Rijbewijs kwijt

G.Focker

MF veteraan
25 jan 2007
11.799
176
Alkmaar
Goedemiddag :W

Helaas is het mij ook overkomen vandaag, het rijbewijs is ingevorderd wegens te hard rijden.
Stomme actie van mijzelf en ga er geen woord vuil aanmaken, echter vraag ik mij af hoe de meetingprocedures precies werken.

Ik reed vanmiddag over de Ring Alkmaar ( N245 ) ter hoogte van kruispunt Vroonermeer / De mare.
Kwam op het stoplicht af en sprong op groen dus ik gaf gas om zo groen mee te pakken en ja ik reed te hard.
De meneer in de golf stond links van het kruispunt en zag mij rechts voorbij komen naar links en is achter mij aangereden en heeft meteen een meting gestart.
"Ik moest meteen gas geven om bij jou te komen maar heb overlegd met OvJ hoe of te wat want ik reed niet achter jou op het punt dat ik je voorbij zag komen" aldus de agent.

Afijn op zijn meting kwam 140 uit geloof ik en aan de hand daarvan werd mijn rijbewijs ingevorderd.
Is deze manier van een meting doen geldig ?

Zo ja, dan is het helaas pindakaas voor Mr. G.focker en wacht ik rustig af wat de kosten zijn en is het verhaaltje afgelopen.

Zo nee, wat kan ik hier in dit geval mee ? is er een "wetartikel" of wet waarin staat hoe of wat waar ik aanspraak op kan maken?

De reden dat ik een nieuw topic open is omdat agent aangaf dat er een nieuwe wetgeving onlangs in is gekomen en dat hij me niet kon uitleggen hoe lang ik mijn rijbewijs kwijt zou zijn toen ik hierom vroeg. :?
 
Laatst bewerkt:
Er worden wel eens leukere meetings georganiseerd :+

Ik zou altijd bezwaar aantekenen. Laat ze maar met wat argumenten komen. Vind het een rare situatie en wie niet waagt wie niet wint.

Rijbewijs ben je minimaal 2 maanden kwijt volgens mij.
 
Kijk anders even op het Flitsservice forum. Die hebben hier meer kaas van gegeten en kunnen je vast en zeker wel helpen met al je vragen :)
 
Goedemiddag :W

Helaas is het mij ook overkomen vandaag, het rijbewijs is ingevorderd wegens te hard rijden.
Stomme actie van mijzelf en ga er geen woord vuil aanmaken, echter vraag ik mij af hoe de meetingprocedures precies werken.

Ik reed vanmiddag over de Ring Alkmaar ( N245 ) ter hoogte van kruispunt Vroonermeer / De mare.
Kwam op het stoplicht af en sprong op groen dus ik gaf gas om zo groen mee te pakken en ja ik reed te hard.
De meneer in de golf stond links van het kruispunt en zag mij rechts voorbij komen naar links en is achter mij aangereden en heeft meteen een meeting gestart.
"Ik moest meteen gas geven om bij jou te komen maar heb overlegd met OvJ hoe of te wat want ik reed niet achter jou op het punt dat ik je voorbij zag komen" aldus de agent.

Afijn op zijn meeting kwam 140 uit geloof ik en aan de hand daarvan werd mijn rijbewijs ingevorderd.
Is deze manier van een meeting doen geldig ?

Zo ja, dan is het helaas pindakaas voor Mr. G.focker en wacht ik rustig af wat de kosten zijn en is het verhaaltje afgelopen.

Zo nee, wat kan ik hier in dit geval mee ? is er een "wetartikel" of wet waarin staat hoe of wat waar ik aanspraak op kan maken?

De reden dat ik een nieuw topic open is omdat agent aangaf dat er een nieuwe wetgeving onlangs in is gekomen en dat hij me niet kon uitleggen hoe lang ik mijn rijbewijs kwijt zou zijn toen ik hierom vroeg. :?

dus omdat jij 700 meter verderop reed moet hij 140 rijden om bij jou te komen ?
als ik het goed begrijp reed jij na je stukje gas voor het stoplicht weer redelijk de normale snelheid ?
meting is een gemiddelde over 100 meter of meer dacht ik .
en hij moet achter je rijden dat zie je op tv altijd ....zou er apart zijn als hij zo mensen kan meten die 2km verderop rijden toch :')
klopt volgens mij geen hol van dan zou het er zeker niet bij laten .
 
Laatst bewerkt:
Ja het is allemaal een beetje snel gegaan toen hij het hele verhaal vertelde en was wat overvallen toen het rijbewijs ingenomen werd.

Ik kom aan en nja ik reed te hard.
Hij is vanuit stilstand achter mij aangegaan en heeft toen de meeting gestart.
Hij zal niet 700 meter achter me hebben gezet hoewel je misschien akelig die kant op gaat en aan de hand van die meeting vorderde hij mijn rijbewijs in.
Het is voor mij de eerste keer dat mijn rijbewijs afgenomen word en beboet word dus ik wist niet precies of het allemaal geldig was en of ik hier ter plekke tegen de agent tegenin kon gaan "uitleggen".
Maar bezwaar maken ga ik natuurlijk doen.
 
Meten kunnen ze wel.
En goed ook.
Men heeft inmiddels erg veel ervaringen met wat een rechtbank wel en niet accepteert.

Vraag verdere informatie bij de agent/bureau.

Als ik de eerste reacties hier al lees, ga je niet wijzer worden. Mensen lezen niet wat je schrijft, kunnen zich weinig inbeelden, en komen met de gebruikelijke argumenten.

Ik denk dat neuzen op sites als flitsservice wel een goeie is. Doorgaans goede info, en tips voor je bezwaar.

Succes.
 
Lijkt mij dat ze niet achter je hoeven te rijden in eerste instantie. Ze kunnen toch een meting van de tijd starten zodra jij langs een vast object rijdt en de afstand starten zodra ze er zelf langs rijden? Als ze dat vervolgens ook weer doen met afklokken (eerst de tijd als jij langs een bepaald object rijdt en dan de afstand zodra ze er zelf langs rijden), hebben ze volgens mij een betrouwbare mening gedaan. En als zijn meting dan uitkomt op 140km/u zal hij zelf nog wel een stukje harder hebben gereden om jou bij te halen.

Hoe dan ook, je zegt zelf al: je bent gewoon fout geweest. En nu moet je op de blaren zitten. Bezwaar aantekenen kun je altijd proberen, maar het lijkt mij sterk dat je gelijk gaat krijgen. Maar ach, de tijd die je normaal steekt in motor- en wellicht autorijden kun je dan mooi in een bezwaarschriftje steken :+ . Verwacht overigens niet dat je al gelijk krijgt voordat je bij de kantonrechter bent geweest. Ik heb het ooit geprobeerd bij een Mulder-overtreding, en was geloof ik een jaar verder voordat ik door de kantonrechter half in het gelijk gesteld werd. Maar het scheelde me uiteindelijk wel 45 euri's. Het is het proberen waard... Maar ik zou er niet teveel van verwachten.

Moet je trouwens niet sowieso al voorkomen bij dit soort dingen...? Of is dat pas bij de tweede of derde keer?
 
Kijk jij rijdt voorbij en oom agent denk die gaat hard. Na zijn reactietijd gaat hij je op je inlopen en klokt dan de snelheid? Zelfde als ik achter je aan rij en besluit te tanken, dan moet ik ook illegaal hard rijden om weer bij je te komen, maar dit zegt niets over jou snelheid!

Je ziet vaak genoeg op TV dat men een boete krijgt voor te hard rijden. Met de opmerking u zat bij pieken boven de invorderingsgrens, maar we gaan uit van het gemiddelde. Lijkt me hier ook van toepassing. Er is schijnbaar een piekmoment genomen waarvan de meting m.i. discutabel is, maar geen constatering van aanhoudend overschrijdend gedrag. Dit is rechtsongelijkheid en geen goede reden om het rijbewijs in te vorderen.

Wellicht kun je wat met deze opmerkingen.

Mijn maat reed met motor 180 op een prov. weg (max 100) maar remde af voor de kruisingen. De video wagen gaf netjes een bon voor de gem. snelheid die gecorr. uitkwam op 147.
Wel een boete maar geen invordering.

Betreffende agent heeft bij jou waarschijnlijk persoonlijke beleving laten meewegen in zijn beslissing.
 
Het gaat erom of hij op dezelfde afstand van jou was op het begin en eind van de meting.

Dan maakt het niet zoveel uit waar hij gestart is.

De verbalisant heeft al overleg gehad met de officier van justitie, die draagt nu dus de verantwoordelijkheid voor de invordering en die nemen die verantwoordelijk niet als ze niet zeker zijn dat alles volgens de regels is verlopen.
 
"Ik moest meteen gas geven om bij jou te komen maar heb overlegd met OvJ hoe of te wat want ik reed niet achter jou op het punt dat ik je voorbij zag komen" aldus de agent.
Ongeldige meeting.

Minimaal 16 seconden meettijd,als ze achter je rijden om een gemiddelde snelheid te constateren.
 
Laatst bewerkt:
Dat zal misschien het geval zijn dat hij het stoplicht als meetpunt heeft gebruikt en vervolgens de uitvoegstrook als einde meting ?
om even uit te gaan van een vast object ?
De weg waar hij me meette is overigens 900 meter lang tot letterlijk aan het stoplicht en gok een metertje of 100 waar de uitvoegstrook naar links start.

Als hij inderdaad op die manier de meting heeft gedaan ondanks dat ik een stuk verder reed zou het wel geldig zijn ?
 
Laatst bewerkt:
Kijk jij rijdt voorbij en oom agent denk die gaat hard. Na zijn reactietijd gaat hij je op je inlopen en klokt dan de snelheid? Zelfde als ik achter je aan rij en besluit te tanken, dan moet ik ook illegaal hard rijden om weer bij je te komen, maar dit zegt niets over jou snelheid!

Je ziet vaak genoeg op TV dat men een boete krijgt voor te hard rijden. Met de opmerking u zat bij pieken boven de invorderingsgrens, maar we gaan uit van het gemiddelde. Lijkt me hier ook van toepassing. Er is schijnbaar een piekmoment genomen waarvan de meting m.i. discutabel is, maar geen constatering van aanhoudend overschrijdend gedrag. Dit is rechtsongelijkheid en geen goede reden om het rijbewijs in te vorderen.

Wellicht kun je wat met deze opmerkingen.

Mijn maat reed met motor 180 op een prov. weg (max 100) maar remde af voor de kruisingen. De video wagen gaf netjes een bon voor de gem. snelheid die gecorr. uitkwam op 147.
Wel een boete maar geen invordering.

Betreffende agent heeft bij jou waarschijnlijk persoonlijke beleving laten meewegen in zijn beslissing.

Het een bon afkomstig vanaf een radarpaal niet ook een piekmeting ?
Allemaal ook niet rechtsgeldig dan ?

1 x door rood rijden is ook geen 'aanhoudend gedrag' en word ook bekeurd.

Het is 'netter' om een trajectmeting te doen en dat gebeurd ook vaak bij staandehoudingen, maar als er een piekmeting gedaan word is dat volkomen rechtsgeldig.
Piekmeting is tenslotte de snelheid die je gereden hebt.
 
Ongeldige meeting.

Minimaal 16 seconden meettijd,als ze achter je rijden om een gemiddelde snelheid te constateren.
Wie zegt dat er geen meting van 16 seconden is?

De agent gaf alleen aan niet achter hem te zitten toen hij langs kwam. Zal de meting pas gestart zijn toen hij er recht achter zat lijkt me.
 
nu ik er over na denk 3 jaar terug reed ik een agent voor bij met 180 waar je 70 mocht

bij het stoplicht zij die jaa je reed wel 140 ofzo maar kon je niet meten doordat ik niet achter je reed........kreeg toen een boete voor me kenteken die te schuin stond ( wat niet zo was maarja was al blij dat ik me rijbewijs kon houden .
 
Laatst bewerkt:
Waar haal je dat vanaan ?

Kom s uitproberen, doe ik een meting van 10 seconden waarbij jij 200 rijdt.
Mag jij een bezwaar indienen, als je zo zeker bent van je zaak ;)
Wel terwijl jij stilstaat en voorgesorteerd voor een ander verkeerslicht dan he! (en niet op de motor maar in een volkswagen golfje.... met petje!)

:+
 
Laatst bewerkt:
Op deze weg is de meting gedaan.
Ik kwam uit de richting van de groene lijn.

Meneer stond bij de rode stip voor het kruispunt en is links afgeslagen achter mij aan en zou daar de meting hebben gedaan.
Overigens zag ik de agent pas 300/400 meter binnen de bebouwde kom verder pas achter me verschijnen met knipperende lampen.

rijbewijs_kwijt.png
 
Kortom...

De vraag aan de agent is HOE is hij tot de constatering van die maximum snelheid gekomen waarvoor hij je verbaliseerd heeft. Dat is de vraag die de agent je moet (kunnen) beantwoorden.

Op welke wijze heeft hij gemeten en berekend.

Als je weet hoe hij tot die constatering is gekomen, weet je ook of je die kunt aanvechten of niet.
 
Laatst bewerkt:
nu ik er over na denk 3 jaar terug reed ik een agent voor bij met 180 waar je 70 mocht

bij het stoplicht zij die jaa je reed wel 140 ofzo maar kon je niet meten doordat ik niet achter je reed........kreeg toen een boete voor me kenteken die te schuin stond ( wat niet zo was maarja was al blij dat ik me rijbewijs kon houden .

zo'n zelfde situatie is dus bij mij ook het verhaal.
los van de snelheden die jij nu noemt overigens.
Alleen werd mijn rijbewijs wel ingenomen -O-
 
Laatst bewerkt:
Zoals ik ook al in het 10-topic naar je schreef:

Ik heb jarenlang Wegmisbruikers gemonteerd en gellof mij...
ALTIJD de beelden laten opvragen... Ze zetten nl. meestal eerst de afstand aan en dan de tijd, wat inhoud dat jij meer afstand in minder tijd hebt afgelegd dan je gedaan hebt. Het verschil is ws. minimaal, amar toch is het dan geen rechtsgeldende meting...

Succes!!
 
Hier nog een aanvulling. Na de rode lijn ben ik gereden volgens de blauwe lijn.
Hier heb ik mij netjes aan de snelheid gehouden.
Het punt waar de blauwe Stip staat ben ik aangehouden en vlak voor dat ik het water overging zag ik de agent pas.

rijbewijs_kwijt.png
 
Laatst bewerkt:
Wel terwijl jij stilstaat en voorgesorteerd voor een ander verkeerslicht dan he! (en niet op de motor maar in een volkswagen golfje.... met petje!)

:+
Waarbij de agent dus ook nog eens door rood heeft gereden (TS had immers groen) en daarbij voorrang heeft moeten verlenen aan andere bestuurders (tenzij golfje met optische geluidsignalen reed) en ook niet al te hard heeft mogen rijden omdat daar vast wel weer eoa richtlijn voor is :+

Maar dat petje maakt hem natuurlijk wel extra snel ;)
 
er zijn 2 punten waar je suc6 zou kunnen hebben bij een bezwaar procedure.
1 dat het golfje erg ver achter je zat toen hij de meting beëindigde en dus niet goed kon bepalen waar jij was en er zo dus een verschil is ontstaan in de meting van tijd en afstand.
2 waar hij de meting startte daar is dat verschil niet erg groot maar ook aanwezig. volgens mij worden tijd en afstand gelijktijdig gestart en moest hij nog een stuk rijden voordat hij op de route kwam die jij aflegde. die afstand heb jij niet gereden en dat geeft een verschil in meting waardoor de meting niet correct is. en dat is een afwijking in jou nadeel. volgens zijn meting heb je dus meer afstand afgelegd in de zelfde tijd wat een hogere snelheid geeft. maar als het over een stuk van een paar kilometer ging is die afwijking relatief gering.

ik zou in een bezwaar ook niet zeggen dat je ontkent dat je te snel hebt gereden maar eerder iets in de trend dat de politie auto een andere route heeft afgelegd als jij en dus nooit een correcte meting heeft kunnen doen.

ik vermoed dat de officier je bezwaar zal afwijzen want er was immers overleg maar een rechter kan daar wel eens anders over denken.
 
Laatst bewerkt:
Hier nog een aanvulling. Na de rode lijn ben ik gereden volgens de blauwe lijn.
Hier heb ik mij netjes aan de snelheid gehouden.
Het punt waar de blauwe Stip staat ben ik aangehouden en vlak voor dat ik het water overging zag ik de agent pas.

[afbeelding]
Wat wil je eigenlijk met deze extra informatie zeggen?
Dat je spiegels het niet doen? :+
 
Terug
Bovenaan Onderaan