Erwin P
Crashtest dummy
Sinds mijn brommer tijd ben ik altijd al gecharmeerd geweest van Rieju, maar sindsdat ze de oude GasGas fabriek hebben over genomen timmeren ze wel heel goed aan de weg. Dat ze grotere ambities hadden dan max 125cc/A1 en brommers was wel te zien inmiddels.
Wat ik echter niet zag aankomen was dat ze zich op de 2 cilinder Adventure markt zouden storten!
Tot op heden is het natuurlijk enkel specsheet en foto's kijken, maar ik ben zeker blij verrast.
Het blok is een door Chongqing gebouwd Honda CB500X kloon met dan ook 35kW/48PK en zo'n 44Nm.
A2 rijbewijs legaal, maar off-road power plenty natuurlijk.
De uitlaat zit relatief hoog zoals het zou moeten op een Adventure (luisteren jullie mee Honda, Kawasaki?).
Komt met 150-70-18' en 90-90-21' wielen, wat prima is voor off-road. Al had ik persoonlijk graag een wat smallere achtervelg gezien in dit segment.
Kwa remmerij voorop dubbel 298mm met JJuan klauwen, achterop 240mm ook hier een JJuan klauw.
Zover nog gewoon een Chinese kloon zoals vele andere merken. Daarbij heeft het uiterlijk met z'n LED verlichting wel heel erg weg van een kleinere Afrika Twin.
Maar hier wordt het leuk. De motor heeft nl 2 tanks, 1 conventionele van 20L (wat natuurlijk al niet mager is), maar ook nog 1 onder het zadel zoals we dat kennen van BMW met nog eens 19L!
Bij elkaar 39 liter op een toch niet al dorstig blok. De CB500X zou 1 op 27,8 moeten lopen wat 1084km range zou moeten geven. Maar laten we zeggen 1 op 25 houd je nog steeds bijna 1000 km over! In dat geval zou het betekenen dat je naar het begin van de TET kunt rijden, de hele TET NL kunt doen en daarna weer naar huis kunt waar je pas weer hoeft te tanken!
Droog zou de motor 190 kg wegen. Of dat exclusief alle vloeistoffen of enkel een lege tank is wordt er niet gezegd, maar dat is al redelijk te noemen. Al helemaal als de handkappen, bashplate, bagagerek en middenbok die er standaard op lijken te zitten al mee gewogen zijn.
Die motor heeft een zadel hoogte van 820mm. Waarmee hij mooi in de Versys 300 (815mm) en Honda CB500X (830mm) range ligt.
Ook weten ze niks te vertellen over de ophanging behalve dat hij een USD heeft met verstelbare stuurdemper en een progressieve mono shock achter.
Al zie ik bovenop de voorvork wel draaidoppen (rebound/pré-load?) en lijkt achter wel een pré-load versteller knop te hebben.
Heel stiekem klinkt het wel heel erg als een kloon van een kloon, maar wel 1 die in Europa geleverd gaat worden.
Hoewel er nog geen woord gerept is over een prijs zal hij wel in de €7000 - €8449 categorie moeten vallen om te kunnen concurreren met de CB500X waarop hij gebaseerd is.
Al met al ben ik heel benieuwd naar deze fiets!
Wat ik echter niet zag aankomen was dat ze zich op de 2 cilinder Adventure markt zouden storten!
Tot op heden is het natuurlijk enkel specsheet en foto's kijken, maar ik ben zeker blij verrast.
Het blok is een door Chongqing gebouwd Honda CB500X kloon met dan ook 35kW/48PK en zo'n 44Nm.
A2 rijbewijs legaal, maar off-road power plenty natuurlijk.
De uitlaat zit relatief hoog zoals het zou moeten op een Adventure (luisteren jullie mee Honda, Kawasaki?).
Komt met 150-70-18' en 90-90-21' wielen, wat prima is voor off-road. Al had ik persoonlijk graag een wat smallere achtervelg gezien in dit segment.
Kwa remmerij voorop dubbel 298mm met JJuan klauwen, achterop 240mm ook hier een JJuan klauw.
Zover nog gewoon een Chinese kloon zoals vele andere merken. Daarbij heeft het uiterlijk met z'n LED verlichting wel heel erg weg van een kleinere Afrika Twin.
Maar hier wordt het leuk. De motor heeft nl 2 tanks, 1 conventionele van 20L (wat natuurlijk al niet mager is), maar ook nog 1 onder het zadel zoals we dat kennen van BMW met nog eens 19L!
Bij elkaar 39 liter op een toch niet al dorstig blok. De CB500X zou 1 op 27,8 moeten lopen wat 1084km range zou moeten geven. Maar laten we zeggen 1 op 25 houd je nog steeds bijna 1000 km over! In dat geval zou het betekenen dat je naar het begin van de TET kunt rijden, de hele TET NL kunt doen en daarna weer naar huis kunt waar je pas weer hoeft te tanken!
Droog zou de motor 190 kg wegen. Of dat exclusief alle vloeistoffen of enkel een lege tank is wordt er niet gezegd, maar dat is al redelijk te noemen. Al helemaal als de handkappen, bashplate, bagagerek en middenbok die er standaard op lijken te zitten al mee gewogen zijn.
Die motor heeft een zadel hoogte van 820mm. Waarmee hij mooi in de Versys 300 (815mm) en Honda CB500X (830mm) range ligt.
Ook weten ze niks te vertellen over de ophanging behalve dat hij een USD heeft met verstelbare stuurdemper en een progressieve mono shock achter.
Al zie ik bovenop de voorvork wel draaidoppen (rebound/pré-load?) en lijkt achter wel een pré-load versteller knop te hebben.
Heel stiekem klinkt het wel heel erg als een kloon van een kloon, maar wel 1 die in Europa geleverd gaat worden.
Hoewel er nog geen woord gerept is over een prijs zal hij wel in de €7000 - €8449 categorie moeten vallen om te kunnen concurreren met de CB500X waarop hij gebaseerd is.
Al met al ben ik heel benieuwd naar deze fiets!
Laatst bewerkt: