Rij-ontzegging na flauwvallen

SuperG

Die hard MF'er
25 okt 2004
937
27
P'end
Hebbikdat? Ja dus. Maandag 14 december was het ietwat koud en na een motorritje naar m'n werk met onderkoelde handen aangekomen. Niet leuk maar gaat vanzelf over.
Alleen...ik voelde me wat licht worden in m'n hoofd, en al zittend viel ik flauw, en donderde van m'n stoel af.
Door de val klapte ik met m'n kop op de grond, wat een lichte verwonding opleverde. Brilmonteur maakte een klein sneetje.
Door kollega's naar het ziekenhuis gebracht (die wilden dat) en daar wordt dan de vraag gesteld 'wat is er gebeurt'?
Nou flauwgevallen, van koud (-10°) naar warm (+20°) en door de ongelukkige val m'n hoofd beschadigt.
Na enig wachten een CT-scan en een onderzoekje op reflexen door de neuroloog. Constateerde een lichte hersenschudding en verder niets abnormaals.
Meldde ook nog even dat ik een rij-ontzegging heb voor één jaar.
Volgens de neuroloog een zeer rigide regeling, maar hij kan daar niets aan doen.

Dus...om weer te mogen rijden moet je dan een ontheffing aanvragen, dat gebeurt d.m.v. de zgn 'eigen verklaring' die je op het gemeentehuis kan kopen (€ 22,50 inmiddels). Deze verklaring, met brief van het ziekenhuis, met verzoek van mij, naar het CBR gezonden.
Krijg ik bericht terug dat mijn verzoek is afgewezen op grond van artikel 7.3.
Nou ik weet het niet hoor, maar als ik dat lees dan zou ik niet meer trappen durven te lopen. Te vinden op: http://www.cbr.nl/brochure.pp?id=43

Affijn, volgens is hier sprake van een arts die de regeling niet begrijpt.
Wat nu? Ik heb een herkeuring aangevraagd.
Het CBR zoekt een arts voor je uit, waar ik dan heen moet en uiteraard zelf betalen. Plus vrije dag, reiskosten enz.

Laters meer.....
 
Als er geen medisch aanwijsbare oorzaak is en geen geschiedenis van meer onverklaarbare incidenten, dan zou zo'n CBR-arts de ontzegging toch moeten kunnen opheffen?
 
dus dat is hem. ik had ook dat ik na een ritje motor met -7 graden, eenmaal thuis, waar het 22 graden is, duizelig werd! ik wist niet hoe dat komt maar ik kan me voorstellen dat dat niet goed is voor je.
 
Dat is ook wat. :/

Mensen vallen dagelijks flauw en die hebben dan direct een ontzegging van een jaar aan hun broek?


Als er verder niks met je aan de hand is zou dat toch gewoon opgeheven moeten worden.
 
En daarom hebben ze dus van die dingen met 4 wielen uitgevonden, die ook nog eens een verwarming hebben...

Klote voor je TS... Succes met bezwaar..
 
En daarom hebben ze dus van die dingen met 4 wielen uitgevonden, die ook nog eens een verwarming hebben...

Klote voor je TS... Succes met bezwaar..

Tsja, je kunt van zo veel dingen flauwvallen, temperatuurschommelingen, honger, snel opstaan, verkeerde ademhaling, zien van bloed.....noem maar op.

Over het algemeen is het vrij onschuldig.
 
Pfff, dat is ook balen zeg! Ik hoop voor je dat je rijontzegging alsnog ingekort gaat worden.
Geld dit trouwens alleen voor motor of voor je complete rijbewijs?
In ieder geval goede les. Mocht ik een keer sporadisch flauwvallen ga ik dus niet naar de dokter.
 
likt me een best logische reactie van -10 naar 22+ graden en dan ff je bewustzijn verliezen.
ik krijg ook wel eens een spreekwoordelijke klap voor mijn kop als ik een te warme ruimte inloop.

of wat als je een paar dagen blokt voor een tentamen, leeft op koffie en slecht/weinig eten?
zo ben ik ook wel eens knock-out gegaan, mag ik dan ook niet meer rijden wanneer ik naar het ziekenhuis was gegaan :')

neem aan dat de TS geen geschiedenis van epelepsie of of iets anders heeft?
 
Hebbikdat? Ja dus. Maandag 14 december was het ietwat koud en na een motorritje naar m'n werk met onderkoelde handen aangekomen. Niet leuk maar gaat vanzelf over.
Alleen...ik voelde me wat licht worden in m'n hoofd, en al zittend viel ik flauw, en donderde van m'n stoel af.
Door de val klapte ik met m'n kop op de grond, wat een lichte verwonding opleverde. Brilmonteur maakte een klein sneetje.
Door kollega's naar het ziekenhuis gebracht (die wilden dat) en daar wordt dan de vraag gesteld 'wat is er gebeurt'?
Nou flauwgevallen, van koud (-10°) naar warm (+20°) en door de ongelukkige val m'n hoofd beschadigt.
Na enig wachten een CT-scan en een onderzoekje op reflexen door de neuroloog. Constateerde een lichte hersenschudding en verder niets abnormaals.
Meldde ook nog even dat ik een rij-ontzegging heb voor één jaar.
Volgens de neuroloog een zeer rigide regeling, maar hij kan daar niets aan doen.

Dus...om weer te mogen rijden moet je dan een ontheffing aanvragen, dat gebeurt d.m.v. de zgn 'eigen verklaring' die je op het gemeentehuis kan kopen (€ 22,50 inmiddels). Deze verklaring, met brief van het ziekenhuis, met verzoek van mij, naar het CBR gezonden.
Krijg ik bericht terug dat mijn verzoek is afgewezen op grond van artikel 7.3.
Nou ik weet het niet hoor, maar als ik dat lees dan zou ik niet meer trappen durven te lopen. Te vinden op: http://www.cbr.nl/brochure.pp?id=43

Affijn, volgens is hier sprake van een arts die de regeling niet begrijpt.
Wat nu? Ik heb een herkeuring aangevraagd.
Het CBR zoekt een arts voor je uit, waar ik dan heen moet en uiteraard zelf betalen. Plus vrije dag, reiskosten enz.

Laters meer.....

Heb ik ook gehad met -19 vanuit België naar Nederland karren, en zo dus 1,5 uur koukleumen.
Thuis aangekomen ben ik toen onder de douche gaan staan, want ik had het nog nooit zo koud gehad, ook een half uur na de rit nog.
(achteraf waarschijnlijk toch lichte onderkoelingsverschijnselen)
Nou was de douche van weet ik veel, 30 graden? net ff teveel van het goeie en ben ik onderuit gegaan. Achteraf stom maar ja....
Maar heb toen ik me liet hechten alleen gezegd dat ik in de douche onderuit ben gegaan.

Ik heb sowieso een lage bloeddruk, en ben door snel op te staan etc al wel eens meer 'out' gegaan. Voor mij valt er goed mee te leven en zal 100% zeker nooit in het verkeer kunnen gebeuren, dus een rij-ontzegging is echt onzinnig.
bij jou ook, maar omdat je verklaard hoe het heeft kunnen gebeuren ben je nu genaaid -O-
 
Dus bij iedereen die in het ziekenhuis binnenkomt met zoiets gaan ze direct melding maken bij het gemeentehuis dienst rijbewijzen? Gek is dat
 
Pfff, dat is ook balen zeg! Ik hoop voor je dat je rijontzegging alsnog ingekort gaat worden.
Geld dit trouwens alleen voor motor of voor je complete rijbewijs?
In ieder geval goede les. Mocht ik een keer sporadisch flauwvallen ga ik dus niet naar de dokter.
:^
 
Ik denk denk dat de arts een hekel heeft aan motorrijders. De volgende krijgt een rijontzegging voor een ingegroeide teennagel. Dat krijg je in een zorgstaatje als Nederland. Hoe dan ook, succes met terug krijgen van je rijbevoegdheid
 
Dit is wel een heel bizar verhaal.
Vind het raar dat je op deze manier zonder historie een rij ontzegging krijgt.

Erg veel sterkte hiermee.
 
of de TS heeft vergeten te melden dat die om warm te worden een fles jagermeister naar binnen had geglucked en daarom flauw viel :+
 
Er zijn zomers ook veel mensen die hun airco goed koud hebben staan in de auto, als ze dan naar buiten stappen in de hitte dan vallen de meeste ook flauw.

Daarom adviseren ze ook dat je een kwartier voor aankomst de airco uit moet zetten en het raampje open, zodat je langzaam aan de temperatuur kan wennen.

Mischien idee om geleidelijk warm te worden.
 
Laatst bewerkt:
Er zijn zomers ook veel mensen die hun airco goed koud hebben staan in de auto, als ze dan naar buiten stappen in de hitte dan vallen de meeste ook flauw.

Daarom adviseren ze ook dat je een kwartier voor aankomst de airco uit moet zetten en het raampje open, zodat je langzaam aan de temperatuur kan wennen.

Mischien idee om geleidelijk warm te worden.

gaat een beetje moeilijk op de motor.
of je moet in je broek plassen zodat je wat opwarmt maar dan vallen je collegas weer flauw van de stank :]
 
Er zijn zomers ook veel mensen die hun airco goed koud hebben staan in de auto, als ze dan naar buiten stappen in de hitte dan vallen de meeste ook flauw.

Daarom adviseren ze ook dat je een kwartier voor aankomst de airco uit moet zetten en het raampje open, zodat je langzaam aan de temperatuur kan wennen.

Mischien idee om geleidelijk warm te worden.
De meeste? Ik heb überhaupt nog nooit iemand flauw zien vallen :X
 
De meeste? Ik heb überhaupt nog nooit iemand flauw zien vallen :X


Nope, daarom is het ook altijd zo gauw paniek.
Ziekenwagens, moord en brand!
Mensen weten vaak niet wat ze moeten doen.

Flauwvallen is niets anders dan een mechanisme van je lichaam om je bloeddruk weer op peil te krijgen.
Lichaam plat, hoofd op gelijke hoogte van het hart zorgt voor een betere doorbloeding.
 
gaat een beetje moeilijk op de motor.
of je moet in je broek plassen zodat je wat opwarmt maar dan vallen je collegas weer flauw van de stank :]


Mischien een idee om in een hal bij een hoofdingang te gaan staan, daar is het wat warmer dan buiten maar niet zo warm als binnen op je kantoor bijvoorbeeld.
 
Laatst bewerkt:
Nope, daarom is het ook altijd zo gauw paniek.
Ziekenwagens, moord en brand!
Mensen weten vaak niet wat ze moeten doen.

Flauwvallen is niets anders dan een mechanisme van je lichaam om je bloeddruk weer op peil te krijgen.
Lichaam plat, hoofd op gelijke hoogte van het hart zorgt voor een betere doorbloeding.


klopt ;)
 
De meeste? Ik heb überhaupt nog nooit iemand flauw zien vallen :X

ik wel, en da's best scary. Dat is echt als een zak aardappelen dat iemand dan omvalt. Die persoon die ik heb zien flauwvallen had zijn vinger nog gebroken omdat hij erop gevallen was.
 
Nope, daarom is het ook altijd zo gauw paniek.
Ziekenwagens, moord en brand!
Mensen weten vaak niet wat ze moeten doen.

Flauwvallen is niets anders dan een mechanisme van je lichaam om je bloeddruk weer op peil te krijgen.
Lichaam plat, hoofd op gelijke hoogte van het hart zorgt voor een betere doorbloeding.

Nou das wel heel raar geredeneerd :P

Je valt flauw in deze gevallen omdat je vaten dilateren (perifeer) als je van koud naar warm gaat ;)
Je hart en vaatsysteem kan dat in het slechtste geval niet compenseren en de bloeddruk naar de hersenen niet in stand houden. Vandaar dat je op de grond tettert :+

Hetzelfde geldt voor pijn op de borst en/of te snel opstaan.

Uiteindelijk lig je wel op de grond, maar dat is alleen een gevolg.
Het lichaam zal de bloeddruk compenseren en je word wakker.

@ SuperG: ik zou een second opninion aanvragen bij een echte dokter (andere neuroloog het liefst) en dus geen ARBO/CBR arts. (dat zijn 6-en dokters :X )
Als het alleen een lichte hersen schudding betreft is de niet rijden termijn niet zo lang, tot je geen klachten meer hebt. (zal wel te googlen zijn, of bel even met een neuro-poli in je ziekenhuis).

Mogelijk hebben ze bij jou nog aanvullende verdenking op epilepsie of dergelijke, dan wordt de termijn langer helaas voor jou. Maar dat moet blijken uit je medisch dossier.

En toch rijden betekent onverzekerd rijden, dus wees voorzichtig :/
 
Laatst bewerkt:
Een flauwte kan iedereen overkomen door heel veel oorzaken. Te weinig eten, te veel inspanning, te koud, pijnprikkels, een schrikreactie e.v.a.
De mensjes van het CBR zouden eens een EHBO cursus moeten doen. In beroep blijven gaan en een verklaring van de arts.
 
Terug
Bovenaan Onderaan