Rijbewijs ingevorderd... Hoe zwaar de sancties erna ??

Willem430

MF'er
18 okt 2006
188
0
Berghem (Noord Brabant)
Hallo beste MF ers,

Mijn rijbewijs is bijna terug in mijn bezit!
Na 4 maanden niet motorrijden met een net gekochte Honda CBR 600RR ben ik hard gestraft en toe aan lekker motorrijden!
Na mijn straf ben ik tot inzien gekomen dat hardrijden op nederlandse wegen voor mij geen optie meer is. Als ze me nu nog een keer opschrijven ben ik mijn rijbewijs voor minstens 2 jaar kwijt..

Omdat wij met onze club regelmatig in luxemburg verblijven en ik daar misschien nog wel eens een overtreding bega ben ik benieuwd of er info te vinden is over straffen die daar worden uitgedeeld. En of een invordering van je rijbewijs daar, ook hier geld...

Alle info is welkom,ik heb al vanalles gezocht op het net maar ik kan niks echt nuttigs vinden.

Vriendelijke groeten,
Willem
 
Laatst bewerkt:
Bij 1 redelijke overtreding ben je al de sigaar... dat je uberhaupt nog denkt over 'misschien eens een overtreding begaan in het buitenland'...
 
Straffen verkeersovertreding Luxemburg verzwaard
11-10-2007


Sinds 1 oktober 2007 zijn de straffen voor verkeersovertredingen in Luxemburg flink verzwaard.
De geldstraffen voor voor het rijden onder invloed van drugs is verdubbeld en bedraagt nu tussen 500 en 10.000 Euro. De maximale gevangenisstraf bedraagt nu 3 in plaats van 1 jaar. Wie geen drugstest toestaat moet het rijbewijs direct inleveren.

Wie meer dan 40 km. harder rijdt dan de toegestane maximum snelheid moet het rijbewijs ook direct inleveren.

Ook de strafmaat voor wie met drank op achter het stuur kruipt gaat flink omhoog. Het toegestane promillage gaat omlaag van 0,8% naar 0,5% (zoals in de meeste Europese landen). Tussen de 0,5% en 1,2% volgt direct een boete van 145 euro, ligt de promillage daarboven dan kan het rijbewijs direct worden ingevorderd.

Voor mensen die het rijbewijs pas hebben behaald en beroepschauffeurs ligt de limiet bij 0,2%. Voor buitenlanders geldt vaak dat zij het rijbewijs niet kwijtraken maar een rijverbod krijgen voor heel Luxemburg.

Bron: http://www.anwb.nl/published/anwbcms/content/pagina/nieuws/nieuwsartikelen/verkeer2/071011-boete-luxemburg-p.nl.html (ANWB)

Kon zo snel helaas niets vinden over de consequenties van rijbewijs inname in Luxemburg. Maar ik denk dat je dan ook hier in NL natje ben...
 
Hallo beste MF ers,

Mijn rijbewijs is bijna terug in mijn bezit!
Na 4 maanden niet motorrijden met een net gekochte Honda CBR 600RR ben ik hard gestraft en toe aan lekker motorrijden!
Na mijn straf ben ik tot inzien gekomen dat hardrijden op nederlandse wegen voor mij geen optie meer is. Als ze me nu nog een keer opschrijven ben ik mijn rijbewijs voor minstens 2 jaar kwijt..

Omdat wij met onze club regelmatig in luxemburg verblijven en ik daar misschien nog wel eens een overtreding bega ben ik benieuwd of er info te vinden is over straffen die daar worden uitgedeeld. En of een invordering van je rijbewijs daar, ook hier geld...

Alle info is welkom,ik heb al vanalles gezocht op het net maar ik kan niks echt nuttigs vinden.

Vriendelijke groeten,
Willem

Als ze je nog een keer opschrijven rijbewijs voor 2 jaar kwijt? WTF heb je uitgespookt dan... :X

*Er komt plotseling zo een simpele gedacht in me op dat deze straf niet in verhouding staat tot de straffen die volgen bij het plegen van andere delicten, zoals bedreiging, verkrachting of moord op iemand...*
 
Nou...

Ik heb een keer een geldboete gehad voor een overtreding van 45 te hard en vervolgens 2 maanden daarna 65 te hard gereden...
Dat betekende einde rijbewijs.(voor 4 mnd)

en elke dag 50 km fietsen naar mijn werk *O*

Maar geen drank of drugs in het spel iig.

nog 4 nachtjes :Y :]
 
Nou...

Ik heb een keer een geldboete gehad voor een overtreding van 45 te hard en vervolgens 2 maanden daarna 65 te hard gereden...
Dat betekende einde rijbewijs.(voor 4 mnd)

en elke dag 50 km fietsen naar mijn werk *O*

Maar geen drank of drugs in het spel iig.

nog 4 nachtjes :Y :]
krijg je wel een goede conditie van *D 50km heen en 50km terug?
 
Nou...

Ik heb een keer een geldboete gehad voor een overtreding van 45 te hard en vervolgens 2 maanden daarna 65 te hard gereden...
Dat betekende einde rijbewijs.(voor 4 mnd)

en elke dag 50 km fietsen naar mijn werk *O*

Maar geen drank of drugs in het spel iig.

nog 4 nachtjes :Y :]

Hmmm dat lijkt zo nog mee te vallen. Maargoed, als je nu iets begaat zou het je 3e keer zijn, en je zat in je recidive tijd. Waarschijnlijk zien ze het zo daarom extra zwaar... Ach ja, nu sowieso 5 jaar gedeisd houden op de openbare weg. Dan riskeer je die 2 jaar voorwaardelijk niet meer?... Al met al, nog 4 dagen dan ben jij weer "vrij" man! (relatief gezien in km/u, geldt overigens voor iedereen, maar voor de ene wat meer dan de ander. :9 )

[edit]Maar ik blijf erbij, 2 jaar voorwaardelijk is toch wel aardig "nasty". Als je iemand neersteekt krijg je 40 uur taakstraf... :? [/edit]
 
Laatst bewerkt:
[edit]Maar ik blijf erbij, 2 jaar voorwaardelijk is toch wel aardig "nasty". Als je iemand neersteekt krijg je 40 uur taakstraf... :? [/edit]

Nou, als je iemand twee keer neersteek in twee maanden krijg je vast we iets meer als 40 uur bejaardenzorg

Willem430 is een recidivist, hardleers dus, en daar houden ze bij justitie niet zo van. Dan word het een wie niet horen wil moet voelen idee. Een derde keer binnen de proeftijd zou ik sowieso niet overwegen dus. Stel je voor dat een buitenlandse verkeersovertreding alleen maar als aantekening in je dossier komt. Mocht je dan toch nog een keer over de schreef gaan dan zie je je rijdbewijs helemaal niet meer terug.

Maar NL is zo vlak bij duitsland, met die mooie onbegrensde wegen. Waarom ga je daar niet scheuren?
 
Dat doe ik wel (dat in duitsland gassen)

Maar mijn vraag is: wat is de regelgeving voor luxemburg?

En ik ben iid een veelpleger!!! *D

(grapje)
 
Laatst bewerkt:
Nou, als je iemand twee keer neersteek in twee maanden krijg je vast we iets meer als 40 uur bejaardenzorg

Willem430 is een recidivist, hardleers dus, en daar houden ze bij justitie niet zo van. Dan word het een wie niet horen wil moet voelen idee. Een derde keer binnen de proeftijd zou ik sowieso niet overwegen dus. Stel je voor dat een buitenlandse verkeersovertreding alleen maar als aantekening in je dossier komt. Mocht je dan toch nog een keer over de schreef gaan dan zie je je rijdbewijs helemaal niet meer terug.

Maar NL is zo vlak bij duitsland, met die mooie onbegrensde wegen. Waarom ga je daar niet scheuren?

Ja je hebt inderdaad wel gelijk. Weegt toch vrij zwaar. Hardleers daar houden ze niet van bij Justitie... :o De tip van de week. Wat zeg ik tip van de eeuw.

:+
 
m.i geldt de inname van een rbw in een ander land ook niet meer rijden in NL. Je rbw wordt nl ingevorderd waardoor je dus feitelijk niet meer over een rbs beschikt. Als je toch in NL gaat rijden en bij een controle dit moet laten zien, kun je moeilijk zeggen, ja luister eens agent, ik heb wel een rbw maar dat ligt ff 4 maanden in Luxemburg ivm te hard rijden.
 
Hmmm dat lijkt zo nog mee te vallen. Maargoed, als je nu iets begaat zou het je 3e keer zijn, en je zat in je recidive tijd. Waarschijnlijk zien ze het zo daarom extra zwaar... Ach ja, nu sowieso 5 jaar gedeisd houden op de openbare weg. Dan riskeer je die 2 jaar voorwaardelijk niet meer?... Al met al, nog 4 dagen dan ben jij weer "vrij" man! (relatief gezien in km/u, geldt overigens voor iedereen, maar voor de ene wat meer dan de ander. :9 )

~[/edit]

waarom 5 jaar?
 
25 km enkele reis.
wel 2x nederlands kampioen mountainbike geworden...

:9

Hoe heet je ?...dan moet mn zusje je vast wel kennen.

Ook mountainbikester, 2 jaar trug nederlands kampioen bij junior dames geworden.

willem......

edit: al gelezen op de site, zusje wist wel wie je was :Y
 
Laatst bewerkt:
m.i geldt de inname van een rbw in een ander land ook niet meer rijden in NL. Je rbw wordt nl ingevorderd waardoor je dus feitelijk niet meer over een rbs beschikt. Als je toch in NL gaat rijden en bij een controle dit moet laten zien, kun je moeilijk zeggen, ja luister eens agent, ik heb wel een rbw maar dat ligt ff 4 maanden in Luxemburg ivm te hard rijden.

m.i. geld de ontzegging van de rijbevoegdheid juist wel alleen voor dat betreffende land.
Als ze je in Luxemburg je rijbevoegdheid afpakken zou je in Nederland nog wel mogen rijden, volgens mij... zo uit het hoofd.... ik ben er niet 100% zeker van, maar volgens mij mag je hier dus nog wel rijden.




Dat je je rijbewijs niet daadwerkelijk kunt laten zien tijdens een controle in Nederland is wat anders als dat je niet bevoegd zou zijn om te rijden.
Als je je rijbewijs thuis hebt laten liggen krijg je ook alleen een boete dat je je rijbewijs niet " op 1e vordering kunt tonen", niet omdat je niet bevoegd zou zijn.
 
Je hebt 2 jaar voorwaardelijk en bij de volgende overtreding zal je m in Nederland slechts 8 maanden kwijt zijn.

Valt dus weer mee ;)
 
m.i geldt de inname van een rbw in een ander land ook niet meer rijden in NL. Je rbw wordt nl ingevorderd waardoor je dus feitelijk niet meer over een rbs beschikt. Als je toch in NL gaat rijden en bij een controle dit moet laten zien, kun je moeilijk zeggen, ja luister eens agent, ik heb wel een rbw maar dat ligt ff 4 maanden in Luxemburg ivm te hard rijden.

Er was pas nog een verhaal van een Nederlander die in Duitsland een meisje van 16 doodreed waarop zijn Rijbewijs werd ingevorderd. Vervolgens kon hij in Nederland lekker verder tuffen. Daar was toen nog zoveel kritiek over, misschien dat iemand anders het precieze verhaal kent.
 
Home \ .. \ .. \ .. \ Nederlands rijbewijs in het buitenland
Kan mijn Nederlandse rijbewijs in het buitenland ingevorderd worden?
Als u in het buitenland een strafbaar feit pleegt, mag de buitenlandse autoriteit uw Nederlandse rijbewijs invorderen. De ontzegging geldt voor het betreffende land, maar heeft tevens als gevolg dat u bij terugkomst in Nederland geen motorvoertuig mag besturen. U moet namelijk altijd een origineel rijbewijs kunnen laten zien.

Rijbewijs terugkrijgen
Om uw rijbewijs terug te krijgen, kan de buitenlandse autoriteit het volgende doen:

De buitenlandse autoriteit stuurt het ingevorderde rijbewijs naar de RDW, die het vervolgens doorstuurt naar de gemeente waar het rijbewijs is geregistreerd.
De buitenlandse autoriteit houdt het rijbewijs vast tot de ontzegging is opgeheven. Daarna wordt het rijbewijs geretourneerd aan de RDW.

BRON: postbus 51
 
Je hebt 2 jaar voorwaardelijk en bij de volgende overtreding zal je m in Nederland slechts 8 maanden kwijt zijn.

Valt dus weer mee ;)

hierover heb ik een vraag:

ik ben m'n rijbewijs kwijt geraakt met 108 km TE HARD. :o (ps met een koekblik)
ik kreeg 5 jaar voorwaardelijk. en die is nu voorbij *D
wat als ik nu eens het gas weer eens flink los trek???
 
Terug
Bovenaan Onderaan