Ride Report: Trollen, Trekkershutten, Terrorvissen

De patatkoning

MF veteraan
6 dec 2004
1.310
4
Het heeft even geduurd, maar na een gevoelsmatig lange winter en een daaropvolgend schitterend voorjaar (met reeds vele km's op de motor), is het dan nu toch eindelijk bijna zo ver.

"Cols, Kiezel, Kamperen" krijgt een vervolg!

full


Aangezien ik dit voorjaar alweer in de mooie Franse Alpen ben geweest (en op de terugweg het immer gezellige La Mouche weer even heb aangedaan), heb ik afgelopen week de knoop doorgehakt en een ticket voor de boot naar Noorwegen gekocht :-)

Momenteel ben ik de plannen aan het bouwen, de motor in orde aan het maken, en de spullenboel langzaam bij elkaar aan het zoeken. Vertrek staat gepland over 2 weken, gerekend vanaf vandaag.

Het plan op hoofdlijnen:
  • De boot naar Oslo
  • Vanaf daar 7 - 8 dagen door de ongerepte natuur van Hedmark en Oppland trekken, zoveel mogelijk offroad (Gravel, naaldbossen, bergpassen)
  • Afhankelijk van hoe de route gaat lopen, zal ik proberen om ook een deel van west Noorwegen aan te doen (Trollstigen etc.)
  • De tent gaat mee, indien mogelijk wildkamperen (ik heb begrepen dat er zelfs wolven in die regio zitten, dus ik neem veiligheidshalve de Borat Man-Kini weer mee, daar schijnen ze van te schrikken).
  • De vishengel gaat mee, dus ik hoop een aantal mooie vette forellen te grillen op het kampvuur
  • Ik heb met Mister Pluvius afgesproken dat hij zelf ook even op vakantie gaat ;-)

Ik zal in dit draadje proberen een verslagje te tikken, voorzien van wat mooi foto materiaal. De echte "highlights" zal ik uploaden op instragram, dat gaat wat makkelijker als ik onderweg ben.

Roel_U (@frenchfriesking_80) • Instagram photos and videos

En het eindresultaat / sfeerimpressie:


:] :] :]
 
Laatst bewerkt:
Gaaf, ik heb in iedergeval al op volgen in Instagram geklikt.
 
Gisteren olie ververst, nieuwe remschijf en blokken achter. En mijn nieuwe tas is binnen 😊😊😊 (aangezien ik de koffers nu niet kan afkoppelen, vond ik dat toch wel erg zwaar worden voor het betere offroad werk). Aftellen is begonnen idd!
 
Laatst bewerkt:
De KTM ploegt lekker door. Blijft een verslavende fiets!
Eind augustus ga ik nog naar de Alpen, misschien dat ik nog een paar van die onverharde passen meepak van jouw vorige reis.

Volgens mij ga jij ook mee naar de tweede allroad rit. Spreken we elkaar dan.
:)
 
De KTM ploegt lekker door. Blijft een verslavende fiets!
Eind augustus ga ik nog naar de Alpen, misschien dat ik nog een paar van die onverharde passen meepak van jouw vorige reis.

Volgens mij ga jij ook mee naar de tweede allroad rit. Spreken we elkaar dan.
:)

Zeker, als je nog vragen hebt / gpx nodig hebt, stuur maar pb
 
Dag 1

3 dassen. 2 vossen. 4 of 5 marter-achtigen. En 2 roadkills in de vorm van een pannenkoek, zodat ik echt niet meer kon zien wat het geweest was. Dat is wat ik heb geteld vanaf de deens-duitse grens tot aan Frederikshavn. Het geeft aan hoe de natuur overal nog "aanwezig" is. Eindeloze graanvelden, weilanden met koeien, een verlaten boerderij, heuvels, glooiend. Doet je weer beseffen hoe vol we alles al hebben gebouwd in NL. En natuurlijk zonde van al die mooie beesten die worden platgereden.

Maar goed, gister ochtend in alle vroegte vertrokken (althans, dat was het plan: 07:00 uur). Het werd 09:00 uur alvorens ik uit het zuiden van Limburg wegreed. Altijd balen. Mijn vertraagde / uitgestelde vertrek had óók een voordeel: ik vertrok niet in mijn eentje. Er reisde namelijk een kater met me mee. Erg gezellig. 2 uur en 2 liter water verder, functioneerde ik weer normaal.

1000km op 1 dag is nooit fijn. Ook niet in je eentje in de auto. Maar op de motor weet je op een gegeven moment echt niet meer hoe je moet gaan zitten. En die mede weggenoten (ik probeer me genderneutraal uit te drukken zoals jullie merken) maar lachen als je weer eens op de stepjes gaat staan om de bibs te voorzien van wat vers bloed.

998km om precies te zijn. In iets minder dan 12 uurtjes. Het enige noemenswaardige was de aanblik van de haven van hamburg. Wat een machtig gezicht. En verder is het simpelweg bijzonder om te zien hoe ontzettend schoon Denemarken is. Geen papier / blikjes / troep. Iedereen houdt zich netjes aan de snelheid. Kunnen we nog wat van leren. Aangekomen in Frederikshavn de motor achter het hotel geparkeerd, ik heb een beefburger naar binnen gepropt, en 1 groot glas Spa Geel gedronken. Halverwege dat glas kon ik mijn ogen al niet meer open houden. Geslapen als een Os.

Vanochtend 800 meter rijden naar de Stenaline Terminal. Kon gelijk doorrijden en de motor vastzetten. Voordat ik het wist waren we vertrokken.

Het is voor mij de eerste keer op een dergelijke boot (we namen vroeger altijd een opblaasboot mee op vakantie naar Frankrijk, daarmee liet ik me dan altijd afdrijven naar het nudistenstrand ietsje verderop stroomafwaarts langs de rivier). Maar veel verder ben ik nooit gekomen qua nautische ervaring.

Die boot hier is dus best prima. Eerste waar ik aan moest denken was de ballenbak bij de McDonald's. Schreeuwende en rennende kids, plastic bloemen in de vaas, en cateringmedewerkers met zo een hoofdtelefoon / microfoon combi op de vleespet.

Hoe werkt dat precies? Geven ze daarmee door aan de kok of iemand voldoende fooi geeft? Zodat de laatste weet welke bruine-bonensoep er exact moet worden uitgeserveerd als voorgerecht?

Maar goed, ik dwaal af. Inmiddels een lekker broodje besteld. Nog 3 uurtjes op deze Stena Saga, en dan komen we aan in Oslo. Overnachting in de buurt van Hamar vanavond. Hopelijk de laatste dag in een B&B. Vanaf morgen (mits geen stortregens), voornamelijk de tent.

Morgenochtend ga ik vanuit Hamar de bergen in door een mooie vallei, richting Rendalen. En dan linksaf richting Grimsbu. Daar zal ik hopelijk het kamp kunnen opslaan.

Groet!


Daar ergens lonkt het avontuur...

full


Kan wel zijn kapitein, maar het is geen Akra ;)

full



Bye Bye Frederikshavn...

full
 
Terug
Bovenaan Onderaan