Rijbewijs A code 80, welke motor?

Floris97

Rookie
7 nov 2018
12
0
hee, ik ben Floris en ben 21 jaar oud. Ik ben bijna klaar met rijlessen en daardoor alvast aan het kijken voor een motor. Ik zag een Yamaha YZF 600R Thundercat uit 1996 die qua prijs/kwaliteit goed in mijn budget ligt. Maar ik kan nergens vinden of ik op deze mag rijden met een A code 80 rijbewijs? En kan ik anders voor deze motor een 35KW setje kopen? ik heb niet zoveel verstand van die nieuwe regels vandaar mijn vraag :)
 
Nog een vraagje, de Kawasaki ZX 6R Ninja van bouwjaar 1997-2007 kan teruggebracht worden met een 25kw setje toch? Is deze dan goed voor de 2e goedkeuring? of moet ik dan alsnog al het papierwerk en de daarbij behorende 650 euro bij het rdw aftikken? ;)
 
Nog een vraagje, de Kawasaki ZX 6R Ninja van bouwjaar 1997-2007 kan teruggebracht worden met een 25kw setje toch? Is deze dan goed voor de 2e goedkeuring? of moet ik dan alsnog al het papierwerk en de daarbij behorende 650 euro bij het rdw aftikken? ;)

Zo goed als elke motor met een cilinderinhoud van 600cc is te verkrijgen in 35kw. Tevens zijn er verschillende van 400 tot 800cc in 35kw verkrijgbaar. Op marktplaats zijn al begrensde 600ccers te verkrijgen. Bijvoorbeeld de SRAD 600, de ZX6R, de GSX 600F, de CBR 600F en zo kan ik nog wel even doorgaan. Afgaande op dat je een ZX6R wilde kopen zullen bovengenoemde ook in je budget passen. Het voordeel van een begrensde motor rijden is dat wanneer de code 80 vervalt je de begrenzing kunt verwijderen en dus geen nieuwe hoeft te kopen. Tevens heeft een begrensde motor meer power in de lagere toeren dan een stock 35kw motor.
 
Zo goed als elke motor met een cilinderinhoud van 600cc is te verkrijgen in 35kw. Tevens zijn er verschillende van 400 tot 800cc in 35kw verkrijgbaar. Op marktplaats zijn al begrensde 600ccers te verkrijgen. Bijvoorbeeld de SRAD 600, de ZX6R, de GSX 600F, de CBR 600F en zo kan ik nog wel even doorgaan. Afgaande op dat je een ZX6R wilde kopen zullen bovengenoemde ook in je budget passen. Het voordeel van een begrensde motor rijden is dat wanneer de code 80 vervalt je de begrenzing kunt verwijderen en dus geen nieuwe hoeft te kopen. Tevens heeft een begrensde motor meer power in de lagere toeren dan een stock 35kw motor.

Dit is precies de reden dat ik zo veel vraag over dit onderwerp, dat ik niet over 2 jaar een nieuwe motor hoef te kopen. zou ook wel wat meer power willen hebben dan een standaard 35kw motor. Ik zou daarom liever gelijk een begrensde motor kopen zodat ik hem over 2 jaar 'normaal' kan rijden.
 
Dit is precies de reden dat ik zo veel vraag over dit onderwerp, dat ik niet over 2 jaar een nieuwe motor hoef te kopen. zou ook wel wat meer power willen hebben dan een standaard 35kw motor. Ik zou daarom liever gelijk een begrensde motor kopen zodat ik hem over 2 jaar 'normaal' kan rijden.

Het is maar net wat binnen je budget ligt. Rijdt momenteel zelf een Z300 ABS uit 2016, deze is standaard 35kw (zit ook gebonden aan A2 regel), maar ben niet toe aan meer vermogen, deze tikt lekker 100km/u in 5 sec met een top van 190 km/u. In mijn geval zou je dus een nieuwere motor rijden met alle voordelen daarvan. Je kunt uiteraard ook een wat oudere motor kopen, deze zijn vaak goedkoper (betekend niet slechter) en kwa onderdelen, mocht je je onderhoudt zelf willen doen, is er een zeer grote markt. Maar het hangt er ook van af waar je, je motor voor wilt gebruiken. Ik rijdt motor en motor alleen, daarop heb ik mijn keuze afgewogen, maar wat is een motor voor jou?

Trouwens KW vermogen is niet altijd veelzeggend. Koppel en PK hebben ook een grote invloed op je vermogen, alsmede het aantal cilinders en of het een 2 of 4-takt is.

Mijn motor heeft 28 KW, 300cc, 38PK met een nat gewicht van MAAR 168KG met een koppel van 26,9 NM bij 10000 RPM. En dat alles bij een ruim toerengebied van 0 t/m 13.000. En dat resulteerd in bovengenoemde resultaat.
IMG_20181007_111019.jpg
 
Laatst bewerkt:
Zo goed als elke motor met een cilinderinhoud van 600cc is te verkrijgen in 35kw. Tevens zijn er verschillende van 400 tot 800cc in 35kw verkrijgbaar. Op marktplaats zijn al begrensde 600ccers te verkrijgen. Bijvoorbeeld de SRAD 600, de ZX6R, de GSX 600F, de CBR 600F en zo kan ik nog wel even doorgaan. Afgaande op dat je een ZX6R wilde kopen zullen bovengenoemde ook in je budget passen. Het voordeel van een begrensde motor rijden is dat wanneer de code 80 vervalt je de begrenzing kunt verwijderen en dus geen nieuwe hoeft te kopen. Tevens heeft een begrensde motor meer power in de lagere toeren dan een stock 35kw motor.

Hebben de modellen die je noemt wel een tweede typegoedkeuring? Je kunt inderdaad honderden motoren opnoemen die minder dan 70kW hebben, maar als deze geen tweede typegoedkeuring bezitten mag je er dus ook niet legaal op rijden (of ze moeten standaard al minder dan 35kW hebben uiteraard). Die motoren op marktplaats met een "uitdraai" op 35kW zijn in feite allemaal illegaal; je kunt er wel een verzekering opzetten maar dan is je motor verzekerd, niet de berijder (uiteraard wel als die A vol heeft)
 
Hebben de modellen die je noemt wel een tweede typegoedkeuring? Je kunt inderdaad honderden motoren opnoemen die minder dan 70kW hebben, maar als deze geen tweede typegoedkeuring bezitten mag je er dus ook niet legaal op rijden (of ze moeten standaard al minder dan 35kW hebben uiteraard). Die motoren op marktplaats met een "uitdraai" op 35kW zijn in feite allemaal illegaal; je kunt er wel een verzekering opzetten maar dan is je motor verzekerd, niet de berijder (uiteraard wel als die A vol heeft)

Ik denk dat velen zoals u zegt geen 2e goedkeuring zullen hebben en enkel de motor zelf verzekerd kunnen worden.
 
Hebben de modellen die je noemt wel een tweede typegoedkeuring? Je kunt inderdaad honderden motoren opnoemen die minder dan 70kW hebben, maar als deze geen tweede typegoedkeuring bezitten mag je er dus ook niet legaal op rijden (of ze moeten standaard al minder dan 35kW hebben uiteraard). Die motoren op marktplaats met een "uitdraai" op 35kW zijn in feite allemaal illegaal; je kunt er wel een verzekering opzetten maar dan is je motor verzekerd, niet de berijder (uiteraard wel als die A vol heeft)

Ik lees trouwens op internet niets over een 2e typegoedkeuring. Kort door de bocht wordt er beschreven dat elke motor die origineel niet meer dan 70kw heeft begrensd en bereden mag worden met het A2 rijbewijs en op kenteken gezet kan worden bij het RDW afdeling IKS.

Bron: Startersmotor
Screenshot_20181114-105820.jpg
 
Dat klopt ook, alleen ben je dan wel 500 euro extra kwijt. 2e typegoedkeuringen zijn handig omdat je dan alleen naar je dealer hoeft, ipv helemaal naar het RDW testcentrum in Lelystad te moeten rijden. Ik adviseer de TS om een bericht naar het RDW te sturen, zij kunnen je precies vertellen wat nu wel en niet kan/mag.;)
 
De Thundercat heeft geen officiele typegoedkeuring voor 35kW, dus dan moet je een kitje uit Duitsland halen (indien beschikbaar), geklooi met RDW voor 650 euro om dat op kenteken te krijgen enz. enz. niet het geld waard als je er maar 2 jaar op gaat rijden, als je het mij vraagt.

Klopt helemaal.
Ook in DE lastig te verkrijgen.
Knijpen kan altijd, maar dan nog krijg je het bij de RDW niet voor elkaar (ook niet met Dyno uitdraai)

Maar als je toch erg graag een Poes (aka Thundercat) wil hebben, heb er een staan die weg mag, voor een mooi prijsje.
Pas weer zijn beurt gehadO-)
 
Dat klopt ook, alleen ben je dan wel 500 euro extra kwijt. 2e typegoedkeuringen zijn handig omdat je dan alleen naar je dealer hoeft, ipv helemaal naar het RDW testcentrum in Lelystad te moeten rijden. Ik adviseer de TS om een bericht naar het RDW te sturen, zij kunnen je precies vertellen wat nu wel en niet kan/mag.;)

Aah zo, ik weet ook niet zoveel van de nieuwe regeling blijkt wel. Leren we toch nog wat op dit forum
 
Ik heb zelf toen voor een Yamaha MT-03 gekozen, omdat deze simpelweg een bak meer koppel heeft (660cc) dan de nieuwere 300cc A2-motoren. Voor topvermogen hoef je het niet te doen. Is een lekkere gooi-en-smijt fiets. Het enige punt is dat het een ééncilinder is, en hier moet je van houden. Hij staat overigens te koop: 2011 Yamaha MT-03 660cc
 
Terug
Bovenaan Onderaan