Rijbewijs ingenomen Noorwegen

Beukers12

Rookie
5 jun 2022
3
0
Beste motorrijders,
Eergisteren in Noorwegen ben ik aangehouden door een politie in burger auto, wegens te hard rijden. Er was een snelheidslimiet van 80km/u en mijn snelheid is gemeten op 121km/u.
Nu vertelde de politie op een 80km/u weg je rijbewijs word ingenomen bij een snelheid boven de 116km/u.

Vervelende conclusie: mijn rijbewijs is ingenomen in Noorwegen. Nu is mij verteld dat mijn rijbewijs naar Nederland word gestuurd en ik hem in 3 weken weer terug ga krijgen.

Echter zijn de verkeersboetes in Noorwegen de duurste ter wereld en verwacht ik een flinke boeten binnen te krijgen.
Nu valt Noorwegen niet binnen de Europese Unie, en verwacht ik niet meer terug te komen in Noorwegen.
Kan ik onder de boete uit komen door het niet te betalen?

Ik hoor graag van jullie.
 

Bijlagen

  • F5D31550-591D-410B-8274-7F63F693D286.jpeg
    F5D31550-591D-410B-8274-7F63F693D286.jpeg
    166,7 KB · Weergaven: 195
Volgens de ANWB: Omdat Noorwegen geen EU-land is, kan de inning van de verkeersboete niet op grond van het Europese Kaderbesluit wederzijdse inning van geldelijke sancties aan Nederland worden overdragen. Het is wel mogelijk dat er een incassobureau wordt ingeschakeld om de boete te innen. Bij een bekeuring van buiten de EU bent u in beginsel niet verplicht de boete te betalen, maar de buitenlandse autoriteiten kunnen in dat geval wel uw naam in het opsporingsregister opnemen. U loopt dan het risico dat u bij de grensovergang of een verkeerscontrole alsnog moet betalen. […] Om echt van de boete af te komen, kunt u deze het beste voldoen.
 
Ik ben bang dat je de Sjaak bent.
Een vrouwelijke dame uit onze groep heeft wel eens een nachtje vast gezeten op het politie bureau, omdat ze even doortrok in een tunnel. Dus je hebt relatief nog mazzel.
Wel is het zo dat boetes na 5 jaren verjaard zijn, ik hop dat je het zo lang kan rekken.
 
Ik kreeg 6 maanden na dato (Kroatie, parkeerboete) alsnog een aanslag op de mat via een incasso-bureau.
De initiele boete van €10 was met alle bijkomende kosten opgelopen naar €150 (!!)
 
Ik kreeg er eentje in Noorwegen voor 15km te hard, dat geintje kostte me 2900 kroon, was toen omgerekend 320 euro. Duurde een half jaar, maar hij kwam netjes op de mat. Dus bereid je maar vast voor op 4 cijfers voor de komma.

Maar belangrijker op dit moment, hoe ga je weer terug komen?
 
Het niet betalen van een boete is nooit een goed idee. Niet dat ik zo braaf ben maar het komt ooit een keer terug op het moment dat het net niet uitkomt. Bijvoorbeeld ala je op een vliegveld staat en er nog een boete open blijkt te staan. Dat hoeft in dit geval niet eens naar Noorwegen te zijn 8-)
 
Ik kreeg er eentje in Noorwegen voor 15km te hard, dat geintje kostte me 2900 kroon, was toen omgerekend 320 euro. Duurde een half jaar, maar hij kwam netjes op de mat. Dus bereid je maar vast voor op 4 cijfers voor de komma.

Maar belangrijker op dit moment, hoe ga je weer terug komen?
Repatriëren van de motor en zelf een terugreis organiseren kan nog veel duurder zijn dan de boete.
 
Repatriëren van de motor en zelf een terugreis organiseren kan nog veel duurder zijn dan de boete.
Hiervoor is al wat geregeld dat is geen probleem. Mijn dubio is: is er een kans dat ik er mee weg kom om het niet te betalen
 
Hiervoor is al wat geregeld dat is geen probleem. Mijn dubio is: is er een kans dat ik er mee weg kom om het niet te betalen
Dat moet je helemaal zelf weten, afhankelijk van persoonlijke omstandigheden: moet je vaak reizen voor je werk, wil je ooit nog eens met vakantie in die richting, is er kans dat je in Noorwegen moet overstappen met een vliegreis etc.
 
Beste motorrijders,
Eergisteren in Noorwegen ben ik aangehouden door een politie in burger auto, wegens te hard rijden. Er was een snelheidslimiet van 80km/u en mijn snelheid is gemeten op 121km/u.
Nu vertelde de politie op een 80km/u weg je rijbewijs word ingenomen bij een snelheid boven de 116km/u.

Vervelende conclusie: mijn rijbewijs is ingenomen in Noorwegen. Nu is mij verteld dat mijn rijbewijs naar Nederland word gestuurd en ik hem in 3 weken weer terug ga krijgen.

Echter zijn de verkeersboetes in Noorwegen de duurste ter wereld en verwacht ik een flinke boeten binnen te krijgen.
Nu valt Noorwegen niet binnen de Europese Unie, en verwacht ik niet meer terug te komen in Noorwegen.
Kan ik onder de boete uit komen door het niet te betalen?

Ik hoor graag van jullie.
 
Gewoon betalen, je komt er gewoon niet onderuit. Volgende keer beter op het gas letten, en hou er iig rekening mee dat in de Scandinavische landen je je rijbewijs kwijt bent bij 30Km/u te hard. En betaal maar gewoon, want de kosten zullen alleen maar oplopen als je het niet doet, plus je kan de volgende trip naar het Noorden wel vergeten; in Zweden en Noorwegen, als ge niet betaald, trekt de deurwaarder van de staat bij een controle het voertuig gewoon onder je reet vandaan. En ik heb er 8 Jaar gewoond, ik weet het wel...
 
Tja, het goedkoopst is inderdaad gewoon betalen. Doet effe pijn, niet betalen gaat je vroeg of laat veel meer kosten. Overheden hebben nu eenmaal alle tijd van de wereld om te incasseren én ze hebben ook nog eens een zeer goed geheugen.
En om op je vraag te antwoorden: nee, er is geen kans dat je ermee wegkomt door het niet te betalen.
Wat je wel altijd kan doen is een afbetalingsregeling voorstellen. Dan doet het iets minder pijn als het financieel wat lastig is. Wel schriftelijk voorstellen en alvast in schijven beginnen betalen zodra je vraag daarover de deur uit is. Ze zijn daar wel coulant in.
 
Ik zag een tijdje geleden een filmpje op YouTube van 44 teeth , een van die gasten trok ff zijn gas open in een tunnel in Zwitserland op de weg naar Italië ( wie doet dat niet 😀) en hield dat nog even te lang vol na de tunnel , gevolg hij moest iets van 5000€ contant aftikken anders motor kwijt , en motor in het busje ( want niet meer in Zwitserland rijden )
Als je weet dat je dat soort bedragen ook moet betalen in Noorwegen vraag ik me af waarom dat risico nemen , maar ik kan niet in jouw portemonnee kijken , misschien heb jij wel veel geld
Nog een geluk dat je niet cash moest betalen
 
Wat je wel altijd kan doen is een afbetalingsregeling voorstellen. Dan doet het iets minder pijn als het financieel wat lastig is. Wel schriftelijk voorstellen en alvast in schijven beginnen betalen zodra je vraag daarover de deur uit is. Ze zijn daar wel coulant in.
In de brief die ik destijds thuis kreeg was dat gewoon een van de opties. Ik moest ergens naartoe mailen of inloggen met een code, dat weet ik niet precies meer. Is voor mij al 6 jaar geleden. Of in één keer, of 10 termijnen. Hou er wel rekening mee dat internationale overboekingen naar een niet Euro land naast de wisselkoers ook extra kosten met zich mee brengen, Bij mijn bank is dat 12 euro per transactie, dus betaal je dan in 10 termijnen dan kan je nog eens 120 euro bij je boete optellen.
 
Het niet betalen van een boete is nooit een goed idee. Niet dat ik zo braaf ben maar het komt ooit een keer terug op het moment dat het net niet uitkomt. Bijvoorbeeld ala je op een vliegveld staat en er nog een boete open blijkt te staan. Dat hoeft in dit geval niet eens naar Noorwegen te zijn 8-)
Bij Nederlandse boetes klopt dat wel. Dit weet ik uit ervaring. 1,5 jaar zonder vaste woon en verblijfplaats geleefd. Belastingen is makkelijk te regelen. Boetes komen naar boven bij staande houding en de douane op bijvoorbeeld Schiphol.
Boetes die maakt in Noorwegen krijg je netjes thuis. Ik mocht Noorwegen niet in ivm goederen in m’n bus waar ik geen vrachtpapieren bij had. Ik moest werken in Zweden en wilde effe in Noorwegen gaan kijken op een vrije dag. Van Zweden naar Noorwegen heb je een tol brug. Daar achter ligt direct de douane. De bekeuring voor niet betaalde tol kreeg ik netjes thuis. Niet betaald omdat ik het er niet mee eens was. Ze herinneren je er 2 jaar aan en het bedrag loopt op. Dit was in 2017 en ik lees net dat na 5 jaar alles verjaard. Dat komt goed uit. Foto terugweg
EF5359FE-BA50-456F-9CA0-D9A57C877C0F.jpeg
 
Betalen kan altijd nog , dát is nou het voordeel dat het geen EU land is.
( en een paar EU landen kan je ook vrij makkelijk onderuit komen , weet ik van een vriend )

Gewoon lekker laten verjaren en minimaal die, en liefst nog wat langer niet naar Noorwegen gaan.
Wat gaan ze doen, een incasso bureau sturen ? Gewoon wegsturen. Geen gerechtsdeurwaarde.. opbokken..

T is nou niet bepaald een doorreis land , dus onder de noemer.. persoonlijke of werk omstandigheden uitgesloten
heb je als Nederlander geen flikker in dat land te zoeken tenzij je een toerist bent.
Keuze zat de komende jaren van andere landen .
 
Betalen kan altijd nog , dát is nou het voordeel dat het geen EU land is.
( en een paar EU landen kan je ook vrij makkelijk onderuit komen , weet ik van een vriend )

Gewoon lekker laten verjaren en minimaal die, en liefst nog wat langer niet naar Noorwegen gaan.
Wat gaan ze doen, een incasso bureau sturen ? Gewoon wegsturen. Geen gerechtsdeurwaarde.. opbokken..

T is nou niet bepaald een doorreis land , dus onder de noemer.. persoonlijke of werk omstandigheden uitgesloten
heb je als Nederlander geen flikker in dat land te zoeken tenzij je een toerist bent.
Keuze zat de komende jaren van andere landen .
Lekker advies dit alles.
Topic starter @Beukers12 wil gewoon niet betalen en probeert er onder uit te komen.
En sommige leden hier hebben ook schijt aan deurwaarders en innings traject wat er kan komen.
Met oplopende kosten en nog meer gezeik.
En je word in een opporings register gezet..bij niet betalen..
En uiteindelijk moet je toch betalen want dan word het eventueel bij het cjib gemeld en ben je helemaal vet de lul.
Topic starter Beukers 12 niet huilie gewoon betalen - eigen schuld had je maar niet te hard moeten rijden daar.

Snel efjes hier aanmelden als nieuw lid voor dit gedoe vind ik ook raar .
Mijn mening: je wil gewoon niet betalen en hoopt medestanders te vinden hier..
 
Laatst bewerkt:
@honda rc36 en precies hierom vragen mensen naar ervaringen. Ervaringen van anderen die een vergelijkbare situatie hebben gehad. Ervaringen, in plaats van meningen en speculatie. Dan kan je zelf besluiten wat je ermee doet.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan