Rijbewijs categorie Zware motoren met 3 wielen Yamaha Niken

YamahaNIKEN

Rookie
3 nov 2022
7
1
ik lees op de website van de rijksoverheid dat als je de rijbewijs A met code 80 hebt (wat je dus kan behalen als je 21 jaar oud bent maar dan met code 80).
dat je dan wel op zware motoren mag rijden (boven de 35KW) als het 3 wielen heeft. mijn vraag luidt dus als volgt: wie weet of dit geld voor de yamaha niken het heeft 3 wielen maar het is best een unieke motor omdat de wielen heel dichtbij elkaar zitten. de yamaha niken heeft 85 KW.



 

Bijlagen

  • nikenyamaha.png
    nikenyamaha.png
    47,8 KB · Weergaven: 45
Zoals het er staat. Als je code 80 hebt (dus onder je 24e levensjaar je A-rijbewijs haalt) mag je de eerste 2 jaar van je code 80 alleen op A-driewielers rijden.
Stel je haalt op je 22e je code 80 rijbewijs dan mag je dus tot je 24e alleen op een A1 of A2 motor rijden, OF een A-driewieler.
 
Toevallig afgelopen week een Niken 'in het wild' voorbij zien komen.
Na al enkele jaren op de markt was het de 1e keer dat ik er 1 heb gezien met een gewone gebruiker. Ik schrok er bijna van!
Deze keer niet als promotie voor bijv de Tour de France.
 
Nee. Bij de Yamaha Niken staan de 2 voorwielen zo dicht bij elkaar dat de spoorbreedte minder dan 420 mm is. De wet beschouwt dat dan als 1 wiel. Het RDW registreert een Niken dan ook als een 2-wielig motorvoertuig. Je hebt dan ook een onbeperkt A rijbewijs nodig.
 
Nee. Bij de Yamaha Niken staan de 2 voorwielen zo dicht bij elkaar dat de spoorbreedte minder dan 420 mm is. De wet beschouwt dat dan als 1 wiel. Het RDW registreert een Niken dan ook als een 2-wielig motorvoertuig. Je hebt dan ook een onbeperkt A rijbewijs nodig.
Waar kan ik meer info hierover vinden?
 
Gemiddelde politieagent weet hier hopelijk niks van 😁
Ik vermoed dat de gemiddelde politieagent meer bekend is met het feit dat je met een code 80 alleen op een A2 motor met een vermogen tot 35 kW mag besturen dan met het feit dat je ook een driewieler met onbeperkt vermogen mag besturen. Bovendien zal hij na een blik op je kentekenbewijs ook al genoeg weten.
 
Gemiddelde politie agent weet hier wel degelijk wat van..

Misschien niet in het begin van de hele 11kw, 25kw, 35kw A1 , A2 , A2 code 80, A rotzooi.. maar nu wel.

Al zou het me niets verbazen als de overheid zelf niets ervan weet.. want ze zijn goed in het maken van regels om ze vervolgens zelf niet te begrijpen. In elk opzicht.
 
Gemiddelde politie agent weet hier wel degelijk wat van..

Misschien niet in het begin van de hele 11kw, 25kw, 35kw A1 , A2 , A2 code 80, A rotzooi.. maar nu wel.

Al zou het me niets verbazen als de overheid zelf niets ervan weet.. want ze zijn goed in het maken van regels om ze vervolgens zelf niet te begrijpen. In elk opzicht.
Laten we er geen politiek topic van maken😀
 
Laten we er geen politiek topic van maken😀
Weinig politieks aan.. Dit soort dingen moet je gewoon na kunnen vragen bij de overheid. Maar ze weten het vaak gewoon niet.
Dus als je A2 code 80 hebt mag je op alle 3 wielers rijden (die volgens het RDW driewielers zijn)? Maar mensen met rijbewijs B mogen dit ook (mits voor 2013 behaald)?
 
Weinig politieks aan.. Dit soort dingen moet je gewoon na kunnen vragen bij de overheid. Maar ze weten het vaak gewoon niet.
Dus als je A2 code 80 hebt mag je op alle 3 wielers rijden (die volgens het RDW driewielers zijn)? Maar mensen met rijbewijs B mogen dit ook (mits voor 2013 behaald)?
Driewielers voor rijbewijs B moeten een rempedaal hebben waarbij zowel voor rem als achterrem tegelijk bediend worden. Hartstikke linke constructie en vage regels van de overheid. Geld niet voor de Niken. En de spoorbreedte moet minimaal een bepaalde afstand zijn en die was toentertijd te klein. De Niken en de Piaggio MP3 zonder rempedaal (oftewel op motor kenteken ipv autokenteken) mogen met het B rijbewijs niet bestuurd worden.

De Niken is volgens de huidige wetgeving geen duidelijk 3 wielig voertuig. Volgens de regels op de overheid is het een 3 wielig voertuig. Op kenteken worden ze vanwege de afstand tussen de voorwielen geregistreerd als 2 wielig. De gegevens van het RDW zijn leidend wat inhoudt dat als de Niken als 2 wielig staat geregistreerd het in de wetgeving ook zo wordt toegepast. Ook als er in werkelijkheid 3 wielen zijn. Heb je de Niken als 3 wielig voertuig geregistreerd staan is er niks aan de hand. Check het kenteken via RDW ovi en je hebt een vrij duidelijk antwoord.
 
Alle 3 wielige motorrijtuigen heb je tegenwoordig een a rijbewijs voor nodig. Maar het klopt wel dat het op de site van de overheid zo staat dat het lijkt alsof je wel een hayabusa met een extra wiel mag rijden met a2.
 
Smaken verschillen. :)
Vond de Niken vrij breed en groot aanvoelen. Vind het zeker een interessante en stoere motor met complexe techniek. Ik denk ook niet dat deze onderdoet voor een motorfiets met 2 wielen. Het is echt een bijzondere machine met een eigen karakter dat zich niet laat onderverdelen.
Ps: we zijn benieuwd naar jouw ervaring mocht je deze gaan proefrijden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan