Rijbewijs kwijt voor niet-handsfree bellen

Is het goed dat je je rijbewijs kwijt raakt?

  • Veel te streng

    Stemmen: 49 19,4%
  • prima regeling, z.s.m. uitbreiden naar heel België en Nederland

    Stemmen: 162 64,3%
  • Kan nog wel strenger

    Stemmen: 41 16,3%

  • Totaal aantal stemmers
    252
Heb de 2e stem uitgebracht. Maar vind het wel dubieus. Rijd als leasebak een opgevoerde Ipad. Deze heeft maar een paar knoppen en de rest moet je via het scherm bedienen. Kan gewoon tijdens het rijden een ander nummer opzoeken (daarmee bedoel ik typen) op spotify. Om maar een voorbeeld te noemen. Sterker nog. De krant lezen kan gewoon (al doe ik dat niet)
Op de motor zit ook een naarwiegaatie, heel soms bedien ik deze ook tijdens het rijden. Als deze aangeeft, route herbereken o.i.d.
Maar dat mag dan ook niet meer (mijn mening)
Denk dat zeker in het geval van auto's met tochscreen schermpjes. Dat daar ook eens over nagedacht moet worden.
Wat wel en niet mag/kan wanneer je rijd.
Daar over was toch al een rechtszaak geweest? Dat je die aalpet in een rijdende spoel niet mocht bedienen tijdens het rijden omdat daardoor met het uitzetten van de ruitenwisser misging.
 
Denk dat zeker in het geval van auto's met tochscreen schermpjes. Dat daar ook eens over nagedacht moet worden.
Wat wel en niet mag/kan wanneer je rijd.
Dat valt niet te controleren. En wensen dat ze dat wel kunnen controleren door elektronische slimmigheden toe te voegen is mij een brug te ver.
 
Ik heb gewoon zo'n steuntje voor op m'n stuur. Kan op de autoweg of bij bumperen gewoon de laptop open, kan ik makkelijk al een deel van m'n mails afhandelen. :+
 
ik wil eigenlijk wel eens weten hoeveel bekeuringen er voor niet-handsfree bellen worden uitgeschreven per jaar.

Dat was een paar jaar terug al 220 euro , maar misschien is dat door de inflatie inmiddels 1 week boodschappen en boeit dat niet ?
 
Dat valt niet te controleren. En wensen dat ze dat wel kunnen controleren door elektronische slimmigheden toe te voegen is mij een brug te ver.
Eens, maar het kan wel, door bijvoorbeeld het toetsenbord uit te schakelen tijdens het rijden. En je dus enkel via de gelul knop (voice control) de boel voor elkaar krijgt. Navigeer naar, of spotify, nummer dit en dat.

En de rest, zoals verwarming e.d. gewoon laten voor wat het is.
 
  • Leuk
Waarderingen: HCx
Eens, maar het kan wel, door bijvoorbeeld het toetsenbord uit te schakelen tijdens het rijden. En je dus enkel via de gelul knop (voice control) de boel voor elkaar krijgt. Navigeer naar, of spotify, nummer dit en dat.

En de rest, zoals verwarming e.d. gewoon laten voor wat het is.
Mijn auto heeft mensenkennis.
Soms moet ik mijn moeder bellen, maar heeft hij er totaal geen zin in.
Het halve telefoonboek komt uit de stemopdracht. 8)7
Een andere keer doet hij het met enige omweg wel. :')
 
In België kan je dus je rijbewijs kwijt raken wanneer je gepakt wordt met je mobiele telefoon wanneer je niet handsfree belt (of appt)
Ik ben wel benieuwd wat men er hier van vind. Te streng, goed of te soft.

Zie dit bericht voor de volledige info
Maar wat wil je doen met de info doorsturen naar het kabinet om het hier ook door gevoerd te krijgen. of anders.
 
Goeie ideeën hier allemaal. Motorrijders appen niet, dus daar kunnen we zonder risico zware straffen voor eisen.
Zo zullen dijkbewoners zware straffen eisen voor motorrijders die teveel kabaal maken.
Partij voor de Dieren maakte zich vreselijk druk over de arme duiven die in Amsterdam niet meer gevoerd mogen worden ivm de rattenplaag.
Hel en verdoemenis. Ieder zijn stokpaardje.
 
Goeie ideeën hier allemaal. Motorrijders appen niet, dus daar kunnen we zonder risico zware straffen voor eisen.
Zo zullen dijkbewoners zware straffen eisen voor motorrijders die teveel kabaal maken.
Partij voor de Dieren maakte zich vreselijk druk over de arme duiven die in Amsterdam niet meer gevoerd mogen worden ivm de rattenplaag.
Hel en verdoemenis. Ieder zijn stokpaardje.
Goeie vergelijkingen.
Als een tang op een varken.
 
ik wil eigenlijk wel eens weten hoeveel bekeuringen er voor niet-handsfree bellen worden uitgeschreven per jaar.

Dat was een paar jaar terug al 220 euro , maar misschien is dat door de inflatie inmiddels 1 week boodschappen en boeit dat niet ?
350 + 9 administratiekosten.

Ik vind het verdomd veel geld.
 
De moraalridders verzamelen zich in dit topic... ik zit de hele weg te apppen, bellen, videotjes te kijken...

Dite? Inderdaad, onder het rijden...
Screenshot_20220511-191453_Maps.jpg
 
"Ik snap best dat een automobilist een blik op zijn telefoon werpt als die Ping zegt. En daar zit ik niet mee."

...totdat je zelf wordt platgereden door zo'n 'Ping'-kijker...


Bekende vamme is bij verkeerslicht aangereden van achter door een 'effe Routeplanner instellen'...
 
...totdat je zelf wordt platgereden door zo'n 'Pling'-kijker...
Waarom zou ik worden platgereden door een Ping kijker? Hij/zij rijdt met 100 km/h op zijn/haar rijbaan. Daar gebeurt helemaal niks mee.
 
Wat een gedoe hier zeg. Strenger straffen haalt niets uit. En dan nog is het oneerlijk, de 1 raakt ook gelijk zijn baan kwijt bij innemen van het rijbewijs. Dus als oom agent hem bij mij afpak, zeg ik niks tegen mn baas en gok ik het gewoon. Snap niet goed wat het nut is van strenger straffen. Als ik een boete krijg van 5 of 10 duizend euro, ga ik echt geen spaargeld neertellen. Neem ook geen hypotheek voor een boete, hoe ik het wel betaal? Met 1 of 2 ritjes over de grens, rijbewijs ben ik dan toch al kwijt dus heb weinig te verliezen. En wat schiet de samenleving daar mee op?
 
  • Leuk
Waarderingen: CDFS
Ik denk dat voor de meeste mensen een boete van 230 EUR veel geld is. Voor mij in ieder geval wel.
De boete voor onnodig lawaai maken (loud pipes save lives) is 420 EUR. En toch rijden veel motorrijders rond zonder dB killers. Dat geluid vinden ze mooi. Iemand anders wil een appje zien. Ik denk dat die boetes hoog genoeg zijn.
 
Mijn telefoon en navi zitten overigens vast op de binnenspiegel, officieel doe ik niks illegaals
 
Wat een gedoe hier zeg. Strenger straffen haalt niets uit. En dan nog is het oneerlijk, de 1 raakt ook gelijk zijn baan kwijt bij innemen van het rijbewijs. Dus als oom agent hem bij mij afpak, zeg ik niks tegen mn baas en gok ik het gewoon. Snap niet goed wat het nut is van strenger straffen. Als ik een boete krijg van 5 of 10 duizend euro, ga ik echt geen spaargeld neertellen. Neem ook geen hypotheek voor een boete, hoe ik het wel betaal? Met 1 of 2 ritjes over de grens, rijbewijs ben ik dan toch al kwijt dus heb weinig te verliezen. En wat schiet de samenleving daar mee op?
Het is geen moeten he om die k#t telefoon te gebruiiken tijdens het rijden. Gewoon ff op een parkeerplaats stilstaan kan ook. Dan maar 10 minuten later je bericht sturen of je telefoontje plegen. Bellen en appen is een keus.
 
Aan de ene kant vind ik dit een heel goed idee. Je ziet dagelijks wat die telefoontjes met iemands rijgedrag doen. Aan de andere kant schort het ook m.i. qua vaststelling.

Bij een invordering op grond van alcohol bijvoorbeeld is er altijd sprake van een test (of een weigering om die te ondergaan). Qua telefoon vasthouden vind ik het vaak een beetje twijfelachtig. Zo worden er op het moment boetes opgelegd, die dan later door het OM of de rechter worden teruggedraaid omdat bleek dat de agent in kwestie niet goed had kunnen zien dat betrokkene een telefoon vasthield.

Dan zijn hulpmiddelen als die flitsers die bellers vastleggen mogelijk ideaal voor, maar kun je met die foto ook de identiteit van de bestuurder goed vaststellen? Helemaal super zijn natuurlijk die touringcars met waarnemers, maar ja, hoe ga je dat logistiek nu aanpakken om die allemaal staande te houden en het rijbewijs te ontnemen?

Zolang e.e.a. goed vastgelegd wordt, dan zeg ik prima, maar ik heb er een hard hoofd in
 
Het is geen moeten he om die k#t telefoon te gebruiiken tijdens het rijden. Gewoon ff op een parkeerplaats stilstaan kan ook. Dan maar 10 minuten later je bericht sturen of je telefoontje plegen. Bellen en appen is een keus.
Ja hoor, het is ook geen moeten he om met 10,20 of 30 km verschil tov, de file, tussen de auto's door te scheuren. Als automobilist schrik je, je soms het apenglazuur. Het mag, hoeft niet. Ik rij nooit tussen autos door, ook niet voordringen bij stop- of verkeerslichten. Ook motoren in de binnenstad, die tussen pollers heenrijden, omdat er voor geen kenteken zit. Ook gelijk motor en rijbewijs afpakken? Ook bij wheelie, te veel db,(uit uitlaat, of radio, waarom hebben "goldwings" dat) onnodig gasgeven etc etc. Ook motorrijders met oortjes in die niets meer horen van verkeer om zich heen. Strenger straffen! De lat erover, pak motor af. Toch? Is dat nu echt wat je wil? Waarom mogen we bij Lopik niet meer over de dijk? Ook wij, jij en ik, doen dingen die niet mogen op en met de motor. Nou en....
Ps mijn motoren/auto's, waar ik op/in rij staan niet op mijn naam. Kunnen niet of nauwelijks afgepakt worden net als leaseautos. En ja, mijn broer heeft al eens iets op moeten halen bij de domeinen.... Staan op zijn naam🤣🙈🤔 Wist je trouwens dat je dan "stageld" moet betalen? Rij ik asociaal?, nee hoor maar wij hebben 60km wegen waar je makkelijk 120 kan. Dan ist zo gebeurd en heb je nog 3 versnellingen over...

Gewoon lief zijn voor elkaar, en als ik langs de pollers rij, doe ik dat zachtjes..... 🙈 Alles voor een mooie foto...

1652293410251.png
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan