Riem en banden vervangen?

Motorcintje

MF'er
8 aug 2018
30
4
Hoi allen!

Sinds afgelopen juli ben ik in het bezit van een Suzuki Savage LS650, uit 1996 :)
Gezien de winter die eraan komt heb ik hem naar een stalling gehad waar ze meteen even zouden kijken voor een onderhoudsbeurt..
En toen schrok ik even, dit zou me namelijk bijna 1000 euro kosten.

De kleine onderhoudsbeurt die hij nodig heeft, kan ik begrijpen: olie vervangen, nieuwe accu etc.
Maar nu zijn er ook twee onderdelen die vervangen zouden moeten worden waar ik zelf minder verstand van heb en de motorzaak ook zei dat ik maar even moest nadenken of ik het, het waard vindt. Ter info: ik gebruik de motor echt als "stadsmotor" dus om lekker te toeren, niet ver van huis maar vooral zodat ik kilometers kan maken en voor de echt verre afstanden gebruik ik een andere motor.

Dus vandaar, dat ik jullie advies goed kan gebruiken :)

- De banden moeten vervangen worden, deze zijn blijkbaar uit 2002 (achterband) en 2010 (voorband), erg oud dus en daardoor zijn ze hard en hebben ze geen/tot weinig grip meer (zoals mij werd verteld.) De man van de motorzaak zei zelf: "je kan rijgedrag natuurlijk aanpassen aan het rijden maar mocht je een keer moeten uitwijken kan het zijn dat je wegglipt"
Zoals ik al zei gebruik ik het als stadsmotor, dus ik ben geen motorrijder die 120 km p/uur gaat en al helemaal niet die in de regen rijdt (mooi-weer-rijder voor leuke tochtjes). Maar een keer uitwijken kan er natuurlijk sowieso inzitten.. en veiligheid gaat voor alles.
Daarom denk ik zelf dat ik deze sowieso moet laten vervangen, maar ik hoor graag wat jullie advies is omtrent de banden.

- Maar de grootste vraag is eigenlijk over de riem.
Hiervan zei de man van de motorzaak namelijk dat hij, als hij zou moeten kiezen, deze achterwege zou laten.
Deze is namelijk blijkbaar ook oud (weet niet de precieze leeftijd) waardoor het rubber hard is. Hij gaf aan dat ik er mee kan blijven rijden tot hij knapt, want je weet nooit hoelang dat gaat duren. Maar daardoor twijfel ik dus, want dat kan ook gevaarlijk zijn.
Op dit moment heeft de motor een km stand van +/- 25.000

Heeft iemand enige idee/ervaring hoelang zo'n riem mee kan gaan? Moet ik dan denken aan nog wel duizenden km, of is die waarschijnlijk echt aan zijn einde en rijd ik er straks mee dat hij dan na een paar km knapt?

Ben een beginnend motorrijder dus wat betreft techniek en alles nog echt een leek, daarom sta ik open voor alle adviezen (en vragen!)
Alvast heel erg bedankt :)
 
Riem geen flauw idee maar de bandjes lekker om laten wisselen voor kwalitatief goed rubber. Dat zijn uiteindelijk de enige twee die contact hebben met de weg, dus daar zou ik zelf zeker niet op besparen. Wettelijk gezien moet er minimaal 1 mm profiel op zitten, de motorbond (KNMV) vindt het bij 2 mm al tijd om te gaan vervangen. Zover ik weet en mij is geadviseerd kan je er kwa tijdsbestek ongeveer 10 jaar mee doen voordat je er niet meer onderuit komt om ze te vervangen. Tuurlijk zijn er altijd mensen bij die ze er langer onder houden dan wordt aangeraden, moet je ook helemaal zelf weten maar ik vindt het wel prettig dat de paar vierkante centimeter die met de weg contact heeft wel optimaal is.
 
Je hebt het wel vaker met oude motoren, dat de onderhoudskosten de waarde van de motor overstijgen.
Om veilig te rijden moet je nu eenmaal goede banden hebben, en die kunnen bij een motorbandenzaak goedkoper zijn dan bij een gewone motorzaak.
Voor de aandrijfriem is niet echt een levensduur te bepalen, het hangt echt af van de staat van de riem.
 
Bedankt voor de reacties :) denk dat het inderdaad wel al duidelijk is dat ik banden sowieso moet doen.. vooral gezien de leeftijd en het gaat om veiligheid.

Mocht iemand nog meer ervaring hebben met vervangen van riem hoor ik het graag!
 
Riem moet je pas vervangen als hij droogtescheurtjes of beschadigingen gaat vertonen,en anders lekker laten zitten.
En als je geld wil besparen zelf leren sleutelen,met een werkplaatshandboek kom je een heel eind.
Ik gok dat Cintje een vrouw is zonder een welgevulde gereedschapskist, voor wie de inhoud van een werkplaatshandboek weinig betekenis heeft.
 
Afgezien van of het wel of niet moet gebeuren, kijk eens online wat die banden en die riem kost en vergelijk dit met de kosten indicatie die je erbij hebt gehad.
Kies voor de banden een zaak die ook de banden zelf wisselt (is vaak het snelst, gemakkelijkst en goedkoopst), zelf heb ik ervaring bij Jos Smit in Haarlem die redelijk geprijsd is/was.
Mogelijk kan je daar een leuk bedrag mee besparen.

Ik was verbaast hoe veel verschil een setje nieuwe banden scheelt in rijgemak. Wat mij betreft altijd een aanrader.
 
Kies voor de banden een zaak die ook de banden zelf wisselt (is vaak het snelst, gemakkelijkst en goedkoopst), zelf heb ik ervaring bij Jos Smit in Haarlem die redelijk geprijsd is/was.
Ken die zaak alleen van de webshop met goedkope kettingsets (uitstekende ervaring mee!). Leveren zij niet toevallig ook goedkope riemen? Zou zeker informeren daar.
 
Ik was verbaast hoe veel verschil een setje nieuwe banden scheelt in rijgemak. Wat mij betreft altijd een aanrader.
Vind je dat gek?
Nieuwe banden sturen natuurlijk altijd makkelijker.
De nieuwe band heeft 'hoge' noppen die mee bewegen en waarover je de bocht kan indraaien. Ook het rubber is nog niet verhardt.
Wegcontact bij gladde band is een platte plak rubber, als je die wil verdraaien werkt dat tegen.
Tevens is de band de eerste 50km nog voorzien van siliconen (oid) die ook makkelijk over het wegdek glijdt.
Daarom altijd advies bij nieuwe banden om eerste km's rustig aan te doen!
 
Voor een kleine beurt zou je nog geen 100 Euro kwijt moeten zijn.
Voor een setje banden inclusief montage voor jouw motor ongeveer 250-300 Euro.
M.b.t. de riem even controleren op scheurtjes, en ook of de riemspanning (speling) overal hetzelfde is. Bij deze km-stand heeft dat ding ongetwijfeld lang stil gestaan, en dan kan de riem ongelijkmatig zijn gaan rekken. Zo ja, dan vervangen. Maar ook daar verwacht ik niet veel meer kosten dan een 200 Euro.
 
Riem moet je pas vervangen als hij droogtescheurtjes of beschadigingen gaat vertonen,en anders lekker laten zitten.

mijn mening : hetzelfde geldt voor je banden. ik zie met een Savage niemand zo zot doen, en al zeker niet in't stad dat je niet genoeg grip zou hebben. Heb hier al genoeg laten zien dat ik met een achterband met 3-cijferige DOT-code wel nog steeds kompleet loos ga met een 2-takt in de ardennen. leeftijd zegt niets, staat is het enige dat van belang is.
 
mijn mening : hetzelfde geldt voor je banden. ik zie met een Savage niemand zo zot doen, en al zeker niet in't stad dat je niet genoeg grip zou hebben.
Totdat je een keer een noodstop moet doen omdat iemand je geen voorrang geeft. Dan kunnen goede banden het verschil betekenen tussen even schrikken en even de kreukelzone van motor + rijder testen......
 
Voor een kleine beurt zou je nog geen 100 Euro kwijt moeten zijn.
Voor een setje banden inclusief montage voor jouw motor ongeveer 250-300 Euro.
M.b.t. de riem even controleren op scheurtjes, en ook of de riemspanning (speling) overal hetzelfde is. Bij deze km-stand heeft dat ding ongetwijfeld lang stil gestaan, en dan kan de riem ongelijkmatig zijn gaan rekken. Zo ja, dan vervangen. Maar ook daar verwacht ik niet veel meer kosten dan een 200 Euro.
Geen idee welke regio jij zit, maar je bent natuurlijk welkom in mijn zaak in Purmerend.

De riem kost circa 250/300 ex montage.

Verder weet je niet wat er nog gedaan moet worden, accu etc staat in de tekst, weet jij het?

100 euro voor een kleine beurt is wel goedkoop, bij een savage zou ik indien geschiedenis niet bekend altijd de decompressie even afstellen en daarvoor moet de tank eraf.
 
@Motorcintje wat voor profiel zit er nog op je banden??? Weetje, je kan motorfiesten kopen wat je wil, niemand gaat nieuwe banden monteren als hij weet dat die motor de deur uit gaat, ofwel: het is normaal dat je met de kosten van een tweedehans motor ook voor kosten van onderhoud komt te staan... effe door die financiele appel heenbijten en mij lijkt een beurt met banden en riem voor 1000 eurie niet meer dan misschien 100, 150 euro over de top, wellicht kom je naderhand zo rond die prijs uit..., 850 bedoel ik...
 
Totdat je een keer een noodstop moet doen omdat iemand je geen voorrang geeft. Dan kunnen goede banden het verschil betekenen tussen even schrikken en even de kreukelzone van motor + rijder testen......
ik begrijp dat je je winkel wil verdedigen, maar een oude band heeft niet perse geen grip, net als een oude riem niet perse op springen staat, net zoals een potje yoghurt , een flesje bier, ....nog lang na datum goed kan zijn.

wanneer raad jij een klant aan dat hij zijn band moet veranderen vanwege de DOT-code ook als hij nog lang niet versleten ? de dag na de vervallen maand ? maar wat is er anders aan die band dan de dag ervoor ?

welke band is de veiligste ? 1 die 10 jaar niet buiten is geweest, geen zonlicht heeft gezien en altijd binnen droog gestaan heeft, of 1 die 2 jaar altijd buiten in de zon staat geparkeerd ?

zijn alle oude banden daarom goed ? tuurlijk niet, maar het kan wel.
 
:^ Oproken die handel...
Heus, ik ben ook wel eens thuisgekomen met het idee: Met dat ding ga ik nooit meer de weg op. Maar ik heb ook nieuwe banden van 10 jaar oud laten monteren, en oh, oh, oh wie houdt me bij??? :P
 
Komt bij de Marine vandaan? Wat doet ze nu -gewoon interesse hoor-... ?

M'n vrouw was sowieso niet te beroerd om te helpen met een bak of blok vervangen toen we nog race-support deden maar een hobbie is het niet van d'r geworden, motorfietsen in de huiskamer vind ze ook niet erg...
 
Terug
Bovenaan Onderaan