Rijbewijs kwijt voor niet-handsfree bellen

Is het goed dat je je rijbewijs kwijt raakt?

  • Veel te streng

    Stemmen: 49 19,4%
  • prima regeling, z.s.m. uitbreiden naar heel België en Nederland

    Stemmen: 162 64,3%
  • Kan nog wel strenger

    Stemmen: 41 16,3%

  • Totaal aantal stemmers
    252
Ik geloof je. Mn uitspraak van roomser dan de paus zijn mag je breder trekken hoor. Doe jij nooit iets wat eigenlijk niet de bedoeling is?
Ik wel. Met groot plezier zo nu en dan. Zonder een gevaar voor anderen te zijn. Tikje hypocriet van me wellicht.Maar die telefoon laat ik ook liggen tijdens het rijden. Stel de navigatie in voor vertrek en evenzo spotify. Mochten mensen me bellen, dan kan dat (carkit), heb er zelf zelden behoefte aan.

Jaren geleden deed ik dat niet altijd netjes. Maar dankzij het motorrijden begon het me steeds meer op te vallen hoe achterlijk veel van die appende chauffeurs zich gedragen. En daar wil ik niet bij horen.
Ik weet ook wel hoe je dat "roomser dan de paus" bedoelt, maar het topic gaat nu eenmaal over bellen/appen achter het stuur. En dat heb ik inderdaad nog nooit gedaan. Sterker nog; het is pas sinds de afgelopen twee(2)jaar dat ik dat ding dagelijks aan boord heb.
 
Laatst bewerkt:
..
Dan liever de boete nog hoger en de pakkans groter.
:^

Geen gezeur met telefoon uitschakelen enz. Er worden al genoeg regels bedacht en bij verzonnen.
En dan ook nog technisch ingrijpen op mijn telefoon? ga weg.
Wat is de volgende stap, we hebben nu al toegang tot je telefoon. Maar gelijk snelheid, rijtjes enz bijhouden.
Oh mijnheer u trek te snel op CO2 boete. jaja lach maar er zijn er die dit echt wel willen invoeren hoor.

Gewoon NEE.

Het mag niet, er is al een wet klaar.
Pakkans verhogen werkt het beste.
Bij de derde boete van 350 ga je echt wel nadenken, of desnoods progressief. 350 - 700 - 1400 er komt een punt dat je echt wel stopt.

Maar alles staat en valt bij de pakkans.
 
Zo, jij lust geen slagroom op je appeltaart?
Vind ze in Nederland maar soft met boetes/straffen..
Zelfde met de ongelukken die door het gebruik van Alcohol gebeuren.

Maak de straffen zwaarder en mensen laten het wel uit hun kop om zo achterlijk (en egoïstisch) te zijn.
 
Vind ze in Nederland maar soft met boetes/straffen..
Zelfde met de ongelukken die door het gebruik van Alcohol gebeuren.

Maak de straffen zwaarder en mensen laten het wel uit hun kop om zo achterlijk (en egoïstisch) te zijn.

Tja...

Europa onzin..

Moet hem zelf ook nog ertussenuit halen + het koolstof dinges..

Maar dan voor alle regels? Of alleen waarvan jij vind dat ze belangrijk zijn? Als in ik heb er toch geen last van.
Uitlaat aanpassen? Motor en rbw in de shredder dus, moet je maar niet zo achterlijk en egoïstisch zijn. Er zit een goede uitlaat onder.
Beetje overlast veroorzaken, aanpakken.

Ja dit is niet te vergelijken en het is kinderachtig.
Maar
Iedereen (ik ook hoor) is snel geneigd om flink te ageren tegen dingen waar we last van hebben en tegen zijn.
Maar de overtredingen die we zelf maken moeten uiteraard door de vingers gezien worden of zijn onzin.

Ik rij ook gewoon nog 120-130 op de snelweg, vind ik van alles van, maar uiteindelijk maak ik de overtreding bewust want het mag gewoon niet.
Het is nooit zwart wit.
En naast het verhaal over co2 enz, geloof ik best wel dat allemaal 100 rijden toch een voordeel in minder ernstige ongelukken oplevert.
En toch niet doen, de mens doet nou eenmaal wat hij graag doet.

En een tik op de vingers moet een lerend effect hebben, niet iemand compleet de vernieling in gooien en dan lekker gaan roepen ja maar je wist het toch.
En ja appen in de auto is in mijn ogen niet slim en 350 eur wat het nu is, is best een redelijk hoge boete.

Daarnaast moet ik de agent nog zien die bij bv 2000 eur boete en rbw 6 maanden kwijt nog gaat schrijven voor een keertje telefoneren.
De agressie en ellende die ze over zich heen krijgen zal verveelvoudigen. Een groot aantal zal zeker de andere kant opkijken bij zo'n overtreding.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDFS
Als ik 30+ te hard rijd maar bezig ben met rijden raak ik m'n rijbewijs kwijt
Als ik naar m'n telefoon zit te staren terwijl ik vmax rijd niet

Tja, ik zie wel een argument
 
Als ik 30+ te hard rijd maar bezig ben met rijden raak ik m'n rijbewijs kwijt
Als ik naar m'n telefoon zit te staren terwijl ik vmax rijd niet

Tja, ik zie wel een argument

Het is 50+ maar ik snap je punt.
Ik ben sowieso niet van de rbw in beslagnames.
Dat zou pas in beeld moeten komen bij meerdere herhalingen voor de die-hard volhouder zeg maar.
 
Het is 50+ maar ik snap je punt.
Ik ben sowieso niet van de rbw in beslagnames.
Dat zou pas in beeld moeten komen bij meerdere herhalingen voor de die-hard volhouder zeg maar.
30+ bbk en N-wegen

Maar inbeslagname snap ik wel, ik vind alleen wel een verschil tussen de drogreden dat bij hogere snelheden je minder snel kan reageren
i.t.t. gewoon helemaal niet met het verkeer bezig zijn in je telefoon, oftewel niet kunnen reageren
 
30+ bbk en N-wegen

Maar inbeslagname snap ik wel, ik vind alleen wel een verschil tussen de drogreden dat bij hogere snelheden je minder snel kan reageren
i.t.t. gewoon helemaal niet met het verkeer bezig zijn in je telefoon, oftewel niet kunnen reageren
Dat is misschien voor jou brommer :+ })

Maar we zitten op het motorforum:
  • een snelheidsoverschrijding van 50 km/uur (of meer) voor een auto, en 30 km/uur (of meer) voor een brommer. U moet dan wel zijn staande gehouden;
Ik begreep dat de enige uitzondering een 30 km/h limiet in de BBK is waar je bij 60 een dubbele snelheid rijd en dat kan ook voor invordering zorgen. Maar die regel zie ik zo niet, dus niet zeker.

Kortom je mag ineens 20 km/h sneller :+

Ref:
Openbaar Ministerie: Inhouding rbw
 
Tja...



Maar dan voor alle regels? Of alleen waarvan jij vind dat ze belangrijk zijn? Als in ik heb er toch geen last van.
Uitlaat aanpassen? Motor en rbw in de shredder dus, moet je maar niet zo achterlijk en egoïstisch zijn. Er zit een goede uitlaat onder.
Beetje overlast veroorzaken, aanpakken.

Ja dit is niet te vergelijken en het is kinderachtig.
Maar
Iedereen (ik ook hoor) is snel geneigd om flink te ageren tegen dingen waar we last van hebben en tegen zijn.
Maar de overtredingen die we zelf maken moeten uiteraard door de vingers gezien worden of zijn onzin.

Ik rij ook gewoon nog 120-130 op de snelweg, vind ik van alles van, maar uiteindelijk maak ik de overtreding bewust want het mag gewoon niet.
Het is nooit zwart wit.
En naast het verhaal over co2 enz, geloof ik best wel dat allemaal 100 rijden toch een voordeel in minder ernstige ongelukken oplevert.
En toch niet doen, de mens doet nou eenmaal wat hij graag doet.

En een tik op de vingers moet een lerend effect hebben, niet iemand compleet de vernieling in gooien en dan lekker gaan roepen ja maar je wist het toch.
En ja appen in de auto is in mijn ogen niet slim en 350 eur wat het nu is, is best een redelijk hoge boete.

Daarnaast moet ik de agent nog zien die bij bv 2000 eur boete en rbw 6 maanden kwijt nog gaat schrijven voor een keertje telefoneren.
De agressie en ellende die ze over zich heen krijgen zal verveelvoudigen. Een groot aantal zal zeker de andere kant opkijken bij zo'n overtreding.
Kromme vergelijking.. Met het weghalen van een Flapper/Koolstoffilter rijd ik geen mensen dood.
Met het appen achter het stuur, met alcohol achter het stuur stappen of aan ballonnetjes zuigen is dit wel het geval.
 
Kromme vergelijking.. Met het weghalen van een Flapper/Koolstoffilter rijd ik geen mensen dood.
Met het appen achter het stuur, met alcohol achter het stuur stappen of aan ballonnetjes zuigen is dit wel het geval.
Bij jou duurt het wat langer voordat er een sterft, maar langzaam vergassen is misschien wel erger. :P
 
Bij jou duurt het wat langer voordat er een sterft, maar langzaam vergassen is misschien wel erger. :P
Als m'n vlinderklep dan niet vastloopt over 2000km; of de koolstoffilter rotzooi terug gaat gooien in de motor heb ik het er graag voor over :P
Edit: Volgende motor zal toch wel eentje worden met een stekker (Vind ik ook helemaal niet erg.. wel leuk op zich)
 
Zit je nu vol trots te vertellen dat je niet appt maar wel te hard rijdt?

En nee, je kunt aan de reacties niet zien wie er appt achter het stuur.
Mijn mening is dat appen niet moeilijker is dan de iPad in een Tesla bedienen. Ik vind dat de bestuurder van de Tesla prima kan inschatten wanneer hij die iPad kan bedienen om de klimaatregeling aan te passen.
Ik heb geen Tesla, wel een telefoon. Ik zit niet met een telefoon in de hand. Voor mij is 230 EUR veel geld.

Edit: oh, ennuh, ik denk dat jij prima kunt inschatten wanneer je een stukje te hard kunt rijden.
Ik heb ZEKER geen Tesla. Te hard rijden is in NL geen optie. 100 bij onze oosterburen is wel wat uitdagender. Ook geen punt daar. Daar gaat men na n inhaalmaneurve WEL naar rechts. Hier in NL ?.....zelden. geeft niets naar toch. T gekke, of zelfs t leuke, rij ik op de plof....gaat men vrijwel direkt weer naar rechts. Ofwel men ziet t wel, maar n auto moet maar wachten.....en eerlijk....de zin om met n km of 2 verschil in te halen is toch.....zinloos. Vaak ook nog s t verschil tussen afwijkingen per merk.....
Las ergens dat mensen zonder telefoon in slaap sukkelen......geen idee dus hoe intensief rijden uiteindelijk is....
Op de plofkes zal ik n ton of 8 afgelegd hebben, 1 klapoer door n appende trut. Truck ong 1.5 miljoen km...niets wat serieus us dus......niet appen zal helpen.
K vergeet never meer n ongeluk in Duitsland waar n NL chauffeur op n file was gedonderd. Vanzelf n kijkfile, heel erg te zien dat er n kwak bloed uit zn mond kwam bij naar mijn mening......elke nog resterende hartklop, mobiel nog in zn hand....
Die klotedingen zijn nooit goed te praten naar mijn mening mits..........auto s volledig autonoom kunnen rijden. Maarrrrrrrrr........zover is t nog niet
 
Dat GPS-systeem is niet meer weg te denken, waarom kan er dan niet een of ander apparaat ontwikkeld worden dat de smartphone beperkt bruikbaar maakt of geheel uitschakelt op het ogenblik dat iemand in een auto stapt?

Je bent duidelijk geen engineer met een (embedded) software of elektronica achtergrond. Je voorstel heeft nogal wat negatieve bijwerkingen en complexe vraagstukken.

Ik zie 2 mogelijke uitwerkingen in je reactie:
#1 op basis van snelheid van de telefoon functies uitschakelen.

- bij welke snelheid? 5km p/h? 10km p/h?
Heel fijn als je rond loopt en je telefoon stopt er mee. Ook heel fijn als je als passagier in de auto zit. Of in de trein gaat zitten.
En wat nou als je een noodgeval ziet voltrekken maar door omstandigheden niet kan stoppen. Op tijd kunnen bellen zou zomaar iemands leven kunnen redden.

#2 de auto een stoorsignaal laten genereren.
Ik hoop niet dat je dit bedoelt, dan ben je echt van de pot gerukt. Een dergelijk signaal gaat tot ver buiten de auto en iedereen in het bijzijn van dat betreffende voertuig heeft daar last van. Stel nou dat iedere wagen die functie heeft en jij langs een drukke weg woont. Dan doet jouw telefoon het ook niet.

En dat in combinatie met de negatieve bij effecten van #1.
 
Serieus alle dingen zijn wel gepasseerd. De voor en na delen ook.
Maar de boetes in het verkeer helpen gewoon niet echt.

Heb net eens ingelogd met mn digid om er achter te komen dat ik redelijk veel snelheids boetes heb gehad afgelopen jaar. 9 stuks de gpedkoopste 32,- en de duurste bijna 50,- Ik kan er niet mee zitten, zijn allemaal boetes met maar paar km te hard. Ik betaal ze gewoon en klaar, meeste op a2 en op a4 gescoord. In de vakanties want dan ist rustig en sta je nie vast.

Het helpt bij mij echt niet, heb ook prima baantje. Wat voor de 1 veel is, vind de ander wisselgeld.

Dat kan je ook niet oplossen door inkomens afhankelijke boetes uit de delen. Trump en andere grootverdieners, weten het zo te draaien dat er geen winst gemaakt is, en lopen zo de boetes dan mis.


De minder betaalden, betalen hier het gelach.

Mijn telefoon zit standaard in de houder, dan ben ik er soms op bezig. Stel dat ik dat 10x per uur doe, 12 uur per week en 50 uur per maand. Als je dan elk jaar een boete krijg ist maar een paar cent per keer.....
 
#1 op basis van snelheid van de telefoon functies uitschakelen.

- bij welke snelheid? 5km p/h? 10km p/h?
Heel fijn als je rond loopt en je telefoon stopt er mee. Ook heel fijn als je als passagier in de auto zit. Of in de trein gaat zitten.
En wat nou als je een noodgeval ziet voltrekken maar door omstandigheden niet kan stoppen. Op tijd kunnen bellen zou zomaar iemands leven kunnen redden.
Apple heeft dit al een aantal jaar. Bij 20kmh ongeveer gaat het automatisch aan.

Zodra ik mijn communicatieset aan zet en verbonden is gaat ie ook aan.
 
Je bent duidelijk geen engineer met een (embedded) software of elektronica achtergrond. Je voorstel heeft nogal wat negatieve bijwerkingen en complexe vraagstukken.

Ik zie 2 mogelijke uitwerkingen in je reactie:
#1 op basis van snelheid van de telefoon functies uitschakelen.

- bij welke snelheid? 5km p/h? 10km p/h?
Heel fijn als je rond loopt en je telefoon stopt er mee. Ook heel fijn als je als passagier in de auto zit. Of in de trein gaat zitten.
En wat nou als je een noodgeval ziet voltrekken maar door omstandigheden niet kan stoppen. Op tijd kunnen bellen zou zomaar iemands leven kunnen redden.

#2 de auto een stoorsignaal laten genereren.
Ik hoop niet dat je dit bedoelt, dan ben je echt van de pot gerukt. Een dergelijk signaal gaat tot ver buiten de auto en iedereen in het bijzijn van dat betreffende voertuig heeft daar last van. Stel nou dat iedere wagen die functie heeft en jij langs een drukke weg woont. Dan doet jouw telefoon het ook niet.

En dat in combinatie met de negatieve bij effecten van #1.
Dat ben ik inderdaad niet en daar schaam ik me ook niet voor. Waar ik me wel voor zou schamen is met de smartphone in de hand aan het verkeer deelnemen. Want hoe iemand het ook wendt of keert en welke argumentatie er ook aangevoerd wordt; het gebruik van een smartphone oid in het verkeer is vragen om problemen
 
Dat ben ik inderdaad niet en daar schaam ik me ook niet voor.

Dus je begrijpt dat je suggesties totaal niet haalbaar zijn?


Waar ik me wel voor zou schamen is met de smartphone in de hand aan het verkeer deelnemen. Want hoe iemand het ook wendt of keert en welke argumentatie er ook aangevoerd wordt; het gebruik van een smartphone oid in het verkeer is vragen om problemen

Dus je versteld nooit je stoel tijdens het rijden? Of je zet nooit de airco aan? Je kijkt nooit op je navigatie? Zelfs iets te lang naar je snelheidsmeter kijken kan al dezelfde gevolgen hebben als je telefoon gebruiken.

De mens is niet gemaakt om sneller te gaan dan max 30km/h. Van pak em beet 10000 jaar evolutie is snelheid pas in de laatste 100 jaar echt veranderd. En met dat in het achterhoofd moeten we gewoon stoppen met auto rijden. Het blijft een risico.


Een verder, zie mijn eerdere reacties.
 
Dus je begrijpt dat je suggesties totaal niet haalbaar zijn?




Dus je versteld nooit je stoel tijdens het rijden? Of je zet nooit de airco aan? Je kijkt nooit op je navigatie? Zelfs iets te lang naar je snelheidsmeter kijken kan al dezelfde gevolgen hebben als je telefoon gebruiken.

De mens is niet gemaakt om sneller te gaan dan max 30km/h. Van pak em beet 10000 jaar evolutie is snelheid pas in de laatste 100 jaar echt veranderd. En met dat in het achterhoofd moeten we gewoon stoppen met auto rijden. Het blijft een risico.


Een verder, zie mijn eerdere reacties.
Waarom zouden die suggesties niet haalbaar zijn? Als alles brandt, brandt water ook
 
Terug
Bovenaan Onderaan