Rijbewijs ophalen bij stadhuis, waarom eigenlijk?

flipflapflop

MF'er
13 jul 2010
60
0
Ik lag vandaag in het zonnetje en dacht bij mijzelf. Waarom moet je een rijbewijs op het stadhuis ophalen/maken?

Waarom kan dat niet gewoon bij het CBR, direct nadat je geslaagd bent? Vroeger bij het bromfietscertificaat moest je even blijven zitten in het theorielokaal(als je geslaagd was) en dan maakte ze ter plekke dat blauwe pasje klaar.

Maar voor het roze pasje(ik heb nog oldschool papier) moet je naar het stadhuis. Voor de beveiliging hoef je het niet te doen want alles gaat per machine neem ik aan...

Zal wel een reden voor zijn, maar ik kom er niet op 8-)

:W
 
Denk dat ze de machines die de huidige rijbewijzen maken te kostbaar vinden om die zomaar bij verschillende CBR lokaties neer te zetten. Dit zal voornamelijk gedaan zijn om fraude tegen te gaan.
 
Laatst bewerkt:
Ze worden zelfs niet eens in het stadhuis gemaakt, maar op een centrale plek in NL. Daarom duurt het tegenwoordig ook minimaal een dag voor je 'm hebt.

Volgens mij heeft het er ook mee te maken dat het een officieel ID is, en daardoor door de gemeente af gegeven dient te worden.
 
Ik heb mijn pasje meteen van de TÜV meneer meegekregen.
Waarom het in Nl met een omweg moet begrijp ik niet.

Ik moest mijn oude pasje ruilen voor mijn nieuwe en dat alles bij de Tüv-man, nadat ik was geslaagd
 
Het is een officieel document dat tevens dienst doet als ID. Dus nogal logisch dat dat niet door 3de instanties wordt gedaan.
 
Gelukkig word het niet door het CBR afgegeven. Anders zouden ze daar ook een nog belachelijkere prijs voor vragen.

Bij de gemeente was het geloof ik al 50 euro voor het pasje en nog eens 30 euro als je er spoed bij hebt. Kun je nagaan wat het wel niet bij het CBR zou gaan kosten ;)
 
Dan zou het cbr er tenminste overal hetzelfde bedrag voor vragen.. bv Almere betaal je RUIM 50 euro voor zo'n kutpasje terwijl het in een of ander kut dorpje voor de helft kan. Das ook bespottelijk.

Maar ze doen het niet bij het cbr/gemeentehuis voor de veiligheid. Pasje/documenten blijven ook altijd eigendom van de staat. Overigens.. als je weer nieuw rijbewijs gaat halen, meestal liggen die dingen al na een dag of 3 klaar, ipv de 5e werkdag die ze officieel aanhouden.
 
Dan zou het cbr er tenminste overal hetzelfde bedrag voor vragen.. bv Almere betaal je RUIM 50 euro voor zo'n kutpasje terwijl het in een of ander kut dorpje voor de helft kan. Das ook bespottelijk.

Maar ze doen het niet bij het cbr/gemeentehuis voor de veiligheid. Pasje/documenten blijven ook altijd eigendom van de staat. Overigens.. als je weer nieuw rijbewijs gaat halen, meestal liggen die dingen al na een dag of 3 klaar, ipv de 5e werkdag die ze officieel aanhouden.

Helmond ook helaas:

normaal tarief: rijbewijs met een duur van 10 jaar, € 54,60
spoedprocedure: € 33,25

Ik snap niet waarom zo'n pasje niet gewoon per post of koerier verstuurd kan worden. Heb helemaal geen behoefte om 's avonds naar een super drukke stadswinkel te gaan.
 
Tijdens het examen had de examinator het pasje al bij...
Als je het haalt krijg je hem dus meteen, snap ook niet waarom het in Nederland dan allemaal zo omslachtig moet.
 
Waarom kan dat niet gewoon bij het CBR, direct nadat je geslaagd bent? Vroeger bij het bromfietscertificaat moest je even blijven

Zal wel een reden voor zijn, maar ik kom er niet op 8-)

:W
Vroeger had je geen bromfiets rijbewijs nodig en kwam je rijbewijs per post binnen ,nog makkelijker
 
Op deze manier heeft de overheid controle en inzicht over wat er allemaal word gedrukt aan pasjes. Het komt niet bij een 3e instantie vandaan waar jan en alleman met toegang tot dat apparaat een pasje kan laten drukken...

't is jammer dat je dan moet wachten en speciaal (2x) naar het gemeentehuis moet om het aan te vragen en vervolgens op te halen. In de tussentijd mag je niet rijden -O- Implementeer dan een tijdelijk rijbewijs wat je kan afdrukken of waar je een stempel op krijgt zodra je het aangevraagd heb bij het gemeentehuis ofzo
 
Ik snap niet waarom zo'n pasje niet gewoon per post of koerier verstuurd kan worden. Heb helemaal geen behoefte om 's avonds naar een super drukke stadswinkel te gaan.

Uhmmmm...... ik gok maar wat: fraudegevoeligheid?
Eigenaren die echt nóóit dat rijbewijs hebben ontvangen en die handtekening voor ontvangst is écht niet van henzelf O-) , postbestellers, koeriers en -sorteerders die aan de hand van de envelop echt wel weten wat er in zit.....
 
In de tussentijd mag je niet rijden -O- Implementeer dan een tijdelijk rijbewijs wat je kan afdrukken of waar je een stempel op krijgt zodra je het aangevraagd heb bij het gemeentehuis ofzo

Goed idee!
Met je examen uitslag mag je 2 weken legaal rijden zeg maar, heb je ruim de tijd om pasje netjes aan te vragen.

Edit:
Nee, doe maar niet zoals ik het zeg, maar zoals jij het zegt.
Een CBR papiertje is weer redelijk simpel te vervalsen....

Gewone aanvraag, zoals het is, dan dus 5 werkdagen wachten.
Spoed vervalt, maar je kunt wel tegen een meerprijs een tijdelijk rijbewijs meekrijgen... prima oplossing, en het voorkomt illegaal rijden (en dat gebeurt) voor een ieder die al een motor in de garage had staan!....
 
Laatst bewerkt:
Ze hebben ook tijd nodig om het behalen van de rijbewijs te registreren volgens mij?
 
Helmond ook helaas:

normaal tarief: rijbewijs met een duur van 10 jaar, € 54,60
spoedprocedure: € 33,25

Ik snap niet waarom zo'n pasje niet gewoon per post of koerier verstuurd kan worden. Heb helemaal geen behoefte om 's avonds naar een super drukke stadswinkel te gaan.

Lol dat gaat helemaal een ramp worden, nog een schakel ertussen, ambtenaren doen het weer verkeerd, bij de post raakt het zoek.

Ohja die prijzen zijn juist geniaal geen concurrent dus ze mogen alles vragen, lekker geld verdienen op de burger *D
 
Het rijbewijs is een officieel document en dient tevens ter identificatie.
Dus moet je, net als je paspoort, dat persoonlijk afhalen. Net zoals je zelf de pasfoto's moet inleveren.
Jij wilt toch niet dat een ander met jouw rijbewijs aan de haal gaat?
 
Lol dat gaat helemaal een ramp worden, nog een schakel ertussen, ambtenaren doen het weer verkeerd, bij de post raakt het zoek.
Ohja die prijzen zijn juist geniaal geen concurrent dus ze mogen alles vragen, lekker geld verdienen op de burger *D

Jij zit hier om zonder enig vooroordeel vooral het positieve in onze maatschappij te benadrukken, he? :X
 
Is een RBW nou een identiteitsbewijs, of kan het gebruikt worden ter legitimatie? Of beide?

Afin, daar ligt ook de reden. Conform wet- en regelgeving, mag niet elke organisatie dergelijke bewijzen uitgeven. Daarnaast vindt er een cross-check op andere systemen plaats, waar de Gemeente toegang tot heeft.

Kwestie van de wijze van organiseren.
 
Tja, blij dat ik in een "kut dorpje" woon ;) 42 euro zonder spoed, dinsdag om 13.45 (om 14.00 gingen ze dicht) aangevraagd en vrijdag om 14.30 opgehaald. De maandag erop de motor gekocht en gehaald :)

mvg

db
 
Het ergste vind ik dat je gewoon bijna nooit open zijn. Altijd door de weeks van 09:00 tot 14:00!!! wanneer iedereen moet werken, en ze hebben een koopavond op Donderdag van 17:00 tot 19:00 lees idioot druk en 2 balie's open ( van de 8) ach service noemen ze dat
 
Tja..... Ik vraag me ook altijd weer af waar nou die haast vandaan komt. Voor het verlengen speelt het geen rol die paar dagen, tenzij je al een jaar te laat was.
Als je net je RBW hebt gehaald heb je er meestal enkele maanden lessen op zitten, zo niet meer. Dan is die twee dagen toch ook geen doodwond? Als je zakt duurt het nog langer......
 
Tja..... Ik vraag me ook altijd weer af waar nou die haast vandaan komt. Voor het verlengen speelt het geen rol die paar dagen, tenzij je al een jaar te laat was.
Als je net je RBW hebt gehaald heb je er meestal enkele maanden lessen op zitten, zo niet meer. Dan is die twee dagen toch ook geen doodwond? Als je zakt duurt het nog langer......

Ook na het behalen van je rijbewijs duren twee dagen alsnog twee dagen, ondanks dat een motor wel vetcool snel is :+
 
Terug
Bovenaan Onderaan