Rijbewijs kwijt voor niet-handsfree bellen

Is het goed dat je je rijbewijs kwijt raakt?

  • Veel te streng

    Stemmen: 49 19,4%
  • prima regeling, z.s.m. uitbreiden naar heel België en Nederland

    Stemmen: 162 64,3%
  • Kan nog wel strenger

    Stemmen: 41 16,3%

  • Totaal aantal stemmers
    252
ik zie gewoon auto's rijden die een film zitten te kijken op een breedbeeld tv midden op het dashboard .............:(

Dat is al jaren, die dingen worden met een draad aangesloten zodat ze niet werkzaam waren met draaiende motor omdat er ooit een regel was dat ze niet gebruikt mochten worden tijdens het rijden
Mijn kameraad die werkt als monteur bij een autodealer heeft nog nooit in z'n carrière die draad aan hoeven sluiten voor de klant
 
Van het weekend een tourtje gereden met een paar nieuwe BMW motoren ( ikke uiteraard op een ouwe Honda ;p )
Verschil moet er zijn.

Die ene BMW kon vanaf z'n stuur app'jes sturen, de nav bedienen, de radio instellen , en weet-ik-veel-allemaal meer.
Oh, de intercom instellen deed ie ook vanaf de motor.. terwijl we toch leuke haarspeldjes t draaien waren in Luxemburg.

Vanaf z'n gsm kon ie nog veel meer .

Als dat mag, moet een app'je vanaf je gsm sturen ook vanuit een koekblik.
Totaal zinloze discussie geworden.
 
Dat is al jaren, die dingen worden met een draad aangesloten zodat ze niet werkzaam waren met draaiende motor omdat er ooit een regel was dat ze niet gebruikt mochten worden tijdens het rijden
Mijn kameraad die werkt als monteur bij een autodealer heeft nog nooit in z'n carrière die draad aan hoeven sluiten voor de klant
Ik had 12 jaar geleden al Digitene in mijn Transporter op een Alpine klapscherm.
Tis niet oke om onder het rijden te kijken maar er zat ook een pornozender op en dan keek iedereen onderweg mee,al het verkeer verzamelde zich om mij heen.Leek wel een bijenkoningin.
 
Ik had 12 jaar geleden al Digitene in mijn Transporter op een Alpine klapscherm.
Tis niet oke om onder het rijden te kijken maar er zat ook een pornozender op en dan keek iedereen onderweg mee,al het verkeer verzamelde zich om mij heen.Leek wel een bijenkoningin.
Maar dan zat je dus ook maar met één hand aan het stuur.
 
Als dat mag, moet een app'je vanaf je gsm sturen ook vanuit een koekblik.
Totaal zinloze discussie geworden.

Ho, sleutelwoord "als"
Wat als ik dat nou ook niet vind mogen?

rant.gif

Ik heb die motor om op te rijden, niet om op te lullen, of te computeren, m'n makeup te doen, of m'n snikkel een slinger te geven
Als iemand met z'n Nintendo entertainment system wil spelen, dan moet ie dat lekker thuis of in de bus gaan doen

Ik zet m'n tripmeter niet eens op 0 als ik dat vergeet en al aan het rijden ben, duurt naar mijn gevoel te lang dat ik dan de aandacht op de weg negeer
Ik heb geen X-mount op m'n kroonplaat, want als ik ergens moet zijn waar ik de weg niet weet, benader ik de locatie zo dichtbij mogelijk, stop aan de kant en trek gewoon m'n telefoon uit m'n zak om te zien waar ik precies naartoe moet
Zelfde handeling als ik gebeld word, kleine rotte moeite. Slecht weer? Zoek een afdak of bushalte, probleem opgelost!
Ik heb ook geen intercom, als ik met motormaten wil ouwehoeren, ga ik wel bij ze thuis langs
Zit je achterop? Kop dicht en geniet van de rit, die koeien of tulpenbollen interesseren me niet, ik ben aan het rijden, tik maar tegen m'n helm als je onderbroek in je naad begint te kruipen!

Ik vind het al erg genoeg dat automobilisten rijden behandelen alsof ze in hun huiskamer zitten, doelloos voor zich uit starend omdat ze het gezeik van hun wederhelft in de stoel naast hun proberen te negeren, nou gaan motorrijders er ook nog aan meedoen?
En met al die 'makkelijke' gadgets zoals TC, ABS, DSG en (jawel zelfs) drive assist en auto balance (|() gaan we alleen maar nog meer figuren op motoren zien die er niks op te zoeken hebben




....zo, dat lucht op
 
Wat iemand er als persoon van vind is eigenlijk niet zo relevant,
Als "jij" vind dat ik niet mag appen heb ik iets van .. mag je vinden..
Maar negeer ik die mening volledig omdat het me dat niet uitkomt :)
Je maakt en handhaaft toch niet , lekker belangrijk.

Tot zo ver de praktijk ;p

Ik heb meer moeite met de regelgeving , je mag dus niet een berichtje versturen vanaf je telefoonscherm , zien ze het,
word je bekeurd.

Maar bij wijze van spreken , een potje gamen mag wel . En zet je redtube op je scherm naast je snelheidsmeter,
geen hond die het letterlijk kán verbieden ( tenzij kapstok wet )
 
  • Eens
Waarderingen: M14
Las ergens dat mensen zonder telefoon in slaap sukkelen......
Dat werd mij in dit topic ten laste gelegd nadat ik een voorbeeld voor een ander gaf. Zoals al mijn beweringen verdraaid werden..
 
In een houder ja... Dat mag volgens de wet toch? Heb het ding dan toch liever in mijn hand, als ik in zo'n houder moet gaan zitten klooien gaan het juist fout.
Daar zijn al gerechtelijke uitspraken over geweest in de verkeerswet is er al op aangepast.

Echter, dat neemt nog steeds het onbewezen feit nog niet weg dat elke seconde je besteed aan jouw mobiel in de houder weliswaar, een seconde is die je niet besteed aan je aandacht op de weg en derhalve (aankomend) gevaarlijke situaties op de weg niet of niet tijdig detecteert!

Dus wat voor voordeel heb je als rijdende bestuurder om voor enkele seconden te gaan klooien met jouw mobiel in de houder en ondertussen een ongeluk veroorzaakt te hebben?
 
Laatst bewerkt:
Daar zijn al gerechtelijke uitspraken over gewest in de verkeerswet is er al op aangepast.

Echter, dat neemt nog steeds het onbewezen feit nog niet weg dat elke seconde je besteed aan jouw mobiel in de houder weliswaar, een seconde is die je niet besteed aan je aandacht op de weg en derhalve (aankomend) gevaarlijke situaties op de weg niet of niet tijdig detecteert!

Dus wat voor voordeel heb je als rijdende bestuurder om voor enkele seconden te gaan klooien met jouw mobiel in de houder en ondertussen een ongeluk veroorzaakt te hebben?

Laten we eerlijk zijn: een hands free gesprek verslapt de aandacht al
 
Ik zag onlangs op TV dat camion chauffeurs die achter elkaar reden een hele tijd met elkaar communiceerden via zo een ding met een gekrulde kabel.
Mag dat volgens de wetgeving gezien dan in Belgie of Nederland?
Oké, je hebt dan wel blijvend zicht op het verkeer, maar wel dan met één hand aan het stuur...
 
Ik zag onlangs op TV dat camion chauffeurs die achter elkaar reden een hele tijd met elkaar communiceerden via zo een ding met een gekrulde kabel.
Mag dat volgens de wetgeving gezien dan in Belgie of Nederland?
Oké, je hebt dan wel blijvend zicht op het verkeer, maar wel dan met één hand aan het stuur...
Vandaar dat ze zolang naast elkaar blijven rijden.

Is neuspeuteren achter het stuur al verboden?
 
Vandaar dat ze zolang naast elkaar blijven rijden.

Is neuspeuteren achter het stuur al verboden?
Nee, ze reden niet naast maar achter elkaar op de autostrade.
Neuspeuter jij een half uur aan een stuk op de autostrade als chauffeur?
Ik vroeg me enkel af als dat wettig gezien mag, als beroeps chauffeur met 30T (nonchalant) met één hand aan het stuur rijdend een (lang) gesprek voeren via zo'n ding op de autostrade.
Deze hele problematiek met die telefoons in de auto is toch dat je de aandacht met het verkeer verliest en dat je bovendien maar één hand aan het stuur hebt om bepaalde (onverwachte) handelingen goed of beter te kunnen uitvoeren?
Wat ik wel weet is dat als ik vroeger mijn rijexamen ging doen en wou geslaagd zijn, dat mijn handen altijd op 10 voor 2 aan het stuur moesten zitten anders kon je het wel vergeten.
 
Terug naar artikel 5.....

Het is dus nergens in de Nederlandse wetgeving vastgelegd dat je als automobilist verplicht bent met twee handen het stuur van een auto vast te houden. Het bevordert simpelweg de verkeersveiligheid.

Gejat van n site. Eigenlijk mag alles behalve........zie artikel 5.
 
Nee, ze reden niet naast maar achter elkaar op de autostrade.
Neuspeuter jij een half uur aan een stuk op de autostrade als chauffeur?
Ik vroeg me enkel af als dat wettig gezien mag, als beroeps chauffeur met 30T (nonchalant) met één hand aan het stuur rijdend een (lang) gesprek voeren via zo'n ding op de autostrade.
Deze hele problematiek met die telefoons in de auto is toch dat je de aandacht met het verkeer verliest en dat je bovendien maar één hand aan het stuur hebt om bepaalde (onverwachte) handelingen goed of beter te kunnen uitvoeren?
Wat ik wel weet is dat als ik vroeger mijn rijexamen ging doen en wou geslaagd zijn, dat mijn handen altijd op 10 voor 2 aan het stuur moesten zitten anders kon je het wel vergeten.

Nooit een speciaal transport zien rijden??
Je communiceert via dat bakkie met je begeleider en de politie 😉
 
Terug naar artikel 5.....

Het is dus nergens in de Nederlandse wetgeving vastgelegd dat je als automobilist verplicht bent met twee handen het stuur van een auto vast te houden. Het bevordert simpelweg de verkeersveiligheid.

Gejat van n site. Eigenlijk mag alles behalve........zie artikel 5.
Wel lastig,moet je schakelen moet je elke keer dat stuur meenemen naar je schakelpook.
 
Nooit een speciaal transport zien rijden??
Je communiceert via dat bakkie met je begeleider en de politie 😉
Ja dat klopt, maar de begeleiders en de politie maken de baan toch vrij voor dat speciaal transport?
Dus de camion chauffeur neemt eigenlijk niet deel aan het "verkeer".
Hier in de buurt is een firma die grote silo's maken, dat speciaal transport is enkel na 22u.
Maar goed ik heb begrepen dat volgens de wetgeving je als chauffeur van alles mag doen met je tweede hand tijdens het rijden, behalve een telefoon vast houden dan ... :).
 
Je mag van alles doen, als het er maar niet voor zorgt dat je gevaarlijk rijdt, :Y als jij een banaan aan het pellen bent met één hand (ik noem maar wat) en dat zorgt ervoor dat je als een bezopen mongool over de weg zwabbert kan je een boete krijgen.
 
Daar zijn al gerechtelijke uitspraken over geweest in de verkeerswet is er al op aangepast.

Echter, dat neemt nog steeds het onbewezen feit nog niet weg dat elke seconde je besteed aan jouw mobiel in de houder weliswaar, een seconde is die je niet besteed aan je aandacht op de weg en derhalve (aankomend) gevaarlijke situaties op de weg niet of niet tijdig detecteert!

Dus wat voor voordeel heb je als rijdende bestuurder om voor enkele seconden te gaan klooien met jouw mobiel in de houder en ondertussen een ongeluk veroorzaakt te hebben?

Hoeveel tijd zouden bestuurders in Nl gemiddeld per rit niet op de weg letten omdat ze angstvallig de snelheidsmeter in de gaten zitten te houden :?
Ik zeg: levensgevaarlijk die maximumsnelheid, meteen afschaffen :(







:+
 
Terug
Bovenaan Onderaan