Rider 550 vs XT

Welke GPS kopen?

  • Garmin Zumo XT

    Stemmen: 4 57,1%
  • Tomtom Rider 550

    Stemmen: 3 42,9%

  • Totaal aantal stemmers
    7

JorisK

MF veteraan
16 jan 2005
6.009
676
Bergen op Zoom
Het is 2023, ik heb een oude Garmin en vraag me af of het de moeite is te upgraden naar een nieuwe XT of Rider 550.

Een hoop van jullie hebben inmiddels ervaring met deze GPSsen, misschien wel zelfs met beide. Welke zouden jullie nu kopen als je GPS nu kapot zou gaan?

Alvast bedankt!
 
Welke het beste werkt is deels afhankelijk van je wensen en wat je ermee gaat doen.
Routes uitgebreid voorbereiden online of met Basecamp?
Of spontane kronkel ritjes.
Bij de laatste schijnt TT beter te zijn.
Zelf vind ik de XT een prachtig apparaat.
 
Het is 2023, ik heb een oude Garmin en vraag me af of het de moeite is te upgraden naar een nieuwe XT of Rider 550.

Een hoop van jullie hebben inmiddels ervaring met deze GPSsen, misschien wel zelfs met beide. Welke zouden jullie nu kopen als je GPS nu kapot zou gaan?

Alvast bedankt!
Wil je alleen navigeren?
Of wil je headphones, telefoneren, ....
 
Of en wanneer ze met een nieuwe komen is altijd afwachten, zoiets houden ze geheim totdat die er is. Wat ik wel zie is dat de TomTom Rider 550 in 2018 is geïntroduceerd, en de Garmin zumo XT in 2020. Die laatste is nu alweer vervangen door de XT2. TomTom heeft daarentegen niet echt veel haast met vernieuwingen...
 
Persoonlijk zou ik voor de TT gaan. Garmin is zeker een mooi en (vooral) uitgebreid apparaat, waar ik nooit alle functies / opties zou gaan gebruiken.

Ik wil gewoon op de motor stappen, dan een plaats aanvinken waar ik heen wil en rijden maar. Een zelfgemaakte route via MRA naar de TT sturen is het hoogst haalbare wat ik met een navigatiesysteem doe. Dat is voor mij de meerwaarde van de XT en vooral de XT2 (€599-,) niet waard.

Maar nogmaals, dit is heel persoonlijk en afhankelijk waarvoor je een navigatiesysteem wilt gebruiken.
 
Dat doet de Garmin sinds de xt toch ook? De kronkelwegen en niet meer alleen over N- of snelwegen bedoel ik.
Jazeker! Alleen voor mij is dat meer dan voldoende, meer zoek ik niet in een navigatiesysteem. Gelet op de nieuwprijs tegenwoordig van een TT, vind ik de vele extra opties die een Garmin heeft en welke ik toch niet gebruik, de TT een betere keus.
 
Ik zou voor dezelfde gaan; TT550. Maar ik gebruik hem dan ook beperkt met alleen de optie spannenderoute. Opklikken, bestemming intoetsen en gaan. Verrassend hoe het apparaat mooie wegen te pakken krijgt.

De rest vd mogelijkheden zoals routes vooraf op de computer maken gebruik ik niet, Dus van allerlei ellende die ik van anderen lees heb ik geen last van…. :+

Bluetooth icm IOS 13 werkt niet, gelukkig wel de aanwijzingen via mijn BT helmset en dat is voor mij voldoende.
 
Wil je de verschillen zien en advies inwinnen, dan kan ik je als advies/tip de filmpjes van MrGPSnl op YouTube aanraden.
Daar zie je heel uitgebreid en hoofdzakelijk in Jip en Janneke taal heel veel aangaande navigatiesystemen.
 
Ben bevoordeeld...na garmin en basecamp in het verre verleden stapte Ik over op TT550 en MRA. Wat een verademing die combinatie...routes maken poepie simpel, geen gedonder met afwijkingen in routes.
Vorig jaar 10 dagen Dolomieten routes gepland in MRA.
Geen enkele hickup,geen enkele storing,niksnadda gewoon feilloos de routes rijden.

Ok de XT ziet er gelikt uit, staat ook strakker boven het TFT scherm van mijn R1250GS, en de XT heeft iets meer mogelijkheden mbt punten plaatsen op route en daar een " melding" van zien tijdens het rijden.
Dan toch eens kijken en informeren, veel lezen op forums.
En toen zag ik berichten van opeens rechte lijnen, terugkomen op de route en opnieuw starten, eind en beginpunt niet te dicht bijelkaar, kronkelroutes niet op nivo van TT en nog veel meer van die eigenaardigheden.
Nope dat wordt het niet voor mij, ik blijf bij mijn 550.
Dan mis ik maar die paar toevoegingen, dan mis ik ook die " storingen en teveel opties fratsen ".
Grafisch voldoet de TT voor mij, wat ik moet zien mbt afslagen enz functioneert, voor de rest kijk ik nauwelijks onder het rijden.
Daar komt dan ook nog de prijs bij kijken....die nieuwe XT2 incl adapter voor bmw... kost bijna twee setjes banden.
 
Ben bevoordeeld...na garmin en basecamp in het verre verleden stapte Ik over op TT550 en MRA. Wat een verademing die combinatie...routes maken poepie simpel, geen gedonder met afwijkingen in routes.
Vorig jaar 10 dagen Dolomieten routes gepland in MRA.
Geen enkele hickup,geen enkele storing,niksnadda gewoon feilloos de routes rijden.

Ok de XT ziet er gelikt uit, staat ook strakker boven het TFT scherm van mijn R1250GS, en de XT heeft iets meer mogelijkheden mbt punten plaatsen op route en daar een " melding" van zien tijdens het rijden.
Dan toch eens kijken en informeren, veel lezen op forums.
En toen zag ik berichten van opeens rechte lijnen, terugkomen op de route en opnieuw starten, eind en beginpunt niet te dicht bijelkaar, kronkelroutes niet op nivo van TT en nog veel meer van die eigenaardigheden.
Nope dat wordt het niet voor mij, ik blijf bij mijn 550.
Dan mis ik maar die paar toevoegingen, dan mis ik ook die " storingen en teveel opties fratsen ".
Grafisch voldoet de TT voor mij, wat ik moet zien mbt afslagen enz functioneert, voor de rest kijk ik nauwelijks onder het rijden.
Daar komt dan ook nog de prijs bij kijken....die nieuwe XT2 incl adapter voor bmw... kost bijna twee setjes banden.

Bedankt voor deze info, ze zegt hier kort door de bocht dat de XT er netter uitziet, maar functioneel de 550 beter is?

(ook ik heb in het verledne wel eens geprobeerd routes te maken op de Garmin, maar vaak gaf het gedonder met route berekenen)
 
Wat ik heel belangrijk vind is het perfect in en uit zoomen op het juiste moment en tevens de feilloze gesproken aanwijzingen van de TT550. Daarbij gebruik ik op de laptop tomtom drive, zeer snel en gemakkelijk even een route maken. Aangeven hoe kronkelend je de route wilt hebben en aanvinken dat de route gesynchroniseerd moet worden met de tomtom. Ik loop naar de motor en start de boel op en de route staat er al in. Simpel en snel. Geen gedoe.
 
Bedankt voor deze info, ze zegt hier kort door de bocht dat de XT er netter uitziet, maar functioneel de 550 beter is?

(ook ik heb in het verledne wel eens geprobeerd routes te maken op de Garmin, maar vaak gaf het gedonder met route berekenen)
Functioneel vind ik de 550 beter bij passen, ik hoef niet zoveel opties waarmee ook veel " fout" kan gaan.
Je laatste opmerking is precies mijnverleden ook met garmin en basecamp, daarom overstap naar TT.
De combinatie TT en MRA is helemaal eenvoudig.
 
Terug
Bovenaan Onderaan