rij eigenschappen r1

1 sep 2001
103
0
Mijn neefje wil graag een r1 gaan kopen. Nu is tie echter alleeen benieuwd naar de rij eigenschappen van deze motor, zijn er mensen die hierover wat kunnen vertellen, zowel positief als negatief(belangrijkst).
 
okay, ik schets 1 voorbeeld wat volgens mij elke beginner wel eens heeft gehad.

Die neef van je koopt zijn R1 en gaat een stukje rijden. Hij staat stil bij een stoplicht, licht gaat op groen, hij zet hem in de eerste vesnelling en rijdt weg.
Hij rijdt door een flinke hobbel in de weg en hierdoor gaat het gas even iets dicht en gelijk weer open waardoor de motor ineens als een idioot accelereerd. Omdat hij er niet achterover af wil vallen houd hij extra stevig vast en daardoor gaat automatisch het gas verder en verder open.

Op een opstapfiets kom je snel aan het eind van je vermogen en kom je meestal met de schrik vrij.

Op een R1 weet je met een beetje geluk je eerste wheelie in bedwang te houden en zet je je voorwiel bij 120km/u weer neer en stopt daarna langs de weg om je onderbroek schoon te maken.

Met een beetje pech knal je met 100km/u (in 2,9 seconden... :} ) vast op een auto, lantaarnpaal of huis... Einde oefening...


Als iemand het niet of wel met me eens is moet je het maar zegen maar vind een R1 als opstap fiets vragen om moeilijkheden.

dit heeft iedere beginner wel eens gehad???

ja hallo, ik vind dit toch wel één van de meest somste dingen die je kan doen... kijk in g*dsnaam uit als je snel wilt accelereren voor putten. mijn motor (al) kiest bij een put bij acceleratie altijd het luchtruim (ik reken erop, dus dan gaat het goed). dus daar kijk je naar, en dus hoef je niet met de schrik vrij te komen of je motor tot schroot te rijden... maar te denken, hier moet ik het ff wat rustiger doen.

het hangt er vanaf hoe beheerst je met een motor kan rijden, en bijvoorbeeld niet als eerste de snelste weg naar 280 binnen de bebouwde kom proberen te vinden... |(
 
mijn motor (al) kiest bij een put bij acceleratie altijd het luchtruim (ik reken erop, dus dan gaat het goed). dus daar kijk je naar, en dus hoef je niet met de schrik vrij te komen of je motor tot schroot te rijden...

Ik wil niet anders. Zoals GuZ kan beamen...elke drempel, putdeksel, brug, vogelstrontje op de weg is aanleiding om het voorwiel de lucht in te gooien })
 
okay, ik schets 1 voorbeeld wat volgens mij elke beginner wel eens heeft gehad.

..................

Als iemand het niet of wel met me eens is moet je het maar zegen maar vind een R1 als opstap fiets vragen om moeilijkheden.
Okee, je schetst wel een erg overdreven situatie vind ik maar het is inderdaad geen beginnersfiets. Misschien is het handig als deze neef ook eens wat gaat rondvragen bij mensen die van de R1 naar de R6 zijn overgestapt. Zij rijden vaak de R1-rijders zoek omdat die laatste zo moeilijk te bedwingen is, en dus is het ook moeilijk om het volle potentieel eruit te halen.

Laat hem maar eerst opstappen op een CB500 oid, of anders een 600cc supersport als het echt moet. Ik ben zelf opgestapt op de RF900, 135pk bij 203kg, met het vermogen heb ik gelukkig geen moeite (meer), maar het is mede dankzij zijn gewicht geen goede beginnersfiets. Maar hij rijdt best vergeeflijk, en met deze Pirelli Dragon is hij ook behoorlijk voorspelbaar. En vooral dat laatste is erg belangrijk voor een beginner.
 
Ik wil niet anders. Zoals GuZ kan beamen...elke drempel, putdeksel, brug, vogelstrontje op de weg is aanleiding om het voorwiel de lucht in te gooien })

ja jij ;) , maar ik niet, bij mij gebeurt het alleen als ik iets te snel vol gas geef of een putje of zo tegen kom...

maar als het goed is bouw je zoiets langzaam op, en op den duur durf je wel vol gas over dat putje of zo...

maar waar ik het wel mee eens ben is dat het geen beginnersfiets is!
 
Laatst bewerkt:
tuurlijk kun je een crossmotor niet vergelijken met een supersport maar ik doelde ook meer op de gascontrole en aan voelen van de motor, wat meestal voor een echte leek nog weleens een probleem kan zijn. toch?

maar ik ga hem toch nog maar eens proberen om telullen.
Heb sinds 12 september het rijbewijs en alleen de eerste dag wat moeite met het gas (te weinig bij het rustig wegrijden, om niet achterin een voorligger te parkeren ==> stotterend vertrekken...), dus ook voor beginners scheelt dat van persoon tot persoon... Heb zelf wel eens 250 CC cross-ding gereden & da\'s toch echt heeel anders dan m\'n huidige ijzer... Ook qua gascontrole!

Een R1 is gewoon niet een lieve, vergeeflijke beginnersfiets, net zoals een Viper GTS niet een lief, braaf GTI-tje is...
Nog een overeenkomst: Beide zijn erg mooi in het blauw... :9~
 
okay, ik schets 1 voorbeeld wat volgens mij elke beginner wel eens heeft gehad.

Die neef van je koopt zijn R1 en gaat een stukje rijden. Hij staat stil bij een stoplicht, licht gaat op groen, hij zet hem in de eerste vesnelling en rijdt weg.
Hij rijdt door een flinke hobbel in de weg en hierdoor gaat het gas even iets dicht en gelijk weer open waardoor de motor ineens als een idioot accelereerd. Omdat hij er niet achterover af wil vallen houd hij extra stevig vast en daardoor gaat automatisch het gas verder en verder open.

Op een opstapfiets kom je snel aan het eind van je vermogen en kom je meestal met de schrik vrij.

Op een R1 weet je met een beetje geluk je eerste wheelie in bedwang te houden en zet je je voorwiel bij 120km/u weer neer en stopt daarna langs de weg om je onderbroek schoon te maken.

Met een beetje pech knal je met 100km/u (in 2,9 seconden... :} ) vast op een auto, lantaarnpaal of huis... Einde oefening...


Als iemand het niet of wel met me eens is moet je het maar zegen maar vind een R1 als opstap fiets vragen om moeilijkheden.
Dag 2: klein hobbeltje, tweede versnelling & ZX-6R... Geen schrik, maar lol... Absoluut niet verkrampt, dus gas niet verder open...
Nu, paar maandjes later, bewust in de 1, want dan steigert ie zo lief }) (makkelijkste wheelie voor mij :P )
Maar maat op een Bandit 400 had wel kramp-effect en da was niet leuk.... Vloog dus net niet in een auto...
Met een R1 is snel optrekken over een hobbeltje denk ik snel reden tot steigeren... En je koopt een R1 om te gààn, dus trek je snel op... Als je dan als beginner effe niet op het wegdek let... Behoorlijke kans om achterin een medeweggebruiker tot stilstand te komen...
 
Dag 2: klein hobbeltje, tweede versnelling & ZX-6R... Geen schrik, maar lol... Absoluut niet verkrampt, dus gas niet verder open...
Nu, paar maandjes later, bewust in de 1, want dan steigert ie zo lief }) (makkelijkste wheelie voor mij :P )
Maar maat op een Bandit 400 had wel kramp-effect en da was niet leuk.... Vloog dus net niet in een auto...
Met een R1 is snel optrekken over een hobbeltje denk ik snel reden tot steigeren... En je koopt een R1 om te gààn, dus trek je snel op... Als je dan als beginner effe niet op het wegdek let... Behoorlijke kans om achterin een medeweggebruiker tot stilstand te komen...

dat is inderdaad wel zo, als je niet oplet dan... (en als beginner heb je niet altijd de tijd / zin / reden om op te letten), daarom is het geen beginnersfiets denk ik. maar misschien als je hier echt goed van bewust ben dan zou het heel misschien kunnen :)
 
Met een R1 is snel optrekken over een hobbeltje denk ik snel reden tot steigeren... En je koopt een R1 om te gààn, dus trek je snel op... Als je dan als beginner effe niet op het wegdek let... Behoorlijke kans om achterin een medeweggebruiker tot stilstand te komen...

Ligt er maar net aan waar je mee bezig bent, als je gaaaaat om te gaan, dus om een wheelie te maken, dan is een hobbeltje genoeg jah, of gewoon ff wat harder aan het gas lurken bij 5000 toeren.

Maar ga je om hard op te trekken en iemand anders eruit te trekken, dan kan je hem ook best aan de grond houden hoor, geen probleem. En dan maakt dat ene hobbeltje ook niet zoveel uit. Tis maar net wat je wilt.. :+
 
Ik vind me R1 een wereldfiets, maar blijf wel kritisch.

Over stuureigenschappen, als die naar buiten wil in een bocht komt dat door versleten banden, dan heb ik dat ook, ik vindt hem wel een beetje(ik zeg beetje) zwaar de bocht in sturen(ik vind de Fireblade van me vriendin uit 95 bv heel lekker insturen), maar vandaag een stuurdemper gekocht, dus laat ik me voorpoten ietsje door de kroonplaten zakken (dit gaat NIET ten koste van je veerweg, denk nog maar even na).Maar gaat daardoor wel lichter insturen.

Wat raden sommige mensen me aan over de aantal CM dat ik me voorpoten moet/kan laten zakken.
 
Het is niet zo zeer het sturen van dit soort bike\'s maar het vermogen,het is te heftig voor een broekkie...of hij moet de eerste?kilometers over veel zelfbeheersing beschikken(maar dat zal wel niet).Ze zouden het eigenlijk moeten verbieden,onervaren rijders op dit soort bike\'s maarja het kan nog steeds....maarre veel rijplezier...eeeehhhh hoe heet die ook al weer?.
 
Oja,nog even dit gisterenmiddag nog lekker geknald.
Bijna thuis...een zx9naast mij,hhhmmmmmm dit word leuk.......hobbelige maar ruime weg voor ons.
Dus wie het eerst aan het eind is wint,1ste versnelling voorwiel hoog(1ookm),wiel neer.....2versnelling voorwiel hoog in de lucht....tot 160/170 op teller....wiel even neer op naar 3....whhauuuw hij gaat weer(hobbel)omhoog denk tegen de 200 wiel omhoog....gas los komt stoplicht aan.....bij de kawa kwam het voorwiel niet 1 keer los...bedoel maar beetje verschil moet er zijn...... maar toch....normaals veel plezier R1 nieuwkomer. :z

oja,we kwamen allebij gelijk aan..dus geen winnaar.
 
Zo...ff een account aangemaakt nadat een maat van mij, mij op dit forum wees.

Ben dus nieuw hier en groet bij deze iedereen.

Even meteen een reactie op het feit dan een R1 te \"groot\" is voor sommige...

Ik heb in augustus van dit jaar net een nieuwe R1 gekocht (versie 2001).
Dit is mijn eerste motor.
Ik ben momenteel (net) 27 en ben in bezit van mijn motorrijbewijs vanaf mijn 18de.
Nooit het geld gehad voor de aanschaf van een motor, maar wel al die jaren 1 of 2 keer een motor gehuurd. De eerste was een Suziku GS500E maar daar was ik al snel op uitgekeken. Heel snel zelfs. Het jaar daarop al een 600cc gehuurd maar toen ook al heel snel naar de Suzuki GSX750RW overgestapt.

Maar om ff terug op die R1 te komen.
Je verstand zit in je rechterhand!!!
Makkelijk te zeggen voor zo\'n iemand als mij, maar een beetje gezond persoon raast niet meteen als een gek met een nieuwe motor. Ook al is het een 500cc-er.
Die R1 bevalt mij prima! Ik moet toegeven dat ik he al een keer heb meegemaakt dat de brandstof werd \"afgesloten\" toen ik wegreed op een hobbelige weg. Ik had inderdaad het idee dat de motor te weinig benzine kreeg en gaf wat gas bij. Toen kwam die \"klap\" van extra bezine en hoppa daar ging hij. Alles is voor de rest goed gegaan :) maar ik was wel meteen op mijn hoede. De volgende keer dat dit gebeurde liet ik dus ook mijn gas vieren om dit niet nog een keer te laten gebeuren. Zoals ik al zei Verstand in de rechterhand.

Momenteel staat ze lekker in de garage te wachten op mooier weer :)

Voor wat betreft de verzekering:
Dat hangt helemaal af wat je precies wilt.
Je moet toch op een paar duizend gulden voor een jaar rekenen. Zeker als je een extra aanvulling bij je All-Risk doet dat als ze total los is dat je een geheel nieuwe terug krijgt. Het loont de moeite om te kijken wie de goedkoopste verzekeraar is!

Ik ben in ieder geval heel blij met mijn blauwe R1 en hoop nog lang op het dingetje te kunnen rijden. 80 m/s is een hele ervaring moet ik zeggen :}

Succes in ieder geval met je neef! Als hij inderdaad zo gek is als je zegt, heeft hij dan al een testament opgemaakt?

Garoeten,

Snelle Chel
 
Ja ja menneke.
Je ziet dat ik dus ook werkelijk een account heb aangemaakt.

En een watje?
Nee hoor....winterstop heet dat :j

Ga jij maar lekker met je virago toeren.
Ik haal je wel weer in :]

Trouwens nog een vraagje voor iedereen:

Is het mogelijk, terwijl je motor in de winterstop zit, om voor 1 dag een verzekering af te sluiten omdat je toch zo nodig ff moet rijden?
 
Terug
Bovenaan Onderaan