Riem en banden vervangen?

Motorcintje

MF'er
8 aug 2018
30
4
Hoi allen!

Sinds afgelopen juli ben ik in het bezit van een Suzuki Savage LS650, uit 1996 :)
Gezien de winter die eraan komt heb ik hem naar een stalling gehad waar ze meteen even zouden kijken voor een onderhoudsbeurt..
En toen schrok ik even, dit zou me namelijk bijna 1000 euro kosten.

De kleine onderhoudsbeurt die hij nodig heeft, kan ik begrijpen: olie vervangen, nieuwe accu etc.
Maar nu zijn er ook twee onderdelen die vervangen zouden moeten worden waar ik zelf minder verstand van heb en de motorzaak ook zei dat ik maar even moest nadenken of ik het, het waard vindt. Ter info: ik gebruik de motor echt als "stadsmotor" dus om lekker te toeren, niet ver van huis maar vooral zodat ik kilometers kan maken en voor de echt verre afstanden gebruik ik een andere motor.

Dus vandaar, dat ik jullie advies goed kan gebruiken :)

- De banden moeten vervangen worden, deze zijn blijkbaar uit 2002 (achterband) en 2010 (voorband), erg oud dus en daardoor zijn ze hard en hebben ze geen/tot weinig grip meer (zoals mij werd verteld.) De man van de motorzaak zei zelf: "je kan rijgedrag natuurlijk aanpassen aan het rijden maar mocht je een keer moeten uitwijken kan het zijn dat je wegglipt"
Zoals ik al zei gebruik ik het als stadsmotor, dus ik ben geen motorrijder die 120 km p/uur gaat en al helemaal niet die in de regen rijdt (mooi-weer-rijder voor leuke tochtjes). Maar een keer uitwijken kan er natuurlijk sowieso inzitten.. en veiligheid gaat voor alles.
Daarom denk ik zelf dat ik deze sowieso moet laten vervangen, maar ik hoor graag wat jullie advies is omtrent de banden.

- Maar de grootste vraag is eigenlijk over de riem.
Hiervan zei de man van de motorzaak namelijk dat hij, als hij zou moeten kiezen, deze achterwege zou laten.
Deze is namelijk blijkbaar ook oud (weet niet de precieze leeftijd) waardoor het rubber hard is. Hij gaf aan dat ik er mee kan blijven rijden tot hij knapt, want je weet nooit hoelang dat gaat duren. Maar daardoor twijfel ik dus, want dat kan ook gevaarlijk zijn.
Op dit moment heeft de motor een km stand van +/- 25.000

Heeft iemand enige idee/ervaring hoelang zo'n riem mee kan gaan? Moet ik dan denken aan nog wel duizenden km, of is die waarschijnlijk echt aan zijn einde en rijd ik er straks mee dat hij dan na een paar km knapt?

Ben een beginnend motorrijder dus wat betreft techniek en alles nog echt een leek, daarom sta ik open voor alle adviezen (en vragen!)
Alvast heel erg bedankt :)
 
ik begrijp dat je je winkel wil verdedigen, maar een oude band heeft niet perse geen grip, net als een oude riem niet perse op springen staat, net zoals een potje yoghurt , een flesje bier, ....nog lang na datum goed kan zijn.

wanneer raad jij een klant aan dat hij zijn band moet veranderen vanwege de DOT-code ook als hij nog lang niet versleten ? de dag na de vervallen maand ? maar wat is er anders aan die band dan de dag ervoor ?

welke band is de veiligste ? 1 die 10 jaar niet buiten is geweest, geen zonlicht heeft gezien en altijd binnen droog gestaan heeft, of 1 die 2 jaar altijd buiten in de zon staat geparkeerd ?

zijn alle oude banden daarom goed ? tuurlijk niet, maar het kan wel.
Ik schreef dan ook niet dat "oude banden" geen grip geven. In zijn algemeenheid neemt de grip wel jaarlijks af, en in zijn algemeenheid hebben de nieuwe modellen banden in de loop de jaren steeds meer grip gekregen. Dus flink verschil tussen een nieuwe en moderne band tegenover een 10 jaar (of meer) oude band is er wel degelijk. Hoeveel verschil? Dat is een gok.... Dus ik zeg ook, eerst kijken/testen voordat ik er iets zinnigs over kan zeggen.
Er is geen afkeurdatum voor motorbanden, in principe mogen ze tot in het oneindige gebruikt en zelfs verkocht worden. Het is wel gebruikelijk dat indien er een oude band verkocht wordt de klant dat vooraf te horen krijgt. Ik hanteer 2 jaar, de richtlijn van de branche is 5 jaar.
 
Wellicht kan je op het bonnetje kijken, maar ga er vanuit dat als je 95 hebt getankt dus E10 erin hebt zitten... Tankstations hebben eerder E10 dan zonder E10

Dan denk ik inderdaad dat het E10 is (helaas)!

Tjonge jonge ,waar zijn we nu mee bezig,gewoon vervangen die banden,veiligheid moet altijd voorop staan,het is gewoon een feit dat moderne
banden veel sneller verouderen dan vroeger toen er nog meer echt rubber in zat dan tegenwoordig,en voor die 300,- of misschien nog minder bij de
bandenhandel moet je dat risico niet willen nemen,riem gewoon laten zitten,die is veel sterker dan een scooterriempje,en pas vervangen als hij beschadigingen vertoont.In de tank moet je 98 benzine doen,Bp Ultimate of Shell V power.

Ha, dat is lekker duidelijk. Dankjewel!
Ik ga nog even dubbelchecken of de riem al beschadigingen vertoond. Hij benoemde nu namelijk alleen dat het rubber hard is, omdat het oud is.
Tanken ga ik de gaten houden in de toekomst :)
 
Die riem, die bestaat uit een kevlar basis met rubber .
Wat er gebeurt als die riem gaat verzwakken s dat het rubber lelijk gaat doen, de veroudering van Kevlar is veel langzamer, Op het moment dat het rubber dermate uitgedroogd, hard en broos is zal het gebeuren dat de nokken afbreken en het kevlar zichtbaaar gaat worden, eerst kleine scheurtjes, stukken van de nokjes af, maar breken zal die dan echt nog niet. Als het slecht gaat met die riem zit er op enig moment geen nok meer op... Als een riem (al) breekt gebeurt dat op een moment dat je dat niet aan ziet komen, dus ook met een goed uitziende riem. Als er allemaal gele draden uitsteken is het echt wel tijd om te vervangen... Maar zie het eens als een ketting, die wordt ook ver voor breken vervangen...
Anderzijds heb je nu andermans (de vorige eigenaar's) nalatenschap en dat kan je van je af gooien door nieuw te mionteren, ben je niet in staat om die riem te beoordelen ga je op de beoordeling van je monteur af, die gauw het veilige segment opzoekt.
 
Eigenlijk voor je banden net zo. Als je motor bij de vorige eigenaar iedere dag uit de regen in de zon geparkeerd is geweest, dat gebeurt onder een afdakje nou eenmaal met verschillende invalshoeken van zon en regen, is de kans dat je een goed geconseveerde motor met een bakelieten voorband hebt gekocht... Het beste zijn nieuwe banden, alles dat ouder is is slechter... Voor mijzelf kijk ik eerst hoe de banden zich gedragen, moet je een beetje feeling voor hebben. Als je dat niet lukt... nieuwe banden... hoe je ze beoordeelt?? voor mij is dat een pittige rit waarin ik probeer wat grenzen op te zoeken daarna de banden op oppervlakte beoordeel. Mooi mat, een fijne regelmatige oppervlaktestructuur zijn voor mij een aardige visuele indicatie dat een band wel okee is, krachtig met je duim eroverheen heeft tot gevolg dat de oppervlakte van je duim brandschoon wordt en waarbij je weerstand voelt... misschien doe ik dat wel allemaal helemaal verkeerd maar het geeft mij iig vertrouwen in het schoeisel... Remmen tot blokkeren geeft sowieso voor de voorband een beeld van wanneer grip verloren wordt. Toen ik monteur in de autoracewereld was waren de banden kleine bijbeltjes die precies vertelden wat er met remdrukbalans, caster vooral camber aan de hand was
Zo moet ik met de ene FZR600R 20 meter eerder remmen om bij hetzelfde verkeerslicht op de streep stil te staan als met de andere, verschil in banden...
 
Laatst bewerkt:
Op m/n net aangeschafte RZ350 zitten twee oude banden, uit 1990 en 1991, die voorop voelt nog lekker stroef aan, die achteraan heeft scheurtjes in de zijwand en glimt als plastic en voelt ook zo aan. Kan een ouwe band nog goed zijn? Ja dat kan in uitzonderlijke gevallen maar ik zou het nooit en te nimmer iemand aanraden.
dan zou ik enkel de achterste vervangen. maar motorrijden zit vooral tussen je oren en dus moet ieder doen wat moet om het daar goed voor mekaar te hebben ;-)
 
Voor een kleine beurt zou je nog geen 100 Euro kwijt moeten zijn.
Voor een setje banden inclusief montage voor jouw motor ongeveer 250-300 Euro.
M.b.t. de riem even controleren op scheurtjes, en ook of de riemspanning (speling) overal hetzelfde is. Bij deze km-stand heeft dat ding ongetwijfeld lang stil gestaan, en dan kan de riem ongelijkmatig zijn gaan rekken. Zo ja, dan vervangen. Maar ook daar verwacht ik niet veel meer kosten dan een 200 Euro.

misschien is het gaatje in de begroting gevonden :

:/

Maar als jouw monteur al zegt dat hij het zelf zou laten zitten, kan je voor de overige dingen afvragen of de motor het voor jou waard is.
Maar de banden zou ik zelf toch vervangen willen hebben.
 
Laatst bewerkt:
Dat heeft hij goed! Lees maar eens door de E10 topics heen...
Of als je niet al te ver van Duitsland woont, gooi je de tank vol met Aral Ultimate 102.
Da's net zo duur als hier in NL de E10 (met bagger) De Duitse Ultimate heeft ZERO ethanol in de benzine (dus feitelijk E0) :t
Nee, dan heb je in het voorjaar geen vervuilde carbs en je tank roest ook niet aan de binnenzijde.

Dank je wel NL-overheid dat je ons nu opzadelt met dit probleem! (eigenlijk is Groen-Links met D66 schuldig :X)

Misschien een domme vraag, maar heeft elk station tegenwoordig E10?
In NL hebben de benzinemij's alle ethanol-vrije benzine uit de pomp gehaald. (met dank aan de groene gekte)
Sinds 1 okt is daarom ethanolvrij het kind van de rekening. Bijv Firezone Competition 102.

Shell-BP en Esso melden ook NIET op hun site dat ze geheel ethanol-vrij verkopen.
Dat wordt wel gesuggereerd, maar feitelijk verkopen ze E10 en E5. In de praktijk betekent dat E10 heeft ethanol TOT 10% en voor E5 is dat TOT 5%.
Dus als je pech hebt, denk je bij E5 ethanol-vrij te tanken, maar ondertussen zit er toch 4.99% in.
Resultaat in voorjaar is vervuilde carb, verstopte sproeier en je tank die roest aan de binnenzijde! :X

O ja, dat ook nog. Probleem wat niet direct aanwezig zal zijn maar komt op termijn.
Oudere motoren hebben ook rubberwerk als O-ring pakking en afdichting en slangen die na enige jaren volledig worden opgevreten door vieze ethanol.
Mijn moto wilde tijdlang niet goed lopen totdat ik alle rubbers (prijzig!) had vervangen.

Motorcintje meldt in een andere post:
En hij had het ook over de tank leeg halen en dat vullen met Ecomax? Iemand daar enige ervaring mee? Is dat echt nodig?
Man heeft gelijk. De Ecomax zorgt voorkomen roest en neutraliseert de ethanol-ellende. Maar belachelijk dat dat tegenwoordig nodig moet zijn!
 
Laatst bewerkt:
Of als je niet al te ver van Duitsland woont, gooi je de tank vol met Aral Ultimate 102.
Da's net zo duur als hier in NL de E10 (met bagger) De Duitse Ultimate heeft ZERO ethanol in de benzine (dus feitelijk E0) :t
Nee, dan heb je in het voorjaar geen vervuilde carbs en je tank roest ook niet aan de binnenzijde.

Dank je wel NL-overheid dat je ons nu opzadelt met dit probleem! (eigenlijk is Groen-Links met D66 schuldig :X)


In NL hebben de benzinemij's alle ethanol-vrije benzine uit de pomp gehaald. (met dank aan de groene gekte)
Sinds 1 okt is daarom ethanolvrij het kind van de rekening. Bijv Firezone Competition 102.

Shell-BP en Esso melden ook NIET op hun site dat ze geheel ethanol-vrij verkopen.
Dat wordt wel gesuggereerd, maar feitelijk verkopen ze E10 en E5. In de praktijk betekent dat E10 heeft ethanol TOT 10% en voor E5 is dat TOT 5%.
Dus als je pech hebt, denk je bij E5 ethanol-vrij te tanken, maar ondertussen zit er toch 4.99% in.
Resultaat in voorjaar is vervuilde carb, verstopte sproeier en je tank die roest aan de binnenzijde! :X

O ja, dat ook nog. Probleem wat niet direct aanwezig zal zijn maar komt op termijn.
Oudere motoren hebben ook rubberwerk als O-ring pakking en afdichting en slangen die na enige jaren volledig worden opgevreten door vieze ethanol.
Mijn moto wilde tijdlang niet goed lopen totdat ik alle rubbers (prijzig!) had vervangen.

Motorcintje meldt in een andere post:
En hij had het ook over de tank leeg halen en dat vullen met Ecomax? Iemand daar enige ervaring mee? Is dat echt nodig?
Man heeft gelijk. De Ecomax zorgt voorkomen roest en neutraliseert de ethanol-ellende. Maar belachelijk dat dat tegenwoordig nodig moet zijn!
Ik kan hier wel weer commentaar op geven maar doe het niet om een oeverloze discussie te voorkomen.😫
 
Vrouwen moet je niet onderschatten er zijn genoeg vrouwen die handig genoeg zijn,of een vriend cq man hebben die
aan het werk gezet kan worden :Y

Onderschat nooit een eigenwijze vrouw die zegt :
"Hoezo kan ik dat niet?"


Ben dus nog steeds m'n dop 10, 15 en 27 kwijt en hoe ze dat wringijzer van een meter verbogen heeft gekregen is
me nog steeds een raadsel voor het wisselen van een lampje op d'r fiets.



:+
 
Terug
Bovenaan Onderaan