Riem en banden vervangen?

Motorcintje

MF'er
8 aug 2018
30
4
Hoi allen!

Sinds afgelopen juli ben ik in het bezit van een Suzuki Savage LS650, uit 1996 :)
Gezien de winter die eraan komt heb ik hem naar een stalling gehad waar ze meteen even zouden kijken voor een onderhoudsbeurt..
En toen schrok ik even, dit zou me namelijk bijna 1000 euro kosten.

De kleine onderhoudsbeurt die hij nodig heeft, kan ik begrijpen: olie vervangen, nieuwe accu etc.
Maar nu zijn er ook twee onderdelen die vervangen zouden moeten worden waar ik zelf minder verstand van heb en de motorzaak ook zei dat ik maar even moest nadenken of ik het, het waard vindt. Ter info: ik gebruik de motor echt als "stadsmotor" dus om lekker te toeren, niet ver van huis maar vooral zodat ik kilometers kan maken en voor de echt verre afstanden gebruik ik een andere motor.

Dus vandaar, dat ik jullie advies goed kan gebruiken :)

- De banden moeten vervangen worden, deze zijn blijkbaar uit 2002 (achterband) en 2010 (voorband), erg oud dus en daardoor zijn ze hard en hebben ze geen/tot weinig grip meer (zoals mij werd verteld.) De man van de motorzaak zei zelf: "je kan rijgedrag natuurlijk aanpassen aan het rijden maar mocht je een keer moeten uitwijken kan het zijn dat je wegglipt"
Zoals ik al zei gebruik ik het als stadsmotor, dus ik ben geen motorrijder die 120 km p/uur gaat en al helemaal niet die in de regen rijdt (mooi-weer-rijder voor leuke tochtjes). Maar een keer uitwijken kan er natuurlijk sowieso inzitten.. en veiligheid gaat voor alles.
Daarom denk ik zelf dat ik deze sowieso moet laten vervangen, maar ik hoor graag wat jullie advies is omtrent de banden.

- Maar de grootste vraag is eigenlijk over de riem.
Hiervan zei de man van de motorzaak namelijk dat hij, als hij zou moeten kiezen, deze achterwege zou laten.
Deze is namelijk blijkbaar ook oud (weet niet de precieze leeftijd) waardoor het rubber hard is. Hij gaf aan dat ik er mee kan blijven rijden tot hij knapt, want je weet nooit hoelang dat gaat duren. Maar daardoor twijfel ik dus, want dat kan ook gevaarlijk zijn.
Op dit moment heeft de motor een km stand van +/- 25.000

Heeft iemand enige idee/ervaring hoelang zo'n riem mee kan gaan? Moet ik dan denken aan nog wel duizenden km, of is die waarschijnlijk echt aan zijn einde en rijd ik er straks mee dat hij dan na een paar km knapt?

Ben een beginnend motorrijder dus wat betreft techniek en alles nog echt een leek, daarom sta ik open voor alle adviezen (en vragen!)
Alvast heel erg bedankt :)
 
Toen ik mijn motor kocht, had ik voor een diagonaalband en achter een radiaalband. Rare combi van de vorige eigenaar.

Sommige bedrijven zeggen 10 jaar qua houdbaarheid andere zeggen 5 tot 6 jaar. Gewoon kijken hoe het rubber er uit ziet.
 
Toen ik mijn motor kocht, had ik voor een diagonaalband en achter een radiaalband. Rare combi van de vorige eigenaar.

Of andersom raar?

 
Totdat je een keer een noodstop moet doen omdat iemand je geen voorrang geeft. Dan kunnen goede banden het verschil betekenen tussen even schrikken en even de kreukelzone van motor + rijder testen......
Klopt natuurlijk helemaal, maar zolang je (zoals TS aangeeft) alleen maar in de stad rijdt met de motor (want voor andere afstanden gebruikt TS een andere motor) speelt alles zich beneden de 50 km/h af. Ook dan zal er nog een meetbaar verschil zijn, maar dit is klein genoeg om de afweging te kunnen maken die bandjes lekker op te rijden tot je zin hebt om een keer geld uit te geven.

Ik zou het zelf niet doen, want ik weet hoe ik rij. Maar als ik wist hoe ik reed, en dat was altijd in de stad bij mooi weer, en mijn beurs zou schrikken van die €300 dan zou ik ook kunnen besluiten om er rekening mee te houden en lekker door te rijden. Ik denk dat alleen TS zelf kan inschatten wat op hem (haar?) van toepassing is.
 
Vind je dat gek?
Nieuwe banden sturen natuurlijk altijd makkelijker.
Gek niet, maar was dus wel verbaast. Mede ook door andere gedragingen die enorm verschilden, bijvoorbeeld bij vochtig wegdek. Had wel eens momenten dat het voelde alsof de achterband zijn weg moest zoeken op vochtig wegdek (dat was mijn trigger voor ik moet nieuwe banden).
De set onder mijn motor was sowieso een allegaartje van niet vergelijkbare modellen en ook vrij oud.
 
Die aandrijfriem voor de zekerheid vernieuwen. Het is namelijk niet fijn als die breekt op een moment dat het jou helemaal niet uitkomt, bijvoorbeeld bij oversteken of een inhaalactie.
Nu moet je er niet al te dramatisch over doen!
Een riem breekt NOOIT zomaar uit het niets. Altijd zitten er al een tijdje flarden en rafels aan de riem. Vaak ga je 'm ook HOREN.
Tsja, als je dan TOCH verder blijft rijden, dan kan je er op wachten dat ie breekt!
 
Nu moet je er niet al te dramatisch over doen!
Een riem breekt NOOIT zomaar uit het niets. Altijd zitten er al een tijdje flarden en rafels aan de riem. Vaak ga je 'm ook HOREN.
Tsja, als je dan TOCH verder blijft rijden, dan kan je er op wachten dat ie breekt!
Ben het met je eens dat de riem voortekenen zou moeten geven. Helaas heb ik met mijn eigen scooter vorig jaar meegemaakt, dat de riem spontaan brak.
Net 150km!!! vóór de verversingstermijn van 18.000km. Had 'm 1000 km voor de dag van breken nog gecontroleerd en er was niks te zien aan droogtescheurtjes of andere onrechtmatigheden.
 
Nokkenas-ketting loopt door permanenet olie. Motorfiets-ketting is buiten in de drek. Zand vreet je ketting-wielen op.
Poelie distributie is buiten en poelie van tandriemaandrijving toch wel................. (oke, iets meer vervuiling te verwachten)
 
Misschien klein olie/dieselplekje wat was uitgewaaierd?
Nee van dat verharde rubber. Ziet er perfect uit voor een oude band, maar geeft de grip van een plastic skelterwiel. Waren trouwens niet 5 jaar, maar eerder 15 jaar oud. Kon ook met het grootste gemak een burnout doen, terwijl die motor daar normaal helemaal het vermogen niet voor heeft.
 
Gewoon uit nieuwsgierigheid , moet je bij een nieuwe (getande) riem ook de poelies vervangen ?
En dan bedoel ik de achterwiel aandrijving .
Ik heb een Bmw Scarver met een riem,die heb ik preventief vervangen omdat er een paar rare plekjes op zaten en ik toch een nieuwe had liggen.Bmw adviseert wel om bij een bepaalde km stand ook de beide poelies te vervangen(ik meen 80dkm)maar dus niet elke keer.
Overigens heb ik wel eens gelezen dat igv vervangen van riem en poelies de motor feitelijk total loss is(economisch dan)
Ik zou de riem van TS goed bekijken en dan lekker laten zitten.Zit ook niet zo bar veel vermogen in deze fiets.
 
Wauw ik had niet zoveel reacties verwacht! Bedankt iedereen :)
Ik ben het nog even allemaal goed aan het nalezen om te bedenken wat nou het beste is, maar ik heb in ieder geval al veel meer input dan ik verwachtte, echt top!

En ja - Ik ben inderdaad een vrouw met weinig technisch verstand wat betreft motors. Mijn vader kan wellicht helpen maar vraag me af of dat het waard gaat zijn (qua tijd en geld investeren). Wel iets om met hem te bespreken :t

Het is vooral lastig dat ik nu zelf niet kan kijken hoe de riem ervoor staat, omdat deze in een opslag staat. Optioneel inderdaad om het te laten liggen voor nu en later zelf te bekijken qua scheurtjes. Maar wat @texoot zei dat hij ook niet veel vermogen heeft zet me ook aan het denken of het echt nodig is.
Wel maakt het idee dat ie zomaar kan breken me toch wat "angstig" om het niet te doen.

Zelfde geldt voor de banden waar ik nu zelf niet kan kijken hoeveel profiel er nog in zit. @slonzebons raakt inderdaad de spijker op z'n kop met wat mijn overweging er in is. Maar goed, als ik een keer wel boven de 50 ga als k ergens heen rijd is het misschien wel verstandig goede banden te hebben. Een second opinion aanvragen qua kosten bij andere zaken (zoals die in Haarlem van @Atacama ) vind ik ook een top tip!

@Super Blackbird : De motorzaak waar hij nu staat rekende 400 voor vervangen van de banden (er was ook iets met de bouten die te lang waren?) en 380 voor de riem. Beide inclusief de montage kosten.

Wat ik bedoelde met kleine beurt inclusief accu, bedoelde ik meer dingen die sowieso moesten. Ik merkte al dat mijn accu op was, dus hier moet een nieuwe in. Olie verversen hoorde geloof ik wel bij de kleine beurt? Hij zei dat dit inderdaad ongeveer 100 was.

En hij had het ook over de tank leeg halen en dat vullen met Ecomax? Iemand daar enige ervaring mee? Is dat echt nodig?
Een benzine zonder toegevoegde stoffen zoals hij het noemde zodat de carburateur goed bleef, maar geen idee of dat nodig is want daarvoor had ij het over een "goedje" wat hij bij de benzine kon stoppen wat maar 10 euro was. Dus voelt ook als een verkoop praatje met die Ecomax.
 
ik begrijp dat je je winkel wil verdedigen, maar een oude band heeft niet perse geen grip, net als een oude riem niet perse op springen staat, net zoals een potje yoghurt , een flesje bier, ....nog lang na datum goed kan zijn.

wanneer raad jij een klant aan dat hij zijn band moet veranderen vanwege de DOT-code ook als hij nog lang niet versleten ? de dag na de vervallen maand ? maar wat is er anders aan die band dan de dag ervoor ?

welke band is de veiligste ? 1 die 10 jaar niet buiten is geweest, geen zonlicht heeft gezien en altijd binnen droog gestaan heeft, of 1 die 2 jaar altijd buiten in de zon staat geparkeerd ?

zijn alle oude banden daarom goed ? tuurlijk niet, maar het kan wel.

Op m/n net aangeschafte RZ350 zitten twee oude banden, uit 1990 en 1991, die voorop voelt nog lekker stroef aan, die achteraan heeft scheurtjes in de zijwand en glimt als plastic en voelt ook zo aan. Kan een ouwe band nog goed zijn? Ja dat kan in uitzonderlijke gevallen maar ik zou het nooit en te nimmer iemand aanraden.
 
Dat heeft hij goed! Lees maar eens door de E10 topics heen...

Misschien een domme vraag, maar heeft elk station tegenwoordig E10?
Ben het nu even an het opzoeken in de topics inderdaad en ik probeer na te zoeken bij het tankstation waar ik het laatst heb getankt of dat dan ook E10 was.
Maar dat was in ieder geval sowieso na 1 oktober, dus als ze dat nu overal hebben dan ben ik bang dat ik die ook heb gebruikt.
 
Wellicht kan je op het bonnetje kijken, maar ga er vanuit dat als je 95 hebt getankt dus E10 erin hebt zitten... Tankstations hebben eerder E10 dan zonder E10
 
Tjonge jonge ,waar zijn we nu mee bezig,gewoon vervangen die banden,veiligheid moet altijd voorop staan,het is gewoon een feit dat moderne
banden veel sneller verouderen dan vroeger toen er nog meer echt rubber in zat dan tegenwoordig,en voor die 300,- of misschien nog minder bij de
bandenhandel moet je dat risico niet willen nemen,riem gewoon laten zitten,die is veel sterker dan een scooterriempje,en pas vervangen als hij beschadigingen vertoont.In de tank moet je 98 benzine doen,Bp Ultimate of Shell V power.
 
Terug
Bovenaan Onderaan