Rijbewijs B voor een Trike?

Sorry Lara, ik zal het niet meer doen
pftroest.gif
. eerlijk gezegd ga ik er vanuit dat je in zo'n ding alleen mag rijden met een B-rijbewijs, maar zeker weten doe ik dat niet.
[geinmodus]Aan jou heb ik ook wat :+ [einde geinmodus]
 
Dacht dat je er nu B voor moest hebben..
vroeger kon je er met A inrijden, maar kan me vergissen
 
Nou het heeft een gewoon kenteken, volgens mij is deze Reliant gewoon een normale auto en heb je er gewoon je B-rijbewijs voor nodig. Maar dat DENK ik, ik weet het niet, ik ken niemand met zo'n ding en om eerlijk te zijn wou ik voor de gein ook wel een keer zo'n ding kopen. Maarja, een Fiat 500 wil ik ook nog eens kopen.. :)

Maar een Reliant moet je niet als een trike zien, een trike is zo'n ding wat Nitromax heeft, dit is gewoon een auto met 1 wiel minder... overigens mag je zo'n trike als nitromax rijden met zowel je A- als je B-rijbewijs.
 
Het ligt aan 't gewicht dacht ik of je met B of A rijbewijs mag rijden.

Was iets van 400 kg geloof ik, de meeste trike's mag/moet je ook rijden met rijbewijs B.
 
Is een driewieler te rijden met motorfietsrijbewijs ?
Volgens de vernieuwde verkeerswet is een motorvoertuig dat niet als tweewieler (of driewieler indien zijspan gemonteerd) is uitgerust automatisch een auto. Vroeger was er een regel dat driewielige voertuigen onder de 400 kilo ook op motorfietsrijbewijs te rijden waren. De Trikes (VW kever motor met motorfiets voorvork) vallen dus nu automatisch in de categorie auto's. Lomi en Le Patrons met driewielen of achterwielen dicht bijeen zijn dus auto's evenals de alom bekende Reliant Robin driewieler dat nu ook is.

www.geocities.com/MotorCity/Garage/3435/VGV.html www.2cvkitcarclub.nl/
 
Is een driewieler te rijden met motorfietsrijbewijs ?
Volgens de vernieuwde verkeerswet is een motorvoertuig dat niet als tweewieler (of driewieler indien zijspan gemonteerd) is uitgerust automatisch een auto. Vroeger was er een regel dat driewielige voertuigen onder de 400 kilo ook op motorfietsrijbewijs te rijden waren. De Trikes (VW kever motor met motorfiets voorvork) vallen dus nu automatisch in de categorie auto's. Lomi en Le Patrons met driewielen of achterwielen dicht bijeen zijn dus auto's evenals de alom bekende Reliant Robin driewieler dat nu ook is.

www.geocities.com/MotorCity/Garage/3435/VGV.html www.2cvkitcarclub.nl/
Bedankt voor het uitzoeken! ;(
 
Mag het nou wel of niet met een A-rijbewijs?

Op zich heeft het wel wat, zo'n ding. Lekker opvallend en niet duizend in een dozijn. Maar hoe kom je aan zo'n ding?

> Wel een goedkope manier om je rijbewijs te halen. Zelfde idee, in een ding met ramen, maar zonder rijinstructeur a 30 euro per uur.

Uit het theorieboek A: "Een motorfiets mag niet langer zijn dan 4m, niet breder dan 2m en niet hoger dan 2.50."
 
Mag het nou wel of niet met een A-rijbewijs?

Op zich heeft het wel wat, zo'n ding. Lekker opvallend en niet duizend in een dozijn. Maar hoe kom je aan zo'n ding?

> Wel een goedkope manier om je rijbewijs te halen. Zelfde idee, in een ding met ramen, maar zonder rijinstructeur a 30 euro per uur.

Uit het theorieboek A: "Een motorfiets mag niet langer zijn dan 4m, niet breder dan 2m en niet hoger dan 2.50."

Over een paar uur (ik kan niet slapen van de warmte '( ) weet ik of ik er met RBW A in mag rijden en weet ik zeker of de regelgeving wordt/is aangepast.

Hoe kom je aan zo'n ding? Het internet afzoeken ;)

Dat 'niet duizend in een dozijn' spreekt mij ook aan.

Was ook mijn idee om alvast te 'proef'rijden.
Maar goed... nog een paar uurtjes wachten en dan weet ik het...
 
Sorry Lara, late reactie, maar ja, geen Internet thuis ;) Je mag sinds iets langer dan een jaar niet meer met je motorrijbewijs in een Reliant rijden.
Een maat van mij met alleen een A rijbewijs had er een en heeft die om dezelfde reden verkocht.

BTW JK: mijn trike weegt over de 800 kg en wordt dus als auto gekeurd.
 
Nou tis duidelijk.
Net het CBR gevraagd hoe het zit.
Als ik al in bezit was van het voertuig in 1996 dan mocht ik er nog in rijden met rijbewijs A vanaf die datum niet meer.
Met rijbewijs A mag je alleen nog een zijspan besturen, dus ook geen trike.
Nu nog antwoord afwachten van de RDW, maar die zullen wel hetzelfde zeggen. ;(

Edit: RDW zegt hetzelfde. Jammer
Bedankt voor jullie reacties!
 
Laatst bewerkt:
Ik hoorde van de week ook dat het tegenwoordig niet meer mag met A-bewijs. Vroeger wel omdat het onder de 400kg is.

Enige uitzondering is voor mensen die hem al in bezit hebben. Die kunnen met A-bewijs erin blijven rijden. Als ze dat willen blijven doen moeten ze dus eeuwig reviseren.
 
Ik hoorde van de week ook dat het tegenwoordig niet meer mag met A-bewijs. Vroeger wel omdat het onder de 400kg is.

Enige uitzondering is voor mensen die hem al in bezit hebben. Die kunnen met A-bewijs erin blijven rijden. Als ze dat willen blijven doen moeten ze dus eeuwig reviseren.

Dat zeg ik ;)
 
Lara, trek het niks aan, ik vind het een geweldig apparaat....

tja, als je je ego met je vervoermiddel moet opkrikken is het niks....

heb es een test gelezen in de pb, die hem testte in het kader van wat je het beste als pekel-"fiets" kon gebruiken.... erg lagge....
 
Het staat in artikel 15 lid 1 onder a en b van het Regelement Rijbewijzen.

Rijbewijzen worden afgegeven voor het besturen van de volgende categorieën van motorrijtuigen:

a. Motorrijtuigen op twee wielen, waarvan de cilinderinhoud meer dan 50 cm3 en de door de constructie bepaalde maximumsnelheid meer dan 45 km per uur bedraagt, al dan niet met zijspan of aanhangwagen (Rijbewijs A)

b. Motorrijtuigen op drie wielen, niet zijnde motorrijtuigen op twee wielen met zijspanwagen, en motorrijtuigen op vier wielen, waarvan de toegestane maximum massa niet meer bedraagt dan 3500 kg en die niet zijn ingericht voor het vervoer van meer dan 8 personen, de bestuurder daaronder niet begrepen, alsmede door die motorrijtuigen voortbewogen aanhangwagens waarvan de toegestane maximum massa niet meer bedraagt dan 750 kg, dan wel meer bedraagt dan 750 kg, mits in dat geval de toegestane maximum massa van de aanhangwagen niet meer bedraagt dan de ledige massa van het motorrijtuig en de toegestane maximum massa van het samenstel van trekkend motorrijtuig en aanhangwagen niet meer bedraagt dan 3500 kg (Rijbewijs B).

Zoals het hier staat moet je dus rijbewijs B hebben.
 
Het staat in artikel 15 lid 1 onder a en b van het Regelement Rijbewijzen.

Rijbewijzen worden afgegeven voor het besturen van de volgende categorieën van motorrijtuigen:

a. Motorrijtuigen op twee wielen, waarvan de cilinderinhoud meer dan 50 cm3 en de door de constructie bepaalde maximumsnelheid meer dan 45 km per uur bedraagt, al dan niet met zijspan of aanhangwagen (Rijbewijs A)

b. Motorrijtuigen op drie wielen, niet zijnde motorrijtuigen op twee wielen met zijspanwagen, en motorrijtuigen op vier wielen, waarvan de toegestane maximum massa niet meer bedraagt dan 3500 kg en die niet zijn ingericht voor het vervoer van meer dan 8 personen, de bestuurder daaronder niet begrepen, alsmede door die motorrijtuigen voortbewogen aanhangwagens waarvan de toegestane maximum massa niet meer bedraagt dan 750 kg, dan wel meer bedraagt dan 750 kg, mits in dat geval de toegestane maximum massa van de aanhangwagen niet meer bedraagt dan de ledige massa van het motorrijtuig en de toegestane maximum massa van het samenstel van trekkend motorrijtuig en aanhangwagen niet meer bedraagt dan 3500 kg (Rijbewijs B).

Zoals het hier staat moet je dus rijbewijs B hebben.
Dat vertelde ze me dus vandaag ook. Ik ben er uit, moet dan toch mijn rijbewijs B gaan halen wil ik me verplaatsen op meer dan 2 wielen (behalve zijspan dan)
 
Over een paar uur (ik kan niet slapen van de warmte '( )
Tip: Plafondventilator aanschaffen. Ik heb heerlijk geslapen vannacht *D *D

Hoe kom je aan zo'n ding? Het internet afzoeken ;)

Bij ons in Goor staat d'r ook één te koop bij Autoservice Klumpers

Dat 'niet duizend in een dozijn' spreekt mij ook aan.

d'r zitten er 12 in een dozijn :P

Op dinsdag 18 juni 2002 12:07 schreef Sjaap het volgende:
Wie heeft de MF layout verneukt! ;)

Skoezie. (2e posting) :)
 
Op dinsdag 18 juni 2002 12:51 schreef Ryser het volgende:Tip: Plafondvetilator aanschaffen. Ik heb heerlijk geslapen vannacht *D *D
Mag niet '( Mag hier niks spijkeren en boren. vanavond de tafel ventilator maar aanzetten.
 
Lara, trek het niks aan, ik vind het een geweldig apparaat....

tja, als je je ego met je vervoermiddel moet opkrikken is het niks....

heb es een test gelezen in de pb, die hem testte in het kader van wat je het beste als pekel-"fiets" kon gebruiken.... erg lagge....
Nou heb ik wel een brommer gekocht om m'n ego op te krikken, maar in dit geval vind ik 'm gewoon niet mooi, als dat mag. Ik verwacht ook niet dat Lara zich ene reet aantrekt van mijn mening, trouwens.....
 
Wat is nu eigenlijk de reden dat je er een "auto" bij wilt? Dat heb ik geloof ik gemist...

Ik heb een collega gehad met ook alleen "A", die reed ook in een Reliant, dat is wel een jaar of 10 geleden, blijkbaar mag dat dus niet meer...

Maareh, een beetje motorrijder/ster slaagt toch *ZO* voor het "B" rijbewijs???? Verkeersinzicht genoeg lijkt me?

Het is alleen een beetje prijzig tegenwoordig, en je moet er weer een bak tijd in gooien... Maar wanneer je dat eenmaal hebt is je keuze mogelijkheid voor een koekblik wel een stuk uitgebreider! (Coole oldtimer?, 4x4 met grijs kenteken?)

Anyway,

Succes met het zoeken naar een aternatief!
 
Bwhaa, gaat het een keer over trikes ben ik te laat, zie dat alles alweer geregeld is. In ieder geval veel plezier met je driewieler. En geloof me, er gaat een nieuwe wereld voor je open ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan