richtingaanwijzers op rotonde" topic

mr.old(s)cOOl!

MF veteraan
31 mei 2010
17.672
2
vanwege de vele vragen die kwamen omtrent de plinkers gebruiken dan wel/niet,



op een rotonde
turborotonde
[verkeersplein] ?? O-)

is het nu verplicht/netjes en wanneer doe je dit of moet je dit doen.
hoe zit dit in andere landen etc?

AL.gif



Rotonde.jpg






hier een richtingaanwijzers op rotonde" topic topic, leef je uit! *D *D


Fietsprotest_tegen_nieuw_kabinet_1480_Bohord.jpg
 
Laatst bewerkt:
vragen/aanmerkingen/aanvullingen?




meldt het de TS en hij kijkt wat hij kan doen voor jullie ;)
 
Bij het verlaten richting aangeven.
Bij er op rijden niet. Ook niet linksaf aanzetten als je driekwart gaat. Dat is zooo 1980.
 
Laatst bewerkt:
Ik zet hem alleen bij het oprijden al aan als ik meteen de eerste mogelijkheid eraf wil, scheelt weer een seconde voor de wachtende :)

Verder inderdaad alleen als ik er af ga :Y
 
ik doe het linksrijdend ook, dat is makkelijk als je 2 routes kan rijden, en niet achter een slome wil blijven hangen. Ook als je achter iemand aan rijd is het makkelijk want dan kan je zien waar hij/zij heen gaat.
 
Ik zet hem alleen bij het oprijden al aan als ik meteen de eerste mogelijkheid eraf wil, scheelt weer een seconde voor de wachtende :)

Verder inderdaad alleen als ik er af ga :Y







ik doe idd precies hetzelfde, :]



en bij een verhoogde rijbaanscheiding [turborotonde] volg ik de richting die ik op wil, en pas op 't moment dat ik wil afslaan doe ik de knipper naar rechts aangeven.


daarbij geldt nog steeds;
1kwart is gewoon gelijk rechts knipperen voor mij.
half rechtdoor is niets knipperen.
3kwart is op 't laatst naar rechts knipperen. :]



zo doe ik het, ben benieuwd naar de rest met onderbouwing en praktijkvoorbeelden.
 
Laatst bewerkt:
Ik zet hem alleen bij het oprijden al aan als ik meteen de eerste mogelijkheid eraf wil, scheelt weer een seconde voor de wachtende :)

Verder inderdaad alleen als ik er af ga :Y

In de auto is dat irritant. :') Hangt natuurlijk ook van de grootte van de rotonde af, maar soms gaat ie automatisch uit omdat je eenmaal op de rotonde ook weer moet sturen.
 
vanwege de vele vragen die kwamen omtrent de plinkers gebruiken dan wel/niet,



op een rotonde
turborotonde
[verkeersplein] ?? O-)

is het nu verplicht/netjes en wanneer doe je dit of moet je dit doen.
hoe zit dit in andere landen etc?

[afbeelding]


[afbeelding]





hier een richtingaanwijzers op rotonde" topic topic, leef je uit! *D *D


[afbeelding]
ik dacht al het duurt niet lang of het krijgt een eigen topic _O- _O- _O- _O- O-)
 
ik doe idd precies hetzelfde, :]



en bij een verhoogde rijbaanscheiding [turborotonde] volg ik de richting die ik op wil, en pas op 't moment dat ik wil afslaan doe ik de knipper naar rechts aangeven.


daarbij geldt nog steeds;
1kwart is gewoon gelijk rechts knipperen voor mij.
half rechtdoor is niets knipperen.
3kwart is op 't laatst naar rechts knipperen. :]



zo doe ik het, ben benieuwd naar de rest met onderbouwing en praktijkvoorbeelden.

Zoals nogsteeds wordt geleerd is naar links op een rotonde ook de richting aanwijzer aan.

Mij is verteld dat een rotonde gezien moet worden als een kruising, waarbij je ook richting aan geeft als je naar links gaat. ;)
 

Zoals nogsteeds wordt geleerd is naar links op een rotonde ook de richting aanwijzer aan
.

Mij is verteld dat een rotonde gezien moet worden als een kruising, waarbij je ook richting aan geeft als je naar links gaat. ;)



dat blijkt nu idd,


echter is het niet in de verkeersreglementen/wet verplicht. :9 :]
er staat nergens dat je naar links moet knipperen op een rotonde als je erop blijft.

immers een rotonde is gewoon een ronde doorgaande weg als je er eenmaal op bent, waarom zou ik gaan knipperen als ik "rechtdoor" rij? ;)
 
Zoals nogsteeds wordt geleerd is naar links op een rotonde ook de richting aanwijzer aan.

Mij is verteld dat een rotonde gezien moet worden als een kruising, waarbij je ook richting aan geeft als je naar links gaat. ;)
Dat is al 8000 jaar niet meer zo. Schematisch gezien is een rotonde een rechte weg met wat aftakkingen, op een slingerdijkje zet je toch ook niet steeds je raw aan?
 
daarbij geldt nog steeds;
1kwart is gewoon gelijk rechts knipperen voor mij.
half rechtdoor is niets knipperen.
3kwart is op 't laatst naar rechts knipperen. :]
Dat is echt niet de bedoeling. En verwarrend ook. Gewoon de bestaande regels volgen.

Want wat gebeurt er regelmatig? Omdat iemand geen richting aangeeft bij het oprijden, denkt de generatie die zo handelt en denkt als jij beschrijft, dat diegene "rechtdoor" gaat. En dan blijkt diegene toch driekwart te gaan, met elke keer een bijna aanrijding.

Het is gewoon zo dat als je staat te wachten, en er rijdt een voertuig op de rotonde, dan blijft hij op de rotonde totdat hij richting aangeeft.

Het kan zo zimpel zijn.
 
Dat is al 8000 jaar niet meer zo. Schematisch gezien is een rotonde een rechte weg met wat aftakkingen, op een slingerdijkje zet je toch ook niet steeds je raw aan?

Daar heb je gelijk in:

Richting aangeven op een rotonde
Bij het naderen en oprijden van een rotonde hoeft u geen richting aan te geven. Ook als u de weg volgt op de rotonde is het niet verplicht naar links richting aan te geven. U volgt namelijk gewoon de weg en verandert niet van richting.

bron: http://www.rijksoverheid.nl/onderwe...at-zijn-de-verkeersregels-op-een-rotonde.html
 
Laatst bewerkt:
Als ik driekwart ga zet ik hem gewoon aan naar links alleen maar veiliger..
En uiteraard als ik eraf ga dan geef ik ook richting aan.. ;)
 
Ik zet hem alleen bij het oprijden al aan als ik meteen de eerste mogelijkheid eraf wil, scheelt weer een seconde voor de wachtende :)

Verder inderdaad alleen als ik er af ga :Y
Yep! Zo doe ik dat ook.

Edit: voor degenen die hun richting dus wel wensen aan te geven voor ze de rotonde oprijden. Als er bij het oprijden geen pinker wordt gebruikt, dit op de rotonde waarvan foto in deze OP, wordt er dan verondersteld dat je "rechtdoor" rijdt??? })
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dat is echt niet de bedoeling. En verwarrend ook. Gewoon de bestaande regels volgen.

Want wat gebeurt er regelmatig? Omdat iemand geen richting aangeeft bij het oprijden, denkt de generatie die zo handelt en denkt als jij beschrijft, dat diegene "rechtdoor" gaat. En dan blijkt diegene toch driekwart te gaan, met elke keer een bijna aanrijding.

Het is gewoon zo dat als je staat te wachten, en er rijdt een voertuig op de rotonde, dan blijft hij op de rotonde totdat hij richting aangeeft.

Het kan zo zimpel zijn.


turborotonde,


zodra ik erop ben [en rechts wil] geef ik knipper naar rechts aan.


rechtdoor doe ik meestal niets. [vandaar ook dit topic] :] ;)

driekwart volg ik hem gewoon en geef op 't laatst een knipper naar rechts.
 
Yep! Zo doe ik dat ook.

Edit: voor degenen die hun richting dus wel wensen aan te geven voor ze de rotonde oprijden. Als er bij het oprijden geen pinker wordt gebruikt, dit op de rotonde waarvan foto in deze OP, wordt er dan verondersteld dat je "rechtdoor" rijdt??? })
Dat is dus wat ik bedoel. Mensen die richting aangeven bij driekwart, denken vermoedelijk ook dat iemand die geen richting aangeeft, rechtdoor gaat.
 
Yep! Zo doe ik dat ook.

Edit: voor degenen die hun richting dus wel wensen aan te geven voor ze de rotonde oprijden. Als er bij het oprijden geen pinker wordt gebruikt, dit op de rotonde waarvan foto in deze OP, wordt er dan verondersteld dat je "rechtdoor" rijdt??? })


mooie instinker hé. }) :P
 
trouwens leuk die "turborotondes" :9 :N



je kan immers nooit terug welke richting je net vandaan kwam...
da's een nadeel... :/ -O- :$ :')
 
Bij het verlaten richting aangeven.
Bij er op rijden niet. Ook niet linksaf aanzetten als je driekwart gaat. Dat is zooo 1980.


Nja ,wel jammer dat de helft van het volk te druk is met i phony's ,radio's ,tim tims en roken ipv te blinken en ik sta iets te vaak voor jan lul te wachten en me te irriteren omdat men gewoon geen richting aanwijzer gebruikt en voor me afslaat ipv mij voorbij komt op een rotonde .

Is te lam zijn om richting aan te geven wel 2012 dan ?
Sowieso is geen richting aanwijzen mijn verkeers irritatie #1.


vrijdag rulezz
 
Terug
Bovenaan Onderaan