Rijbewijs gehaald, welke motor zal ik kopen?

010_600

Rookie
23 okt 2017
6
0
Rotterdam
Hoi allemaal,

Ik zat al regelmatig op die forum rond te kijken maar nu ik vorige week m'n rijbewijs heb gehaald, heb ik me ook aangemeld en wil ik graag jullie advies.

Nou heb ik gelest op een cb650fa (2014) en vond het beste een fijne motor, op de zithouding na dan maar ja , een lesmotor hè. Ze hadden ook een Yamaha (naked, type onbekend) maar die zat wat minder.

Een cbr600f ( > 2000) zou dan misschien een logische volgende motor zijn.
Ik lees ook hier veel goede verhalen over dat het voor zowel beginners als gevorderden een leuke motor is.

Maar wat zijn nou gelijkwaardige alternatieven waar ik nou eens zeker naar moet kijken, en zitten, volgens jullie?

Benieuwd naar jullie reacties
 
Mooi dat je geslaagd bent. Ik zou als ik jou was juist eens gaan proefrijden op totaal andere modellen. Huur/leen een keer een chopper, een allroad, een tour, een sport-tour en een sportfiets en je hebt pas echt vergelijkingsmateriaal. De verschillende merken binnen dezelfde categorie ontlopen elkaar niet veel, maar je zal de laatste niet zijn die er veel te laat achter komt dat een bepaalde zithouding voor hem/haar veel fijner blijkt te zijn. Die zithouding en wat je prettig vindt is volledig persoonlijk.
 
Laatst bewerkt:
Of je een zithouding of de manier hoe een motor rijd fijn vind of niet is uiteraard ook afhankelijk van wat voor soort motorrijder je denkt te gaan zijn. Wil je alleen af en toe met mooi weer een middagje rijden, wil je lange dagen maken of echt weken weg? Ga je veel woon- werk ritten mee maken? Zo ja wil je dan in de winter en met slecht weer blijven rijden? Veel snelweg ja/ nee? Denk dan na over wel of geen kuip of het vermogen en hoe je je bagage mee wilt nemen als je dat überhaupt mee wil nemen. En of iets echt bij je past ontdek je misschien ook pas na een paar maanden of ruim een jaar rijden.


En nog gefeliciteerd uiteraard!
 
Ja te verduidelijking; denk inderdaad aan tochtjes in het weekend, als het lekker weer is. Woon-werkverkeer is zo kort, dat is niet handig.
Heb ook familie in Zwitserland, zou daar graag eens heen rijden, evenals touren door Ardennen en Eifel.
Een lichte (sport) tourer heeft denk ik mijn voorkeur. Niet zo'n log ding.

Ik zal zeker gaan proefrijden op verschillende motoren.

Of je een zithouding of de manier hoe een motor rijd fijn vind of niet is uiteraard ook afhankelijk van wat voor soort motorrijder je denkt te gaan zijn. Wil je alleen af en toe met mooi weer een middagje rijden, wil je lange dagen maken of echt weken weg? Ga je veel woon- werk ritten mee maken? Zo ja wil je dan in de winter en met slecht weer blijven rijden? Veel snelweg ja/ nee? Denk dan na over wel of geen kuip of het vermogen en hoe je je bagage mee wilt nemen als je dat überhaupt mee wil nemen. En of iets echt bij je past ontdek je misschien ook pas na een paar maanden of ruim een jaar rijden.


En nog gefeliciteerd uiteraard!
 
CBR 600 f is een heerlijke fiets om het mee/op te leren,en als je het kunt kan je met de CBR nog steeds een hoop plezier beleven.

Als je denkt sportief te gaan rijden,en toch allround te willen zal de CBR een super fiets zijn,voor niet te veel geld. Is het meteen niet zo'n mega probleem als je hem laat stuiteren.

Als je niks met sportief rijden hebt (of denkt te gaan hebben) is een fazer 600 (yamaha) misschien ook een goeie optie.
 
Een lichte (sport) tourer heeft denk ik mijn voorkeur. Niet zo'n log ding.
Definiëer log... Verkijk je niet op iets dat er log lijkt uit te zien hoor... Zoals een vlogger eens over de FJR zei: "yes, they say it's an old man's bike, and maybe so, but then it's still an old man's bike that will smoke most young man's bikes any day of the week" :)

Kortom, ja, proefrijden. Waar je het vanaf wilt laten hangen moet je zelf weten, en ja de beoogde inzet is belangrijk, maar ook niet onbelangrijk is budget, locatie en stallingsmogelijkheden. Dit in verband met slijtage/diefstalgevoeligheid. En dan daarbij de tamelijk grote kans dat je je eerste motor een keer (of vaker...) neerlegt, al dan niet met jezelf erbij, en je dan misschien geen zin hebt in hoge kosten aan allerlei mogelijke schade. De meningen en inzichten zijn natuurlijk verdeeld, maar tenzij je geld zat hebt zou MIJN eerste prio zijn om een leuk occasiontje met een goede prijs-kwaliteit-verhouding uit te zoeken.
 
CBR 600 f is een heerlijke fiets om het mee/op te leren,en als je het kunt kan je met de CBR nog steeds een hoop plezier beleven.
:^
Ik heb er dus naast mijn luxe lease-FJR eentje uit '93 om mee te spelen en gewoon overal in Amsterdam lekker op het stuurslot te laten staan, zoals bij het Waterlooplein in de buurt bij mijn huidige werk. (Mocht 'ie een keer gejat worden, of total loss raken for that matter, dan is dat heel jammer, maar dan heb ik er voor die €1000 toch verdomd veel lol van gehad *O*) Prima gooi-en-smijt fiets, lekker veel toeren maken, lekker raggen en horken zonder zorgen, ook prima te gebruiken als stunt- of gymkhana-fiets, allerhande aftermarket zooi voor te koop... Absoluut een aanradertje, zeker voor een beginner, maar wat mij betreft ook een ideale uitleen-/pekel-/oefen-/reservefietsje. Kan zijn dat een andere fiets uiteindelijk meer je ding is, maar toch kun je je aan zo'n alleskunnertje niet echt een buil aan vallen (als 'ie maar in orde is). En hij gaat je qua pit echt niet teleurstellen als je van een lesfiets afkomt, en toch gaat 'ie nog heel veel openlaten waarvoor je bij je volgende motor nog weer van alles nieuws gaat beleven.
 
:^
Ik heb er dus naast mijn luxe lease-FJR eentje uit '93 om mee te spelen en gewoon overal in Amsterdam lekker op het stuurslot te laten staan, zoals bij het Waterlooplein in de buurt bij mijn huidige werk. (Mocht 'ie een keer gejat worden, of total loss raken for that matter, dan is dat heel jammer, maar dan heb ik er voor die €1000 toch verdomd veel lol van gehad *O*) Prima gooi-en-smijt fiets, lekker veel toeren maken, lekker raggen en horken zonder zorgen, ook prima te gebruiken als stunt- of gymkhana-fiets, allerhande aftermarket zooi voor te koop... Absoluut een aanradertje, zeker voor een beginner, maar wat mij betreft ook een ideale uitleen-/pekel-/oefen-/reservefietsje. Kan zijn dat een andere fiets uiteindelijk meer je ding is, maar toch kun je je aan zo'n alleskunnertje niet echt een buil aan vallen (als 'ie maar in orde is). En hij gaat je qua pit echt niet teleurstellen als je van een lesfiets afkomt, en toch gaat 'ie nog heel veel openlaten waarvoor je bij je volgende motor nog weer van alles nieuws gaat beleven.

Ik heb er zelf ongeveer 50.000km woon werk mee gedaan.
Heb hem nu als 2e motor,Voor bij sneeuw,gladheid en voor als ik aan mn nwe fiets aan het sleutelen ben.een risico en reserve fiets zeg maar.

Lekker wendbaar, licht en goedkoop.
 
Ik heb er zelf ongeveer 50.000km woon werk mee gedaan.
Heb hem nu als 2e motor,Voor bij sneeuw,gladheid en voor als ik aan mn nwe fiets aan het sleutelen ben.een risico en reserve fiets zeg maar.

Lekker wendbaar, licht en goedkoop.

Als we hem dan toch een CBR gaan aanpraten doe ik ook wel subjectieve duit in het zakje.

Na lang nadenken kwam ook ik tot de conclusie dat een CBR een goede keus was om mee te beginnen. Ik heb gelesd op een CBF600, maar wou iets met een wat spannendere look met een goede kuip als een relatief goedkope smijtfiets. Nu ruim 2 weken en 800 kilometer verder en paar keer Amsterdam in voor werk, vaak naar Leiden voor familie en vrienden, plezier tochtjes, regen, wind, en zon kan ik alleen maar beamen dat het een fijne fiets is voor een hoop doeleinden, zeker als je vers van de lesmotor komt.
 
Hoi allemaal,

Ik zat al regelmatig op die forum rond te kijken maar nu ik vorige week m'n rijbewijs heb gehaald, heb ik me ook aangemeld en wil ik graag jullie advies.

Nou heb ik gelest op een cb650fa (2014) en vond het beste een fijne motor, op de zithouding na dan maar ja , een lesmotor hè. Ze hadden ook een Yamaha (naked, type onbekend) maar die zat wat minder.

Een cbr600f ( > 2000) zou dan misschien een logische volgende motor zijn.
Ik lees ook hier veel goede verhalen over dat het voor zowel beginners als gevorderden een leuke motor is.

Maar wat zijn nou gelijkwaardige alternatieven waar ik nou eens zeker naar moet kijken, en zitten, volgens jullie?

Benieuwd naar jullie reacties

Gewoon zo`n cbr600f kopen jongen, heb je (doorgaans)een heel goeie motor aan . Echt een Honda, je gaat zitten en het past ..
dingen kun je mee smijten als een gek , en ook lekker mee touren ..
(succes met koop van wat dan maar ook :t
 
Opmerkelijk dat KapiteinKoek zich nog niet heeft gemeld over een GS500..

En niemand heeft hem een Hayabusa aangeraden.. Gek..
 
Ik heb zelf mijn rijbewijs ook nog niet zo lang en ben begonnen op een fireblade 954cc , ik wilde na een tijdje nog een motor erbij kopen en dacht ook aan een cbr600 omdat bijna iedereen riep dat is leuk.hier heb ik proef op gereden en vond er helemaal niks aan. dat ding kwam amper vooruit en ik kon gewoon overal volgas blijven trekken zonder dat er veel gebeurde voor mijn gevoel.ik voelde helemaal geen koppel dus het leek net een koppelloze motorfiets en hij maakte zoal;s ik het hoorde meer toeren dan dat die vooruit kwam en ik dacht dat de koppeling slipte maar de verkoper ging toen zelf ook nog eens rijden na mijn proefrit verhaal en zei dat hij goed reed voor een 600cc en er niks mis was met de koppeling.ik heb hem toen toch maar laten staan en nog een cbr1000 erbij gekocht.deze voelde ik tenminste wel normaal vooruit gaan.hier heb ik een superbike stuur op gezet en 2 nieuwe Bridgestone banden BT45 en wat een verschil in sturen en zithouding is dat .het werd een compleet andere motor ,een heerlijke rijdende motor met lekker vermogen die je werkelijk door de bochten heen smijt.en het zit perfect.

kijk dus goed uit met die cbr600cc racers.dat gaat zo vervelen. ik heb ook nog een honda xr600 en die trekt dus nog wel harder op met minder toeren.
 
Heb je niet al minstens een jaar een super mooie motor op het oog waar je het allemaal voor doet? Ipv saai een logisch vervolg op je lesmotor zoeken?
cbr600f zal best prima rijden, maar als je dan toch een motor koopt kan je net zo goed voor iets stoers gaan als een Harley of iets moois als een Ducati. Niet dat iets mis is met Honda, zijn hele betrouwbare motoren. Maar eigenlijk moet een motor niet betrouwbaar zijn, deel van het voordeel van een motor hebben tov een auto is dat je binnen een jaar tijd ook in een competente monteur bent getransformeerd. Dat loop je met zo'n betrouwbare Honda mis.
 
Heb je niet al minstens een jaar een super mooie motor op het oog waar je het allemaal voor doet? Ipv saai een logisch vervolg op je lesmotor zoeken?
cbr600f zal best prima rijden, maar als je dan toch een motor koopt kan je net zo goed voor iets stoers gaan als een Harley of iets moois als een Ducati. Niet dat iets mis is met Honda, zijn hele betrouwbare motoren. Maar eigenlijk moet een motor niet betrouwbaar zijn, deel van het voordeel van een motor hebben tov een auto is dat je binnen een jaar tijd ook in een competente monteur bent getransformeerd. Dat loop je met zo'n betrouwbare Honda mis.


Verder is alles goed met je ? .. _O-
 
Laatst bewerkt:
Ik wist vanaf mijn luiers al dat ik een racer wilde. Verbaast me steeds als iemand die net geslaagd is, eens gaat rondkijken wat voor motor hij of zij wil.
 
Heb je niet al minstens een jaar een super mooie motor op het oog waar je het allemaal voor doet? Ipv saai een logisch vervolg op je lesmotor zoeken?
cbr600f zal best prima rijden, maar als je dan toch een motor koopt kan je net zo goed voor iets stoers gaan als een Harley of iets moois als een Ducati. Niet dat iets mis is met Honda, zijn hele betrouwbare motoren. Maar eigenlijk moet een motor niet betrouwbaar zijn, deel van het voordeel van een motor hebben tov een auto is dat je binnen een jaar tijd ook in een competente monteur bent getransformeerd. Dat loop je met zo'n betrouwbare Honda mis.

Honda's moet je ook gewoon onderhouden. Het fijne van de meeste CBR'tjes is dat er nagenoeg niets stuk gaat op de NAKS en (schijnbaar bij vele behalve bij mij) de spaningsregelaar.

Dit betekent niet dat je verder niets aan de motor hoeft te doen. Het zijn gewoon motoren die je moet onderhouden.
Het fijne is dat je nagenoeg nooit hoeft te zoeken naar het ding wat het probleem veroorzaakt, want ze veroorzaken weinig problemen.

Daar komt bij dat ze makkelijk rijden (zelfs de 600RR rijdt zo smooth vergeleken met bijvoorbeeld een R6) dat het uitermate geschikte fietsen zijn voor hen die niet bezig willen zijn met hun fiets in bedwang houden (op wat voor manier dan ook).

Ik heb nu een R6, want die vond ik mooi. Precies de reden die jij aangeeft, maar wat een kut motor vergeleken alle 3 de CBR 600RR'en die ik heb gehad. Goed, ik wilde die mooie motor dus zal er verder zo weinig mogelijk over zeiken. Ik weet wel dat het de laate "R" is die ik voor op straat heb gekocht.

Mooi is zeker onderschikt aan "goed" voor mij.

Een Ducati is meteen wel het stomste voorbeeld wat je iemand kan adviseren wanneer hij heeft over een betrouwbaar merk als Honda heeft. Lekker sleutelen aan zo'n ding. Wil je bij sommige het wiel loshalen heb je al een speciale Ducati dop nodig. |(
 
Laatst bewerkt:
Alles teruglezende bevestigt mijn vermoeden: je hebt niks aan advies omdat de keuze voor een motor een heel persoonlijke is.

Ik heb in 1986 mijn rijbewijs gehaald en - mede op aanraden van mijn vader - een CX500 gekocht. Want: Honda, cardan, waterkoeling. Reacties van mijn omgeving: wat een lelijk ding. Reacties na een jaar: rij je nog steeds op dat lelijke ding? Inmiddels zijn de mensen die dat roepen al lang gestopt met rijden en heb ik die CX nog steeds. Wel wat andere motoren ernaast. Conclusie: het gaat om wat jij prettig vind. Beste advies is dus: ga op verschillende motoren proefrijden.
 
Honda's moet je ook gewoon onderhouden. Het fijne van de meeste CBR'tjes is dat er nagenoeg niets stuk gaat op de NAKS en (schijnbaar bij vele behalve bij mij) de spaningsregelaar.

Dit betekent niet dat je verder niets aan de motor hoeft te doen. Het zijn gewoon motoren die je moet onderhouden.
Het fijne is dat je nagenoeg nooit hoeft te zoeken naar het ding wat het probleem veroorzaakt, want ze veroorzaken weinig problemen. |(

Natuurlijk moet je onderhoud plegen, maar van 1x per jaar olie verversen wn de andere standaard dingetjes leer je niet zoveel. Juist het zoeken naar de oorzaak van ratel x of ping y is leerzaam. :t
 
Moet je maar zin in hebben.

Ik heb liever een motor die het gewoon doet en zelfs dan vraagt het genoeg technische aandacht aangezien ik dit niet uitbesteed. Ik weet niet hoeveel jij rijdt, maar ik moet meer dan 1 keer per jaar olie verversen.

Kettingset moet ook vervangen worden, remvloeistof moet ook ververst worden, vork olie moet ook ververst worden, etc. etc. Hier leer je enorm veel van.

Ik heb dus geen idee hoeveel jij rijdt en of je uberhaupt bedrijpt wat onderhoud daadwerkelijk inhoud. Als je durft te beweren dat men daar niets van leert dan klopt er iets niet.

Zoeken naar ratel y of ping x als je niet eens fatsoenlijk jouw fiets hebt weten te onderhouden is niet de juiste volgorde naar mijn mening.
 
Laatst bewerkt:
Moet je maar zin in hebben.

Ik heb liever een motor die het gewoon doet en zelfs dan vraagt het genoeg technische aandacht aangezien ik dit niet uitbesteed. Ik weet niet hoeveel jij rijdt, maar ik moet meer dan 1 keer per jaar olie verversen.

Kettingset moet ook vervangen worden, remvloeistof moet ook ververst worden, vork olie moet ook ververst worden, etc. etc. Hier leer je enorm veel van.

Ik heb dus geen idee hoeveel jij rijdt en of je uberhaupt bedrijpt wat onderhoud daadwerkelijk inhoud. Als je durft te beweren dat men daar niets van leert dan klopt er iets niet.

Zoeken naar ratel y of ping x als je niet eens fatsoenlijk jouw fiets hebt weten te onderhouden is niet de juiste volgorde naar mijn mening.

:Y
En`daarbij , sommige mensen moeten helemaal niet aan een motor zitten klooien, ondanks dat dat ze in techniek een uitdaging denken te zien . B|
 
Laatst bewerkt:
Moet je maar zin in hebben.

Ik heb liever een motor die het gewoon doet en zelfs dan vraagt het genoeg technische aandacht aangezien ik dit niet uitbesteed. Ik weet niet hoeveel jij rijdt, maar ik moet meer dan 1 keer per jaar olie verversen.

Kettingset moet ook vervangen worden, remvloeistof moet ook ververst worden, vork olie moet ook ververst worden, etc. etc. Hier leer je enorm veel van.

Ik heb dus geen idee hoeveel jij rijdt en of je uberhaupt bedrijpt wat onderhoud daadwerkelijk inhoud. Als je durft te beweren dat men daar niets van leert dan klopt er iets niet.

Zoeken naar ratel y of ping x als je niet eens fatsoenlijk jouw fiets hebt weten te onderhouden is niet de juiste volgorde naar mijn mening.

Heb ik je opoe beledigd ofzo? Wat is dit voor op de man gespeelde kul? :?
 
CBR 600 f is een heerlijke fiets om het mee/op te leren,en als je het kunt kan je met de CBR nog steeds een hoop plezier beleven.

Als je denkt sportief te gaan rijden,en toch allround te willen zal de CBR een super fiets zijn,voor niet te veel geld. Is het meteen niet zo'n mega probleem als je hem laat stuiteren.

Als je niks met sportief rijden hebt (of denkt te gaan hebben) is een fazer 600 (yamaha) misschien ook een goeie optie.

FZS 600 is best sportief te rijden hoor, leuke allrounder voor een klein budget. Maar daarover gesproken: hoe groot is dat budget?
 
en Yamaha fazer 600 lijkt er ook een beetje op denk ik.
als ik morgen slaag voor mijn avd examen, ga ik ook voor een honda cbr600f :t
 
Terug
Bovenaan Onderaan