Rijbewijs laten scannen voor proefrit?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Sutur

MF'er
30 mei 2018
62
52
Goedemiddag,

Mijn vrouw heeft vorig jaar een jong gebruikte Honda NC 750 X DCT gekocht bij Motoport (zal het filiaal even niet noemen). Ik rij zelf een Diversion 900, maar was echt onder de indruk van hoe zo'n automaat rijdt. Ik ben ook de jongste niet meer, dus het lagere gewicht van de Honda sprak me ook tot de verbeelding.

Dus afspraak gemaakt en ik naar diezelfde Motoport om een proefrit te maken op het nieuwere model, die daar klaar stond. Als het zou bevallen zou ik een nieuwe gekocht hebben. Zo'n €10.000,-. De verkoper vroeg om mijn rijbewijs en terwijl ik deze tevoorschijn haalde vroeg ik wat hij ermee wilde. "Ja, daar scan ik dan even de RFC-chip van". Ik: "Nou, ik wil niet dat mijn rijbewijs gescand wordt. Je mag'm zien, maar er wordt niets gescand. Hij: "Ja, dan kan ik'm niet meegeven.". Ik: "Dan zijn we snel klaar en dan ga ik weer". En ik ging.

Kijk, het maakt mij niet uit. Dan geeft ik toch géén 10 mille uit? Of ik geef het ergens anders uit waar ze niet een dossier aanleggen van ID's. Ter vergelijking, een half jaar geleden een jong gebruikte auto aangeschaft. 20 mille. Niemand daar die per se mijn rijbewijs wilde scannen of kopiëren voordat ik kon proefrijden.

Werkt elke Motoport (waarschijnlijk wel) met zo'n scan-systeem? Het is toch belachelijk dat ze die info willen vastleggen voordat ik geld uit mag geven? Of is dit bij elke dealer een normale gang van zaken?

Groet!
 
Wettelijk mag er niet eens een kopie gemaakt worden door derden van een ID/Rijbewijs/Paspoort.

 
Bij 'mijn' Motoport iig niet
Kan ook zijn dat ik daar al als klant geregistreerd staat en al wat meerdere fietsen daar heb gekocht.
Van gebruikt tot nieuw..

Dus of ze allemaal het zelfde werken?
Denk het niet.
Het is de naam die het zelfde is, niet de eigenaar.

Zie het als bv een Mac Donald of Subway etc..
 
Bekijk het eens van de andere kant,

Zodra ze die motor aan jou meegeven , is het nog niet eens diefstal en een hoop ellende als je schade maakt
of hem gewoon niet terug brengt.

T is 10k , geen 5 tientjes dat ze maar op je blauwe oogjes moeten meegeven.


Voor hem is het makkelijk redeneren , ga ik heel misschien hem die motor verkopen en pak ik 1500 winst..
Of scan ik niet, en heb ik helemaal niks als die 8500 inkoop niet meer terug komt.



scannen ze trouwens met die chip niet gewoon de echtheid ? dat je niet met een vals kopie wat probeert af te troggelen ?
 
Ik werk in de auto's,en wij maken van iedere persoon die proefrijd een kopie van het rijbewijs.
Daar is een hele simpele reden voor, er word gereden met groene kentekenplaten, welke op naam van het bedrijf geregistreerd staan, en als met daarmee een bekeuring rijd is het anders nogal lastig aan te tonen/achterhalen wie er gereden heeft.
Is er na 3 weken nog geen prent binnen, dan gaat de kopie door de papierversnipperaar.
 
Als ik ga proefrijden in een auto of op een motor, lijkt het me niet meer als normaal dat je even iets
regelt en van tevoren afspreekt , inclusief je identiteit vaststellen.

particulier kom je al advertenties tegen, die eerst het geld op tafel willen zien liggen voor ze je ook maar bij
de motor of auto laten.
( en dan is het weer aan jou als koper, hier wel of niet in mee te gaan )
 
Werkt elke Motoport (waarschijnlijk wel) met zo'n scan-systeem?
Zoals Tcat reeds vermeldde zijn alle Motoport vestigingen zelfstandige bedrijven die buiten Motoport dealer te zijn,niets met mekaar te maken hebben.
Ik vind het ook niet raar dat ze een kopie van je rijbewijs willen voor een proefrit.
 
Goedemiddag,

Mijn vrouw heeft vorig jaar een jong gebruikte Honda NC 750 X DCT gekocht bij Motoport (zal het filiaal even niet noemen). Ik rij zelf een Diversion 900, maar was echt onder de indruk van hoe zo'n automaat rijdt. Ik ben ook de jongste niet meer, dus het lagere gewicht van de Honda sprak me ook tot de verbeelding.

Dus afspraak gemaakt en ik naar diezelfde Motoport om een proefrit te maken op het nieuwere model, die daar klaar stond. Als het zou bevallen zou ik een nieuwe gekocht hebben. Zo'n €10.000,-. De verkoper vroeg om mijn rijbewijs en terwijl ik deze tevoorschijn haalde vroeg ik wat hij ermee wilde. "Ja, daar scan ik dan even de RFC-chip van". Ik: "Nou, ik wil niet dat mijn rijbewijs gescand wordt. Je mag'm zien, maar er wordt niets gescand. Hij: "Ja, dan kan ik'm niet meegeven.". Ik: "Dan zijn we snel klaar en dan ga ik weer". En ik ging.

Kijk, het maakt mij niet uit. Dan geeft ik toch géén 10 mille uit? Of ik geef het ergens anders uit waar ze niet een dossier aanleggen van ID's. Ter vergelijking, een half jaar geleden een jong gebruikte auto aangeschaft. 20 mille. Niemand daar die per se mijn rijbewijs wilde scannen of kopiëren voordat ik kon proefrijden.

Werkt elke Motoport (waarschijnlijk wel) met zo'n scan-systeem? Het is toch belachelijk dat ze die info willen vastleggen voordat ik geld uit mag geven? Of is dit bij elke dealer een normale gang van zaken?

Groet!

Ja het is belachelijk dat het moet, omdat er een aantal mensen zijn die niet eerlijk zijn, stelen, etc. Dat kost die motorzaak te veel geld, dus gaan ze registreren wie er waar op wanneer gereden heeft.

Dus dat je het belachelijk vindt, oké. Dat je het niet snapt, niet oké, maar dat is jouw verlies.
 
scannen ze trouwens met die chip niet gewoon de echtheid ? dat je niet met een vals kopie wat probeert af te troggelen ?

Als ze alleen de echtheid zouden controleren en geen andere gegevens, dan hebben ze in feite niets waar ze iets aan hebben.
 
Ja het is belachelijk dat het moet, omdat er een aantal mensen zijn die niet eerlijk zijn, stelen, etc. Dat kost die motorzaak te veel geld, dus gaan ze registreren wie er waar op wanneer gereden heeft.

Dus dat je het belachelijk vindt, oké. Dat je het niet snapt, niet oké, maar dat is jouw verlies.
Je trekt te snel onjuiste conclusies. Maar dat is jouw verlies.
Ik snap het uiteraard wel, maar dat wil niet zeggen dat ik het ermee eens ben.
 
Ik zie het probleem niet om mijn rijbewijs of ID kaart te laten inlezen.
Ik begrijp maar al te goed dat verkoopszaken dat vragen bij een proefrit.
Als ik als particulier een motor (of auto) verkoop, wil ik ook het geld, gecontroleerd op echtheid, hebben. Buiten het feit dat ze de motor misschien stelen, kunnen ze er ook schade mee aanrichten. In dat laatste geval is het simpel, hou de motor nu maar, ik hou het geld wel.
Bij particuliere verkoop van een auto ga ik gewoon mee met de proefrit.
Als een kandidaat koper hier niet mee akkoord is, heb ik pech, want dan is het voertuig nog niet verkocht. Liever dat dan een hoop miserie.

Btw: rijbewijs of ID kaart niet willen laten inlezen en/of kopiëren (en ja, ik wéét dat het niet mag. Hehe, IK mag dat wel, als ik daar toe gemachtigd ben in bepaalde gevallen :Y ... Maar dus NIET bij particuliere verkoop :P ). Maar wel op MF (en nog zoveel andere internet dinges) zitten ... tja, dan heb je je privacy sowieso al opgegeven :W
 
Uit de manier waarop je het in de OP beschrijft klinkt het niet alsof je de zaak enige ruimte hebt gegeven om je gegevens toch vast te leggen. Dat beschrijf je pas in een latere post. Daarom krijg je tegengas hier.

Het is best logisch dat ze willen weten wie je bent als je juist niet terug komt of er naderhand fanmail uit Leeuwarden komt.
Dat ze dat doen door scannen is op zich discutabel en mogelijk in strijd met de privacy wetgeving. Je had ook een kopie kunnen laten maken en je bsn doorstrepen of handmatig de gegevens laten overnemen op een proefrit contract met je handtekening eronder. Hebben zij of jij die mogelijkheid besproken? Als ze dat niet namelijk niet willen heb je een reden om een klacht bij de privacy waakhond in te dienen.

Dat de MotoPort zaken niets met elkaar te maken hebben is ook te kort door de bocht. Het is een franchise formule en de formule eigenaar is niet blij als er zaken met hun naam op de gevel zich niet aan de wet houden.
 
Motoport schuift ik weet niet hoeveel motoren in een week, voor jou zat anderen.

We moeten eens stoppen met dat privacy gemauw.. Wat is nou echt het probleem? Heb je wat te verbergen? Of heb je daadwerkelijk de illusie dat je zo ontzettend belangrijk bent dat je gegevens "beschermd" moeten zijn? Dat Motoport je BSN verkoopt via het Darkweb en er morgen een Chinees een kind aangeeft met jouw nummer?
Alsjeblieft zeg, je kan je er maar druk om maken.. :')
Maar ongetwijfeld wel allemaal met de blije bakkes op feesboek, insta en MF.
 
Want dan heb ik ook mijn bsn-nummer ingevuld?
Nee, maar van zodra je je op internet begeeft is het uit met de privacy, zelfs met ad-blockers, dat je die nu zelf geïnstalleerd hebt, of door de site die je bezoekt, "ze hebben je", dat je dat nu gelooft of niet.

Eigenlijk is in het verkeer rondrijden met niet afgedekte nummerplaat al "einde privacy". Het verkeer hangt vol met camera's, die jou registreren op elke kruising enz.

Om nog maar te zwijgen van camera's in stads centra, tegenwoordig met gezichtsherkenning.

Elke betaling die je met je bankkaart (ohw sorry, pinpass), doet, van hetzelfde, je staat geregistreerd, heel wat gegevens worden opgeslagen en rondgestuurd.

Welkom in de 21ste eeuw, waar privacy niet meer bestaat :W
 
Ze mogen de gegevens schriftelijk overnemen en daar zou ik ook zonder zeuren een handtekening onder zetten, maar er wordt geen enkele copy gemaakt van mijn id of rijbewijs! Dit is zelfs wettelijk verboden!

Klopt, het mag ook echt niet ( alleen bepaalde instellingen en overheid clubs )

Maar stelen mag ook niet.

Ze moeten *iets* doen om hunzelf te beschermen.
 
Ik heb al een paar keer proef gereden bij Motoport en daar vragen ze niks. Maar goed ik ken de mensen wel een beetje.
 
Mee eens. Ze mogen gerust een door mij gemaakte kopie krijgen waar privacygevoelige gegevens zijn afgeplakt. Maar er wordt niet gescand ;)

Alles draait om context .. en hoe een gesprek verloopt..

Ik moet je rijbewijs even scannen ->

NEE ,

Dan geen rit.

Ja.. ehh, een kopie maken is wel goed..

Dan heeft die verkoper d'r ook niet veel zin meer in, de wind staat tegen nu, de kansberekening dat jij die motor bij
hun koopt word al kleiner.. voor jou, de volgende ( t is lente he , die dingen gaan als warme broodjes nu )


....

Ik moet je rijbewijs even scannen..


Liever niet, maar als je wilt kan je wel een kopie maken hoor.


... ander verhaal , afhankelijk hoe de opdracht van de verkoper is.. als t wel "mag" van z'n baas dan is
de kans erg groot dat ie effe een kopie'tje maakt en het gezegend vind.



Bekijk het anders, die verkoper gaat meteen om, en denkt.. fuck it, neem mee dat ding..

Vervolgens klauw jij die brommer..

En dan moet de verkoper gaan uitleggen waarom hij geen scan heeft van je hebben en houwen .


Die zal gek zijn, voor jou dat risico te lopen.

( t heeft allemaal meer kanten )
 
Ok dus wat ik er nu uit haal.. ze gebruiken dat "scan ding" om de echtheid van het rijbewijs te controleren?
Ze checken dus waarschijnlijk de echtheid; en nemen vervolgens de informatie over die ze over mogen nemen.
Dan is er dus helemaal niets aan de hand.

Had je gelijk in de beginpost kunnen zetten...
 
Beetje of topic, maar moet je voor de gein straks weer eens naar een Italiaanse camping gaan.
In NL gereserveerd en (deels) vooruit betaald en dan nog een kopie van je paspoort. En dan niet de afgedekte versie. Geen kopie = geen plek.

Dus het gebeurt wel vaker.

Zelf ook meegemaakt met auto en motor proefritten. En met vervangend vervoer voor mijn lease auto.
 
Op zich is het helemaal geen probleem wanneer iemand een kopie heeft (en dan bedoel ik afgedekt)
Het probleem is dat die kopie in een digitaal systeem staat. Rechts en links lees je steeds vaker van bijv. grote webshops waar miljoenen gebruikersgegevens op straat belanden, dat zijn dan alleen maar e-mails, adresgegevens en inloggegevens. Wat als een systeem lekt waar kopieën van id bewijzen in staan?

Een beetje gezond verstand en niet alles zomaar afgeven/laten kopiëren is ook niet slecht.
 
Goedemiddag,

Mijn vrouw heeft vorig jaar een jong gebruikte Honda NC 750 X DCT gekocht bij Motoport (zal het filiaal even niet noemen). Ik rij zelf een Diversion 900, maar was echt onder de indruk van hoe zo'n automaat rijdt. Ik ben ook de jongste niet meer, dus het lagere gewicht van de Honda sprak me ook tot de verbeelding.

Dus afspraak gemaakt en ik naar diezelfde Motoport om een proefrit te maken op het nieuwere model, die daar klaar stond. Als het zou bevallen zou ik een nieuwe gekocht hebben. Zo'n €10.000,-. De verkoper vroeg om mijn rijbewijs en terwijl ik deze tevoorschijn haalde vroeg ik wat hij ermee wilde. "Ja, daar scan ik dan even de RFC-chip van". Ik: "Nou, ik wil niet dat mijn rijbewijs gescand wordt. Je mag'm zien, maar er wordt niets gescand. Hij: "Ja, dan kan ik'm niet meegeven.". Ik: "Dan zijn we snel klaar en dan ga ik weer". En ik ging.

Kijk, het maakt mij niet uit. Dan geeft ik toch géén 10 mille uit? Of ik geef het ergens anders uit waar ze niet een dossier aanleggen van ID's. Ter vergelijking, een half jaar geleden een jong gebruikte auto aangeschaft. 20 mille. Niemand daar die per se mijn rijbewijs wilde scannen of kopiëren voordat ik kon proefrijden.

Werkt elke Motoport (waarschijnlijk wel) met zo'n scan-systeem? Het is toch belachelijk dat ze die info willen vastleggen voordat ik geld uit mag geven? Of is dit bij elke dealer een normale gang van zaken?

Groet!
Je vrouw heeft een ouder model, en daar heb je op gereden. Dat beviel goed. Waarom zou je dan nog proefrijden? Ik doe dat bijna nooit als ik een nieuwe motor koop, alleen als ik niet zeker ben wat ik kan verwachten.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan