Rijden en/of schieten

Nee wel antwoorden....

Met een echte kwaliteit stopkogel (niet zo'n veredelde konijnenkeutel waar de ned. politie mee mag schieten) maar zo eentje die als een vlaflip op je lijf platslaat ga je echt wel zo hard achteruit dat je Jeruzalem-nikes op dezelfde plaats blijven staan en jij een eindje verder een harde landing maakt. 5 meter is dan wel haalbaar als er genoeg power achterzit en jezelf een beetje meewerkt... :9 .


Een wet: Impulsbehoud.

Stel dat een kogel 10 gram (0.01 kg) weegt (iemand die me kan vertellen of dat klopt?), en die komt met een muzzle-snelheid van 1000 m/s uit de loop (lijkt me wat ruim, maar goed), dan heeft die kogel een impuls van 10 kgm/s. Volgens impulsbehoud heeft de combinatie kogel/persoon (even aangenomen dat de kogel in de persoon blijft zitten :9 ) nadien ook een impuls van 10 kgm/s.

Stel nu dat de persoon 100 kg weegt (rekent gemakkelijk :) . Die paar extra grammen van de kogel zullen niet veel verschil maken, dan heeft de persoon dus een snelheid van 10/100 = 0.1 m/s (0.36 km/u) na de impact.

Da's nauwelijks genoeg om 5 meter te vliegen.

Zelfs een enorm projectiel van 100 gram geeft je nog maar een snelheid van 3 km/u. Ook niet genoeg dus.
 
Het is naar ik meen algemeen bekend dat de gemiddelde diender al niets raakt wat stilstaat, toch?

Dat geldt ook voor de gemiddelde militair.
De meeste slachtoffers in oorlogstijd vallen door verdwaalde kogels en raken degene waar niet op gemikt wordt.


Simpel te verklaren.

Oefenen gebeurt onder rustige omstandigheden waarin geen adrenaline vrijkomt.
Totdat de situatie echt is, dan komt de adrenaline vrij en geeft je lichaam een heel andere reactie.
 
Word er hier ook wel gedacht aan de terugslag van een vuurwapen???

wie met een riot heeft geschoten weet dat je een aardige
klap krijgt bij het afvuren..

lijkt me wel leuk, een agnt op een motor die een riot
met één hand gaat afvuren :} :}

na de klap zie je een lege motor voorbijrijden ;)
 
Eevn een paar mededelingen:

1000m/s zijn behoorlijk snelle kogels.
700m/s zijn standaard al de snelste
(wij schieten met zware buks met kogels van 42 gram die met een snelheid van 210-230m/s de loop verlaten)
Er wordt met loden kogels geschoten omdat die vervormen zodra ze iets raken. De meeste energie gaat dan verloren. Daarom blijven (die) kogels niet eeuwig doorvliegen. IJzeren kogels ketsen af en blijven 'rond'vliegen.

Iedereen kent wel de truk van de man die kogels met tanden opvangt.
Deze truk werkt als volgt.
De eerste glasplaat remt de kogel af.
De tweede glasplaat remt de kogel nog verder af en de kogel valt samen met het glas op de grond.
De man laat een kogel zien die hij allang in zijn mond had.

Verder vallen de meeste mensen als ze geraakt worden juist tegen de richting van de kogel in. Dat is een reflex-reactie van het lichaam. (alleen als je iemands zenuwcentrum direct uitschakeld (door midden tussen de ogen te raken), dan valt iemand langzaam om. Dat kan dan achterover zijn.)

Er zijn gevallen bekend van mensen die aanslagen overleefd hebben omdat te schutter met te zware munitie schoot. Door de terugslag kreeg de kogel een afwijking.

En alleen in films kan iemand met volautomatische geweren in elke hand schieten (en nog raken ook)
 
ughum, het kan wel zo te zien....

full
 
Word er hier ook wel gedacht aan de terugslag van een vuurwapen???

wie met een riot heeft geschoten weet dat je een aardige
klap krijgt bij het afvuren..

lijkt me wel leuk, een agnt op een motor die een riot
met één hand gaat afvuren :} :}

na de klap zie je een lege motor voorbijrijden ;)

BS,
Als mister Arnold Zwartenek t kan waarom zou ik t dan niet kunnen ??? :Z




Schieten vanaf de motor.. |( |( , man, ik ben al blij dat ik erop kan blijven zitten met 2 handen aan het stuur. Zwaaien is bv ook al iets wat we NIET doen, veels te gevaarlijk en binnenkort denk ik dat ik daar ook maar voor ga bekeuren als ik zie dat anderen dat doen. Wel dragen we beschermende kleding, meestal draag ik zelfs 2 broeken en jassen over elkaar, veiligheid voor alles!! 2 helmen heb ik geprobeert, dit was echter GEEN succes, probeer dit zelf niet, dit alles is getest onder geconditioneerde omstandgiheden en NIET geschikt om door de eerste de beste thuisrijder uitgeprobeert te worden. Ook niet door Mark TT, en dat wil wat zeggen!!


TS blijkt een bovenmatige belangstelling voor politiemotorrijders te hebben..???
Wat voor kleur jas wilde je ook alweer hebben..??
 
Schieten vanaf de motor.. |( |( , man, ik ben al blij dat ik erop kan blijven zitten met 2 handen aan het stuur. Zwaaien is bv ook al iets wat we NIET doen, veels te gevaarlijk en binnenkort denk ik dat ik daar ook maar voor ga bekeuren als ik zie dat anderen dat doen. Wel dragen we beschermende kleding, meestal draag ik zelfs 2 broeken en jassen over elkaar, veiligheid voor alles!! 2 helmen heb ik geprobeert, dit was echter GEEN succes, probeer dit zelf niet, dit alles is getest onder geconditioneerde omstandgiheden en NIET geschikt om door de eerste de beste thuisrijder uitgeprobeert te worden. Ook niet door Mark TT, en dat wil wat zeggen!!
:o

:}

Vind het wel jammer van die 2e helm '( Daar gaat mijn toekomstdroom '(
 
Met van alles geschoten....

Vuistwapens, waarschijnlijk.

Een lichaam vliegt niet weg bij het binnendringen van een kogel, maar als je door een 9 mm op je kogelwerende vestje getroffen wordt is de kinetische energie voldoende om je toch een stapje opzij te laten maken.

Voor politiagenten is schieten van ondergeschikt belang, blijkt. Militaire opleidingen voorzien wél in schieten onder moeilijke omstandigheden.
 
Dat geldt ook voor de gemiddelde militair.
De meeste slachtoffers in oorlogstijd vallen door verdwaalde kogels en raken degene waar niet op gemikt wordt.


Simpel te verklaren.

Oefenen gebeurt onder rustige omstandigheden waarin geen adrenaline vrijkomt.
Totdat de situatie echt is, dan komt de adrenaline vrij en geeft je lichaam een heel andere reactie.
Blijkt dat je een heleboel NIET meegemaakt hebt. In 40-45 was dat zo. Tegenwordig gaat het iets anders. Helaas is er idd altijd een zeer klein percentage dat door friendly fire omkomt, meestal wel doelgericht. Ik hoop dat je het verschil weet tussen verdwaalde kogels en spervuur
 
Laatst bewerkt:
Oh ja, verlofhouder. en taakaccenthouder vuurwapens bij de Amsterdamse politie. Drie weekse opleiding, theorie en praktijk. Met van alles geschoten....

Om even weer terug te komen op de oorspronkelijke vraag DD, schiet de schiet-opleiding van de doorsnee agent niet ernstig tekort ?
(bv vooral standaard houdingen, geen links rechtshandig)
gewoon zeer basaal.
 
Tuurlijk schiet die ernstig te kort, temeer omdat de hedendaagse agent al in paniek raakt als hij naar zijn walther P5 kijkt, laat staan dat hij, denkend aan zijn hachie, rechtzaken en gezinnetje, gericht op iemand moet schieten. Nee, hij doet liever met zijn rug naar die overval of verkrachting een fietser zonder licht bekeuren. (waar heb ik dat toch eerder.....)
 
Tuurlijk schiet die ernstig te kort, temeer omdat de hedendaagse agent al in paniek raakt als hij naar zijn walther P5 kijkt, laat staan dat hij, denkend aan zijn hachie, rechtzaken en gezinnetje, gericht op iemand moet schieten. Nee, hij doet liever met zijn rug naar die overval of verkrachting een fietser zonder licht bekeuren. (waar heb ik dat toch eerder.....)
Klinkt alsof jij inside informatie hebt... :?
Hoe weet je dat allemaal zo goed ... :} :}

Zeker afgewezen tijdens de sollicitatie ofzo..??

Vergeet vooral niet de lelijke vrouwelijke politieagenten te noemen en de vette stompzinnige mannelijke variant, rijdend met zwaailampen te hard door rood op weg naar de koffie die anders koud word. Stelletje eikels, zeker veel gepest vroeger, te stom om een vak te leren |(
 
Om even weer terug te komen op de oorspronkelijke vraag DD, schiet de schiet-opleiding van de doorsnee agent niet ernstig tekort ?
(bv vooral standaard houdingen, geen links rechtshandig)
gewoon zeer basaal.
HHmm...basishouding zijn maar erg weinig schoten, en links was tot voor kort ook opgenomen. Beetje precisievuur, wat schoten op romp en vooral benen en veel "noodweervuur", al dan niet statisch.
Linkshandig vanaf binnenkort idd niet meer omdat gebleken schijnt te zijn dat je in voorkomende gevallen, waarin het om fractie's van seconden gaat, je er niet bij stilstaat om van hand te wisselen.

De opleiding dat gaat nog wel, maar daarna...eenmaal in de praktijk word er zo weinig tijd geboden om aan je schietvaardigheid te werken dat de gemiddelde nederlandse politieagent haast een natuurtalent moet zijn, aangezien nog steeds veruit het grootste deel voor de verplichte schiettoetsen slaagt. Wel zou het idd beter kunnen en (wat mij betreft) mogen.
 
Heb een keer achter de FATS gestaan en als je stilstaat en alles "rustig" in je op kan nemen is de stress al hoog genoeg. Vrijwel onmogelijk om dit op een motor allemaal te doen volgens mij. :)

Dat FATS is trouwens heeeel stoer, geeft je iets meer insight in wat er in iemand omgaat als hij zijn wapen moet trekken.
 
Dat FATS is trouwens heeeel stoer, geeft je iets meer insight in wat er in iemand omgaat als hij zijn wapen moet trekken.

Ja lijkt erg gaaf om te doen, toch lijkt er veel nadruk te zitten op "beslissingen nemen" en niet op reflexen trainen. (om de juiste dingen te doen onder stress)
Dat krijg je door oefening (net als bij motorrijden)

The three Basic keys to survival of a gun fight:
1. Cover
2. Cover
3. Cover
 
Terug
Bovenaan Onderaan