Rijbewijs gehaald, welke motor zal ik kopen?

Ik de alpen was ik aan het duwen en trekken aan het ding. Wat niet hoeft met mijn ZR7 of Sportster.
Tuurlijk, het is gewoon een zware fiets. Maar hij doet het ook gewoon op dat soort wegen. En ja 't is niet voor niets dat al die echte berggeiten in Frankrijk en Spanje veelal op lichte 250/400'tjes rijden natuurlijk, dat gaat allemaal soepeler en sportiever, en 't is ook niet voor niets dat ik een FJR1300 koos voor 160 km snelweg-WW over de A10 en de A1 per dag. Als ik in de Alpen zou wonen zou ik die 1000 of 1300 nooit hebben gekocht :) Ik bedoel alleen dat het voor die enkele keer ook prima te toen is, en dat het zeker niet zo is dat 'ie geen leuke bochtjes kan rijden, het is alleen wat harder werken dan met een lichtere.

Een beginner op een 1000? Waarom niet. Als t maar ok voelt en fijn rijdt.

Ik zou zelf zeggen, ga voor een technisch ok fiets, en doe wat ervaring op. Het blijkt dat het toch even duurt, paar jaar en paar motoren, voordat je het gevonden wat een goede klik maakt.
Dat sowieso.
 
Nee, kan niet meer. De rode Busa's zijn uitverkocht! ;(

:( En die andere zijn zo langzaam dat je net zo goed op een cbr600 kan gaan rijden. :+


Even zonder dollen. Als je net begint met motorrijden is elke motor meer dan genoeg.
Eigenlijk als je al een tijdje motorrijd is ook elke motor meer dan genoeg. Mensen denken vaak dat een motor met weinig vermogen niet leuk kan zijn, maar je hoeft niet de straatstenen uit de grond te trekken om met plezier te kunnen motorrijden. Ik rij een motor die gezien wordt als "langzame beginnersmotor" en volgens mij zijn tot nu toe alleen Tesla's sneller geweest.

Mijn huisgenoot dacht ook minimaal 100 pk nodig te hebben.. Die heeft op advies van mij een SV650 gekocht, en rijdt daar met meer dan gewoon plezier mee rond.

Om terug te komen op de oorspronkelijke vraag, de alternatieven:
Bandit 600
RF600
GS500 (om kapiteinkoek tevreden te stellen)
NTV650
GSX600F
SV650
 
Ik heb ooit eens in 2002 op vakantie in griekenland een motor gehuurd toen ik nog helemaal geen motorrijbewijs had en amper motor had gereden in mijn leven,op een Suzuki gsx1100F van een vriend en wat crossmotoren van mezelf na ..maar in griekenland mocht je toen gewoon met je autorijbewijs een motor huren.dat was een Kawasaki 400 ninja ofzo ,in ieder geval een racer met niet teveel vermogen. ik vond daar toen al echt niks aan kwam ik snel achter. de hele dag op rond gereden en dat ding maakte vreselijk veel lawaai en toeren en voelde hem amper in de versnellingen pakken/vooruit komen voor mijn gevoel, hetzelfde verhaal weer als op die cbr600 waar laatst proef op heb gereden., na elke keer overschakelen kon het gas er gelijk vol open op en gebeurde er vrij weinig.
dat veel mensen dat leuk vinden vind ik prima maar ik persoonlijk vind dat niet erg leuk rijden voor een motorfiets,
 
Een 600 CCer is prima om mee te beginnen.

Als een CBR 600 je bevalt zal dit waarschijnlijk voor alle 600CC 4 in lijn machines het geval zijn.

Je kan dan nog kijken naar :
- Betrouwbaarheid
- Zithouding
- Comfort
- Uitstraling
- Prijs
 
:( En die andere zijn zo langzaam dat je net zo goed op een cbr600 kan gaan rijden. :+


Even zonder dollen. Als je net begint met motorrijden is elke motor meer dan genoeg.
Eigenlijk als je al een tijdje motorrijd is ook elke motor meer dan genoeg. Mensen denken vaak dat een motor met weinig vermogen niet leuk kan zijn, maar je hoeft niet de straatstenen uit de grond te trekken om met plezier te kunnen motorrijden. Ik rij een motor die gezien wordt als "langzame beginnersmotor" en volgens mij zijn tot nu toe alleen Tesla's sneller geweest.

Mijn huisgenoot dacht ook minimaal 100 pk nodig te hebben.. Die heeft op advies van mij een SV650 gekocht, en rijdt daar met meer dan gewoon plezier mee rond.

Om terug te komen op de oorspronkelijke vraag, de alternatieven:
Bandit 600
RF600
GS500 (om kapiteinkoek tevreden te stellen)
NTV650
GSX600F
SV650

Ja hier begon het topic eigenlijk mee. Bedankt!
Nu kan ik weer gaan speuren op Marktplaats...
 
Welke motor wil je zelf graag kopen?
ik zou mijn keuze niet direct gaan baseren op een logische stap omdat je beginner bent,

ik denk dat motorkeuze iets persoonlijks is waarbij jij je prettig voelt en wat je graag wilt,
het zoeken naar de juiste motor kan ook wel even duren.daarom word er nogal eens gewisselt met motoren die om de paar maanden een nieuwe eigenaar krijgen,
 
Ik begon met een Honda CBF600S en dacht dat mijn volgende stap een 1000+ cc wordt, maar nee. Morgen haal ik mijn nieuwe Honda CRF250 Rally op! Ik heb het echt zat met vier cilinders. Je kan ervan genieten alleen als je knalt, en dat kost veel geld in Nederland en is ook hartstikke gevaarlijk. Ik besliste ermee te stoppen toen ik de fysieke mogelijkheden van mijn banden begon te overschrijden. Ik wil gewoon rustig rijden, maar vier cilinders zijn daarvoor niet bedoeld. Er is weinig zo saai als vier cilinders volgens verkeersregels te rijden.
 
~
Ik begon met een Honda CBF600S en dacht dat mijn volgende stap een 1000+ cc wordt, maar nee. Morgen haal ik mijn nieuwe Honda CRF250 Rally op! Ik heb het echt zat met vier cilinders. Je kan ervan genieten alleen als je knalt, en dat kost veel geld in Nederland en is ook hartstikke gevaarlijk. Ik besliste ermee te stoppen toen ik de fysieke mogelijkheden van mijn banden begon te overschrijden. Ik wil gewoon rustig rijden, maar vier cilinders zijn daarvoor niet bedoeld. Er is weinig zo saai als vier cilinders volgens verkeersregels te rijden.~





Laatste zin zit wel wat in .... _O-
 
Ik begon met een Honda CBF600S en dacht dat mijn volgende stap een 1000+ cc wordt, maar nee. Morgen haal ik mijn nieuwe Honda CRF250 Rally op! Ik heb het echt zat met vier cilinders. Je kan ervan genieten alleen als je knalt, en dat kost veel geld in Nederland en is ook hartstikke gevaarlijk. Ik besliste ermee te stoppen toen ik de fysieke mogelijkheden van mijn banden begon te overschrijden. Ik wil gewoon rustig rijden, maar vier cilinders zijn daarvoor niet bedoeld. Er is weinig zo saai als vier cilinders volgens verkeersregels te rijden.


Ik ben net overgestapt van een cbr600f naar een BMW r1100s, ik rij nu echt vele malen rustiger ( ondanks dat ik van 600 naar 1100 cc ben gegaan) maar heb het veel meer naar mijn zin op de motor.
Snelheid heeft totaal niks met de fun factor te maken.

Ik blijf erbij dat een lichtere motor absoluut beter is om te leren rijden.
Als er een nieuwe coureur in de gp 's kom begint hij ook niet bij de MotoGP, maar in de moto3.
Ik ben blij dat ik via motorcross naar een 600 en nu op een 1100 ben gekomen. Dit heeft mij een betere rijder gemaakt alsdat ik op een blade zou beginnen
 
Ik zie niet in waarom je een betere rijder zou worden als je op een 600cc zou beginnen. ik heb vanmiddag nog eens wat bochtjes gepakt met mijn CBR1000F uit 1987 en ondanks hij wat log aanvoelt ga ik er op het scherpst van de snede maximaal door.rijd overal hard door en ik slalom met 120 langs de pijlen op de weg en rijd iedereen zoek op dat ding.een hoge funfactor moet je zelf voor zorgen.
 
Laatst bewerkt:
Voor mij zal dit wel 1 van de belangrijkste redenen zijn om een 1000 te kopen bij een volgende motor. Inmiddels gaat het soms best vervelen op zo'n zenuwachtige 600cc bij 130 km\s (7000+ rpm) tijdens het woon \ werk.

Het heeft wel de nodige jaren (en verschillende motoren) geduurd voordat het is gaan vervelen. Dat is zo iets dat je moet ervaren denk ik.
En wat heb je die eerste jaren met je 600 gedaan ?(want die beviel je dus toch goed, anders had het niet zo lang geduurd)
Juist ja..., rijervaring opgedaan en genieten.

Voertuig beheersing en anticiperen op overige verkeers deelnemers zijn twee belangrijke dingen waar je nog meer ervaring in moet opdoen.
Dat lijkt mij met een 600 beter kunnen dan met een 1000 CC.

@010_600
Wil je de motor ook voor lange afstand woon-werk gebruiken ? Of lange afstand snelweg ? (Dan is zwaarder misschien prettiger)
Voor kortere ritjes en recreatief binnendoor kom je zeker met een 600 niets te kort.

Ga gewoon wat proefrijden, ook op een CBR en als dat gewoon goed bevalt en je komt een mooie goed onderhouden motor tegen voor een faire prijs, kun je je daar geen buil aan vallen.
 
Laatst bewerkt:
Ik zie niet in waarom je een betere rijder zou worden als je op een 600cc zou beginnen. ik heb vanmiddag nog eens wat bochtjes gepakt met mijn CBR1000F uit 1987 en ondanks hij wat log aanvoelt ga ik er op het scherpst van de snede maximaal door.rijd overal hard door en ik slalom met 120 langs de pijlen op de weg en rijd iedereen zoek op dat ding.een hoge funfactor moet je zelf voor zorgen.
Fun factor is nu niet het belangrijkste lijkt me (alhoewel ik op mijn 4 cilinder 700 CC Yamaha uit 1986) meer dan genoeg fun heb.
Heb ook meerdere mensen gekend die van iets teveel fun hielden.
Helaas kunnen die het nu niet meer navertellen.
Laat je vooral niet opnaaien maar kies je eigen keuze.

Of je met een lichtere motor of met een zwaardere motor moet uitwijken kan op het cruciale moment net het verschil uitmaken.
Nu ben ikzelf niet zo zwaar en daarom vind ik mijn 700 met ca 86 pk een fijne motor.
Wil nog wel eens zwaarder proberen als ik iets moois tegenkom (een Triumph Speed Triple vind ik wel aardig met een lekker geluid maar hoe die rijd weet ik niet)

Maar je eigen lichaams gewicht speelt wel degelijk een rol hoe goed je je motor onder controle kan houden bij onverwachte uitwijk manoeuvres of in de bergen of slingerwegen.
Zie ook mijn vorige post.
 
Ik zie niet in waarom je een betere rijder zou worden als je op een 600cc zou beginnen. ik heb vanmiddag nog eens wat bochtjes gepakt met mijn CBR1000F uit 1987 en ondanks hij wat log aanvoelt ga ik er op het scherpst van de snede maximaal door.rijd overal hard door en ik slalom met 120 langs de pijlen op de weg en rijd iedereen zoek op dat ding.een hoge funfactor moet je zelf voor zorgen.
En waarom ben ik op mijn 48pk eencylinder dan nooit op een bochtig traject door een 1000cc ingehaald. Dat ligt niet aan mijn rijkwaliteiten.

Het kan natuurlijk dat de snelle jongens altijd andere trajecten rijden. Het is niet dat ik nu zo een geweldige rijder ben hoor. Maar als je op het scherpst rijdt moet je er voorbij komen anders benut je het potentieel van je motor niet.

Je rijdt op het scherpst van jouw kunnen en niet op dat van je motor. De ketting breekt op de zwakste schakel dus als je een keer teveel doorhaalt in toeren met je 1000cc ben jij de beperkende factor waardoor je een crash maakt met alle gevolgen van dien. Snap je het nu?

Het is nog steeds een vrij land, dus rij wat je wil. Maar dit is wat ervaren motorrijders je kunnen vertellen die hebben leren rijden. Volgas rechtuit hoort daar niet bij dat kan een aap ook.
 
Laatst bewerkt:
En waarom ben ik op mijn 48pk eencylinder dan nooit op een bochtig traject door een 1000cc ingehaald. Dat ligt niet aan mijn rijkwaliteiten.

Het kan natuurlijk dat de snelle jongens altijd andere trajecten rijden. Het is niet dat ik nu zo een geweldige rijder ben hoor. Maar als je op het scherpst rijdt moet je er voorbij komen anders benut je het potentieel van je motor niet.

Je rijdt op het scherpst van jouw kunnen en niet op dat van je motor. De ketting breekt op de zwakste schakel dus als je een keer teveel doorhaalt in toeren met je 1000cc ben jij de beperkende factor waardoor je een crash maakt met alle gevolgen van dien. Snap je het nu?

Het is nog steeds een vrij land, dus rij wat je wil. Maar dit is wat ervaren motorrijders je kunnen vertellen die hebben leren rijden. Volgas rechtuit hoort daar niet bij dat kan een aap ook.

Bedankt ;)
 
Een motor verveelt alleen als je altijd maar weer dezelfde route rijdt. De fun zit vooral in het ontdekken van nieuwe wegen en touren.
 
Een motor verveelt alleen als je altijd maar weer dezelfde route rijdt. De fun zit vooral in het ontdekken van nieuwe wegen en touren.


Net als een huwelijk dus :+

Maar nee ben het niet geheel met je eens.Dat is voor eenieder verschillend.Rondjes rijden het ontdekken van nieuwe wegen en touren , gatver zo saai na 4 uur :P Dat kan je immers ook met een een auto of liever nog met een cabriolet doen.Mijn fun is het motorrijder pur sang en dan graag zo hard mogelijk.
 
Bedankt iedereen voor de vele reacties. Daarom kijk ik nu ook wel naar een cbr600rr en zx6r. Dat wordt het, denk ik nu, mijn volgende motor. Maar misschien als ik ga proefrijden vind ik het niks, we zullen zien. Veel motoren uitproberen dus.

Nou ben ik benieuwd naar het leren rijden; het opzoeken van je grens en van je motor. Daar heb ik zin in. Maar vallen hoort er blijkbaar bij.Hoe zijn jullie wel eens gevallen, geschoven? Hoe plots en onbenullig en kan dat gebeuren?
 
Als je ernaast ligt ben je over je grens gegaan. Of gewoon pech dat er olie lag.

Aantal cylinders is persoonlijk.mvoor mijnis de max. Heb de geprezen driecilinder geprobeerd maar het kon mij niet bekoren. Maar er zijn ook belen die zweren bij een viercylinder. Persoonlijk vind ik alles van drie cyclinder meer geschikt voor een automobiel.

Maar je haalt net je rijbewijs en hebt het over je volgende motor.mheb je nu al een motor dan?
 
Terug
Bovenaan Onderaan