"Rijbewijs beroepschauffeur moet worden ontzi

Dus beroepsmatig mag je de dombo uithangen en prive gelden de regeltjes :?
Weer typisch nederlands nagedacht :X

Nee je leest niet goed, andersom. Prive de dombo uithangen en op beroepsmatig netjes rijden.

Dus als je met 50 te hard met je auto snachts over de snelweg raast, je de volgende ochtend nog wel met de vrachtwagen kun rondrijden. Dat staat er en dat wordt bedoelt. En ik kan me er wel in vinden. Dat je snachts hard met je auto rijd, wil nog niet zeggen dat je een slechte vrachtwagen chauffeur bent.
 
Nee je leest niet goed, andersom. Prive de dombo uithangen en op beroepsmatig netjes rijden.

Dus als je met 50 te hard met je auto snachts over de snelweg raast, je de volgende ochtend nog wel met de vrachtwagen kun rondrijden. Dat staat er en dat wordt bedoelt. En ik kan me er wel in vinden. Dat je snachts hard met je auto rijd, wil nog niet zeggen dat je een slechte vrachtwagen chauffeur bent.

[wijsneusmodus]
Aan de andere kant had je ook 's nachts kunnen bedenken dat je de volgende dag voor je werk van je rijbewijs afhankelijk zou zijn.....
[/wijsneusmodus]
 
Hmm....

Volgens mij is er al zoiets ? Als je in het verkeer je rijbewijs verliest en je kan aanneembaar maken dat je toch echt niet zonder kan dan krijg je deze terug binnen een paar dagen ?

Volgens mij is dit al een prima regeling. Hoef je verder niet aan te tornen. Er bestaat een zekere genade.

Het verhaal is dat ik ook wel eens veel te hard rij op de motor. Het zou zuur zijn als ik dan meteen mijn broodwinning ontnomen zie worden. Andersom "plak" ik wel eens in beroepstijd. En ik haal wel eens rechts in. Rij ook wel eens te hard. Ben vaak te zwaar beladen. Vergunning en ADR papieren kloppen vaak niet. Tja. Dat is een mix van economische en WVW feiten. De economische worden al heel zwaar financieel aangepakt, maar de pakkans is minimaal. De agenten hebben er geen opleiding voor (ze weten niet eens waar ze naar moeten kijken bij een controle) en de RIVD of zoiets is allemachtig lui. Voor wat de verkeersovertredingen betreft, waarom zou ik daarvoor niet aangepakt moeten worden zoals een prive persoon ? Ik krijg (de eerste keer) immers mijn RBW toch weer terug. Blijf je dan volhouden ? Tja... Dan heb je een klein hoofdje.

Willen we echt stomme mensen wel op de weg hebben ?
 
Dan moet je dus de verantwoording dáár leggen waar die thuishoort. Even op de stoel van de OvJ/rechter: Juist van een beroepschauffeur zou je ook privé een zekere professionaliteit t.a.v. het verkeer mogen verwachten - wellicht zelfs meer dan voor niet-chauffeurs. En: gelden er in vrije tijd andere verkeersregels dan onder werktijd?

Overbelading, overschrijding rijtijdenwet zijn voor de werkgever. Verkeersboetes (en gevolgen) voor de chauffeur (hoewel, en dat besef ik terdege, de verantwoordelijkheid m.b.t. rijtijden niet altijd even eenvoudig bij de juiste persoon neer te leggen is).
:^
En je zal aangereden worden door zo'n type: 'ja sorry, maar ik moet weer aan het werk', ben jij dan geholpen? |(
 
In het bericht staan 2 dingen.

ten eerste staat er dat een beroeps chauffeur niet zijn rijbewijs hoeft te verliezen door overtredingen in zijn vrije tijd gemaakt.
Afhankelijk van de overtreding kan ik me hier iets bij voorstellen, anders zou hij zwaarder gestraft worden dan jij of ik.
Jij of ik krijgen een boete een een rij ontzegging, hij is meteen zijn baan kwijt.
Plus het feit dat ook de werkgever hierdoor aardig gedupeerd is.

Ten tweede staat er dat een chauffeur niet gestraft zou mogen worden, of iig niet in die mate, dat hij dus gestraft wordt voor iets waar aan eigenlijk zijn werkgever de schuldig is.

Kan je wel roepen dat de chaufeeur dat moet weigeren, maar vaak is dat dus niet echt mogelijk.
Ten derde zijn die rijtijden vaak zeer overdreven.
Als je wel eens leest dat een chauffeur 48 uur niet gerust heeft is dat dus niet waar.
Wat is er aan de hand, als je verplicht 8 uur moet rusten, en je wodrt vroeg wakker moet je dus maar blijven wachten tot die 8 uur voorbij zijn.
Want ga je alweer rijden na 7,5 uur rijden, dan is die rusttijd dus niet geldig en wordt die niet geteld als rusttijd, jaja, zo kennen we er nog wel een paar.

Al met al vind ik dat er best naar gekeken mag worden.
 
ik vind dat je van iemand die beroeps matig veel op de weg zit, mag en MOET verwachten dath ij de regeltjes goed kent, en dus ook weet dat hij met bepaaldde akties het risico loopt zijn rijbewijs kwijt te raken, en dus ook zijn baan!


eigen schuld!
 
Afhankelijk van de overtreding kan ik me hier iets bij voorstellen, anders zou hij zwaarder gestraft worden dan jij of ik.
Jij of ik krijgen een boete een een rij ontzegging, hij is meteen zijn baan kwijt.

tja, zal best, maar zonder rijbewijs gaat het voor mij ook een beetje rot worden om op mijn werk te komen.
 
In het bericht staan 2 dingen.

ten eerste staat er dat een beroeps chauffeur niet zijn rijbewijs hoeft te verliezen door overtredingen in zijn vrije tijd gemaakt.
Afhankelijk van de overtreding kan ik me hier iets bij voorstellen, anders zou hij zwaarder gestraft worden dan jij of ik.
Jij of ik krijgen een boete een een rij ontzegging, hij is meteen zijn baan kwijt.
Plus het feit dat ook de werkgever hierdoor aardig gedupeerd is.

Ten tweede staat er dat een chauffeur niet gestraft zou mogen worden, of iig niet in die mate, dat hij dus gestraft wordt voor iets waar aan eigenlijk zijn werkgever de schuldig is.

Kan je wel roepen dat de chaufeeur dat moet weigeren, maar vaak is dat dus niet echt mogelijk.
Ten derde zijn die rijtijden vaak zeer overdreven.
Als je wel eens leest dat een chauffeur 48 uur niet gerust heeft is dat dus niet waar.
Wat is er aan de hand, als je verplicht 8 uur moet rusten, en je wodrt vroeg wakker moet je dus maar blijven wachten tot die 8 uur voorbij zijn.
Want ga je alweer rijden na 7,5 uur rijden, dan is die rusttijd dus niet geldig en wordt die niet geteld als rusttijd, jaja, zo kennen we er nog wel een paar.

Al met al vind ik dat er best naar gekeken mag worden.
met 8 uur kom je tegenwoordig niet meer weg minstens 9uur rust onderweg.
en 11 uur op standplaats.

maar ff ander verhaal:
rijd vanwege het inhaalverbod achter mijn voorganger met voldoende ruimte om te remmen.
het vekeer stroopt afstand word iets korter en een koekblikker die denkt owww ze gaan hard remmen ik ga er wel ff tussen en remt zo hard dat ik het niet meer aan kan remmen en rijd er tegen aan.
politie agent ja chauffeurtje te weinig afstand hé.das 10 punten.
dus word alles weer over een kam geschoren.
 
Allerlei opvattingen.
Dit zijn weer typische reacties uit de juridische hoek.
Iemand die privé zijn verantwoodelijkheden niet kent, kent die in zijn werksituatie ook niet.
Als je je rijbewijs nodig hebt voor je werk, moet je er maar extra zuinig op zijn.
Daarbij: iemand die nog niet verantwoordlijk genoeg is om zijn rijbewijs te houden, zal vaak op andere gebieden ook niet verantwoordlijk genoeg zijn. Dus mijn mening: Als iemand zwaar invalide of dood gereden wordt door iemand die dronken of (veel) te hard rijdt, dan is het kwijtraken van rijbewijs en daardoor ook werk, als straf nog te licht.

Wanneer leert juridisch Nederland nu eens wat recht is ipv altijd weer over regeltjes, procedures en zielige daders te jammeren.
 
Als ik m'n rijbewijs kwijt raak heb ik ook een groot probleem. Ik woon in het buitengebied, de dichtsbijzijnde bushalte is 8 kilometer verderop, als ik naar m'n werk moet per OV ben ik een paar uur onderweg. Dichtsbijzijnde supermarkt ligt ook 8 kilometer verderop (tegenover de bushalte ;) ).

Ik zou dus ook "onevenredig zwaar" gestraft worden in vergelijking met iemand die in een stad woont. Toch denk (en verwacht) ik niet dat de rechter clementie met mij zal hebben. Dus waarom zou een beroepschauffeur wel extra beschermd moeten worden. Er geld nog altijd het principe "iedereen is voor de wet gelijk".

Je moet al een behoorlijk zware overtreding begaan voor je rbw in gevaar komt, en het is een risico dat je bewust neemt. Dan moet je ook de gevolgen durven accepteren.
 
Vind het topic wel apart aan de ene kant vind ik het een goede regel maar aan de andere kant doet dit me denken aan een voorval met wat agenten die buiten werktijd een pilletje slikten ofiets dergelijks die waren hun baan ook kwijt dus waarom zou je als je prive te hard rijd en je rijbewijs kwijt raakt dan zou ik zeggen jammer ieder ander moet ook maar kijken hoe die naar ze werk komt das dan ook jammer voor diegene zeker als diegene 100km moet rijden om op ze werk te komen dan kan die ze baan ook wel gedag zeggen dus eigenlijk moet het voor iedereen hetzelfde zijn

wat beter zou zijn is als ze de rijbewijzen zouden scheiden oftewel te hard met motor dan mag je nog wel met de auto rijden bijvoorbeeld maar dan alsje 30km te hard rijd ook dat rijbewijs kwijt zijn

hoop dat het duidelijk te lezen is moet hier tussen de bedrijven door typen
 
als je je rijbewijs zo hard nodig hebt en hem niet kunt missen vanwege werk o.i.d. denk daar dan aan als je op de weg zit. je moet het al erg bont maken wil je je rijbewijs voor langere tijd kwijt zijn. dan is het toch echt je eigen schuld.
de regeling waarbij je je rijbewijs eerder terugkrijgt omdat je hem zo hard nodig hebt, heb ik nooit begrepen: had daar dan aan gedacht voor je de overtreding beging. Nederland is helemaal niet zo streng, pakkans niet heel erg groot, als je dan nog je rijbewijs in moet leveren heb je dat toch helemaal aan jezelf te danken.

els
 
Vind het topic wel apart aan de ene kant vind ik het een goede regel maar aan de andere kant doet dit me denken aan een voorval met wat agenten die buiten werktijd een pilletje slikten ofiets dergelijks die waren hun baan ook kwijt dus waarom zou je als je prive te hard rijd en je rijbewijs kwijt raakt dan zou ik zeggen jammer ieder ander moet ook maar kijken hoe die naar ze werk komt das dan ook jammer voor diegene zeker als diegene 100km moet rijden om op ze werk te komen dan kan die ze baan ook wel gedag zeggen dus eigenlijk moet het voor iedereen hetzelfde zijn


bij defensie wordt je inderdaad ook ontslagen als je softdrugs gebruikt buiten diensttijd. als er andere militairen bij waren direkt, anders eerst een waarschuwing en volgende keer ontslag. op een militair complex gebruiken is direkt ontslag, net als harddrugs.
kun je wel gaan roepen: "maar in de burgermaatschappij doen ze daar niet zo moeilijk over" maar dan had je maar een ander beroep moeten kiezen.
hetzelfde geldt voor die chauffeur: als je je privé niet in kan houden in de auto, had dan een ander beroep gekozen waar je geen rijbewijs voor nodig hebt.

els
 
Terug
Bovenaan Onderaan