Rij-indruk Kawasaki ZX6R en Yamaha R6

Plastic Power

MF veteraan
16 jan 2002
3.757
0
Zutphen
Vandaag heb ik 2 uitgebreide proefritten gemaakt op een ZX6R (2000 - 13.000 km) en een R6 (1999 - 10.000 km).

Ze reden allebei lekker, maar wat mij opviel was dat de R6 'gemakkelijker' reed, beter remde (echt bijten) en sneller pakte bij het optrekken.
Kawa heeft weer als voordeel een kuip te hebben die meer windbescherming biedt. Misschien was de Kawa ook niet zo precies afgesteld :? op verschillende onderdelen en dat daarom voor mij de R6 lekkerder leek te rijden.

Wie heeft er ervaring op deze fietsen? Ik hoor graag van jullie, want ik wil mijn Suzuki SV650S over een tijdje gaan inruilen en ook wel eens de ervaringen van anderen horen.

CAT
 
Ik kan niks zeggen over de 6R. Maar ben zeer tevreden over de R6. Nog even stalen remleiding erop en rijden maar.
 
Ach, als je moet kiezen tussen een Kawa en een Yamaha, kies je toch automatisch voor het eerste. Toch ? :+
 
Ik op mijn beurt kan niks zeggen over de R6, maar ik heb zelf een ZX6R uit 2001. Ik ben een beetje verbaasd dat de remmen je tegenvielen, Kawa staat toch bekend om de hoge kwaliteit van de remmen die erg hard "bijten" en daarom ook gedoseerd gebruikt moeten worden.

Ik heb nog nooit op een R6 gereden, en kan dus geen vergelijking maken tussen de 2 machines. Ik heb zelf wel eens wat problemen met de versnellingsbak (komt bij het opschakelen wel eens in z'n vrij te staan), maar ik denk eerlijk gezegd dat dat aan mij ligt. Komt namelijk alleen voor als ik flink aan het doortrekken ben, waardoor ik te snel wil schakelen en het nogal nonchalant doe c.q. afraffel.

Ik ben erg tevreden over mijn machine. Ik vind de ZX6R er eerlijk gezegd wat stijlvoller uitzien dan de R6, maar dat is puur persoonlijke smaak!
 
Ik vind mijn kawa goed rijden,sturen en remmen.
Hoe het volle vermogen is weet ik helaas niet.

Een R6 zie je op elke straathoek staan en een kawa niet :P
 
ik heb een 6r gehad, en een maat van me heeft een r6. ivm lengte geen r6 voor mij ...
het rijd inderdaad gemakkelijk, mij iets te ...
laat mij maar wat werken met de machine = kwestie van smaak.
 
Als je niet weet of het komt door de afstelling probeer dan eens een andere (evt nieuwe als je die kan meekrijgen bij een dealer) :)
 
R6 bijt harder op de remmetjes & stuurt vlotter... ZX-6R heeft een iets betere doseerbaarheid van de remmetjes en ligt (vooral op slecht wegdek) veel stabieler...

Voorwaarde is wel goede vering & de juiste bandenmaat... Zag zowel bij Motoport als bij Safe een ZX-6R staan met een 70 serie voorband, terwijl dat 60 moet zijn... Past gewoon, maar stuurt nog trager... Moet je echt drukken om het ding goed de bocht in te krijgen... Helemaal vergeleken met een R6

R6 = raceding... Rijdt voor mijn gevoel alleen fijn als je gaat voor een rondje blazen... Absoluut feller & stuurt lichter, maar daardoor minder eenvoudig te rijden op slecht wegdek (onstabiel) en langzaam (schokkerig op het gas, meer aan/uit dan een ZX-6R) Rij je dagelijks of wil je ook lekker zitten als je niet eens een nieuw record wilt vestigen, pak dan de ZX-6R, want da's in de 600SS klasse momenteel de beste allrounder...
 
Ik heb een zx6r maar moet zeggen dat ik
wel jaloers ben op de remmen van de r6.

Ik heb een '99 6r, de remmen van een '00 zouden
al beter moeten zijn had ik gehoord, nog niet
helemaal dus.

Verder vind ik een 6r beter.
Vooral omdat ik hem stabieler vindt rijden, houdt
makkelijker zijn lijn en erg precies. Met de
r6 kiepte ik zowat de bocht in.
Maar ik kan me voorstellen dat een ervaren rijder
een r6 juist daarom beter vindt sturen.
Verder paste ik er ook niet fatsoenlijk op
ondanks dat ik niet eens zo erg groot ben.

Het verschil in gasrespons is me niet opgevallen.
Wel pakt mijn 6r sneller op vanaf 5000rpm, daaronder zit ie nog niet echt lekker in zijn
vermogen..
 
Laatst bewerkt:
R6 bijt harder op de remmetjes & stuurt vlotter... ZX-6R heeft een iets betere doseerbaarheid van de remmetjes en ligt (vooral op slecht wegdek) veel stabieler...

Voorwaarde is wel goede vering & de juiste bandenmaat... Zag zowel bij Motoport als bij Safe een ZX-6R staan met een 70 serie voorband, terwijl dat 60 moet zijn... Past gewoon, maar stuurt nog trager... Moet je echt drukken om het ding goed de bocht in te krijgen... Helemaal vergeleken met een R6

R6 = raceding... Rijdt voor mijn gevoel alleen fijn als je gaat voor een rondje blazen... Absoluut feller & stuurt lichter, maar daardoor minder eenvoudig te rijden op slecht wegdek (onstabiel) en langzaam (schokkerig op het gas, meer aan/uit dan een ZX-6R) Rij je dagelijks of wil je ook lekker zitten als je niet eens een nieuw record wilt vestigen, pak dan de ZX-6R, want da's in de 600SS klasse momenteel de beste allrounder...

Heb je ze beide gereden?
 
Hier is ze dan weer: de helft van Plastic Power.

Misschien druis ik tegen jullie zin in, maar ik heb een keuze gemaakt. Het wordt toch de Yamaha R6. Stalen remleidingen zie ik trouwens wel helemaal zitten. :}

De kleuren worden dan rood/zwart/wit. (Tsja, vrouwen letten op details... deze kleuren passen namelijk bij mijn pak :9~ .)

Nu zo snel mogelijk er ergens eentje vandaan trekken en mijn SV650S gunstig zien in te leveren.


CAT
 
Misschien druis ik tegen jullie zin in, maar ik heb een keuze gemaakt. Het wordt toch de Yamaha R6.
Nou, gefeliciteerd met het nemen van de beslissing. Alvast heel veel plezier gewenst... en kom later niet hier uithuilen he, we hebben je nog geadviseerd de ZX6R te nemen! })

edit: ik ken trouwens iemand die de zijne gaat verkopen, is nog rood/wit ook. Zal ik hem eens op je post attenderen?
 
Laatst bewerkt:
Mag je wel voor me doen. Dan kan ik altijd kijken of het wat is! In elk geval wil ik weten:
- bouwjaar
- gereden kilometers
- precieze kleuren
- vraagprijs
- eventuele bijzonderheden.

Alvast bedankt!

CAT
 
Wat ik in testen altijd lees is dat de Kawa inderdaad wat meer toer-geschikt is ivm. bredere kuip. De prestaties van de R6 zijn beter. Yamaha remmen doen ut bijteriger dan de Kawa's. Eind vorig jaar had de Motor & Toerisme nog een vergelijk tussen de 600 supersports van Honda Yamaha Kawa en Suz.
 
Wat ik in testen altijd lees is dat de Kawa inderdaad wat meer toer-geschikt is ivm. bredere kuip. De prestaties van de R6 zijn beter. Yamaha remmen doen ut bijteriger dan de Kawa's. Eind vorig jaar had de Motor & Toerisme nog een vergelijk tussen de 600 supersports van Honda Yamaha Kawa en Suz.

Yep, en daar kwam de Kawa als de compleetste uit de bus :} .
 
Hier is ze dan weer: de helft van Plastic Power.

Misschien druis ik tegen jullie zin in, maar ik heb een keuze gemaakt. Het wordt toch de Yamaha R6. Stalen remleidingen zie ik trouwens wel helemaal zitten. :}

De kleuren worden dan rood/zwart/wit. (Tsja, vrouwen letten op details... deze kleuren passen namelijk bij mijn pak :9~ .)


CAT

Prima Keuze hoor :}

Heb hem zelf in die kleuren.

Nog geen moment spijt gehad van de aankoop. Zie mijn homepage voor meer info over mijn motor.
 
Terug
Bovenaan Onderaan