Richtingaanwijzers zelf maken

Mardel

MF'er
7 jul 2009
149
0
West-Friesland
Beste MF'ers,

Ik rij op dit moment een ktm lc4 uit '96, hier zitten echter geen richtingaanwijzers (meer) op. Wat betreft de aansluitingen en kabelboom is dus ook alles eraf gehaald. Voor mijn eigen veiligheid (en die van anderen natuurlijk) zou ik deze er graag toch weer opzetten, maar mijn vraag is hoe? en welke materialen ik hiervoor nodig heb.

Voor de duidelijkheid, er zit dus niets qua aansluitingen op en ik heb ook geen accu.

Mijn idee:
- Ik zal dus stroom moeten aftappen van de CDI-kast(?) In ieder geval, waar de normale verlichting ook stroom vandaan haalt.
- Vervolgens zal ik dit draad naar een schakelaar op het stuur laten lopen.
- vanaf de schakelaar zullen 4 draden lopen naar de twee knipperlichten links en de 2 knipperlichten voor rechtsaf.
- ...

Benodigdheden:
- 4 knipperlichten
- schakelaar voor op het stuur
- bedrading
- weerstanden?
- 'kastje dat regelt wanneer links en wanneer rechts gaat knipperen'
- ...

Zoals je ziet heb ik wel enig idee hoe ik dit moet aanpakken, maar het fijne weet ik er niet van en ik zal waarschijnlijk ook dingen vergeten hebben.

Wie kan mijn lijst aanvullen en advies geven?

(Andere topics over r.a.w. gingen allemaal uit van een bestaande kabelboom, hier is alles wat ik nu heb de stroomvoorziening)
 
Meestal zit het op deze manier aangesloten. Sommige knipperautomaten hebben twee draden, dan hoeft er geen massadraad aan de automaat vast (draadje met tekst "massa")
full




Edit: Ik lees net dat je geen accu gebruikt. Dan moet je even opletten welke knipperautomaten je gebruikt.
De goedkope automaatjes werken met gloeidraadjes (bijna 10 euro) en die functioneren ook met wisselspanning. De duurdere werken met transistoren en die lusten de wisselspanning niet zo (daar gaan ze van stuk). Ik meen dat alle automaten met drie draadjes niet toe te passen zijn met wisselspanning.
 
Laatst bewerkt:
Mooi duidelijk schema van de "klassieke" schakeling. Pas op, door de typische schakeling van het dashboard-lampje is dit schema alleen geschikt voor gewone gloei-pinkers, NIET voor LED-pinkertjes.
 
Bij dat schema van SAV werkt het dashbordlampje toch niet? Die kun je dan beter met 1 draad na het knipper relais zetten en voor de schakelaar en met de andere draad naar de massa...

Zoals het nu getekend is gaat bij bijvoorbeeld links af ook de ene rechter lampje op halve kracht branden.
 
Laatst bewerkt:
Bij dat schema van SAV werkt het dashbordlampje toch niet? Die kun je dan beter met 1 draad na het knipper relais zetten en voor de schakelaar en met de andere draad naar de massa...

Zoals het nu getekend is gaat bij bijvoorbeeld links af ook de ene rechter lampje op halve kracht branden.


In het schema van SAV gebruikt het kontrole lampje de andere richtingaanwijzers als aarde. Theoretisch zullen ze gaan knipperen, maar dat is niet te zien.
In jouw oplossing staat er altijd spanning op het kontrole lampje. Werkt het knipperrelais dan ook bij heel weinig stroomgebruik. dan zal het lampje altijd gaan branden, ongeacht de stand van de schakelaar.

EgbertO
 
Bedankt voor het duidelijke antwoord. Simpeler dan ik dacht in ieder geval.

Waar koop je zo een 'knipperautomaat'? of wat is een andere speciale benaming hiervoor?

Ik heb inderdaad geen controlelampje, die kan ik er dus simpel tussen uitlaten?
 
.........................

Ik heb inderdaad geen controlelampje, die kan ik er dus simpel tussen uitlaten?
"Simpel" ja (om) weg te laten want geheid vergeet je een keer de pinkers stil te zetten terwijl je alweer rechtdoor gaat en je wordt vanaf een zijstraat bevorderd tot Gemengd Nieuws.

Een piepsignaal (door veel mensen gehaat) werkt beter dan een verklikkerlampje (uit oogpunt van levensredding) want zolang je op je dashboard kijkt (vaak ook nog de zon er hinderlijk op) zie je niet wat je raakt.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor het duidelijke antwoord. Simpeler dan ik dacht in ieder geval.

Waar koop je zo een 'knipperautomaat'? of wat is een andere speciale benaming hiervoor?

Ik heb inderdaad geen controlelampje, die kan ik er dus simpel tussen uitlaten?

Zo'n ding wordt vaak een clignoteur (of soms clignolateur) genoemd, volgens mij het franse woord voor knipperlicht, maar in NL vaak gebruikt als naam voor dat 'knipperkastje'.
Op marktplaats.nl zag ik er minstens twee staan onder die naam.

Succes

EDIT: misschien werkt zoeken op knipperrelais ook!
 
Laatst bewerkt:
Ga naar een zaak waar ze ktm verkopen.
Die hebben bakken vol liggen met raw's en clignoteurs omdat bijna iedereen die dingen verwijderd alvoor ze 1meter hebben gereden.
 
Elke automateriaalzaak en motordealer / bromfietsdealer verkoopt dat spul .Gewoon een 2polige erop en juh. Let idd wel even op het wattage 21W x2 of 15 W X2 oid, afhankelijk van de gebruikte lampen in je knipperlichten.
 
Zal nu allereerst eens opzoek gaan naar alle materialen. Bedankt voor de hulp tot nu toe in ieder geval. Als het vastloopt tijdens het installeren(hoogstwaarschijnlijk) zal ik weer een beroep op jullie doen!
 
O; ik denk dat iemand hier wel weet of dat met spanningsregelaar makkelijk gaat en met hoeveel foutmaak-kans bij het aansluiten; ik las al een paar maal over type(n) met koelribben eraan die veel beter zijn dan dom blokje kunststof.
 
Laatst bewerkt:
Die Koso regelaar kan maar 6watt aan, dus ook mooi laten liggen. Knippers zijn al minimaal 10W per stuk!
Een Tomos regelaar heb ik meer goede dingen over gelezen. Gebruik de zoekfunctie "even" , ik weet niet waar deze staat.
Tomos A3, A35
37un541_m.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan