Rijden in de regen

Klontenkoker

Die hard MF'er
18 nov 2003
539
1
noord-Brabant
Afgelopen week heb ik kennis mogen maken met de Eiffel. Dat was een bijzonder prettige kennismaking en goed om respect te krijgen voor bochten en heuvels. Onze laatste rit was in de stromende regen, op een goede maar bochtige weg van Vianden naar Dasburg.

We hebben het daarna gehad over het aanpassen van de rijstijl tijdens regen en daar ontstond de discussie over hoe je dan op de snelweg je aanpast:
a: hogere snelheid om het opspattende water van auto's voor te zijn en daardoor meer zicht te hebben en eerder te kunnen reageren;
b: lagere snelheid om daarmee de langere remweg te compenseren.

We waren benieuwd hoe u -collega motards- uw rijstijl aanpast aan de regen in het algemeen en op de snelweg in het bijzonder.
 
hogere snelheid... op de snelweg even om een mooi autoloos stukje op te zoeken ivm met spatwater ja, maar op bochtige weggetjes niet gaat het tempo er toch liever ff uit :+
 
als ik op de snelweg rij is het 9 van de 10 keer in de spits, dus wat meer afstand. Veel meer kan ik niet verzinnen :)
 
Lijkt mij dat het "verstandig" is om rustiger te gaan rijden als je in een flinke bui rijd, en proberen niet te gaan inhalen, er zijn dan nog steeds mafketels in autoos die als een gek rijden, en in zo'n flinke bui met weinig zicht, en maar 1 klein achterlichtje, lijkt het mij niet zo veilig, je bent niet goed zichtbaar.....
 
Afhankelijk van hoe hard het regent.
Bij een normale bui rij ik nagenoeg hetzelfde als met droog. Enkel snelheid in de bochten wat aangepast ivm gladde plekken.

Bij stortbuien hangt het af van het wegdek.
Snelweg gewoon wat meer afstand houden ivm opspatten van water en het beperkte zicht en probeer zoveel mogelijk op een baan te blijven waar dus geen auto's voor me rijden.
Snelheid aanpassen waar noodzakelijk.
 
Terugzakken naar "veilige" snelheid die past bij het zicht. Hangt dus ook van het wegdek af. Vindt persoonlijk die betonnen platen bij regen knap waardeloos bijvoorbeeld.

Zoab lijkt beter, hoewel daar (en helaas vaak in bochten) toch geregeld sporen te vinden zijn die lekker glinsteren. HElemaal vertrouwens doe ik die dus ook niet.

Dus rustig rijden en zodanig afstand houden dat ik rustig met het gas kan reageren als ik remlichten voor me aan zie gaan.
 
geen verschil. ik rij altijd defensief. hang ook met regen net zo hard aan het gas. automobilisten schijnen dan ineens veeeel meer afstand te nemen als je een paar keer schuin weg trekt O-)
snelheid afnemen, waarom? 70 tot 120km/h op een autosnelweg is zoooo vreselijk langzaam, voor een paar druppels hoef je dan echt niet nog meer af te remmen.. het enige waar je voor moet opletten is regen na een lange periode zon, waarbij allerlei olieen (zoals diesel) naar boven komen een leuke glibberige laag op het asfalt legt. je verliest ongeveer 20 tot 40% van je grip... aangezien de meeste mensen nog niet in de buurt komen van de 50% die ze met droog weer gebruiken van hun grip is er in de regen vrijwel weinig reden voor aanpassing (witte spookrijderspijlen en andere witte vlekken op de weg uitgezonderd natuurlijk)

natuurlijk rij je altijd met goede remmen en blokken, en heb je voldoende profiel, zowel voor als achter en rij je op ECHTE banden, dus geen opgesneden circuit rubber wat 0,nix grip heeft in de regen.
 
Zooow...na lang meelezen dan hier m'n *O* eerste *O* post

Afgelopen zaterdag reed ik van Eindhoven terug naar Groningen. Paar stevige hoosbuien (nie leuk, met zoveel water op m'n vizier leek het buiten wel een vissenkom) en een behoorlijk nat wegdek. Op de stukken zonder ZOAB waren de achterlichten van de autos niet meer te zien vanwege het spatwater.

Misschien een beetje beginners-naiviteit (heb m'n A'tje net twee maanden), maar ik ben 140 gaan rijden. Minder kans dat je een koekblikker in je achterbak krijgt was mijn redenering; als ik die autos al bijna niet zie, dan zien ze mij nog veel minder goed. Dus iets sneller rijden dan de rest van het het verkeer. Met een behoorlijk nat wegdek dus.

Uiteraard wel snelheid geminderd bij bochten, en extra opgelet met markering en putdeksels. Maar rechtuit lijkt me niet zo'n probleem? Tenzij motoren ook aan aquaplaining doen??
 
Op de snelweg geef ik (iets) meer gas en ga op de linkerbaan rijden. Ten eerste is daar meestal minder spoorvorming, en bovendien heb je minder last van de spray van voorliggers.

Op normale wegen gaat het gas eraf.
 
Op de linkerbaan heb je wel meer kans dat je geschept wordt omdat er als er iemand is die haast heeft en je niet ziet je wel een probleem heb.
Of je moet 180 gaan rijden, maar dat gaat ook niet werken.
Komt er op neer dat het best wel links is, maar dan alleen omdat het zicht minder is.
 
Op de linkerbaan heb je wel meer kans dat je geschept wordt omdat er als er iemand is die haast heeft en je niet ziet je wel een probleem heb.
Of je moet 180 gaan rijden, maar dat gaat ook niet werken.
Komt er op neer dat het best wel links is, maar dan alleen omdat het zicht minder is.
Risico is als je langzaam op de rechterbaan rijdt ook aanwezig.
Bovendien heb je spiegeltjes om dat soort idioten in de gaten te houden.
 
Risico is als je langzaam op de rechterbaan rijdt ook aanwezig.
Bovendien heb je spiegeltjes om dat soort idioten in de gaten te houden.
het toverwoord voor in de regen rijden is (orange afwashandschoenen) echt geen gelul

draag die dingen al een tijdje als het regend

1)je heb nooit las van natte , en dus kouweklauwe
2) ik heb nog nooid een ongeluk gehad in de regen

nou
 
Zoals al gezegd is idd het zoveel mogelijk vermijden van spatwater en bij de klaverbladen errug rustig aan omdat ik een keer nogal uitbrak met mn achterwiel.

Had ook mede aan slijtage aan het wegdek kunnen zijn maar van de schrik toch rustig aan als een regenbui mij verrast en liever sowieso NIET in de regen ;)
 
Nou ik heb met Postman in een regenbui gezeten naar een meeting...en we zaten op de snelweg, no fucking way dast we door konden rijden. Zelfs met 90 zagen we beiden nog geen flikker zo hard regende het (op het vizier e.d.)... We zijn zo snel mogelijk op een uitvoeggebeurenparkeergeval gaan staan en daar maar een beetje nat geregend worden...en dan opstaan en het water tussen je blinaad voelen lopen...heerlijk :+
 
Voor mij hangt het van meer af dan alleen nat wegdek.

Als het een tijdje niet heeft geregend komt er bij de eerste bui een hoop rommel omhoog die als een glibberige zeeplaag op het wegdek blijft liggen en het duurt wel 30-60 minuten van flinke regen voordat die rommel van het wegdek is gespoeld.

Ik hou rekening met een langere remweg, verminder mijn snelheid bij bochten, kijk beter uit bij verkeerslichten waar die 'zeeplaag' langer kan blijven hangen [meer rommel op het wegdek door stilstaande auto's].

Ik rij met beginnende regen vaak alsof ik een passagier heb, minder hoekig, soepeler optrekken en afremmen, rustiger door de bochten.

Als de weg al een tijd nat is of als het al dagen achtereen regent rij ik wat vlotter, maar ik leg mijn motor nog steeds minder plat dan met droog wegdek.

Op de snelweg rijden automobilisten vaak in groepjes, dus ik ga meestal iets harder rijden of iets langzamer totdat ik buiten de groep ben, daarna pas ik mijn snelheid aan zodat ik niet weer in zo'n groep kom.
 
Zelfs met 90 zagen we beiden nog geen flikker zo hard regende het (op het vizier e.d.)...
20126473-M.jpg



*O*
 


Ik denk dat je de situatie niet snapt...het gaat er hier niet om dat de regen op het vizier bleef zitten...maar dat het als een mongool op het vizier kwam.... Zelfs ruitenwissers in auto's hebben dan vaak geen zin en dan zie je ook in de auto geen fuck meer, terwijl die ruitenwisser harder gaat dan jij met je vingertje zal schrobben :P
 
ik zorg dat ik mezelf vrij rij van voorliggers, ik reed vorige week van bodegraven richting den haag over de A12, zag geen ruk toen heb ik gewoon gas gegeven op de linkerbaan omdat je niks zag door alle spray. in de bebouwde kom rij ik wel wat rustiger omdat je dan veel meer medeweggebruikers om je heen hebt (bijv fietsers) die snel thuis willen zijn en niet meer opletten. maar vrijrijden betekent soms gas geven. je moet iig niet als een mietje gaan rijden vind ik. zeker omdat je idd toch vaak links rijdt om de spray te vermijden en daar rijden de auto's ook in de regen nog steeds heel hard :Y
 
Ik denk dat je de situatie niet snapt...het gaat er hier niet om dat de regen op het vizier bleef zitten...maar dat het als een mongool op het vizier kwam.... Zelfs ruitenwissers in auto's hebben dan vaak geen zin en dan zie je ook in de auto geen fuck meer, terwijl die ruitenwisser harder gaat dan jij met je vingertje zal schrobben :P
Dat dacht ik al, maar ik grijp elke mogelijkheid aan om foto's te posten... :P
 
Nou ik heb met Postman in een regenbui gezeten naar een meeting...en we zaten op de snelweg, no fucking way dast we door konden rijden. Zelfs met 90 zagen we beiden nog geen flikker zo hard regende het (op het vizier e.d.)... We zijn zo snel mogelijk op een uitvoeggebeurenparkeergeval gaan staan en daar maar een beetje nat geregend worden...en dan opstaan en het water tussen je bilnaad voelen lopen...heerlijk :+


_O- _O- _O- :}
 
Terug
Bovenaan Onderaan