Rijbewijs gehaald, welke motor zal ik kopen?

FZS 600 is best sportief te rijden hoor, leuke allrounder voor een klein budget. Maar daarover gesproken: hoe groot is dat budget?

Budget is denk ik zo'n 2000. Maar niet alles hoeft op.
Daarvoor moet je vast wel een leuke cbr600rr of f kunnen krijgen.
 
Heb ik je opoe beledigd ofzo? Wat is dit voor op de man gespeelde kul? :?
Denk niet dat het slim is om hem een Harley of Ducati aan te raden.
Ten eerste zijn het dure motoren maar ook nog eens snel of zwaar.

Als beginner die zijn rijbewijs net heeft heeft hij nog genoeg rij-ervaring op te doen en zal hij moeten leren te anticiperen en reageren op het overige verkeer wat zich niet aan de regels houdt of gevaarlijke situaties veroorzaakt.
Dat doe je liever niet met een dure zware Harley.
 
Laatst bewerkt:
Budget is denk ik zo'n 2000. Maar niet alles hoeft op.
Daarvoor moet je vast wel een leuke cbr600rr of f kunnen krijgen.
Je hebt op een 600 gelest en daarom raad ik je eerst die klasse aan.
Genoeg plezier te beleven daarmee. Dat is het leuke van een motor die niet te zwaar is maar waar je wel behendig mee kan manoeuvreren.

Ga een CBR en evt wat andere motoren proefrijden. Voor dat geld moet je genoeg moois kunnen kopen. Kun je ook evt gelijk nog motorkleding kopen.
Als je maar niet in je shirtje op de motor gaar zitten.
De politie zegt er tegenwoordig ook wat van.
In België heb je dan meteen een prent te pakken.

Alsnog gefeliciteerd.
 
Laatst bewerkt:
Budget is denk ik zo'n 2000. Maar niet alles hoeft op.
Daarvoor moet je vast wel een leuke cbr600rr of f kunnen krijgen.
De mijne was €1250, cbr600f uit '93 met 70k op de klok gekocht februari 2017, en gaat als de brandweer. Wel bleek er een nieuwe accu in te moeten, maar die heb ik er toen gratis bijgekregen. Sure, het is allemaal niet moeders mooiste meer na 24 jaar, maar wat rot mij dat, als ik erop zit voel ik me net zo blij als Henk Wijngaard: rijk als een koning.

En ja, wil je graag een ontiegelijk snelheidskanon dan moet je inderdaad geen CBR600F nemen, en ook geen enkele andere niet-racer van tussen de 500-750cc. Maar wil je gewoon een goedkoop, betrouwbaar eerste gebakkie waarop je lekker kunt rondknorren dan is zo'n ding prima de luxe. (Of eigenlijk elke lichte japanse sport-tourer of naked.) En vergis je niet hoor, zo'n CBR600F gaat met gemak nog heel ver boven de 200, en je moet nog steeds een knap koekblikje hebben om hem bij te houden. De maximum snelheid van een 20 jaar oude CBR600F staat op de meeste middenmoot-auto's niet eens meer op de wijzerplaat... Dus ja, het kan natuurlijk altijd veel sneller, maar dat 'ie niet vooruit komt - sorry dat ik het zeg @drestar, *kuch* bullshit.
 
Laatst bewerkt:
Hoi allemaal,

Ik zat al regelmatig op die forum rond te kijken maar nu ik vorige week m'n rijbewijs heb gehaald, heb ik me ook aangemeld en wil ik graag jullie advies.

Nou heb ik gelest op een cb650fa (2014) en vond het beste een fijne motor, op de zithouding na dan maar ja , een lesmotor hè. Ze hadden ook een Yamaha (naked, type onbekend) maar die zat wat minder.

Een cbr600f ( > 2000) zou dan misschien een logische volgende motor zijn.
Ik lees ook hier veel goede verhalen over dat het voor zowel beginners als gevorderden een leuke motor is.

Maar wat zijn nou gelijkwaardige alternatieven waar ik nou eens zeker naar moet kijken, en zitten, volgens jullie?

Benieuwd naar jullie reacties


Wat is/was er mis met de zit houding????
Waar kreeg je last van?


*edit. Ik lees het al. Je hebt last van je ego.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb zelf mijn rijbewijs ook nog niet zo lang en ben begonnen op een fireblade 954cc , ik wilde na een tijdje nog een motor erbij kopen en dacht ook aan een cbr600 omdat bijna iedereen riep dat is leuk.hier heb ik proef op gereden en vond er helemaal niks aan. dat ding kwam amper vooruit en ik kon gewoon overal volgas blijven trekken zonder dat er veel gebeurde voor mijn gevoel.ik voelde helemaal geen koppel dus het leek net een koppelloze motorfiets en hij maakte zoal;s ik het hoorde meer toeren dan dat die vooruit kwam en ik dacht dat de koppeling slipte maar de verkoper ging toen zelf ook nog eens rijden na mijn proefrit verhaal en zei dat hij goed reed voor een 600cc en er niks mis was met de koppeling.ik heb hem toen toch maar laten staan en nog een cbr1000 erbij gekocht.deze voelde ik tenminste wel normaal vooruit gaan.hier heb ik een superbike stuur op gezet en 2 nieuwe Bridgestone banden BT45 en wat een verschil in sturen en zithouding is dat .het werd een compleet andere motor ,een heerlijke rijdende motor met lekker vermogen die je werkelijk door de bochten heen smijt.en het zit perfect.

kijk dus goed uit met die cbr600cc racers.dat gaat zo vervelen. ik heb ook nog een honda xr600 en die trekt dus nog wel harder op met minder toeren.

wat een dom gelul, ik heb 20 jaar op een 600 f rondgestuurd en ik kan je verzekeren dat het zeker geen sloom fietsje is. Tuurlijk, om echt rap te gaan moet je hem wel ff hoog in de toeren jagen. En het stuurt zeker niet verkeerd met goede sportbandjes, veel mannekes met dikke 1000 supersports hebben op de dijk mijn achterlicht mogen bewonderen.

Kan de 600 f iedereen aanraden als beginnersmotor, relatief goedkoop, betrouwbaar, en je kunt er op je gemak meer rondkachelen maar ook hard mee sturen met een vrij relaxte zithouding.
 
wat een dom gelul, ik heb 20 jaar op een 600 f rondgestuurd en ik kan je verzekeren dat het zeker geen sloom fietsje is.
:^ Niet dat de CBR600F mijn droomfiets is, en ik heb ook jaren een 1000F gehad en inderdaad dat is allemaal zwaarder, harder en sneller (en wat mij betreft ook een veel relaxtere snelwegfiets dan een 600, maar élke 1000 is een relaxtere snelwegfiets dan z'n 600 broertje).

Stoer is het natuurlijk wel als je zo'n hardcore koning bent dat je zelfs als beginner pas bij een 1000cc "voelt dat hij vooruit gaat" :} :')
 
wat een dom gelul, ik heb 20 jaar op een 600 f rondgestuurd en ik kan je verzekeren dat het zeker geen sloom fietsje is. Tuurlijk, om echt rap te gaan moet je hem wel ff hoog in de toeren jagen. En het stuurt zeker niet verkeerd met goede sportbandjes, veel mannekes met dikke 1000 supersports hebben op de dijk mijn achterlicht mogen bewonderen.

~Kan de 600 f iedereen aanraden als beginnersmotor, relatief goedkoop, betrouwbaar, en je kunt er op je gemak meer rondkachelen maar ook hard mee sturen met een vrij relaxte zithouding.




Helemaal juist , toen die dingen net uitkwamen waren ze het summum in hun klasse ..op Assen een lust om te horen blazen ...

Zelf nooit gehad , maar wel maten met zo`n ding en er wel op gereden.. heel fijne motoren ..
Wat ik eerder ook al postte . })
 
Laatst bewerkt door een moderator:
'Rijbewijs gehaald' > 'Rijbewijs gehaald, welke motor zal ik kopen?'
 
Hoi allemaal,

Ik zat al regelmatig op die forum rond te kijken maar nu ik vorige week m'n rijbewijs heb gehaald, heb ik me ook aangemeld en wil ik graag jullie advies.

Nou heb ik gelest op een cb650fa (2014) en vond het beste een fijne motor, op de zithouding na dan maar ja , een lesmotor hè. Ze hadden ook een Yamaha (naked, type onbekend) maar die zat wat minder.

Een cbr600f ( > 2000) zou dan misschien een logische volgende motor zijn.
Ik lees ook hier veel goede verhalen over dat het voor zowel beginners als gevorderden een leuke motor is.

Maar wat zijn nou gelijkwaardige alternatieven waar ik nou eens zeker naar moet kijken, en zitten, volgens jullie?

Benieuwd naar jullie reacties

Er zijn motoren met een hoop vermogen waarmee je al snel over het randje gaat en je eraf gaat dus moet je je constant beheersen, leuker is een goede allround fiets waarmee je lekker kunt knallen zonder dat hij gelijk op t achterwiel gaat daarmee leer je lekker sturen en ben je vaak nog sneller dan die gasten op die scheurkanonnen die ze niet goed beheersen
 
Volgens mij is het handigste:

bedenken hoe je de motor gaat gebruiken, en daar een juiste model bij zoeken

proefzitten proefrijden. Dat helpt. Pas na een paar jaar weet je welk soort motor of model je het meeste ligt.

Niet gek laten maken. Niet door adviezen, afraders of per se willen hebben.

Zorg er voor dat je een motor koopt die iig technisch ok is, dat scheelt gedoe.

500, 350, 600, 1000, 1200 cc heb ze allemaal gehad en gereden. En ik kan echt niet zeggen dat een hoeveelheid cc een motor wel of niet beter maakt. Elk model en soort heeft een eigen beleving en rij eigenschappen.
 
Volgens mij is het handigste:

bedenken hoe je de motor gaat gebruiken, en daar een juiste model bij zoeken

proefzitten proefrijden. Dat helpt. Pas na een paar jaar weet je welk soort motor of model je het meeste ligt.

Niet gek laten maken. Niet door adviezen, afraders of per se willen hebben.

Zorg er voor dat je een motor koopt die iig technisch ok is, dat scheelt gedoe.

500, 350, 600, 1000, 1200 cc heb ze allemaal gehad en gereden. En ik kan echt niet zeggen dat een hoeveelheid cc een motor wel of niet beter maakt. Elk model en soort heeft een eigen beleving en rij eigenschappen.


Een echte nachtdraver .. :+
 
Heb ik je opoe beledigd ofzo? Wat is dit voor op de man gespeelde kul? :?

Nee, zeker niet.

Je roept hier onzin en ik vind het niet erg om jou dat te vertellen. Schijnbaar begrijp je dat niet en moet ik het letterlijk zo neerzetten wat ik juist niet probeerde te doen. Ik som nota bene een miniem aantal werkzaamheden op die zo te binnen schieten waarvan ik verwachtte dat er een lampje zou gaan branden.

Deze discussie gaat over het sleutelen.
Koop geen CBR, weinig sleutelen, leer je niets van. Dat is jouw korte versie.

Mijn korte versie is dat dit onzin is daar je als leek genoeg te leren hebt (sommige hebben nog nooit überhaupt een ketting gesmeerd) en het juist verstandig is dat je geen barrel koopt waarbij je het ene na het andere gezeik kan gaan uitzoeken, maar met de kleine basis begint (onderhoud) ipv jou meteen in het diepe te gooien.


**edit*
Om wat aardiger over te komen. :t
 
Laatst bewerkt:
:^ Niet dat de CBR600F mijn droomfiets is, en ik heb ook jaren een 1000F gehad en inderdaad dat is allemaal zwaarder, harder en sneller (en wat mij betreft ook een veel relaxtere snelwegfiets dan een 600, maar élke 1000 is een relaxtere snelwegfiets dan z'n 600 broertje).

Stoer is het natuurlijk wel als je zo'n hardcore koning bent dat je zelfs als beginner pas bij een 1000cc "voelt dat hij vooruit gaat" :} :')

Voor mij zal dit wel 1 van de belangrijkste redenen zijn om een 1000 te kopen bij een volgende motor. Inmiddels gaat het soms best vervelen op zo'n zenuwachtige 600cc bij 130 km\s (7000+ rpm) tijdens het woon \ werk.

Het heeft wel de nodige jaren (en verschillende motoren) geduurd voordat het is gaan vervelen. Dat is zo iets dat je moet ervaren denk ik.
 
Laatst bewerkt:
welkom op het www :P


Wat mij opvalt is dat mannen kennelijk niet zelf instaat zijn om een motor keuze te maken ?

Vrouwen kunnen dat zo lijkt het veel beter :t
Maar die kijken alleen naar de kleur als die maar goed is :+ :+ :+ :+
Denk dat het bij mannen meer om het ego gaat. (en die mensen weten dat van hun zelf wel mag hopen)
En dat speelt denk ik bij vrouwen minder.

Kan me nog herinneren toen ik van een tour race naar naked ging, Dat was een achter uit gang en minder vermogen blabla. nou gelukkig is mijn ego sterk genoeg omdat aan te kunnen _O- _O- _O- ( :+ ). Rij voor mijzelf niet voor de buiten wereld.
 
wat een dom gelul, ik heb 20 jaar op een 600 f rondgestuurd en ik kan je verzekeren dat het zeker geen sloom fietsje is. Tuurlijk, om echt rap te gaan moet je hem wel ff hoog in de toeren jagen. En het stuurt zeker niet verkeerd met goede sportbandjes, veel mannekes met dikke 1000 supersports hebben op de dijk mijn achterlicht mogen bewonderen.

Kan de 600 f iedereen aanraden als beginnersmotor, relatief goedkoop, betrouwbaar, en je kunt er op je gemak meer rondkachelen maar ook hard mee sturen met een vrij relaxte zithouding.
Echt wel.... als je het gas niet durft open te draaien :+
Heb het vermoeden dat het bij sommigen ook een soort van schakel luiheid is O-)
 
:^ Niet dat de CBR600F mijn droomfiets is, en ik heb ook jaren een 1000F gehad en inderdaad dat is allemaal zwaarder, harder en sneller (en wat mij betreft ook een veel relaxtere snelwegfiets dan een 600, maar élke 1000 is een relaxtere snelwegfiets dan z'n 600 broertje).

Stoer is het natuurlijk wel als je zo'n hardcore koning bent dat je zelfs als beginner pas bij een 1000cc "voelt dat hij vooruit gaat" :} :')
EN een stuk lomper heb zelf een zwarte '94 gehad maar was wel een fijn apparaat en redelijk zuinig in op 20 met gemak met normaal rijgedrag.

had jij geen paarse met zwart of zo iets ? :?

helaas was hij op den duur technisch op.
 
EN een stuk lomper heb zelf een zwarte '94 gehad maar was wel een fijn apparaat en redelijk zuinig in op 20 met gemak met normaal rijgedrag.

had jij geen paarse met zwart of zo iets ? :?

Jazeker had ik een paarszwarte. Lomp? Mwoah... Ik heb nog nooit een motor lomp gevonden. De een is alleen iets lichter en losser dan de andere. Sure, deze was misschien niet de beste voor alle grindpaadjes die ik er in de Spaanse bergen mee probeerde, maar ook dat lukte nog vrij aardig. Maar zuinig? Nah... Hij zoop als een tempelier. 1 op 10 of zo. Maar goed, ik reed er ook zeer verkwistend mee, dus ja :') Toch nog dik 50k op gereden, maar toen begaf een big-end het (als ik het goed heb begrepen) en heb ik 'm weggegeven aan de eerste de beste geïnteresseerde.
 
wat een dom gelul, ik heb 20 jaar op een 600 f rondgestuurd en ik kan je verzekeren dat het zeker geen sloom fietsje is. Tuurlijk, om echt rap te gaan moet je hem wel ff hoog in de toeren jagen. En het stuurt zeker niet verkeerd met goede sportbandjes, veel mannekes met dikke 1000 supersports hebben op de dijk mijn achterlicht mogen bewonderen.

Kan de 600 f iedereen aanraden als beginnersmotor, relatief goedkoop, betrouwbaar, en je kunt er op je gemak meer rondkachelen maar ook hard mee sturen met een vrij relaxte zithouding.


ik vond het wel een sloom fietsje en dat is mijn ervaring.veel 600cctjes hebben ook mijn achterlicht mogen bewonderen van mijn 1000cc ,en ik hoef geen meer lawaai dan dat het vooruit komt.
 
Jazeker had ik een paarszwarte. Lomp? Mwoah... Ik heb nog nooit een motor lomp gevonden. De een is alleen iets lichter en losser dan de andere. Sure, deze was misschien niet de beste voor alle grindpaadjes die ik er in de Spaanse bergen mee probeerde, maar ook dat lukte nog vrij aardig. Maar zuinig? Nah... Hij zoop als een tempelier. 1 op 10 of zo. Maar goed, ik reed er ook zeer verkwistend mee, dus ja :') Toch nog dik 50k op gereden, maar toen begaf een big-end het (als ik het goed heb begrepen) en heb ik 'm weggegeven aan de eerste de beste geïnteresseerde.
Ik rijd nog ff op een cr1000f '91. Nasleep van de 500 euro rit.

Power, jazeker.

Fijne fiets? Moah. Ik heb er koffers op, en dat maakt het een aardige toermotor of vakantiemotor. Stabiel op rechte en of lange stukken. Waardeloos in bochten, vergeleken met andere motoren.

Ik de alpen was ik aan het duwen en trekken aan het ding. Wat niet hoeft met mijn ZR7 of Sportster.

Elke motor heeft plussen en minnen en alles hangt af van hoe iemand gaat rijden. Wat prettig is. Wat lekker voelt.

Een beginner op een 1000? Waarom niet. Als t maar ok voelt en fijn rijdt.

*Ik zou welf zeggen, ga voor een technisch ok fiets, en doe wat ervaring op. Het blijkt dat het toch even duurt, paar jaar en paar motoren, voordat je het gevonden wat een goede klik maakt.

En dan nog nog komen er andere en nieuwere modellen uit. Mijn vriendin gaat ER6 proberen, na een de ZR7. Nieuwer, abs, etc...

Aan de andere kant, ik wil geen nieuwere Sportster. Want de modellen tm 2003 vind ik weer gaaf en fijn. Gevoel en voorkeur.
 
Terug
Bovenaan Onderaan