Rijbewijs gehaald! Advies motorkeuze..

D86

Die hard MF'er
2 sep 2008
807
315
Dag motorliefhebbers!

Eind vorige week ben ik in het trotse bezit gekomen van een motorrijbewijs! Ben 22 jaar dus mag alles, tot mijn grote vreugde.

Ik ben nu aan het zoeken naar een motor, maar kan natuurlijk goed advies gebruiken van mensen die er meer verstand van hebben dan ik.. en dat zijn er veel, haha.

Mijn voorkeur gaat uit naar een Kawa Z750 van 2004, 2005.. maar heb ook gekeken naar een FZ6 Fazer van die leeftijd. Eerst stond ik erop dat het een R6 zou worden, maar hier ben ik van af gestapt, zit in het begin toch liever wat meer rechtop!

Reden voor de Z: superstoere uitstraling en lekker veel vermogen, trekkracht.

Graag had ik jullie advies en eventuele andere lekkere opties!

Gr. Daan (nieuw hier)
 
Dag motorliefhebbers!

Eind vorige week ben ik in het trotse bezit gekomen van een motorrijbewijs! Ben 22 jaar dus mag alles, tot mijn grote vreugde.

Ik ben nu aan het zoeken naar een motor, maar kan natuurlijk goed advies gebruiken van mensen die er meer verstand van hebben dan ik.. en dat zijn er veel, haha.

Mijn voorkeur gaat uit naar een Kawa Z750 van 2004, 2005.. maar heb ook gekeken naar een FZ6 Fazer van die leeftijd. Eerst stond ik erop dat het een R6 zou worden, maar hier ben ik van af gestapt, zit in het begin toch liever wat meer rechtop!

Reden voor de Z: superstoere uitstraling en lekker veel vermogen, trekkracht.

Graag had ik jullie advies en eventuele andere lekkere opties!

Gr. Daan (nieuw hier)

honda hornet, rijd ook goed
Street triple rijd nog beter maar zal misschien boven je budget zitten

en waarom liever in het begin rechtop, dat klinkt negatief?
Maar zie een naked maar eens bij te houden op een dijk met een tupperware racer :+
 
Erik, ik bedoel dit natuurlijk niet negatief:P.. maar lijkt me echt prettiger in het begin. Boven dat vind ik het uiterlijk van 'n naked erg gaaf!

Kwaliteit van een Z, is dat wat ?.. Ik hoor weinig negatieve verhalen en dat lijkt me een goed teken haha..

@tweety: CBR600f is ook gaaf ja.. collega van me heeft er zo een. Vind 'm wel relatief duur, maar dat zal z'n reden hebben: superkwaliteit he! Maar eh, da's geen naked toch:)

Ik heb trouwens gelest op een FZ6n.. met 98 pk. Vond ik wat nadelen aan kleven, vooral onderin de toeren niet veel te vertellen, maar ik ben niks gewend en kan nog niet rijden, dus mss ligt het aan mij;)

Gr. Daan
 
Erik, ik bedoel dit natuurlijk niet negatief:P.. maar lijkt me echt prettiger in het begin. Boven dat vind ik het uiterlijk van 'n naked erg gaaf!

Kwaliteit van een Z, is dat wat ?.. Ik hoor weinig negatieve verhalen en dat lijkt me een goed teken haha..

@tweety: CBR600f is ook gaaf ja.. collega van me heeft er zo een. Vind 'm wel relatief duur, maar dat zal z'n reden hebben: superkwaliteit he! Maar eh, da's geen naked toch:)

Ik heb trouwens gelest op een FZ6n.. met 98 pk. Vond ik wat nadelen aan kleven, vooral onderin de toeren niet veel te vertellen, maar ik ben niks gewend en kan nog niet rijden, dus mss ligt het aan mij;)

Gr. Daan


kijk dan ook eens naar een 2 cilinder,die hebben genoeg trekkracht onderin

of deze

Honda Hornet 600 S, Zwart
 
Laatst bewerkt:
Haha, mijn keuze is weer uitgebreid. Vind die Hornet ook wel wat hebben. M.n. de 900f met z'n 2 pijpen: gaaf! Klassiek front, modern achterste...

Lijkt mij ook wel wat! Bedankt voor de tip. Ik hou 't hier in de gaten, ben benieuwd naar nóg meer tips! Ook zwakke en sterke punten van deze motoren hoor ik graag.

Gr. Daan
 
Heb hier een motoplus en een moto73 met beide een uitgebreide naked test. De z750 komt er niet erg goed vanaf, in beide testen hebben ze aardig wat kritiek op het blok(weinig trekkracht onderin). Z750 is ook zwaarder in vergelijking met andere nakeds. Looks zijn wel heel gaaf (van de nieuwe z750)

Street Triple kwam in beide testen er als nummer 1 uit, maargoed ik ben dan ook bevooroordeeld... *D
 
Laatst bewerkt:
Heb hier een motoplus en een moto73 met beide een uitgebreide naked test. De z750 komt er niet erg goed vanaf, in beide testen hebben ze aardig wat kritiek op het blok(weinig trekkracht onderin). Z750 is ook zwaarder in vergelijking met andere nakeds. Looks zijn wel heel gaaf (van de nieuwe z750)

Street Triple kwam in beide testen er als nummer 1 uit, maargoed ik ben dan ook bevooroordeeld... *D
Kun je niet even het hele lijstje publiceren?
 
Dank voor de tips. In ben aardig wat aan het rondkijken naar tests en het aanbod van motoren op i'net...

Z750 (model 2004/05, nieuwe kan en wil ik niet betalen) komt er in de tests toch wel erg goed vanaf en ook persoonlijk vind ik dat de mooiste fiets met z'n agressieve looks.

FZ6 doet het ook goed in tests, maar die moet het qua uiterlijk en exclusiviteit toch afleggen tegen de Z, vind ik.

Het is niet gemakkelijk, d'r is zóveel keus haha.. maar de voorkeur voor de Z blijft, met voorsprong!

Heeft iemand tips / aandachtpunten / andere belangrijke dingen over deze motor te vertellen??

Gr. Daan
 
Heb hier een motoplus en een moto73 met beide een uitgebreide naked test. De z750 komt er niet erg goed vanaf, in beide testen hebben ze aardig wat kritiek op het blok(weinig trekkracht onderin). Z750 is ook zwaarder in vergelijking met andere nakeds. Looks zijn wel heel gaaf (van de nieuwe z750)

Street Triple kwam in beide testen er als nummer 1 uit, maargoed ik ben dan ook bevooroordeeld... *D


Ach ja die testen, wat vergelijken ze nou eigenlijk?
Volgens mij merkt de gemiddelde rijder niks van alles wat ze opmerken.
Maar ja, ze moeten wat te schrijven hebben.
 
Ik heb zelf nu ongeveer 1 maand mijn rijbewijs en heb ook lang zitten zoeken naar een geschikte motor. Wou op zich gaan voor een R6 net zoals jij maar heb dat niet gedaan ivm de zithouding en mijn lengte.

Ben uiteindelijk gegaan voor een CB600F Hornet uit 2000. Heeft toch 98pk en met een carbon uitlaat en wat andere extra's is het toch een erg leuke motor.

Er zijn er ook genoeg te krijgen voor rond de 3500 euro met iets van 23.000km er op. Staan ook bekend als zeer betrouwbaar. Mijn lesmotor was een CBF500 en na 3 weekjes regelmatig rijden ben ik al aardig gewend aan deze motor.
 
Laatst bewerkt:
Erik, ik bedoel dit natuurlijk niet negatief:P.. maar lijkt me echt prettiger in het begin. Boven dat vind ik het uiterlijk van 'n naked erg gaaf!

Kwaliteit van een Z, is dat wat ?.. Ik hoor weinig negatieve verhalen en dat lijkt me een goed teken haha..

@tweety: CBR600f is ook gaaf ja.. collega van me heeft er zo een. Vind 'm wel relatief duur, maar dat zal z'n reden hebben: superkwaliteit he! Maar eh, da's geen naked toch:)

Ik heb trouwens gelest op een FZ6n.. met 98 pk. Vond ik wat nadelen aan kleven, vooral onderin de toeren niet veel te vertellen, maar ik ben niks gewend en kan nog niet rijden, dus mss ligt het aan mij;)

Gr. Daan
Je moet toch minimaal wel 1000 CC of hoger hebben anders kom je echt niet vooruit. :+
Ik raad je dus een Corsaro 1200 aan.
 
Dank voor de tips. In ben aardig wat aan het rondkijken naar tests en het aanbod van motoren op i'net...

Z750 (model 2004/05, nieuwe kan en wil ik niet betalen) komt er in de tests toch wel erg goed vanaf en ook persoonlijk vind ik dat de mooiste fiets met z'n agressieve looks.

FZ6 doet het ook goed in tests, maar die moet het qua uiterlijk en exclusiviteit toch afleggen tegen de Z, vind ik.

Het is niet gemakkelijk, d'r is zóveel keus haha.. maar de voorkeur voor de Z blijft, met voorsprong!

Heeft iemand tips / aandachtpunten / andere belangrijke dingen over deze motor te vertellen??

Gr. Daan


Het is heel simpel lijkt me, je hebt een voorkeur voor de Z ? kopen dat ding :Y Mocht je rijervaring op een gegeven moment zover rijken dat je de 'soppige' vering als nadeel gaat ervaren, setje Hyperpro's monteren a 250 euro en het doet wonderen voor het rijwielgedeelte. Het slappe vermogen onderin ? juist beter om mee van start te gaan, hoogtoeriger gaan rijden als het op een gegeven moment harder gaat is ook een oplossing, en gaat met name na meer rijervaring vanzelf.

Ik zou voor de Hornet gaan :P Maar dat is MIJN persoonlijke mening, omdat ik hem mooier vind ;) De Street Triple is DE 600 cc naked van dit moment, dat wordt de volgende fiets })
 
Laatst bewerkt:
Het is heel simpel lijkt me, je hebt een voorkeur voor de Z ? kopen dat ding :Y Mocht je rijervaring op een gegeven moment zover rijken dat je de 'soppige' vering als nadeel gaat ervaren, setje Hyperpro's monteren a 250 euro en het doet wonderen voor het rijwielgedeelte. Het slappe vermogen onderin ? juist beter om mee van start te gaan, hoogtoeriger gaan rijden als het op een gegeven moment harder gaat is ook een oplossing, en gaat met name na meer rijervaring vanzelf.

Ik zou voor de Hornet gaan :P Maar dat is MIJN persoonlijke mening, omdat ik hem mooier vind ;) De Street Triple is DE 600 cc naked van dit moment, dat wordt de volgende fiets })


wie wilt er nou een 13-in-een-dozijn motorfiets?


I'm with Lacsap! Corsaro 1200!
 
(weinig trekkracht onderin). Z750 is ook zwaarder in vergelijking met andere nakeds. Looks zijn wel heel gaaf (van de nieuwe z750)

Persoonlijk vind ik de Z750 ook wat zwakjes laag in de toeren, maar ik denk dat ie als eerste motor zeker geschikt is. Hij stuurt wel heel goed en vond m zeker niet zwaar aanvoelen.

En gefeliciflapstaart met je rijpie! *O* :]
 
Yamaha BT1100 Bulldog, veel trekkracht bij lage toeren, cardanaandrijving, V-twin met dikke klappen, mooi ontwerp. Is mijn eerste motor en bevalt moorddadig goed. Maar ga proefrijden! Niets zo verhelderend voor een goede keus.

Bulldog_20070728_01small.jpg


Greetz, kowalski.
 
Het is heel simpel lijkt me, je hebt een voorkeur voor de Z ? kopen dat ding :Y
....
Het slappe vermogen onderin ? juist beter om mee van start te gaan, hoogtoeriger gaan rijden als het op een gegeven moment harder gaat is ook een oplossing, en gaat met name na meer rijervaring vanzelf.
:^ En als je het 'trage' lage beu bent kan je overstappen op de CB1000R ;)
 
Laatst bewerkt:
bulldog heeft wel wat weinig vermoge als je hier een beetje naar ziet
koppel genoeg, maar bovenin zo dood als een pier

tegen die tijd dat je bovenin komt moet je alweer terugschakelen want dan is de volgende bocht er.....

tsjah, als je van hard rechtdoor houdt of de duitse wegen hard rechtdoor knallen.. ja, dan is het idd een beetje weinig vermogen.
maar ik geef eerlijk toe (had het nog niet opgezocht maar zie nu dattie "maar" 64 pk heeft) dat het topvermogen wel erg laag is...
bij een 1000cc+ wil je minimaal wel ... 80 a 90pk das wel echt het minimale voor een 1100cc blok.

maar de enige echte manier om erachter te komen of een motor wat voor je is, is door te testrijden...
ik bedoel, ik heb een corsaro en zeg dat dat de beste motor is.
anderen hebben een cbr1000rr en vinden die het beste...
weer anderen hebben een choppertje en zweren hier bij...
je hebt altijd te maken met smaak.


stap 1: budget
stap 2: type (racer/naked/tour/offroad/etc)
stap 3: inhoud (600cc, 1000cc etc.)
stap 3 evt.: 2cil, 3cil of 4cil?
stap 4: mooiheid
stap 5: dan hou je er vaan 3 over... ga rijden op deze 3 en 1 van de 3 is jouw bike.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan