidt alleen maar tot verwarring. Zelfs staat het fout vermeld in sommige theorieboekjes. Voor de eenvoud worden dan slechts rotondes met vier afritten afgebeeld. Hoe te handelen bij rotondes met drie, vijf of zelfs zes afritten (ze bestaan echt) of bij rotondes waar de afritten niet in het verlengde van elkaar liggen, wordt gemakshalve maar achterwege gelaten.

Om de doorstroming te verbeteren kun je beter wel je knipperlicht gebruiken. Niet voor, maar op de rotonde, zolang je de weg blijft volgen linksaf knipperen. Bij het verlaten van de rotonde rechts knipperen. Je kunt dan meteen zien of de persoon die op de rotonde rijdt van de rotonde af gaat, zodat je zelf kunt doorrijden, of dat ie op de rotonde blijft, zodat ie voorang heeft. Keerzijde is wel dat je nooit van knipperlichten moet uitgaan bij het "voorrang pakken". Altijd blijven controleren. Maar bij het links knipperen op de rotonde zie je in een oogopslag wat er gaat gebeuren, terwijl als iemand geen richting aangeeft op de rotonde, je niet weet of ie rechtdoor gaat of niet (rechtsaf knipperen doen de meeste die niet linksaf knipperen ook niet). De rotonde wordt er dus duidelijker door, de situatie wordt door het knipperlampje vereenvoudigd, en de doorstroming beter. Ikzelf doe dit bijna altijd, en vooral als ik met mn camion op pad ben, zie je meteen dat de doorstroming vooruit gaat. Ik kan niet zo hard door de bocht, en als ik er toch afga, meteen aangeven, en als ik door blijf draaien, ook aangeven, dan schiet er niemand voor. Met de brommer is het zoiezo zaak om goed te laten zien wat je doet, daar zijn de knippertjes voor, ook op rotonde.
Of het volgens de regels zo moet is minder interressant, het gaat om de praktijk!
 
In Belgie kan je enkel rechtdoor op een rotonde, en af en toe naar rechts :+ , maar noooooooooooooit linksaf *D

Heb je gelijk in...maar ik zag ff voor me dat iemand steeds linksaf ging en dus gewoon rondjes aan het rijden is :X

En een keertje stout linksaf gaan doen mensern ook weleens ;)
Ikke niet hoor!!!
 
ben ik nou de enige die zeker zo vaak niet knippert als wel?
waarom zie ik dan op de weg bijna niemand die dingen gebruiken?

Niet dat ik me eraan erger, ik lap wel meer regels aan mijn laars en zal echt niet heiliger dan de paus worden als ik iemand anders op gedrag afwijkend van haagse regels kan betrappen.
 
in de auto knipper ik ALTIJD, wetend hoe irri het is voor motorijders!
motor daarentegen... Hangt ervan af welke snelheid ik rij O-)
 
ben ik nou de enige die zeker zo vaak niet knippert als wel?
waarom zie ik dan op de weg bijna niemand die dingen gebruiken?

Niet dat ik me eraan erger, ik lap wel meer regels aan mijn laars en zal echt niet heiliger dan de paus worden als ik iemand anders op gedrag afwijkend van haagse regels kan betrappen.
Lees mijn posts zijn exact hetzelfde , als je sneller rijd als derest heb je trouwens geen knippers nodig :P
Trage bomas hebben knippers nodig , zodanig dat je ze niet juist voorbijsteekt als ze gaan afdraaien 8-)
 
Om de doorstroming te verbeteren kun je beter wel je knipperlicht gebruiken. Niet voor, maar op de rotonde, zolang je de weg blijft volgen linksaf knipperen. Bij het verlaten van de rotonde rechts knipperen. Je kunt dan meteen zien of de persoon die op de rotonde rijdt van de rotonde af gaat, zodat je zelf kunt doorrijden, of dat ie op de rotonde blijft, zodat ie voorang heeft. Keerzijde is wel dat je nooit van knipperlichten moet uitgaan bij het "voorrang pakken". Altijd blijven controleren. Maar bij het links knipperen op de rotonde zie je in een oogopslag wat er gaat gebeuren, terwijl als iemand geen richting aangeeft op de rotonde, je niet weet of ie rechtdoor gaat of niet (rechtsaf knipperen doen de meeste die niet linksaf knipperen ook niet). De rotonde wordt er dus duidelijker door, de situatie wordt door het knipperlampje vereenvoudigd, en de doorstroming beter. Ikzelf doe dit bijna altijd, en vooral als ik met mn camion op pad ben, zie je meteen dat de doorstroming vooruit gaat. Ik kan niet zo hard door de bocht, en als ik er toch afga, meteen aangeven, en als ik door blijf draaien, ook aangeven, dan schiet er niemand voor. Met de brommer is het zoiezo zaak om goed te laten zien wat je doet, daar zijn de knippertjes voor, ook op rotonde.
Of het volgens de regels zo moet is minder interressant, het gaat om de praktijk!

Doorstroming verbeteren :? , als je de linker pinker niet gebruikt kan je toch niet missen, dan volg je gewoon de rotonde, moet je afslaan, dan gebruik je de rechterpinker, ik heb het hier al neergezet, rotonde met 2 vakken, iedereen heeft zijn linkerpinker aan, wat is daar nu doorstromend aan, binnendoor ben ik meestal sneller, zowel met koekblik of met motor, en dan kan je niemand zonder gevaar voorbijgaan, want iedereen zit links te pinken |(
 
Je rijdt wel lekker veel, LCB. Die 1000 die jij in de week rijdt heb ik in heel m'n leven nog niet gereden :(
 
Doorstroming verbeteren :? , als je de linker pinker niet gebruikt kan je toch niet missen, dan volg je gewoon de rotonde, moet je afslaan, dan gebruik je de rechterpinker, ik heb het hier al neergezet, rotonde met 2 vakken, iedereen heeft zijn linkerpinker aan, wat is daar nu doorstromend aan, binnendoor ben ik meestal sneller, zowel met koekblik of met motor, en dan kan je niemand zonder gevaar voorbijgaan, want iedereen zit links te pinken |(
Dit zou werken als iedereen bij het verlaten van een rotonde z'n richtingaanwijzer aan zou doen. Tot die tijd is het handig dat iemand die 3/4 gaat z'n linker knippertje aanheeft, dan weet je iig dat hij de rotonde nog niet verlaat.
 
Ik knipper altijd en op tijd. Mensen die niet knipperen en van rijbaan veranderen op het moment dat ik er langs wil, waardoor ik op m'n rem moet, laat ik duidelijk merken }) wat ik daar van vindt... *D
:^ Of ik rem niet en laat 'm d'r in klappen. })
Ja, bovenstaand is twee jaar geleden op de A2 in Utrecht door me bewust in de praktijk gebracht. (wel met de auto natuurlijk, ik ben niet helemaal gek)
 
Rare jongens die Belgen :+ als ik niet links aanhoud op een rotonde rij ik er toch echt zo vanaf....

:z velen willen het niet verstaan geloof ik

Op vrijdag 06 februari 2004 16:12 schreef Santtu Pikkarainen het volgende:Dit zou werken als iedereen bij het verlaten van een rotonde z'n richtingaanwijzer aan zou doen. Tot die tijd is het handig dat iemand die 3/4 gaat z'n linker knippertje aanheeft, dan weet je iig dat hij de rotonde nog niet verlaat.

In een bocht knipper je toch ook niet |( }) :+
 
In een bocht knipper je toch ook niet |( }) :+

Rotonde is geen bocht! Rotonde is n helemaal apart hoofdstuk. Als ik mn knippertje naar links aanzet, ziet iedereen in een oogopslag, dat ik verder de rotonde over ga, zonder dat er twijfel over bestaat of ik nu doorga, of gewoon niet zoek te knipperen. Duidelijkheid verschaffen dus, en da's nooit slecht.
 
Terug
Bovenaan Onderaan