richtingaanwijzers op rotonde" topic

Sorry, maar dat is het dus niet. Als jij van richting verandert ben je verplicht om richting aan te geven. Dus ook bij het verlaten van een rotonde.

Daarnaast gaat het er niet om wat jouw persoonlijke ideologie is, maar wat we met elkaar afgesproken hebben in de WVW 1994. Hieronder valt o.a.
het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu. Zie artikel 2.

Als jij wordt aangereden door een auto die duidelijk maakt de van richting te gaan veranderen ( d.m.v. knipperlicht), dat vervolgens niet doet en jou aanrijdt, dan wordt het gewoon een welles/nietes of dat knipperlicht aanstond of niet. Met een getuige is dat makkelijk opgelost. Het is dus niet per definitie zo dat je dan zelf maar aansprakelijk bent.

Overigens kan je bij een voertuig die richting aangeeft op een rotonde en de afslaande beweging in begint te zetten meestal veilig "invoegen". Zonder richting aan te geven zou ik dat niet doen/durven. Er zit dus weldegelijk een verschil in.

Uiteindelijk blijft het natuurlijk altijd uitkijken/opletten geblazen, dat zal nooit anders worden.

Ik zet mijn richtingaanwijzer ook aan bij het verlaten van de rotonde, maar ik zet hem dus niet aan bij het oprijden van een rotonde :) Richtingaanwijzer naar links aanzetten is niet verplicht en doe ik ook niet.

Een rotonde is immers gewoon een doorgaande weg die rond neer is gelegd met een aantal afslagen. Dus als je afslaat geef je richting aan (op een rotonde dus per definitie naar rechts) en verder dus helemaal niet ;)

En voor wat je knipperlichtverhaal betreft dat het met een getuige makkelijk is opgelost _O-

De tegenpartij heeft op de voorkant zelf aangegeven dat hij zijn richtingaanwijzer aan had staan en zag dat hij daar niet in moest rijden en dus recht door ging. Heb je geen getuigen voor nodig, maar er is geen verplichting tot het volgen van je richtingaanwijzer en behoor je te wachten tot dat iemand daadwerkelijk van richting veranderd voor dat je dus voor hem langs gaat. Doe je dat niet en de ander rijdt op een voorrangsweg is het jouw eigen fout. Proefondervindelijk ondervonden, dus kom nou niet vertellen dat het met een getuige anders was geweest, want een getekende verklaring is meer waard dan een getuigenverklaring :Y


En jij wacht dus, net als ik, tot dat de persoon op de rotonde daadwerkelijk een afslaande beweging maakt. Het is dus ook voor jou niet belangrijk of hij van te voren een knipperlicht naar links aan had staan of geen kniperlicht. Je wacht immers tot het kniperlicht naar rechts aan gaat en betreffende bestuurder de afslaande beweging maakt voor dat je de rotonde op rijdt. In beide gevallen wacht je dus tot de afslaande beweging is ingezet en verlies je dus ook geen tijd met wachten.


Mensen toch, een rotonde is neergekwakt op een KRUISPUNT om verkeerslichten overbodig te maken en hoofdzakelijk om het verkeer beter door te laten stromen. Laten we het dan alsjeblieft ook behandelen als een kruispunt en aangeven waar je heen gaat..

Artikel 1 RVV 1990 puntje T:

kruispunt: kruising of splitsing van wegen

Een rotonde is dus geen kruispunt, maar een aaneenschakeling van kruispunten. De rotonde is immers een doorgaande weg die rond loopt en iedere afslag van die rotonde is een splitsing van wegen.

maw. Als ik op een rotonde rij, rij ik gewoon op een doorgaande weg met diverse afslagen waar ik van richting verander, zo lang ik op de rotonde rij, rij ik gewoon op een rechte weg en is er dus geen noodzaak om richting aan te geven, want ik rij immers constant recht door :)
 
Het geeft juist geen verwarring want ze weten wat je gaat doen. Je slaat als je linksaf gaat linksaf of rechtsaf rechtsaf of als je rechtdoor gaat geef je alleen richting aan bij het verlaten.

Je slaat dus niet links af op een rotonde, dat doen ze alleen in Engeland en alle andere landen waar ze aan de "verkeerde" kant van de weg rijden.

Op een rotonde kun je enkel en alleen rechts af slaan en daarom gebruik je ook maar 1 knipperlicht op de rotonde, namelijk de rechter op het moment dat jij te kennen wilt geven dat je de rotonde wilt verlaten.
 
Je hebt soms mensen die op een rotonde afrijden die het linker knipperlicht aanhebben,en dan vervolgens de eerste afslag eral af gaan en dan snel de rechter richting aangeven. Lekker makkelijk,NIET !! Ik heb geleerd alleen als je de rotonde verlaat, linksom hoef je niet aan te geven want je kunt alleen maar LINKSOM! Ze leren nu wel met rijles bij half en 3/4 rond dat ze de linker richting moeten aangeven, maar dit staat niet in de WET. In de wet staat nog steeds dat je alleen richting hoeft aan te geven als je de rotonde verlaat.,
 
Je hebt soms mensen die op een rotonde afrijden die het linker knipperlicht aanhebben,en dan vervolgens de eerste afslag eral af gaan en dan snel de rechter richting aangeven. Lekker makkelijk,NIET !! Ik heb geleerd alleen als je de rotonde verlaat, linksom hoef je niet aan te geven want je kunt alleen maar LINKSOM! Ze leren nu wel met rijles bij half en 3/4 rond dat ze de linker richting moeten aangeven, maar dit staat niet in de WET. In de wet staat nog steeds dat je alleen richting hoeft aan te geven als je de rotonde verlaat.,
Op een rotonde kun je ook RECHTSOM alleen mag en hoort dat niet. Maar goed, ik geef van te voren aan welke kant ik op ga als ik 1/4 of 3/4 ga en daarna op de rotonde weer als ik er af ga. Zo heb ik het 21 jaar geleden met autorijles geleerd en dat zit er nog steeds ingebakken.
 
De landen om ons heen hebben het redelijk eenvoudig opgelost :)

Richting aangeven

Bij het afslaan van de rotonde is het verplicht richting aan te geven naar rechts. In de Nederlandse rijopleiding wordt aangeleerd naar links richting aan te geven bij het voor 3/4 nemen van de rotonde. Dit is echter niet verplicht. In België, Duitsland en Oostenrijk is het zelfs verboden op deze manier richting aan te geven

BRON

Richting aangeven op een rotonde

Bij het naderen en oprijden van een rotonde hoeft u geen richting aan te geven. Ook als u de weg volgt op de rotonde is het niet verplicht naar links richting aan te geven. U volgt namelijk gewoon de weg en verandert niet van richting.

BRON
 
Laatst bewerkt:
Zo verwarrend als mensen naar links richting aangeven op een rotonde. Als je niet weet waar ze vandaan komen (grote rotondes en rotondes met bosjes in het midden etc.) dan heb je nog steeds geen enkel idee waar ze heen willen. Bovendien wordt de richting naar links bij het verlaten vaan te laat omgezet in richting naar rechts, waardoor je bij het oprijden van de rotonde onnodig stil moet gaan staan.

Geef gewoon richting aan als je eraf gaat, klaar toch?
 
Kzal em nog maar ne keer posten. Zo zou het moeten:
full
 
Kzal em nog maar ne keer posten. Zo zou het moeten:
[afbeelding]

Zo leren ze je bij sommige rijscholen dat het moet.


Maar zo moet het niet.
Alleen richting aangeven naar rechts bij verlaten van rotonde. Richting aanwijzer naar links heb je nooit nodig op een rotonde. Je volgt immers gewoon de weg, je geeft toch ook geen richting aan bij een bocht naar links op een doorgaande weg zonder kruispunt?

Ff mn paint skills ingeschakeld:
YbPSy.jpg


(paint is niet mijn sterkste kant ;) )
 
Laatst bewerkt:
Het heb geen zin, hier gaan we nooit uitkomen. Ik doe het op mijn manier en jij op de jouwe, mensen staan bij mij niet onnodig te wachten en bij jou wel. Regardless van "hoe het hoort". Ik ben er klaar mee :)
 
Het heb geen zin, hier gaan we nooit uitkomen. Ik doe het op mijn manier en jij op de jouwe, mensen staan bij mij niet onnodig te wachten en bij jou wel. Regardless van "hoe het hoort". Ik ben er klaar mee :)

Er staat niemand, ongeacht welke manier, onnodig te wachten :')

Want wanneer moet je op iemand wachten? Juist, op het moment dat hij de rotonde volgt (geen knipperlicht aan = ik blijf de rotonde volgen, of in jouw geval ik knipper naar links = ik blijf de rotonde volgen).
Wanneer kun je de rotonde op? Juist, op het moment dat iemand te kennen geeft dat hij de rotonde gaat verlaten en de bocht heeft ingezet. (in mijn geval dus als het knipperlicht naar rechts aan gaat en de bocht wordt ingezet, in jouw geval als het knipperlicht naar rechts aan gaat en de bocht wordt ingezet)

Dus zeg maar, waar moet nou iemand wachten als je doet wat volgens de wet MOET en waar staat iemand te wachten als je doet wat volgens de wet MAG?
 
Laatst bewerkt:
Toch leuk dat wij het wel goed doen terwijl een hele hoop blikkers er schijt aan heeft..lijkt de laatste tijd wel of elke afslag, of baanwissel, niet boeiend meer is.
 
Er staat niemand, ongeacht welke manier, onnodig te wachten :')

Want wanneer moet je op iemand wachten? Juist, op het moment dat hij de rotonde volgt (geen knipperlicht aan = ik blijf de rotonde volgen, of in jouw geval ik knipper naar links = ik blijf de rotonde volgen).
Wanneer kun je de rotonde op? Juist, op het moment dat iemand te kennen geeft dat hij de rotonde gaat verlaten en de bocht heeft ingezet. (in mijn geval dus als het knipperlicht naar rechts aan gaat en de bocht wordt ingezet, in jouw geval als het knipperlicht naar rechts aan gaat en de bocht wordt ingezet)

Dus zeg maar, waar moet nou iemand wachten als je doet wat volgens de wet MOET en waar staat iemand te wachten als je doet wat volgens de wet MAG?

En wanneer zie je duidelijk dat iemand knipperlicht naar rechts aan zet? In lang niet alle gevallen zoals ik al eerder angaf en Anno_1965 hierboven ook. De rechtervoorkant van een auto wordt pas zichtbaar naarmate de auto dichterbij je is gedraaid op de rotonde.
Een linkerknipperlicht zie je veel eerder of mischien wel altijd. Er even vanuitgande dat er voldoende afstand wordt gehouden.
 
Waar hebt dit, overigens duidelijke plaatje vandaan?

Spiegelbeeld versie van een foto uit het NieuwZeelandse officiele Road Rules handboek O-)


@ Franko.
Mjaa semantiek. Zo moet het -niet- volgens de hier geldende wegcode.
Maar zo is het wel het allerduidelijkste voor allen die op de rotonde aankomen.
Principe van de positieve feedback: Wie knippert (links of rechts) maakt op een positieve manier eenduidig duidelijk wat ie gaat doen. Wie niet knippert -bewust? vergeten?- kan nog alle kanten uit.
 
Laatst bewerkt:
Kzal em nog maar ne keer posten. Zo zou het moeten:
[afbeelding]

Yes! Ik doe het goed! :} :] :Y en zo heb ik het ook geleerd bij mijn rijschool. Zowel voor de otoo als de motor.

Mijn vader is ook overtuigd van onderstaande plaatje... :X Maargoed, die is bijna 60... Zal wel komen door binnen sluipend gebrek aan verkeersinzicht.

Verkeerd knipperen is echt mijn verkeers frustratie nummer 1. Eigenlijk belachelijk dat er hier discussie over mogelijk is. :?
 
Laatst bewerkt:
Toch leuk dat wij het wel goed doen terwijl een hele hoop blikkers er schijt aan heeft..lijkt de laatste tijd wel of elke afslag, of baanwissel, niet boeiend meer is.

:^

Vanochtend ook weer, ik neem de afrit, komt het koekblik wat voor mij zat plots naar rechts en zet zijn knipperlicht aan ... als ik vervolgens in z'n achteruitkijkspiegel een gebaar van "wat was dat nou" maak, gaat hij verontschuldigend zwaaien om bij de volgende afrit precies hetzelfde te doen B|
 
Ik kwam er gisteren weer een tegen: bejaarde in een auto, knipperlicht naar links aan, en dat bleef zo incl. het nemen van de afslag...
't Is in ieder geval minder erg dan idioten die hun richtingaanwijzer al naar rechts aanzetten voordat ze de afslag nemen...
In ieder geval zou ik heel graag zien dat er VEEL meer wordt gecontroleerd op het correct gebruik van richtingaanwijzers en voorrang verlenen bij lage snelheid. Als je al niet zonder gevaar door een 30-wijk kan rijden hoor je niet in het verkeer thuis.
 
En wanneer zie je duidelijk dat iemand knipperlicht naar rechts aan zet? In lang niet alle gevallen zoals ik al eerder angaf en Anno_1965 hierboven ook. De rechtervoorkant van een auto wordt pas zichtbaar naarmate de auto dichterbij je is gedraaid op de rotonde.
Een linkerknipperlicht zie je veel eerder of mischien wel altijd. Er even vanuitgande dat er voldoende afstand wordt gehouden.

Ik kan zelfs het rechter knipperlicht zien van een auto die de eerste afrit pakt terwijl ik bij de 2e sta. Maar ik benut elk gaatje,dus wachten is er vaak niet bij. Maar je hebt ook mensen die slechte ogen hebben en daarom is er vaak getreuzel.
 
En wanneer zie je duidelijk dat iemand knipperlicht naar rechts aan zet? In lang niet alle gevallen zoals ik al eerder angaf en Anno_1965 hierboven ook. De rechtervoorkant van een auto wordt pas zichtbaar naarmate de auto dichterbij je is gedraaid op de rotonde.
Een linkerknipperlicht zie je veel eerder of mischien wel altijd. Er even vanuitgande dat er voldoende afstand wordt gehouden.

Nog maar een keer dan :')

Zie je geen knipperlicht naar rechts moet je wachten met het oprijden van de rotonde.
Zie je een knipperlicht naar rechts moet je wachten met het oprijden van de rotonde tot dat de bestuurder op de rotonde daadwerkelijk de bocht heeft ingezet om de rotonde te verlaten. Doe je dat niet en de persoon op de rotonde rijdt alsnog gewoon verder op de rotonde ben jij toch aansprakelijk, want er is geen wettelijke verplichting om je knipperlicht te volgen.
Zie je een knipperlicht naar links moet je wachten.

Dus het maakt niet uit of je een knipperlicht naar links ziet of niet, je moet hoe dan ook wachten in mijn ogen :)

Toch leuk dat wij het wel goed doen terwijl een hele hoop blikkers er schijt aan heeft..lijkt de laatste tijd wel of elke afslag, of baanwissel, niet boeiend meer is.

Wat doen automibilisten dan anders? Ik zie toch echt de meesten op een rotonde gewoon netjes geen knipperlicht gebruiken tot dat ze de rotonde willen verlaten. En dat is dus niet FOUT, maar gewoon exact dat wat de wet voorschrijft wat je MOET.

Yes! Ik doe het goed! :} :] :Y en zo heb ik het ook geleerd bij mijn rijschool. Zowel voor de otoo als de motor.

Mijn vader is ook overtuigd van onderstaande plaatje... :X Maargoed, die is bijna 60... Zal wel komen door binnen sluipend gebrek aan verkeersinzicht.

Verkeerd knipperen is echt mijn verkeers frustratie nummer 1. Eigenlijk belachelijk dat er hier discussie over mogelijk is. :?

En je vader heeft nog gelijk ook :')

Dat wat op de onderste serie plaatjes staat is wat volgens de wet MOET, dat wat op de bovenste serie plaatjes staat is wat aangeleerd wordt en wat MAG.

Dus is het niet gek dat je een discussie krijgt. Immers MOET je alleen maar je knipperlicht naar rechts gebruiken als je de rotonde verlaat en verder niet en MAG je je knipperlicht naar links gebruiken als je 3/4 rond gaat.

Jij bent van mening dat maar 1 mogelijkheid juist is en dat is dus onjuist :) Beide zijn juist, waarbij de ene is wat MOET en de ander wat MAG ;) En dus denk jij dat iemand zijn knipperlicht verkeerd gebruikt, terwijl die persoon het dus niet verkeerd gebruikt :)
 
Nog maar een keer dan :')

Zie je geen knipperlicht naar rechts moet je wachten met het oprijden van de rotonde.
Zie je een knipperlicht naar rechts moet je wachten met het oprijden van de rotonde tot dat de bestuurder op de rotonde daadwerkelijk de bocht heeft ingezet om de rotonde te verlaten. Doe je dat niet en de persoon op de rotonde rijdt alsnog gewoon verder op de rotonde ben jij toch aansprakelijk, want er is geen wettelijke verplichting om je knipperlicht te volgen.
Zie je een knipperlicht naar links moet je wachten.

Dus het maakt niet uit of je een knipperlicht naar links ziet of niet, je moet hoe dan ook wachten in mijn ogen :)

Ik ben het ook wel met je eens. Niet dat ik het daarvoor oneens was trouwens.
Het ging me er voornamelijk om dat je het knipperlicht rechts gewoon niet altijd ziet en links wel. Dat het linker knipperlicht wel of niet mag, dat boeit me niet. Ik vind het wel duidelijker.
 
Ik ben het ook wel met je eens. Niet dat ik het daarvoor oneens was trouwens.
Het ging me er voornamelijk om dat je het knipperlicht rechts gewoon niet altijd ziet en links wel. Dat het linker knipperlicht wel of niet mag, dat boeit me niet. Ik vind het wel duidelijker.
Zie je het knipperlicht links van een motor wel op een rotonde?

Denk persoonlijk dat je met een motor juist dat knipperlicht niet ziet door de hellingshoek en het feit dat die meestal echt aan de zijkant zit en niet voor op de motor zoals bij een auto.
 
Zie je het knipperlicht links van een motor wel op een rotonde?

Denk persoonlijk dat je met een motor juist dat knipperlicht niet ziet door de hellingshoek en het feit dat die meestal echt aan de zijkant zit en niet voor op de motor zoals bij een auto.

Goeie vraag, maar volgens mij wel. Kan denk ik wel liggen aan hoever het knipperlicht van de motor uitsteekt en de hoogte waarop ze gemonteerd zijn. Misschien dat ik sommige wel zie en sommige niet.
Ik zal er in elk geval eens op letten.
 
Wat doen automibilisten dan anders? Ik zie toch echt de meesten op een rotonde gewoon netjes geen knipperlicht gebruiken tot dat ze de rotonde willen verlaten. En dat is dus niet FOUT, maar gewoon exact dat wat de wet voorschrijft wat je MOET.


Zal dan wel lokaal iets zijn...veel automobilisten gebruiken het ding helemaal niet, dat bedoelde ik meer. Deden ze het maar bij het verlaten van de rotonde, dan had je er tenminste iets aan.
Niet eens zozeer TEGEN "de automibilist" maar bij hen valt het op, omdat ze het meest in het verkeer voorkomen.
 
Rotondes_krijgen_blauwdruk

DEN HAAG - Gemeenten krijgen over enkele tijd een blauwdruk voor rotondes en kruispunten. Daardoor moet ze op termijn meer overeenkomen, met dezelfde voorrangsregels en borden. Volgens een woordvoerster van het ministerie van Infrastructuur en Milieu hebben gemeenten behoefte aan een dergelijk basisontwerp.

Gemeenten zijn niet verplicht om rotondes en kruispunten aan te pakken, maar kunnen er rekening mee houden bij de aanleg van nieuwe knooppunten.
 
Voor degenen die beweren dat een rotonde een aparte weg is en je dus niet naar links hoeft te knipperen: dat zou betekenen dat je bij het oprijden van de rotonde ALTIJD naar rechts moet knipperen, omdat je dan rechtsaf slaat, ook als je driekwart rond gaat...
[me="RemcoNL"]blijft gewoon naar links knipperen als-ie naar links gaat :)[/me]
 
Terug
Bovenaan Onderaan