Rijbewijs verlengen

Voordat je je rijbewijs inlevert bij de rdw eerst bij de anwb een internationaal rijbewijs halen?
 
Officieel mag je met een internationaal rijbewijs alleen in het buitenland rijden, waarbij je ook je eigen rijbewijs moet hebben. Per 1 oktober is hier in Vietnam de wet veranderd en kan ik mogelijk hier een int. rijbewijs krijgen. Zie FredVN in "Vietnam" Maar het blijft zeer de vraag of ik daarmee dan in Nederland mag rijden. Ergens klinkt het wel logisch: het is een in Vietnam uitgegeven rijbewijs en NL is dus het buitenland. O-) Daar zal men dan ongetwijfeld weer tegenin brengen dat het op basis van een Nederlands rijbewijs is.

Het staat nog op de ToDo-lijst om binnenkort een bezoekje aan de politie in Nha Trang te brengen. Maar of ik er één krijg???? Dit is Vietnam, hè.

Eerst maar even het antwoord van de gemeente afwachten voor de gemakkelijkste oplossing.
 
En zojuist bericht gehad van de gemeente:

Helaas is er geen andere mogelijkheid om uw rijbewijs te verlengen dan die de RDW aanbied. Via bijgevoegde link treft u de informatie voor de aanvraag.
Ik woon buiten de Europese Unie | RDW

U zou de procedure nu al in werking kunnen zetten zodat u als u in december in Nederland bent dit verder met de RDW kan afronden.


Tja, het enige dat kan (en al gedaan is) is het formulier aanvragen. Handtekening en pasfoto kan toch pas als ik in NL ben.

Wordt toch plan B ben ik bang.
 
Dat is "iets meer" dan een paar Euro ben ik bang. Daarnaast blijft het altijd de vraag hoe legaal het uiteindelijk resultaat is.

Voorlopig wacht ik even tot we naar Nha Trang kunnen om bij de politie te informeren wat de mogelijkheden en onmogelijkheden van het internationaal rijbewijs hier zijn. Wet, regelgeving en praktijk verschillen meestal aanzienlijk van elkaar. Daarna neem ik een definitieve beslissing wat ik doe.
 
Alleen een A1 motorrijbewijs. Geen auto. Ik heb geen flauw idee of ik met een Vietnamees autorijbewijs in NL zou mogen rijden. MBM en andere experts?

De vraag is niet echt relevant als je toch al geen vietnamees auto rijbewijs hebt, toch ? :P
Internationaal rijbewijs heb je niets aan. Feitelijk is het slechts een vertaling van je echte rijbewijs en behoor je het echte rijbewijs ook erbij te hebben.

Niet zo moeilijk denken. Je hebt je rijbewijs. Iedereen moet zijn rijbewijs wel eens verlengen.
Duurt 5 dagen. Zeggen ze, vaak is het met 3 dagen wel klaar. Voor mij de laatste keer zelfs met 2 dagen.

Bovendien... het gaat om je rijvaardigheid.
Je rijbewijs is alleen een bewijs van rijvaardigheid.
Ook als je rijbewijs een tijdje verlopen is, is je rijvaardigheid nog 'geldig' alleen je rijvaardigheidsbewijs is niet meer geldig.

Bij een staandehouding of controle moet je je rijvaardigheidsbewijs....je rijbewijs dus :P ... kunnen tonen.
ALs je die niet kunt tonen kun je daar een boete voor krijgen idd, maar dat staat los van je rijvaardigheid. Als in het RDW staat dat je wel beschikt over de juiste categorie rijvaardigheid ( je hebt dus 'een rijbewijs' gehaald ) dan krijg je alleen een boete voor het op dat moment niet kunnen laten zien van dat rijbewijs.
 
Ik heb nog ca. 1 ½ maand, dus een Vietnamees autorijbewijs moet gemakkelijk kunnen. Zelfs een officieel. O-) Mijn officiële A1 deed ik binnen een week. Maar ik ben voorlopig niet van plan om hier een auto te kopen dus is tijd en geld hieraan besteden eigenlijk zonde.

Dat ik wat “moeilijk denk” komt omdat ik maar een beperkte tijd in NL ben en daarin zoveel mogelijk wil doen. Dan is het continu in bezit hebben van een rijbewijs wel prettig. Daarbij speelt de beschikbaarheid van mijn dochter’s auto ook nog wel een rol, maar huren blijft ook een optie.

De RDW geeft zelf op Ik woon buiten de Europese Unie | RDW 10 werkdagen aan. En dan zitten er in die periode ook nog een stel feestdagen. Maar als ik mazzel heb kan het volgens de bijbehorende handleiding zelfs in 5 dagen gefixt zijn. Tja...

Blijft of ik het risico van een staandehouding en een boete van €90 wil lopen....
 
Kan makkelijk in 5 dagen, en je kunt het ook met spoed aanvragen.

Is het overigens niet mogelijk om een rijbewijs via het consulaat of de ambassade te doen?

Ik heb zoiets ook bij de hand gehad, toen ik in Engeland woonde en werkte, en dat was geen problem, kreeg het zonder problemen.

Mijn residentie was toen wel Engeland, niet Nederland, had hier toen geen vast adres meer, en was uitgeschreven. Ik denk dat het waarschijnlijk niet kan als je nog in Nederland ingeschreven staat.

Groetjes, Wim
 
Nee ik sta niet meer ingeschreven in NL.
Er ligt me bij dat ik dat al eens had nagegaan en het niet mogelijk was. Maar ik zal mijn vrouw morgen eens laten bellen. Nee heb ik...
 
Kan makkelijk in 5 dagen, en je kunt het ook met spoed aanvragen.

Is het overigens niet mogelijk om een rijbewijs via het consulaat of de ambassade te doen?

Ik heb zoiets ook bij de hand gehad, toen ik in Engeland woonde en werkte, en dat was geen problem, kreeg het zonder problemen.

Mijn residentie was toen wel Engeland, niet Nederland, had hier toen geen vast adres meer, en was uitgeschreven. Ik denk dat het waarschijnlijk niet kan als je nog in Nederland ingeschreven staat.

Groetjes, Wim

Het bleek op de website te staan:

Dutch driving licences cannot be obtained at the Consulate General but must be applied for directlywith the Rijksdienst voor het Wegverkeer in the Netherlands (www.rdw.nl). To apply for a new driving license you must submit a declaration fo residence. This declaration can be obtained at the Consulate General. The declaration must be applied for in person with your Dutch passport and proof of residency in Vietnam. Fees apply.
 
Ik kreeg gisteren ook het antwoord op mijn laatste vraag van de gemeente binnen.
Nee, het is ook niet mogelijk om als “iemand zonder vaste woon- of verblijfplaats” behandeld te worden. Bovendien duurt dat “weeeeken” (ik mag het sarcasme in het antwoord wel).

Dus is de procedure nu helemaal duidelijk. Ik zal binnenkort nog een samenvatting van de procedure in het Vietnam-topic zetten incl. wat punten die speciaal voor Vietnam gelden, zoals bv. het woonbewijs.

Iedereen bedankt voor het meedenken en de suggesties.
 
Laatst bewerkt:
Ter afsluiting van dit topic.

Ik heb op 14 december mijn oude rijbewijs verzonden naar de RDW, waar het 15/12 is ontvangen. Vanmorgen (8/1) heb ik mijn nieuwe rijbewijs ontvangen. Het heeft helaas toch wat langer geduurd dan gedacht/gehoopt.

Vanmiddag voor alle zekerheid nog een internationaal rijbewijs halen omdat het onduidelijk is wanneer mijn gewenste motor in Vietnam leverbaar is en wanneer ik een A2 rijbewijs daar kan halen.

In ieder geval zondag terug naar Vietnam.
 
Ter afsluiting van dit topic.

Ik heb op 14 december mijn oude rijbewijs verzonden naar de RDW, waar het 15/12 is ontvangen. Vanmorgen (8/1) heb ik mijn nieuwe rijbewijs ontvangen. Het heeft helaas toch wat langer geduurd dan gedacht/gehoopt.

Vanmiddag voor alle zekerheid nog een internationaal rijbewijs halen omdat het onduidelijk is wanneer mijn gewenste motor in Vietnam leverbaar is en wanneer ik een A2 rijbewijs daar kan halen.

In ieder geval zondag terug naar Vietnam.


Moet je dan nog langs om het op te halen.

Ik woon op papier in Duitsland. Maar zwerf over de wereld zeg maar.
 
Als ik ook even een kleine toevoeging mag doen, gezien mijn vrouw afkomstig is van een land daar niet zo ver af ...

Mijn vrouw heeft haar autorijbewijs behaald, op het moment ze nog officieel enkel op de Filipijnen ingeschreven stond. Nu is het wel zo dat je op de Filipijnen bij het behalen van je auto rbw, ook nog het motor rbw bijkrijgt, onbeperkt. Zo was dat tot 2 jaar geleden toch nog, weet niet of het nu nog zo is. In Vietnam ligt het wel heel aders heb ik vernomen in Fredjes Vietnam topic.

Nadat ze naar B verhuisde, mocht ze hier met de auto EN de motor rijden, op vertoon van haar internationaal rbw EN haar PHP-rbw.

Intussen is dat wel omgeruild, ja, gewoon omgeruild, zonder enige vorm van proeven, naar een EU rbw, dat was zelfs verplicht nu ze ook in B ingeschreven staat. Dat omruilen was drie weken wachten, en heeft de "verschrikkelijke" som van 20€ met zich mee gebracht.

Enig minpunt, haar motorrijbewijs is ze daarbij wél kwijt. Haar PHP-rbw ligt bewaart op het gemeentehuis, samen met haar internationaal rbw. Om op vakantie naar eigen land te gaan, kan ze dat daar NIET gaan ophalen, ze moet een internationaal rbw aanvragen op basis van haar EU rbw, en kan dusdanig niet met de motor in eigen land rijden, ook al hebben we daar een officieel adres. Ik mag het dan weer wel met mijn internationaal rbw, want ik heb ook motor rbw op mijn EU-rbw ...

... pfff ... waarom zo ingewikkeld allemaal ...
 
Terug
Bovenaan Onderaan