Motorcintje
MF'er
- 8 aug 2018
- 30
- 4
Hoi allen!
Sinds afgelopen juli ben ik in het bezit van een Suzuki Savage LS650, uit 1996
Gezien de winter die eraan komt heb ik hem naar een stalling gehad waar ze meteen even zouden kijken voor een onderhoudsbeurt..
En toen schrok ik even, dit zou me namelijk bijna 1000 euro kosten.
De kleine onderhoudsbeurt die hij nodig heeft, kan ik begrijpen: olie vervangen, nieuwe accu etc.
Maar nu zijn er ook twee onderdelen die vervangen zouden moeten worden waar ik zelf minder verstand van heb en de motorzaak ook zei dat ik maar even moest nadenken of ik het, het waard vindt. Ter info: ik gebruik de motor echt als "stadsmotor" dus om lekker te toeren, niet ver van huis maar vooral zodat ik kilometers kan maken en voor de echt verre afstanden gebruik ik een andere motor.
Dus vandaar, dat ik jullie advies goed kan gebruiken
- De banden moeten vervangen worden, deze zijn blijkbaar uit 2002 (achterband) en 2010 (voorband), erg oud dus en daardoor zijn ze hard en hebben ze geen/tot weinig grip meer (zoals mij werd verteld.) De man van de motorzaak zei zelf: "je kan rijgedrag natuurlijk aanpassen aan het rijden maar mocht je een keer moeten uitwijken kan het zijn dat je wegglipt"
Zoals ik al zei gebruik ik het als stadsmotor, dus ik ben geen motorrijder die 120 km p/uur gaat en al helemaal niet die in de regen rijdt (mooi-weer-rijder voor leuke tochtjes). Maar een keer uitwijken kan er natuurlijk sowieso inzitten.. en veiligheid gaat voor alles.
Daarom denk ik zelf dat ik deze sowieso moet laten vervangen, maar ik hoor graag wat jullie advies is omtrent de banden.
- Maar de grootste vraag is eigenlijk over de riem.
Hiervan zei de man van de motorzaak namelijk dat hij, als hij zou moeten kiezen, deze achterwege zou laten.
Deze is namelijk blijkbaar ook oud (weet niet de precieze leeftijd) waardoor het rubber hard is. Hij gaf aan dat ik er mee kan blijven rijden tot hij knapt, want je weet nooit hoelang dat gaat duren. Maar daardoor twijfel ik dus, want dat kan ook gevaarlijk zijn.
Op dit moment heeft de motor een km stand van +/- 25.000
Heeft iemand enige idee/ervaring hoelang zo'n riem mee kan gaan? Moet ik dan denken aan nog wel duizenden km, of is die waarschijnlijk echt aan zijn einde en rijd ik er straks mee dat hij dan na een paar km knapt?
Ben een beginnend motorrijder dus wat betreft techniek en alles nog echt een leek, daarom sta ik open voor alle adviezen (en vragen!)
Alvast heel erg bedankt
Sinds afgelopen juli ben ik in het bezit van een Suzuki Savage LS650, uit 1996
Gezien de winter die eraan komt heb ik hem naar een stalling gehad waar ze meteen even zouden kijken voor een onderhoudsbeurt..
En toen schrok ik even, dit zou me namelijk bijna 1000 euro kosten.
De kleine onderhoudsbeurt die hij nodig heeft, kan ik begrijpen: olie vervangen, nieuwe accu etc.
Maar nu zijn er ook twee onderdelen die vervangen zouden moeten worden waar ik zelf minder verstand van heb en de motorzaak ook zei dat ik maar even moest nadenken of ik het, het waard vindt. Ter info: ik gebruik de motor echt als "stadsmotor" dus om lekker te toeren, niet ver van huis maar vooral zodat ik kilometers kan maken en voor de echt verre afstanden gebruik ik een andere motor.
Dus vandaar, dat ik jullie advies goed kan gebruiken
- De banden moeten vervangen worden, deze zijn blijkbaar uit 2002 (achterband) en 2010 (voorband), erg oud dus en daardoor zijn ze hard en hebben ze geen/tot weinig grip meer (zoals mij werd verteld.) De man van de motorzaak zei zelf: "je kan rijgedrag natuurlijk aanpassen aan het rijden maar mocht je een keer moeten uitwijken kan het zijn dat je wegglipt"
Zoals ik al zei gebruik ik het als stadsmotor, dus ik ben geen motorrijder die 120 km p/uur gaat en al helemaal niet die in de regen rijdt (mooi-weer-rijder voor leuke tochtjes). Maar een keer uitwijken kan er natuurlijk sowieso inzitten.. en veiligheid gaat voor alles.
Daarom denk ik zelf dat ik deze sowieso moet laten vervangen, maar ik hoor graag wat jullie advies is omtrent de banden.
- Maar de grootste vraag is eigenlijk over de riem.
Hiervan zei de man van de motorzaak namelijk dat hij, als hij zou moeten kiezen, deze achterwege zou laten.
Deze is namelijk blijkbaar ook oud (weet niet de precieze leeftijd) waardoor het rubber hard is. Hij gaf aan dat ik er mee kan blijven rijden tot hij knapt, want je weet nooit hoelang dat gaat duren. Maar daardoor twijfel ik dus, want dat kan ook gevaarlijk zijn.
Op dit moment heeft de motor een km stand van +/- 25.000
Heeft iemand enige idee/ervaring hoelang zo'n riem mee kan gaan? Moet ik dan denken aan nog wel duizenden km, of is die waarschijnlijk echt aan zijn einde en rijd ik er straks mee dat hij dan na een paar km knapt?
Ben een beginnend motorrijder dus wat betreft techniek en alles nog echt een leek, daarom sta ik open voor alle adviezen (en vragen!)
Alvast heel erg bedankt