Rieju Aventura 500

Erwin P

Crashtest dummy
22 aug 2011
6.649
4.820
Lemelerveld
Sinds mijn brommer tijd ben ik altijd al gecharmeerd geweest van Rieju, maar sindsdat ze de oude GasGas fabriek hebben over genomen timmeren ze wel heel goed aan de weg. Dat ze grotere ambities hadden dan max 125cc/A1 en brommers was wel te zien inmiddels.

Wat ik echter niet zag aankomen was dat ze zich op de 2 cilinder Adventure markt zouden storten!

Tot op heden is het natuurlijk enkel specsheet en foto's kijken, maar ik ben zeker blij verrast.

1668083427507.png

Het blok is een door Chongqing gebouwd Honda CB500X kloon met dan ook 35kW/48PK en zo'n 44Nm.
A2 rijbewijs legaal, maar off-road power plenty natuurlijk.
De uitlaat zit relatief hoog zoals het zou moeten op een Adventure (luisteren jullie mee Honda, Kawasaki?).

Komt met 150-70-18' en 90-90-21' wielen, wat prima is voor off-road. Al had ik persoonlijk graag een wat smallere achtervelg gezien in dit segment.
Kwa remmerij voorop dubbel 298mm met JJuan klauwen, achterop 240mm ook hier een JJuan klauw.

Zover nog gewoon een Chinese kloon zoals vele andere merken. Daarbij heeft het uiterlijk met z'n LED verlichting wel heel erg weg van een kleinere Afrika Twin.
Maar hier wordt het leuk. De motor heeft nl 2 tanks, 1 conventionele van 20L (wat natuurlijk al niet mager is), maar ook nog 1 onder het zadel zoals we dat kennen van BMW met nog eens 19L!
1668084568385.png

Bij elkaar 39 liter op een toch niet al dorstig blok. De CB500X zou 1 op 27,8 moeten lopen wat 1084km range zou moeten geven. Maar laten we zeggen 1 op 25 houd je nog steeds bijna 1000 km over! In dat geval zou het betekenen dat je naar het begin van de TET kunt rijden, de hele TET NL kunt doen en daarna weer naar huis kunt waar je pas weer hoeft te tanken!

Droog zou de motor 190 kg wegen. Of dat exclusief alle vloeistoffen of enkel een lege tank is wordt er niet gezegd, maar dat is al redelijk te noemen. Al helemaal als de handkappen, bashplate, bagagerek en middenbok die er standaard op lijken te zitten al mee gewogen zijn.
Die motor heeft een zadel hoogte van 820mm. Waarmee hij mooi in de Versys 300 (815mm) en Honda CB500X (830mm) range ligt.

Ook weten ze niks te vertellen over de ophanging behalve dat hij een USD heeft met verstelbare stuurdemper en een progressieve mono shock achter.
Al zie ik bovenop de voorvork wel draaidoppen (rebound/pré-load?) en lijkt achter wel een pré-load versteller knop te hebben.

Heel stiekem klinkt het wel heel erg als een kloon van een kloon, maar wel 1 die in Europa geleverd gaat worden.
Hoewel er nog geen woord gerept is over een prijs zal hij wel in de €7000 - €8449 categorie moeten vallen om te kunnen concurreren met de CB500X waarop hij gebaseerd is.

Al met al ben ik heel benieuwd naar deze fiets!


1668085846237.png

 
Laatst bewerkt:
Hij krijgt wel een goede recensie van Motoplus.nl.
Dat wilt natuurlijk niets zeggen over de betrouwbaarheid etc op langere termijn, maar op zich lijkt het wel wat te zijn.
Een vergelijkende test zou wel leuk zijn. :Y
De algemene artikelen zijn vaak erg algemeen (voor de adverteerders?).
 
Ik hoop deze Aventura op de Motorbeurs te spotten. Maat van me is erg geïnteresseerd. Het is wel een tof ding. In een vergelijkende test in Motoplus kwam 'ie wat lomp uit de hoek t.o.v. de Voge 500 DSX en KTM 390 Adventure.
 
De Voge 500 DSX is echt wel meer straatmotorfiets: kleinere wielen, veel meer plastiek en hoe lang de veerwegen zijn vind ik zelfs nergens terug? En vind maar eens een dealer.
De KTM 390 Adventure is dan weer een (onaangename) monocylinder met weinig pit, kleine wielen ook, een pak lichter wel, dacht ik.

Nee, deze Rieju Aventura is een heel uniek motorfietsje. Grote tubeless wielen, pivoterende voetsteunen, compleet uitschakelbaar abs, 190mm veerwegen voor én achter, het rustige zuinige cb500-blokje, veel valbaren, enorme carterplaat, stuurkappen standaard en - moest het nodig zijn - een gigantische actieradius van minstens 800km.

Maar dat gezegd zijnde: wordt Rieju eigenlijk verkocht in België? Van Voge zijn er al maar heel weinig dealers, en ze doen niet allemaal alle modellen (ik heb rond gebeld voor de Voge 300). En op de Rieju-website zie ik nergens een Rieju-dealer. Dus ik ben echt benieuwd naar dat lijstje van de Belgische dealers.
 
Zelf hou ik wel van motoren met een aardige tank (20-24 liter) zodat je tenminste een beetje kan doorrijden. Maar deze dubbele tank heeft volgens mij niet zoveel zin. Een actieradius van 500 km is meer dan genoeg voor normaal gebruik. Met die extra 19 liter benzine aan de achterzijde neem je gewoon bijna veertien overbodige kilo's mee. Van die tank hadden ze beter een groot opbergvak kunnen maken.;)
 
De Voge 500 DSX is echt wel meer straatmotorfiets: kleinere wielen, veel meer plastiek en hoe lang de veerwegen zijn vind ik zelfs nergens terug? En vind maar eens een dealer.
(Vogue en CF Moto hebben in ieder geval dezelfde Belgische importeur)
IMG20240215145351.jpg
 
Voge: geen probleem, er zijn dealers van. Niet veel, en we weten niet voor hoe lang, maar ze zijn er.
Maar 't is Rieju waarvan ik me afvraag of er dealers van zijn. Alwin75 zegt van wel. Maar ik denk van niet. Maar ik heb graag ongelijk. ;-)
 
Ik moet mezelf corrigeren. Geen idee of ik gisteren een verkeerde bril op had of zo, maar er zijn dus wel degelijk dealers in België. Drie heb ik er al gecontacteerd. Eén doet enkel crossmoto's en crossbrommers. Een ander heeft nog niet geantwoord. Een derde heb ik gebeld, dat is vooral een Kawasiki-dealer en die ging voor de prijs eens horen bij de importeur, en ook of er ergens een testexemplaar van beschikbaar is. Want kopen zonder rijden, ho maar, daar begin ik niet aan.
 
Maar als André rieju van ktm is zal er toch niet een vreemd chinees blok inhangen.
Dan toch zeker bajal of hoeheet het indiase merk waar ktm 49% aandeel in heeft?
Denk ik dan hé.
 
Rieju is een zelfstandig merk.
Bajaj heeft aandelen in KTM, niet andersom. Bajaj is een aantal duizenden keren groter dan KTM.
 
Je eerste post schreef je gasgas over genomen dacht dat dit ook van ktm was?
Bajaj is groot inderdaad.
Wel jammer dat er zoveel eenheidsworst op de markt komt.
Alle merken vallen ondereen paar megareuzen.
En het exclusieve of eigenwijze van merken komt steeds meer op de achtergrond.
 
Gasgas is overgenomen door KTM. De ontwerpen van de enduro's en de fabriek om ze te maken heeft Rieju gekocht.
Rieju had geen serieuze enduro's meer. Dus netto blijven er evenveel cross merken over.

KTM was het vooral te doen om de expertise van Gasgas in de trial en elektrisch.
 
Terug
Bovenaan Onderaan