rijbewijs 25 kw nu 35 kw??

Kinky

Die hard MF'er
10 dec 2012
495
0
Groningen
Even een nieuw topic
Volgens meerdere mensen in m,n kennissenkring is het 25 kw rijbewijs vanaf 19 januari automatisch een 35 kw rijbewijs.
Iemand hier die echt weet of dat zo is ??

Gr, Kinky
 
Gele driehoekje rechtsbovenin.

Maar ik kan ook wel meteen antwoorden: Nee, dat is niet het geval. Als je afgereden hebt voor 25KW is je rijbewijs geldig voor motorfietsen tot 25KW én maximaal 0,16kw per kg ledig gewicht. Na 2 jaar wordt dit automatisch een zwaar rijbewijs.

Ben je 22 en rij je per heden voor het eerst af dan krijg je een 35KW rijbewijs, waarna je na 2 jaar opnieuw examen moet doen om een zwaar rijbewijs te krijgen.
 
Laatst bewerkt:
Gele driehoekje rechtsbovenin.

Maar ik kan ook wel meteen antwoorden: Nee, dat is niet het geval. Als je afgereden hebt voor 25KW is je rijbewijs geldig voor motorfietsen tot 25KW én maximaal 0,16kw per kg ledig gewicht. Na 2 jaar wordt dit automatisch een zwaar rijbewijs.

Ben je 22 en rij je per heden voor het eerst af dan krijg je een 35KW rijbewijs, waarna je na 2 jaar opnieuw examen moet doen om een zwaar rijbewijs te krijgen.

Op de site van rijksoverheid staat het,

Zijn nu ook veranderingen voor de 25kw rijders voor 19 Januari 2013!

Het is zo: Heb jij jouw rijbewijs voor 19 Januari 2013 gehaald dan wordt het automatisch een 35kw rijbewijs vanaf 19 januari 2013.
En geld dus ook nog dat het na 2 jaar automatisch een zwaar rijbewijs wordt.
Dus je bent Bijvoorbeeld op je 18e jaar begonnen mag je dus op je 20e zwaar.

Voor de verduidelijking hier even de site :

http://www.rijksoverheid.nl/onderwe...08/01/nieuwe-regels-voor-het-rijbewijs-a.html

Dan even het pdf aanklikken en dan pagina 5.
Daar staat hoe het zit :)
 
Laatst bewerkt:
dit zijn dus al 2 verschillende opties dus.

wat ik gehoord heb is de laatste . dus dat het automatisch 35 kw wordt en niet opnieuw examen.
maar ik heb een paar politieagenten gevraagt en die konden me het niet met 100 procent zekerheid zeggen.
 
dit zijn dus al 2 verschillende opties dus.

wat ik gehoord heb is de laatste . dus dat het automatisch 35 kw wordt en niet opnieuw examen.
maar ik heb een paar politieagenten gevraagt en die konden me het niet met 100 procent zekerheid zeggen.

Klopt, zelfs instucteurs weten het niet helemaal.
Toevallig was ik van de week bij mijn rijinstucteur toen ik mijn rbw haalde en hebben we alles even uitgezocht en tot de conclusie gekomen dat het 35kw wordt na 19 janurari 2013.
 
Zijn al zat toppa's over nu.

Jouw 25kw rijbewijs wordt een 25kw én 35kw rijbewijs (mits je m niet opnieuw aanvraagt).
Je mag dus 35kw motoren rijden straks
 
Hier zijn echt al heel wat verschillende topics over..

Als je nu een 25kw rijbewijs hebt dan mag je vanaf 19 januari ook op een 35kw motorfiets rijden maar dan moet je wel aan de voorwaarden van het A2 rijbewijs voldoen.

Voorwaarden A2 rijbewijs : maximaal 35kw maar niet afgeleid van een motor met meer als het dubbele vermogen (70kw) in originele staat en niet meer als 0.2kw per kilo gewicht.

Als je nu een motor hebt met meer als 70kw vermogen origineel dan mag je dus niet naar 35kw maar blijft alles zoals het nu is.
 
Hier zijn echt al heel wat verschillende topics over..

Als je nu een 25kw rijbewijs hebt dan mag je vanaf 19 januari ook op een 35kw motorfiets rijden maar dan moet je wel aan de voorwaarden van het A2 rijbewijs voldoen.

Voorwaarden A2 rijbewijs : maximaal 35kw maar niet afgeleid van een motor met meer als het dubbele vermogen (70kw) in originele staat en niet meer als 0.2kw per kilo gewicht.

Als je nu een motor hebt met meer als 70kw vermogen origineel dan mag je dus niet naar 35kw maar blijft alles zoals het nu is.

En dit is het enige juiste antwoord!

Misschien moet de Openings Post bij ''11/22/33 kw, alle vragen en bronnen'' eens aangepast worden zodat er het juiste staat.
 
En dit is het enige juiste antwoord!

Misschien moet de Openings Post bij ''11/22/33 kw, alle vragen en bronnen'' eens aangepast worden zodat er het juiste staat.

Heb wat moois opgesteld in dat topic. Nu even wachten op de topicstarter of die het aan wilt passen.
 
Ik ben momenteel aan het bellen met de KNMV (ook mijn verzekeraar) Dus ik hoop hier vanmiddag definitief antwoord op te kunnen geven! *O*
 
Ik blijf het een riskante zaak vinden. Als de overheid zelf ook twee dingen tegelijk roept wacht ik wel een paar maanden, eerst even afwachten tot er meer duidelijkheid is. Erg slecht dit, maar dat was al bekend.

Even bellen met de verzekering lijkt me het beste, desnoods zwart op wit zien te krijgen dat je verzekerd bent op 35kW. Mocht er dan nog geblunderd worden kun je hooguit een boete krijgen wat erg lullig is, maar dat je verzekerd bent is natuurlijk belangrijker.



Maar als je dus je pasje kwijt raakt en een nieuwe aan moet vragen of een ander rijbewijs erbij wil halen ben je dus de lul en mag je nog een keer examen gaan doen omdat je dan A2 krijgt in plaats van AL? Klasse hoor. Top geregeld.
 
Laatst bewerkt:
Je kan bellen met de verzekering tot je een ons weegt maar als de verzekering toezegt dat zij je verzekeren met 35 kw is het nog steeds niet toegestaan.

Regel is 35kw met max. 70kw origineel vermogen.

Gedoog constructie zoals met 25 kw is misschien mogelijk maar dat maakt het voor de wet niet toegestaan.
 
Je kan bellen met de verzekering tot je een ons weegt maar als de verzekering toezegt dat zij je verzekeren met 35 kw is het nog steeds niet toegestaan.

Regel is 35kw met max. 70kw origineel vermogen.

Gedoog constructie zoals met 25 kw is misschien mogelijk maar dat maakt het voor de wet niet toegestaan.

Nee, maar persoonlijk hecht ik meer waarde aan goed verzekerd zijn dan aan doen wat volgens de wet legaal is. Zoals ik zei, een boete is lullig, maar zonder verzekering onvrijwillig afstappen met alle gevolgen van dien is veel erger.

Of het al dan niet legaal is, is gewoon nog niet duidelijk. Zou heel goed kunnen van wel, maar misschien ook niet.
 
Laatst bewerkt:
Nee, maar persoonlijk hecht ik meer waarde aan goed verzekerd zijn dan aan doen wat volgens de wet legaal is. Zoals ik zei, een boete is lullig, maar zonder verzekering onvrijwillig afstappen met alle gevolgen van dien is veel erger.

Of het al dan niet legaal is, is gewoon nog niet duidelijk. Zou heel goed kunnen van wel, maar misschien ook niet.

Tot nu toe is het niet legaal want het staat nog nergens anders vermeld als wat ik had getypt.

Ik snap je punt hoor. Rij zelf ook 25 kw met uitdraai, dus gedoogd.
Ik poste dit even om de TS niet in verwarring te brengen met of het mag of niet :)
 
Je kan bellen met de verzekering tot je een ons weegt maar als de verzekering toezegt dat zij je verzekeren met 35 kw is het nog steeds niet toegestaan.

Regel is 35kw met max. 70kw origineel vermogen.

Gedoog constructie zoals met 25 kw is misschien mogelijk maar dat maakt het voor de wet niet toegestaan.

Wie zegt dat met 35KW rijden vanaf 19 januari niet mag?
Als je motor orgineel 70kw of minder heeft, mag je vanaf 19 januari met het A L(icht) rijbewijs 35kw rijden.
Als je hem al 25kw op het kenteken had is dat even lastig.
Aangezien er nog geen legale 35KW kitjes zijn (voor zover ik weet)



Mocht je motor meer dan 70kw hebben, is dit geen probleem.
Dan blijf je gewoon 25kw rijden en mag je níet 35kw gaan rijden
Er veranderd niets voor je.
 
Tot nu toe is het niet legaal want het staat nog nergens anders vermeld als wat ik had getypt.

Ik snap je punt hoor. Rij zelf ook 25 kw met uitdraai, dus gedoogd.
Ik poste dit even om de TS niet in verwarring te brengen met of het mag of niet :)

In dat PDFje van de RIjksoverheid wat iemand hierboven linkt staat dat het dus wel mag. Overigens is het in Nederland zo dat alles toegestaan is tenzij specifek verboden. Maar dat is natuurlijk geen manier om met een rijbewijs om te gaan :P

Ben benieuwd, ik houd hem nog even lekker op 25 kW.
 
In dat PDFje van de RIjksoverheid wat iemand hierboven linkt staat dat het dus wel mag. Overigens is het in Nederland zo dat alles toegestaan is tenzij specifek verboden. Maar dat is natuurlijk geen manier om met een rijbewijs om te gaan :P

Ben benieuwd, ik houd hem nog even lekker op 25 kW.

Wie zegt dat met 35KW rijden vanaf 19 januari niet mag?
Als je motor orgineel 70kw of minder heeft, mag je vanaf 19 januari met het A L(icht) rijbewijs 35kw rijden.
Als je hem al 25kw op het kenteken had is dat even lastig.
Aangezien er nog geen legale 35KW kitjes zijn (voor zover ik weet)



Mocht je motor meer dan 70kw hebben, is dit geen probleem.
Dan blijf je gewoon 25kw rijden en mag je níet 35kw gaan rijden
Er veranderd niets voor je.

jullie hebben gelijk, nevermind :X

Dacht gelezen te hebben dat het om een 70kw+ motor ging.. waarschijnlijk door het bellen met de verzekering enzo.

Je mag 35 kw rijden ja vanaf 19 januari ;)

Trek me stilletjes terug in een hoekje omdat ik nu verwarring veroorzaak door het te willen voorkomen
 
Laatst bewerkt:
ik vraag me ook af over welk vermogen het gaat. bv een motor met 71 kw op kenteken heeft dat niet aan het achterwiel.
maar de vermogensuitdraai op 35 kw is wel op het achterwiel gemeten. en is meer dan 50 procent van de 71 kw maar niet meer dan 50 procent van het oorspronkelijke achterwielvermogen.
ja,ja, nog meer verwarring mogelijk ????
 
ik vraag me ook af over welk vermogen het gaat. bv een motor met 71 kw op kenteken heeft dat niet aan het achterwiel.
maar de vermogensuitdraai op 35 kw is wel op het achterwiel gemeten. en is meer dan 50 procent van de 71 kw maar niet meer dan 50 procent van het oorspronkelijke achterwielvermogen.
ja,ja, nog meer verwarring mogelijk ????

Ik heb 2 wiel aandrijving!
 
www.cbr.nl/11280.pp even door klikken en je vind een pagina waar op staat dat er niets veranderd aan de eisen. UITZONDERING 25 kW wordt inderdaad 35 kW
 
Terug
Bovenaan Onderaan