Rijbewijs laten scannen voor proefrit?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Mijn NFC op m’n rijbewijs is magnetron style uitgeschakeld.
dan kan die tenminste naast m’n bankpas in m’n telefoon hoesje zitten.
En als 2e voordeel kan er niks uitgelezen worden :Y

Mag je rijbewijs niet bij je telefoon of niet bij je bankpasje? En wat gebeurd er dan?
 
Mag je rijbewijs niet bij je telefoon of niet bij je bankpasje? En wat gebeurd er dan?
1619110159982.png
 
In reactie op het verhaal in de openingspost...

Vroeger zorgde ik zelf voor een kopie van mijn rijbewijs met mijn BSN niet zichtbaar die ik overhandig aan de verkopende partij.
Ter controle mogen ze mijn rijbewijs controleren met het origineel, want die moet ik bij mij hebben als ik onderweg ben.
Ik noteer de handelaarsplaat, datum, tijd weg en tijd terug, mocht er ooit iemand beweren dat ik een boete zou hebben gereden.

Verder is die chip in het rijbewijs gewoon een 'simpele' methode om gelijk alle gegevens bij de hand te hebben waar veel partijen gebruik van kunnen maken. No big deal in principe m.i. :)

Nu vind ik het allemaal niet zo'n issue meer eigenlijk, ik wil een proefrit, de verkoper wat gegevens (welke hij mag noteren) en klaar. :)
 
Zo zijn we terug on topic. Want die Motoports zijn franchise bedrijven.
Omdat het niet de eerste keer zal zijn dat een voertuig (motor/auto/scooter/ebike) na verhuur/proefrit niet terugkomt, kan het zo maar zijn dat de verzekering van die Motorport aangeeft dat er geen fiets de deur uitgaat zonder een scan van een rijbewijs, omdat ze anders de aansprakelijkheid voor schade/diefstal niet aanvaarden. In het ergste geval heeft die Motoport er pas nog mee te maken gehad en zijn ze streng in de leer.
Dat is precies wat het is. De verzekering eist het, anders is de motor waar proef mee gereden wordt niet verzekerd. En als de klant dan schade maakt, draai je als bedrijf daar volledig voor op, ook bij schade aan derden. De proefrijder gaat dat echt niet uit eigen zak betalen.
Wettelijk mogen ze geen kopie rijbewijs maken of scannen.
Er zijn bedrijven die dat wel doen maar dan moeten ze een rijbewijs of id kaart hoesje gebruiken waarop een deel van de persoonlijke gegevens zijn afgedekt.
Geen papieren kopie, nee.
Die scan apparaten hebben alle (c.q. de meeste) BOVAG erkende verhuur bedrijven. De BOVAG heeft helemaal uitgeplozen wat kan volgens de wet en wat de verzekering eist en een systeem bedacht dat aan beide voldoet. Bij scannen wordt automatisch het BSN-nummer afgeschermd, daar is geen hoesje voor nodig (Dat kan omdat het systeem het document herkent en dus precies weet wat onzichtbaar moet blijven en is nodig omdat je door zo'n hoesje ook een gedeelte van de echtheidskenmerken onleesbaar maakt.) De gegevens worden versleuteld opgeslagen en niet meer dan zeven dagen bewaard. Op die manier scannen mag gewoon van de VAG-wetgeving en moet van de verzekeringsmaatschappij.

Dat kan je de eigenaar van het document laten zien, maar alleen nádat er een scan van zijn document is gemaakt. Anders moet je namelijk iemand anders zijn rijbewijs laten zien en dat kan/mag natuurlijk niet.

Zo goed is de veiligheid van dit soort bedrijven! Bij het maken van een kopie op papier staat je BSN op de achterkant, expres om die reden. Bij het maken van een scan van de chip, kopiëren ze tevens dus je foto en je BSN nummer en wellicht zelfs je vingerafdruk. Ik moet zeggen dat ik dat best wel ver vind gaan voor een proefrit. Ik ben het nog nooit tegengekomen en zou het ook niet waarderen.
[...]
Het BSN-nummer staat op de achterkant, maar op die kant staat ook alleen tot wanneer de rijbewijs-categorieën geldig zijn. De datum op de voorkant geeft alleen tot wanneer het rijbewijs geldig is als identiteitsbewijs. Die data zijn niet altijd gelijk. Dus moet je ook een scan van de achterzijde hebben.
 
Mag je rijbewijs niet bij je telefoon of niet bij je bankpasje? En wat gebeurd er dan?
Als je 2 chips tegelijk probeert uit te lezen krijg je storing.
En aangezien ik contact loos betaal op veel plekken, mag die andere niet reageren.
Dus vandaar uitgeschakeld.
En als ik een voertuig particulier wil overschrijven ga ik wel naar het postkantoor.
Andere nadelen kan ik zo snel niet verzinnen.
 
Ik laat persoonlijk m'n identiteitskaart ook niet inlezen en/of kopiëren voor een proefrit. Gelukkig heb ik alleen nog maar formuliertjes moeten invullen. Iedereen kiest dit echter voor zichzelf.

Op het werk maken we ondanks de GDPR ook nog steeds kopies van voor- en achterkant identiteitskaart. Nadat de kopies niet meer van toepassing zijn gaan ze door de versnipperaar.

Ook om het domein te betreden dien je je identiteitskaart en/of paspoort voor te leggen. Je mag dit gerust weigeren maar dan kom je er ook gewoon niet in.


Tot je een keer zo'n etter van een chauffeur hebt die inderdaad omdraait, een opnamen heeft gemaakt van "een kopie of je komt er niet in gesprek" bij de bewaking, en dit doorstuurt naar de ( in dit geval, Nederlandse instantie )

Vervolgens hangt de klant 2 dagen later woedend aan de telefoon bij m'n baas omdat ie controle heeft gehad en een boete
waar de gemiddelde werknemer een half jaar voor moet werken.

Zit in Brabant zo'n bedrijf, die maakt geen kopie'tjes meer :)


Ik kom je afval container wisselen, ik wil me gerust legitimeren, maar dat is absoluut de harde grens.


Stond ook zo'n scanner trouwens, maar die weigerde te werken als je t bsn nummer afschermt .

Nee, ik deed het niet * stiekem * , ik vertelde daar aan het V'tje aan de poort dat zij de wet overtreden
en ik hier van melding van ging maken.

"dat deed ik toch niet"

Nooit -bluf- roepen tegen mij :) :)
 
Ik krijg wekelijks doodsbedreigingen over de meest banale dingen op het werk dus een etter meer of minder kan er wel bij. 😉

Ik vind het maar normaal dat mensen zich moeten legitimeren bij sommige dingen maar vind persoonlijk dat dit niet nodig is op onze werkplek. Ze doen hier graag gewichtig over niets. Moedig dus alle etters steeds aan om ons te rapporteren.

Tot dusver nog nooit in het ongelijk gesteld, waarschijnlijk naar aanleiding van het feit dat de politie en het bestuur er allemaal van op de hoogte zijn van het huidige beleid en dit zelfs aanmoedigen. Daar zit je dan als werknemer met je verontschuldigingen voor het vervelende aanmeldingsgedoe. 😒

De chauffeurs die onze afvalcontainers komen wisselen melden zich echter gewoon via een andere ingang aan, vermelden hun firma en worden binnengezoemd zonder verdere controle. Snappen wie snappen kan.
 
Klopt, kijk, als ik bij samsung in het magazijn moet wezen om daar voor 2 miljoen aan hd's op te laden voor vernietiging
wegens verkeerde serienummers..
Natuurlijk wil je weten wie ik ben, en of ik wel echt van firma X ben..

Dat advocaten kantoor wat het archief ... update ( lees, vernietigd ) , wil ook wel even weten of ik echt van firma X ben
en wat ik met deze gezegelde containers ga doen.

Vind ik niet meer als normaal. Speel ik gewoon mee.

Als ik bij een bedrijf kom, die doet in glasvezel isolatie maken, en ik kan in het zicht van de portier , de container wisselen ,
die eigendom is van mijn werkgever ..

Gast.. www.gaathemnietworden.nl

Ik kom ook achter de deuren bij een kerncentrale, PI's ( meerdere ) , en wat andere gevoelige overheid en semi overheid bedrijven.
Daarvoor bel je juist mijn werkgever, omdat wij daar de kennis en materiaal voor hebben.

Ja, daarvoor vragen ze een VOG aan, en zijn er andere spelregels. Ga ik braaf door de scanner en kijken ze even in m'n cabine .

Maar die isolatieboer gaat dus effe geen kopie'tje van m'n ID met bsn maken.
dat gaat gewoon niet gebeuren.

Achteraf is het nog een behoorlijke shit storm geweest, blijkbaar kregen de ingehuurde v'tjes bedrijf de schuld,
die werden vervangen voor een concurrent .
Wij helpen ze nog steeds, maar er is wel vriendelijk verzocht of ik niet meer wou komen.
En dat doen we dan maar gewoon netjes :)
 
Uiteindelijk gaat het om wie wat van de ander nodig heeft.
Als je het niet eens kan worden, ga je gewoon naar een ander.
En als die ander niet bestaat heb je er mee te dealen.

De TS kon het blijkbaar niet eens worden over de voorwaarden, en heeft het afgekapt.
Niets bijzonders, als je een motor te duur vind en de verkoper zakt niet ver genoeg houd het ook op.
Uiteindelijk hebben de kritischste mensen de minste keuze.
 
Mag ik hier heel hard over lachen? Dus je hebt een motor die je wilde niet gekocht alleen omdat je geen scan van je rijbewijs wilde laten maken voor de proefrit. _O-
Lach maar, stumperd. Ik laat één motorzaak niet bepalen wanneer ik 10 mille uitgeef.
 
Jij hebt in deze discussie geen enkele nuttige bijdrage geleverd. Je zeikt alleen af en maakt zaken persoonlijk in de hoop een paar lachers op je hand te krijgen. Als je niets nuttigs te melden hebt, hou je dan stil. 😘
 
Jij hebt in deze discussie geen enkele nuttige bijdrage geleverd. Je zeikt alleen af en maakt zaken persoonlijk in de hoop een paar lachers op je hand te krijgen. Als je niets nuttigs te melden hebt, hou je dan stil. 😘
Ga demonstreren tegen de monarchie, dan doe je wat nuttigs.:+
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan