Rijden in de herfst/winter. Tips?

KinanEldari

Die hard MF'er
19 mei 2008
846
0
omgeving Hilversum
Sinds kort heb ik mn rijbewijs en ik wil geen enkele kans onbenut laten om de motor te pakken in plaats van de auto. Dus vroeg ik me af of de echte die-hards die het hele jaar door rijden nog tips hebben voor me waar ik, en andere beginners op kunnen letten.

Zelf had ik hetvolgende lijstje al bedacht

- met glad weer rijden is niet slim
- bladeren kunnen ook glad zijn
- warme kleding is een aanrader

Als je hier iets aan toe kan voegen, graag. :)
 
- Denk om de laagstaande zon, als je die vol in je gezicht hebt zie je een stuk minder
- Je banden en de wegen zijn koud en vochtig, veel minder grip
- Warme kleding idd
- Het wordt gauw donker, zorg ervoor dat je verlichting in orde is
- Motor na het rijden schoonmaken als er pekel gestrooid is
- Lol hebben
 
Gewoon je gezond boeren verstand gebruiken. Hierboven zijn de belangrijkste punten al wel genoemd. Ik denk dat je zelf heel goed in kunt schatten wanneer wel en wanneer niet te gaan rijden. Maar een beetje regen en kou moeten je niet tegenhouden. Goede kleding is wel een must! Veel veilige kilometers gewenst!!
 
vergeet niet, dat als je bijv naar school of werk gaat, dat je dan wel wat laagjes af moet pellen als je daar eenmaal bent...
anders dan heb je t de hele dag verder lekker warm en heb je dus helemaal niets meer aan al die kleding op de weg naar huis :P
 
je zal je ketting ook wat vaker moeten smeren met het slechte weer. Verder zoals al gezegt de motor goed afspoelen nadat er gepekeld is (ik kreeg ooit de tip om dit niet met warm water te doen omdat de pekel hierin oplost en daardoor in kleine kieren kan gaan zitten waar het normaal niet komt)

vergeet niet, dat als je bijv naar school of werk gaat, dat je dan wel wat laagjes af moet pellen als je daar eenmaal bent...
anders dan heb je t de hele dag verder lekker warm en heb je dus helemaal niets meer aan al die kleding op de weg naar huis :P

ervaring :? :+
 
- Denk om de laagstaande zon, als je die vol in je gezicht hebt zie je een stuk minder
- Je banden en de wegen zijn koud en vochtig, veel minder grip
- Warme kleding idd
- Het wordt gauw donker, zorg ervoor dat je verlichting in orde is
- Motor na het rijden schoonmaken als er pekel gestrooid is
- Lol hebben

Vreet pekel je motor zo erg aan dan? Wauw.

Naja, we mogen in ieder geval blij zijn dat we in nederland wonen. geen winters :+
 
Laatst bewerkt:
- Denk om de laagstaande zon, als je die vol in je gezicht hebt zie je een stuk minder
- Je banden en de wegen zijn koud en vochtig, veel minder grip
- Warme kleding idd
- Het wordt gauw donker, zorg ervoor dat je verlichting in orde is
- Motor na het rijden schoonmaken als er pekel gestrooid is
- Lol hebben

- Denk om de laagstaande zon, als je die vol in je rug hebt zien tegenliggers je een stuk minder.
 
Laatst bewerkt:
zorg dat je gezien wordt! Tis smorgens nog schemerachtig en s'avonds eerder donker. Koekblikkers zien sowieso weinig, maar in de donkere tijd zitten ze helemaal te slapen achter het stuur. B|
 
Tip, niet onderuit gaan, is niet goed voor je motor of jezelf

:+

en als de weg glad is NIET REMMEN, al helemaal niet met je voorrem, en het liefst gewoon sowieso niet rijden als het glad is.
 
's Ochtends hebben de koekblikkers nog wel eens de neiging om als een dooie zak achter het stuur te zitten en druk te zijn met van alles en nog wat behalve autorijden. Zorg er daarom voor dat je niet van die kleine knippers hebt, maar goede duidelijke knippers. Ik rijd zelf elke dag woon-stage en draag altijd een fluoriscerend hesje met van die zilveren strepen eroverheen. Dat valt goed op en dat draagt 100% zeker bij aan je zichtbaarheid. Misschien staat het wat suf, maar niet gezien worden door een koekblikker kan vele malen erger aflopen.
 
Ga met gepaste snelheid een bocht in.

Had vanochtend een moment van 'hmm, dit was eigenlijk iets hard'.

Supersport + Regen + Koude banden + bladeren op de weg + haarspeldbocht = uitkijken. :+

Tramrails en witte strepen/wegmarkeringen zijn uiteraard extra glad.
 
Bandenspanning verlagen! (meer wrijving, banden eerder warm, betere grip > handig als het asfalt amper 10 graden koud is)
Warme kleding aandoen! (als je koud bent kan je minder snel reageren, laat staan soepel bewegen op de motor voor de betreffende handelingen)
Motor als het kan elke dag even afspoelen met koud water.
Verder zou ik de afstand tot andere voertuigen ook iets meer vergroten want als je hard moet remmen...dan doe je dat altijd minder goed op koud asfalt dan op warm asfalt en dus iets meer marge is wel zo veilig dan.

Als het vriest (ijsel), sneeuwstormt, extreem hard waait. NIET gaan rijden.

Voor de rest. Bladeren, zand, grind, stenen, witte strepen etc. zijn in de winter even gevaarlijk als in de zomer. Dus daar hoef je echt niet extra voor uit te kijken als je dat al zou doen. Gewoon uitkijken dus voor die shit. (logisch)

Zo kom je makkelijk de winter/herfst door.

En je hoeft echt geen luxe BMW motor te hebben, op een racer kan het ook makkelijk. Alleen zal je het wat sneller koud krijgen. En zal je misschien minder plat durven (gaan) dan je in de zomer zou doen. :+
 
Laatst bewerkt:
Welkom in het jaargetijde van de vierkante banden. Doe geen moeite om de bandjes warm te rijden want tegen die tijd ben je zelf al onderkoeld ;).

En check het weerbericht even voordat je vertrekt, best lastig terugrijden als er een laag ijzel ligt.

Bandenspanning verlagen! (meer wrijving, banden eerder warm, betere grip > handig als het asfalt amper 10 graden koud is)
...

Dat doe ik zelf juist niet. Door de zachtere band heb je een grote contactoppervlak met de weg en dus minder wieldruk. En wieldruk is juist wat je wilt op een nat wegdek.
 
Laatst bewerkt:
Net met de motor op pad gegaan, jezus wat had ik het koud toen ik thuis kwam... Had een thermosbroek + spijkerbroek erover aan... Ik dacht dat is wel warm genoeg, niet dus! :+
 
gewoon vloeiender rijden dan normaal.. en ook zeker niet hard remmen voor stoplichten, dan ga je zo op je bek mocht er iets liggen.. zeker in combinatie met een koud nat wegdek.

doe altijd je lichten aan, zoiezo hele jaar door maargoed niet iedereen doet dat. Want soms zien ze je echt niet door laagstaande felle herfst/winter zon.

verder tja, zorg dat je goede banden hebt. Geen circuit bandjes ookal plakken die zo lekker.. met regen is het kamikaze. Lekker gaan voor MPR2 oid. Super regenbandjes.

enne koop handschoenen die IN je mouw zitten, niet over je mouw. Anders loopt het water zo van je armen zo je handschoen in.. heb je binnen 5minuten al kletsnatte handschoenen en dat is zwaar K.. (ze zouden eigenlijk een soort ritssysteem moeten maken aan je mouwen voor handschoenen, nooit meer gedoe met je handschoenen).

en tja verder rij gewoon met meer geduld als in de zomer, in de zomer kun je hard optrekken bochten nemen en hard remmen, in de andere jaargetijden moet je echt verstandiger rijden.. lees: DEFENSIEF.
 
Bedankt voor de tips :)
Ben vanochtend al onderuit gegaan...
Maar hier heb ik zeker wel nog wat aan!
Vooral wat Nils89 zegt, rij met meer geduld.
 
Terug
Bovenaan Onderaan