Rijbewijs ingevorderd

Bas91

Rookie
1 okt 2013
6
0
Afgelopen dinsdag heeft het noodlot toegeslagen. Volledig eigen schuld, wat het nog stommer maakt.

Ik reed achter een politieauto op een 60 weg. Op een kruispunt ging de auto rechtdoor, waarop ik afsloeg naar links. Het was een lege weg tussen de weilanden waar verder geen medeweggebruikers te vinden waren. Nadat ik ben afgeslagen, is de dienstauto gelijk gekeerd en mij achtervolgd. Dit heb ik niet gezien wat me nog het meest irriteert van alles. Ik ben een 80 weg op gegaan en heb daar het gas opengetrokken, politieauto erachteraan. Slecht 1 tegenligger tegengekomen dus ook weer een lege weg. Vervolgens ben ik de bebouwde kom ingegaan en heb me weer netjes aan de toegestane snelheid gehouden. Totdat ze opeens vlak achter me zaten en de sirenes aandeden. Uit een soort van reflex en angst ben ik in plaats van te stoppen harder gaan rijden en heb ik ze via een stukje fietspad weten af te schudden. Maar tevergeefs, de heren hadden m'n kenteken al te pakken.
Het duurde niet langer dan 5 minuten voordat de heren aan de deur stonden.
Rijbewijs kon ik gelijk inleveren, logisch natuurlijk. De mannen zeiden dat ze op de 80 weg zelf 180 reden en hun auto niet harder kon, maar dat ik nog uitliep en ze dus niet mijn snelheid konden meten.(ik heb zo mijn twijfels of het in dit geval positief is dat ze niet gemeten hebben)

Dit is de eerste keer dat ik gepakt ben met een snelheidsovertreding. Heb wel al langer dan 5 jaar m'n autorijbewijs, maar voor de motor pas 2 jaar. dus ik weet niet precies hoe het dan zit met beginners rijbewijs. Ik heb het pasje wel echt nodig voor mijn werk, ik werk met een verkoopwagen. Dit had ik natuurlijk ook kunnen bedenken voor ik het gas optrok. Ik vraag me af of ik 'm misschien eerder (tijdelijk) terug kan krijgen en dat ze dan de boete verhogen oid.

Zijn er toevallig ervaringsdeskundigen of mensen die weten hoe zoiets in z'n werk gaat? Dat negeren van 'stop politie' en de sirenes is ook behoorlijk aso natuurlijk, maar kan op het internet niet echt iets vinden of het nou wel of niet strafbaar is. Lees op verschillende sites dat het niet verplicht is om aan je eigen aanhouding mee te werken :? Vaag verhaal, maar hoop dat het waar is.

Fijne avond!
 
Hallo Bas,

vervelende situatie hoor poe.
Er vandoor gaan als de politie de sirenes aandoet is natuurlijk niet handig, om het zo maar even te zeggen.

wat betreft je laatste alinea, je hoeft niet te zeggen dat je met 180 over een fietspad gereden bent, daar help je je 'eigen zaak'niet mee.

succes met de nare situatie iig.
 
Laatst bewerkt:
Als ze je alles ten laste leggen dan krijg je een boete van ca. 1000 euro en wellicht moet je die emg cursus volgen. Die cursus kost ca. 850 euro (zelf betalen) en kost je ook nog eens 3 verlofdagen. En je bent nog een halve dag kwijt ivm rechtbank bezoek.

Waar baseer ik dit op? Vriend van mij werd vorig jaar met de laser gepakt, 70km te hard. Hij kreeg bovenstaande boete + emg. En hij is niet eens gevlucht of over het fietspad gereden. Tevens was dit zijn eerste overtreding in jaren....

Sterkte ermee.....
 
Laatst bewerkt:
volgens mij hoef je niet mee te werken aan je eigen veroordeling, dat is wat anders dan meewerken aan je eigen aanhouding :). Van dat laatste heb ik iig nog niet gehoord, maar ik hoor ook lang niet alles :+

succes met de situatie. ben benieuwd hoe het afloopt :)
 
Afgelopen dinsdag heeft het noodlot toegeslagen. Volledig eigen schuld, wat het nog stommer maakt.

Ik reed achter een politieauto op een 60 weg. Op een kruispunt ging de auto rechtdoor, waarop ik afsloeg naar links. Het was een lege weg tussen de weilanden waar verder geen medeweggebruikers te vinden waren. Nadat ik ben afgeslagen, is de dienstauto gelijk gekeerd en mij achtervolgd. Dit heb ik niet gezien wat me nog het meest irriteert van alles. Ik ben een 80 weg op gegaan en heb daar het gas opengetrokken, politieauto erachteraan. Slecht 1 tegenligger tegengekomen dus ook weer een lege weg. Vervolgens ben ik de bebouwde kom ingegaan en heb me weer netjes aan de toegestane snelheid gehouden. Totdat ze opeens vlak achter me zaten en de sirenes aandeden. Uit een soort van reflex en angst ben ik in plaats van te stoppen harder gaan rijden en heb ik ze via een stukje fietspad weten af te schudden. Maar tevergeefs, de heren hadden m'n kenteken al te pakken.
Het duurde niet langer dan 5 minuten voordat de heren aan de deur stonden.
Rijbewijs kon ik gelijk inleveren, logisch natuurlijk. De mannen zeiden dat ze op de 80 weg zelf 180 reden en hun auto niet harder kon, maar dat ik nog uitliep en ze dus niet mijn snelheid konden meten.(ik heb zo mijn twijfels of het in dit geval positief is dat ze niet gemeten hebben)

Dit is de eerste keer dat ik gepakt ben met een snelheidsovertreding. Heb wel al langer dan 5 jaar m'n autorijbewijs, maar voor de motor pas 2 jaar. dus ik weet niet precies hoe het dan zit met beginners rijbewijs. Ik heb het pasje wel echt nodig voor mijn werk, ik werk met een verkoopwagen. Dit had ik natuurlijk ook kunnen bedenken voor ik het gas optrok. Ik vraag me af of ik 'm misschien eerder (tijdelijk) terug kan krijgen en dat ze dan de boete verhogen oid.

Zijn er toevallig ervaringsdeskundigen of mensen die weten hoe zoiets in z'n werk gaat? Dat negeren van 'stop politie' en de sirenes is ook behoorlijk aso natuurlijk, maar kan op het internet niet echt iets vinden of het nou wel of niet strafbaar is. Lees op verschillende sites dat het niet verplicht is om aan je eigen aanhouding mee te werken :? Vaag verhaal, maar hoop dat het waar is.

Fijne avond!

Na het lezen van dit stukje verbaast de rest van het verhaal mij niet meer........ |(
Wat denk je zelf.
 
hoe dan ook, succes er mee. :W
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Om de procedure voor het terugkrijgen van het rijbewijs wat te versnellen kan je werkgever (als je die hebt) een brief schrijven naar de officier van justitie.
Heb een keer meegemaakt dat een collega het rijbewijs kwijtraakte en hem hierdoor sneller terugkreeg.
 
Om de procedure voor het terugkrijgen van het rijbewijs wat te versnellen kan je werkgever (als je die hebt) een brief schrijven naar de officier van justitie.
Heb een keer meegemaakt dat een collega het rijbewijs kwijtraakte en hem hierdoor sneller terugkreeg.

Klopt, echter moet de overtreding het toelaten. Ga je zwaar over de scheef dan geven ze er geen gehoor aan.
 
Ben je je RBW niet kwijt op 50km/u te hard, dan ben je hem wel kwijt op grond van artikel 5 of de bevoegdheid van de agent een RBW te mogen invorderen als hij/zij twijfeld aan je rijvaardigheid.

Denk dat je daarna kunt fluiten.
Wat betreft het wegrijden: je hoeft niet mee te werken aan je eigen aanhouding, anderzijds kun je nooit 100% zeker weten waarom ze jou een stopteken geven en ben je in andere gevallen gewoon verplicht mee te werken. Overigens alle overtredingen die je tijdens het vluchten gemaakt hebt, ben je gewoon strafbaar.
 
Laatst bewerkt:
Op welke gronden is je rijbewijs ingevorderd?

Is het de snelheid of is het het doorrijden en het in gevaar brengen van het overige verkeer?
 
Klopt, echter moet de overtreding het toelaten. Ga je zwaar over de scheef dan geven ze er geen gehoor aan.


Zal wel een grens zijn inderdaad.
Ging in dat geval alleen over een forse overtreding van de maximale snelheid, hij had verder wel met de politie meegewerkt.
 
Bedankt voor de reacties!

Over het fietspad ging het allemaal niet heel hard hoor, LePensZeur. Het was ook maar een paadje van misschien 20 meter.
Sowieso ben ik me ervan bewust dat het wegrijden erg dom is geweest. Dit zeiden de agenten aan de deur ook en kon de heren ook alleen maar gelijk geven.
 
Hallo Bas,

vervelende situatie hoor poe.
Er vandoor gaan als de politie de sirenes aandoet is natuurlijk niet handig, om het zo maar even te zeggen.

wat betreft je laatste alinea, je hoeft niet te zeggen dat je met 180 over een fietspad gereden bent, daar help je je 'eigen zaak'niet mee.

succes met de nare situatie iig.

Ook niet handig om je hele verhaal op het www te plempen met je voornaam, woonplaats en geboortedatum erbij :X
 
Bedankt voor de reacties!

Over het fietspad ging het allemaal niet heel hard hoor, LePensZeur. Het was ook maar een paadje van misschien 20 meter.
Sowieso ben ik me ervan bewust dat het wegrijden erg dom is geweest. Dit zeiden de agenten aan de deur ook en kon de heren ook alleen maar gelijk geven.

Reserveer maar een kleine 2000 euro dan zit je goed. Ca. 1000 voor de boete en 850 voor de emg....... :W
 
Klopt maar als verweer kun je aangeven het niet gezien te hebben. Of, als er meerder weggebruikers zijn, van mening zijn geweest dat het een ander betrof.... :9
En dat je via het fietspad aan de kant bent gegaan zodat de agenten sneller die andere medeweggebruiker aan konden houden? _O-
 
Waarom wegrijden van de politie als je niets misdaan hebt?
Domste wat je ooit kan doen. Politie is je vriend, niet je vijand.
Als ik politie tegenkom, weet ik dat ik ze niet kan afschudden (popo heeft meer truukjes in petto dan dat je denkt).
Anyways, veel geluk met het terug behalen van je rijbewijs, en laat dat een les zijn voor later! :)
 
Hoezo, "noodlot"? Je hebt iets doms gedaan, en toen nog iets dommers gedaan. Dat is geen noodlot, dat is eigen schuld dikke bult.


He wat zijn we weer hard. Je hoort een pak zakdoekjes te brengen en z'n tranen te drogen. :P


O en als TS geluk heeft, krijgt hij ook nog een aantekening voor het negeren van een stopteken. Als dat strafrecht gedoe al er door is.

Even recapituleren: veel te hard gereden, stopteken genegeerd, over het fietspad geknald. Oei ik zou maar vast overwerk gaan regelen, om alles te kunnen betalen.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan