richtingaanwijzers RC8

Paul Ktm

Rookie
5 dec 2009
3
0
Rijsenhout
Hallo allemaal ik zal me even voorstellen ik ben Paul ook de trotse eigenaar van een oranje 2009 KTM Rc8. Ik heb een vraag is er iemand hier die ervaring heeft met het aansluiten van andere richtingaanwijzers in plaats van de originele aan de achterzijde op een rc8?Ik heb een setje van die standaard led knippers gekocht maar als ik die aansluit op de motor komt er heel zwak licht uit en knipperen ze langzaam. Is er iemand die weet wat ik hier aan kan doen? Op de originele knipperlichten staat 8,6v en die ik nu heb zijn 12v dat zou een oorzaak kunnen zijn maar knipperlichten van 8,6v zijn niet te koop.
Bedankt alvast Groetjes Paul
 
Hoi Paul,

Ik heb zelf ook een RC8 en heb led knippers van Rizoma besteld.
Deze zouden ook op 12V moeten werken. Nu is het zo dat led's van zichzelf nooit op 12V of 8,6V werken maar ze zijn meer afhankelijk van de stroom die erdoor heen gaat.

Afhankelijk van het type led zo'n 1,1 V voor infrarode leds tot wel 3,5 V bij witte en blauwe leds.
De standaardstroom door een led is 20 mA continu, maar de meeste leds kunnen 10-30 mA verwerken. Dit houd in dat de led of led's afhankelijk zijn van de weerstand die ervoor zit (het pakketje wat standaard bij de Rizoma led's zit).

Er zijn formules om dat te berekenen maar dat weet ik zo even niet. Misschien is het dus een optie om te experimenteren met verschillende weerstanden.

Zodra ik mijn knippers gemonteerd heb zal ik mijn ervaring ook even mededelen.

Hopelijk heb je er wat aan.

Groetjes Chris.
 
Even een mooie wiki toevoeging:

Een led mag nooit zonder meer op een spanningsbron worden aangesloten. Er dient altijd een stroombegrenzer aanwezig te zijn, zoals een transistor of een eenvoudige weerstand, omdat een led in feite een diode is.

Het complete verhaal: Led - Wikipedia
 
Terug
Bovenaan Onderaan