rij eigenschappen r1

1 sep 2001
103
0
Mijn neefje wil graag een r1 gaan kopen. Nu is tie echter alleeen benieuwd naar de rij eigenschappen van deze motor, zijn er mensen die hierover wat kunnen vertellen, zowel positief als negatief(belangrijkst).
 
Ik heb een paar flinke lange ritten gemaakt in een bochtig gebied (Oostenrijk) met een R1 dus kan wel over mee praten denk ik.

Zelf heb ik veel gereden op een CBR600F2, CBR900RR (oude type fireblade) en nu mijn GSXR 750.

Als ik de R1 vergelijk met deze motoren qua stuureigenschappen dan vind ik dat de R1 een beetje de bocht uitdrukt. Niet zo erg als bij de oude blade maar ik vond mijn oude CBR600 beter sturen. Mijn GSXR stuurt scherper dan de CBR600 en de R1.

Qua remmen zit het wel goed bij de R1. Beter dan op mijn Blade en CBR600. Maar het remt niet beter dan mijn GSXR (standaard 6 zuiger remklauwen).

Qua vermogen rijdt het heerlijk op de R1. Erg fijn zo\'n sterk blok maar je moet wel wat ervaring hebben. Dan valt het extreme van een R1 ook wel weer mee.
 
sommige mensen kunnen toch maar niet ophouden over suzuki\'s... :+

Tsja, de R1....ga er niet op rijden als eerste motor, ook niet als je brommerheld bent geweest. Hij laat een foutje niet toe.

Wat wKJ zei over het bocht gedrag klopt wel ongeveer, maar daar is ook een remedie voor....laat de voorkant een paar centimeter naar beneden zakken, dat verbeterd echt een HELE hoop.

Dan heb je een motor die in bochten errug strak stuurt, misschien (en nou moet ik oppassen) net zo goed als een bepaald type 600.. :) of 750 :+
Poeha!!!!
 
Ach ieder zo zijn smaak.
Ik heb een R1 gehad en heb hem ingeruild juist om zijn rijgedrag. Maar voor velen rijd hij weer beter dan mijn Xer. Dus de rij eigenschap van de motor ie weer net zoiets als persoonlijke smaak denk ik...

Dus ga lekker zelf een proefrit maken op de fiets en een aantal andere fietsen en dan kun je zelf je conclusie trekken...

Want iedereen die op dit forum R1 rijd vind hem top, en de andere merk rijders hebben weer een andere mening..

Dusseeuh, lekker zelf proberen :P
 
sommige mensen kunnen toch maar niet ophouden over suzuki\'s... :+

Tsja, de R1....ga er niet op rijden als eerste motor, ook niet als je brommerheld bent geweest. Hij laat een foutje niet toe.

Wat wKJ zei over het bocht gedrag klopt wel ongeveer, maar daar is ook een remedie voor....laat de voorkant een paar centimeter naar beneden zakken, dat verbeterd echt een HELE hoop.

Dan heb je een motor die in bochten errug strak stuurt, misschien (en nou moet ik oppassen) net zo goed als een bepaald type 600.. :) of 750 :+
Poeha!!!!

:) Ik ben niet WKJ maar WKA maar ik ben errrg gelukkig met mijn Suzuki :}

Dat van die voorkant iets laten zakken zou heel goed kunnen. En inderdaad laat de R1 geen foutjes toe als je net vers je rijbewijs hebt gehaalt. Een R6 is misschien zelfs al teveel om als beginner op te stappen... Laat staan de R1 of ander leuk racespul.
 
:) Ik ben niet WKJ maar WKA maar ik ben errrg gelukkig met mijn Suzuki :}

Dat van die voorkant iets laten zakken zou heel goed kunnen. En inderdaad laat de R1 geen foutjes toe als je net vers je rijbewijs hebt gehaalt. Een R6 is misschien zelfs al teveel om als beginner op te stappen... Laat staan de R1 of ander leuk racespul.

Sorry WKA!! ik was idd in de war met wKJ, maar gelukkig kan jij mijn woorden ook wel waarderen (oftewel goed interpreteren.. :+ )

Ik bet dan ook zeker met je eens hoor!
 
Heb nog nooit op zo\'n ding gereden. Lijkt me wel leuk. Misschien een tweedehandsje kopen voor de MFCD, gelijk iets voor de MFTD (MF TOMS-dag), ga toch liever niet circuitrijden op m\'n pa z\'n fiets.

Hoeveel kost de verzekering :( eigenlijk voor iemand van pak \'m beet, 24 jaar en sinds >4 jaar zijn A-stempeltje? :]

En nu wat ik eigenlijk wou zeggen: EEN PAAR CENTIMETER door de kroonplaat laten zakken? Hoeveel veerweg houd je dan nog over? 1 duimdikte?

En dat meerdere mensen andere rijervaringen hebben met die fietsen kan ook komen doordat geen enkele fiets gelijk is, zelfs als ze gelijk staan afgesteld. Daarvoor is er echt nog teveel variantie in de produktie van veer-/demperelementen. Ook bij die hoogwaardige Japanse dingen. (Waar komen Showa e.d. eigenlijk vandaan? 1 van die merken kwam volgens mij uit Skandinavie)
 
hij gaat dus inderdaad beginnen op een r1 ( ik weet hij spoort niet maarja leg hem dat maar eens uit. hij heeft gelukkig wel veel crosser ervaring misschien dat dat wat scheelt).

bedankt voor de reacties zal het effe door spelen aan hem. :]
 
hij gaat dus inderdaad beginnen op een r1 ( ik weet hij spoort niet maarja leg hem dat maar eens uit. hij heeft gelukkig wel veel crosser ervaring misschien dat dat wat scheelt).

bedankt voor de reacties zal het effe door spelen aan hem. :]

crosser ervaring? Nou dat helpt ECHT niet! :)
Laat je het nog even weten als ie z\'n motor aan puin heeft gereden? ;)

Een crosser stuurt en rijd heel anders dan een R1, je kan er hele andere dingen mee ;)
Laat staan het vermogen.... ruim 100pk meer dan een zware crosser (600cc).

Ik denk dat als ik groot mag rijden van de zomer, dat ik dan maar meteen op een CBR1100XX SBB verder ga.. :9

Vertel je neef maar dat een 600cc of 750cc een verstandigere keuze is als hij er nog heel/levend er vanaf wil komen.

Gelukkig heb je zelf door dat je neef gek is ;)
 
hij gaat dus inderdaad beginnen op een r1 ( ik weet hij spoort niet maarja leg hem dat maar eens uit. hij heeft gelukkig wel veel crosser ervaring misschien dat dat wat scheelt).

bedankt voor de reacties zal het effe door spelen aan hem. :]
Bedank hem maar vast... Er was hier toch iemand op zoeknaar een goedkoop schade-dingetje? :P

R1 is zalig speelgoed, maar je moet er wel mee om kunnen gaan... Ook (of vooral?) met cross-ervaring is een andere fiets beter geschikt om te beginnen....
[zieltjeswin-modus]
Een Kawa ZX-6R of zo... :)
[/zieltjeswin-modus]
Beginnen op een toegeeflijker fietsje is wat verstandiger...
 
tuurlijk kun je een crossmotor niet vergelijken met een supersport maar ik doelde ook meer op de gascontrole en aan voelen van de motor, wat meestal voor een echte leek nog weleens een probleem kan zijn. toch?

maar ik ga hem toch nog maar eens proberen om telullen.
 
Laatst bewerkt:
...maar ik doelde ook meer op de gascontrole en aan voelen van de motor

De vriend van m\'n zus :? is een heel fanatieke crosser (2tact 350cc oid), rijdt ook wedstrijden ed... maar komt verzwatst van mijn motor af \"omdat-ie-zo-anders-reageert\".

straat fietsen reageren volgens hem veel feller op gas-rem input. :]
Leuk voor je neefje met een R1! })
 
okay, ik schets 1 voorbeeld wat volgens mij elke beginner wel eens heeft gehad.

Die neef van je koopt zijn R1 en gaat een stukje rijden. Hij staat stil bij een stoplicht, licht gaat op groen, hij zet hem in de eerste vesnelling en rijdt weg.
Hij rijdt door een flinke hobbel in de weg en hierdoor gaat het gas even iets dicht en gelijk weer open waardoor de motor ineens als een idioot accelereerd. Omdat hij er niet achterover af wil vallen houd hij extra stevig vast en daardoor gaat automatisch het gas verder en verder open.

Op een opstapfiets kom je snel aan het eind van je vermogen en kom je meestal met de schrik vrij.

Op een R1 weet je met een beetje geluk je eerste wheelie in bedwang te houden en zet je je voorwiel bij 120km/u weer neer en stopt daarna langs de weg om je onderbroek schoon te maken.

Met een beetje pech knal je met 100km/u (in 2,9 seconden... :} ) vast op een auto, lantaarnpaal of huis... Einde oefening...


Als iemand het niet of wel met me eens is moet je het maar zegen maar vind een R1 als opstap fiets vragen om moeilijkheden.
 
Op een R1 weet je met een beetje geluk je eerste wheelie in bedwang te houden en zet je je voorwiel bij 120km/u weer neer en stopt daarna langs de weg om je onderbroek schoon te maken.

Je onderbroek schoonmaken.. kan je niet beter gewoon naar huis rijden voor een schoon setje? ;)
Tenslotte moet je niet met de billen bloot langs de weg gaan staan... ijskoud, en dan was je je onderbroek in een vijvertje ofzo (ja, je wilt \'m toch schoonmaken? Of heb jij altijd 1 extra onder je buddy liggen?) en dan heb je nog een natte onderbroek aan je reet.

Maargoed, als hij die R1 wil, laat \'m lekker, hij komt er vanzelf wel achter. Ik ben niet eens zo gek om hierna een R6 te kopen, eerst de \'gewone\' 600cc goed leren kennen, en dan pas kijken naar R6, of een rustige 1000cc. Die neef van je maakt echt hele grote sprongen zonder echt ervaring te hebben. Ik zal straks ook weer een beetje moeten wennen aan een gewone straatmotor ipv een dunne, hoge crossmotor. gelukkig rij ik zo nu en dan nog op een gewone wegmotor, maar als ik nu op een R1 moet stappen? Dat gaat helemaal fout.

Dat van \'ik wil meteen een R1\' doet me een beetje denken aan die jochies van 18 die van die GTI auto\'s kopen... wat heb je eraan ? Je hebt geen ervaring, dus waarom een auto die snel kan accelleren, bovendien hebben ze vaak geen eens geld voor verzekering en benzine... ik snap dat een autootje met 1 liter ook niet alles is... maar eerst goede ervaring op doen met een gewone motor/auto, en dan pas gaan denken aan de snelle voertuigen...
 
Op Vrijdag 16 november 2001 12:55 schreef JK het volgende:Je onderbroek schoonmaken.. kan je niet beter gewoon naar huis rijden voor een schoon setje? ;)
Tenslotte moet je niet met de billen bloot langs de weg gaan staan... ijskoud, en dan was je je onderbroek in een vijvertje ofzo (ja, je wilt \'m toch schoonmaken? Of heb jij altijd 1 extra onder je buddy liggen?) en dan heb je nog een natte onderbroek aan je reet.

Doet me denken aan ene Rico :P en ene wheely zonder tankdop :P :+
 
Terug
Bovenaan Onderaan