Rijbewijs in het buitenland

Nickfreak

Rookie
1 jun 2008
9
0
Aartselaar
Hallo

Ik zit namelijk lang te piekeren over waar dat ik mijn voorlopig rijbewijs ga doen.
In België voor een voorlopig rijbewijs categorie B moet je verplicht 6 uur praktijk les volgen wat op een heel mooie som komt van ong. €400!!!...(wat voor mij een smack geldt is)
Wat denken ze wel ik moet ook nog mijn motor betalen :( .
Ik heb gehoord dat Duitsers in Polen hun rijbewijs halen en daar goedkoop van afkomen.
Nu dat mijn moeder een Poolse is, en ik mensen ken in Poolse ambassade ziet deze keuze er me heel leuk uit.
Is dit aan te raden en weet er iemand hier iets meer over?


(Bijgewerkt)

Ben er ook vergeten bij te zeggen dat bij een Poolse rijbewijs je meteen van 18j boven de 25kw mag rijden wat niet zo is in België is.
 
Laatst bewerkt:
opleidingscheques kun je aanvragen voor motor-rijlessen, scheelt letterlijk de helft
als je de cursus in 2008 en het examen in 2009 doet,
kunt per jaar 250 euro aanvragen; betaal je 125 euro voor die cheques (ze zijn dus het bubbbele waard)
 

Man rijdt 63 jaar zonder rijbewijs
Uitgegeven: 22 oktober 2008 15:09
Laatst gewijzigd: 22 oktober 2008 15:14

GOES - Een 81-jarige man uit Goes is woensdag in zijn woonplaats betrapt op het rijden zonder rijbewijs. Hij reed al 63 jaar zonder rijbewijs, verklaarde de man tegenover de politie.
Chris Heijmans

De automobilist werd woensdag tijdens een reguliere verkeerscontrole aan de kant gezet.

Tegen hem is proces-verbaal opgemaakt. De politie heeft hem daarna naar huis gebracht.

zie:
http://www.nu.nl/news/1801805/122/Man_rijdt_63_jaar_zonder_rijbewijs.html
 
Alle Nederlanders wenen nu........400.-- betalen en dat te veel vinden? Hoezo 1 Europa? Bij "ons" mag je een 1000~1500 euro neerleggen....En dan moet je nog zorgen dat je slaagt ook....

Maar laten we wel zijn. 6 uur praktijkles....Of je dat nu wel of niet hebt gehad....Maakt niet echt veel uit. Het is gewoon ontzettend weinig....
 
Gewoon lekker papiertje halen in Polen, racer kopen en gaan rijden.

Wel even warm laten draaien he, anders krijgen we brokken.
 
Tsja in NL is 400 euro een koopje! Ik was 1400 euro kwijt met alles erop en eraan en dat is eigenlijk nog goedkoop. (Geloof ik) Ben gelukkig te oud / niet jong genoeg voor 25kW gezeik..

@Martell: ik ben het met je eens dat een gedegen rijopleiding zeker beter en vooral veiliger is. Aan de andere kant, een debiel met een Belgisch motorrijbewijs is veel gevaarlijker dan een verstandige, rustige rijder met een Pools rijbewijs. Beetje persoonlijk.

@TS: succes!

Karl
 
Tsja in NL is 400 euro een koopje! Ik was 1400 euro kwijt met alles erop en eraan en dat is eigenlijk nog goedkoop. (Geloof ik) Ben gelukkig te oud / niet jong genoeg voor 25kW gezeik..

@Martell: ik ben het met je eens dat een gedegen rijopleiding zeker beter en vooral veiliger is. Aan de andere kant, een debiel met een Belgisch motorrijbewijs is veel gevaarlijker dan een verstandige, rustige rijder met een Pools rijbewijs. Beetje persoonlijk.

@TS: succes!

Karl

Dank je voor de bijval!

Maar een debiel met een Pools rijbewijs? :)

Zonder gekheid:@TS moet je dan lessen in Polen nemen, of is het gewoon afhalen bij ambassade? Ik bedoel dan: zonder lessen? En zo ja, hoe verstandig vind je dat zelf?

En doe je ook stucwerk? ;)
 
Alle Nederlanders wenen nu........400.-- betalen en dat te veel vinden? Hoezo 1 Europa? Bij "ons" mag je een 1000~1500 euro neerleggen....En dan moet je nog zorgen dat je slaagt ook....

Maar laten we wel zijn. 6 uur praktijkles....Of je dat nu wel of niet hebt gehad....Maakt niet echt veel uit. Het is gewoon ontzettend weinig....


Sterker nog, het broertje van m'n schoonzus heeft deze 6 lessen gehad, is gezakt voor z'n examen en mag 1 jaar "proefrijden"!! Zonder begeleiding, zonder technische beperking, alleen een "L" achterop en niet in de weekenden 's avonds....
Hij probeert nu zowel zijn broer (Duc 1098) als mijn broer (Duc 916) zover te krijgen om hem hun motor uit te lenen! -O- -O-
 
opleidingscheques kun je aanvragen voor motor-rijlessen, scheelt letterlijk de helft
als je de cursus in 2008 en het examen in 2009 doet,
kunt per jaar 250 euro aanvragen; betaal je 125 euro voor die cheques (ze zijn dus het bubbbele waard)

Dat is de eerste keer dat ik er van hoor. Hartelijk bedankt bok!

Alle Nederlanders wenen nu........400.-- betalen en dat te veel vinden? Hoezo 1 Europa? Bij "ons" mag je een 1000~1500 euro neerleggen....En dan moet je nog zorgen dat je slaagt ook....

Maar laten we wel zijn. 6 uur praktijkles....Of je dat nu wel of niet hebt gehad....Maakt niet echt veel uit. Het is gewoon ontzettend weinig....

Ik weet niet hoe uw financieel staat is of hoe oud u bent maar ik heb het idd moeilijk om €400 zomaar uitgegeven. ik ben namelijk 19 en een student en kan niet zomaar overal werken.
Als dat nu zo vergelijk met België en Nederland mag ik idd van geluk spreken dat ik in België woon.
 
Ik weet niet hoe uw financieel staat is of hoe oud u bent maar ik heb het idd moeilijk om €400 zomaar uitgegeven. ik ben namelijk 19 en een student en kan niet zomaar overal werken.
Als dat nu zo vergelijk met België en Nederland mag ik idd van geluk spreken dat ik in België woon.

Joh. De eerste nette persoon hier? :+

Zeg maar je en jou hoor. Mijn financiele staat is vergelijkbaar met die van een gemiddelde IJslandse bank. En ik ben ongeveer even oud als dat Patty Brard eruit ziet....

*D *D *D

Je mag inderdaad van geluk spreken dat je Belg bent hoor.
Even een vraag; Hoe ga je leren motorrijden dan? Met 6 lesjes in Belgie in ieder geval niet. En zonder lessen een Pools rijbewijs halen is ook al niet echt bevordelijk.

Misschien kun je je Poolse rijbewijs halen en dan een paar cursusjes doen? Ben je ook een paar honderd euro kwijt maar tsja. Zonder enige training de straat op lijkt me niet echt slim.
 
Nou snap ik meteen waarom er zoveel kentekens met PL aan het begin rondrijden.
Hebben allemaal een goedkoop rijbewijs O-)
 
Laatst bewerkt:
Dat is de eerste keer dat ik er van hoor. Hartelijk bedankt bok!Ik weet niet hoe uw financieel staat is of hoe oud u bent maar ik heb het idd moeilijk om €400 zomaar uitgegeven. ik ben namelijk 19 en een student en kan niet zomaar overal werken.
Als dat nu zo vergelijk met België en Nederland mag ik idd van geluk spreken dat ik in België woon.

ik ben ook maar 18 en heb ook gewoon m'n rijbewijs gehaald, 900 eurie ervoor mogen neertellen, voor de motor zo'n 3k ofzo. Gewoon bijna niet uitgaan en overal geld op besparen, lukt het echt wel.

400 euro is een koopje, echt waar! en als je wil gaan motorrijden mag je zeker gaan verwachten dat dat ook niet goedkoop is
 

Het zijn gwn goeie manieren zoals dat bij iedereen wordt aangeleerd:

Wel nu over dat opleiding gedoe jij vindt dat voor een goeie rijopleiding je moet betalen?
Je kan zeggen zonder enige kennis is het niet slim op straat te rijden maar moet je een opleiding volgen...?

Kom zeg... *D Een ervaren motor rijder kan evengoed advies geven dan die mannen van opleiding centra. En het is eigenlijk hoe je het bezie. Je hebt mensen die voor het genot motor rijden en er zijn mensen die iets willen bewijzen door snel te rijden en zo een ongeluk veroorzaken dan kan je zeggen dat die opleiding goed is(misschien in jou geval):P.
Denk je nu echt dat je minder kans op ongevallen hebt dan dat je een opleiding ga volgen?
 
ik ben ook maar 18 en heb ook gewoon m'n rijbewijs gehaald, 900 eurie ervoor mogen neertellen, voor de motor zo'n 3k ofzo. Gewoon bijna niet uitgaan en overal geld op besparen, lukt het echt wel.

400 euro is een koopje, echt waar! en als je wil gaan motorrijden mag je zeker gaan verwachten dat dat ook niet goedkoop is
Je hebt gelijk. Het is niet zo dat ik dat persé wil doen maar meer een kans om te besparen.
 
Het zijn gwn goeie manieren zoals dat bij iedereen wordt aangeleerd:

Wel nu over dat opleiding gedoe jij vindt dat voor een goeie rijopleiding je moet betalen?
Je kan zeggen zonder enige kennis is het niet slim op straat te rijden maar moet je een opleiding volgen...?

Kom zeg... *D Een ervaren motor rijder kan evengoed advies geven dan die mannen van opleiding centra. En het is eigenlijk hoe je het bezie. Je hebt mensen die voor het genot motor rijden en er zijn mensen die iets willen bewijzen door snel te rijden en zo een ongeluk veroorzaken dan kan je zeggen dat die opleiding goed is(misschien in jou geval):P.
Denk je nu echt dat je minder kans op ongevallen hebt dan dat je een opleiding ga volgen?

weet het wel zeker, ik weet niet hoe leuk je het gaat vinden als je een noodstop moet doen op je eigen motor en jij je dan(door het ontbreken van die opleiding) onderuit gaat met je eigen motor

de kosten daarvan zullen waarschijnlijk ook nog eens hoger liggen dan 400 euro
 
Nog niet zo heel erg lang geleden hoefde je in Nederland geen les te nemen.
Er rijden nu nog steeds (waaronder ik) genoeg Nederlanders rond die geen motor rijles hebben gehad.
Heb later wel een vro dag gedaan.

Pieter
 
Nog niet zo heel erg lang geleden hoefde je in Nederland geen les te nemen.
Er rijden nu nog steeds (waaronder ik) genoeg Nederlanders rond die geen motor rijles hebben gehad.
Heb later wel een vro dag gedaan.

Pieter

Er zal wel een reden zijn dat het nu wel moet. ( Ja ja, geldklopperij van de graaiers in Den Haag...).


Vroegâh.... :}
 
We zijn een beetje van het onderwerp afgeweken :P

opleidingscheques kun je aanvragen voor motor-rijlessen, scheelt letterlijk de helft
als je de cursus in 2008 en het examen in 2009 doet,
kunt per jaar 250 euro aanvragen; betaal je 125 euro voor die cheques (ze zijn dus het bubbbele waard)

Ik heb wat gegoogled en ben op de site van de VDAB gekomen. En helaas ik kan geen opleidingcheques aanvragen ik ben geen werknemer.
 
Laatst bewerkt:
400e :?

wtf, daar heb je in nederland tegenwoordig al niet eens meer 1 uurtje les voor gast.

Als je die 400e al niet kan ophoesten, hoe kan je dan een motor betalen :?
 
En dan kan je veilig de weg op, natuurlijk :Y

Daarbij, 400 euro is een KOOPJE. (Alhoewel ik betwijfel of je dan wél fatsoenlijk kan rijden, maar oké)
 
'Rijbewijs in het buiteland.' > 'Rijbewijs in het buitenland'
 
Over die 6 uren kan je blijven doorgaan.
Het is inderdaad erg weinig. De rijscholen willen er ook meer;)
Na mijn 6 uur kon ik net vertrekken , tot tweede en terug stoppen. Ik analyseerde alles zo kapot dat ik niet meer kon bewegen. Heb er uiteindelijk wel een pak meer gehad, maar kan het me permitteren en heb liever professionele begeleiding.
Er waren medeleerlingen die het na 3 uur allemaal zonder problemen uitvoerden. Dus erg verschillend....
Weggedrag is ook voor iedereen verschillend, je hebt er die al 20 jaar zonder probleem autorijden en je hebt er die nog nooit met een auto gereden hebben en dus ook zeer weinig verkeersinzicht hebben.

Je kan dus moeilijk één regel opstellen die voor iedereen geldt.
In principe moet het rijexamen het kaf van het koren scheiden. Ik zeg wel in principe.
 
Laatst bewerkt:
Misschien een rare vraag, maar wat wil je doen als je je RBW hebt? 400 euro vind je een hoop geld geef je zelf al aan. Maar wat denk je dan een motor (aanschaf, onderhoud en verzekering) al met al kost?
 
Terug
Bovenaan Onderaan