Rijden in de regen

Wat had die kerel voor helm, een stalen pot?

Maarreh... Iemand die hier iets zinnigs over kan roepen? Ik dacht altijd dat, zoalng je op rubber reed, dat het niet uitmaakt, maar dat is dus niet zo?

Eerlijk gezegd had ik me dat ook al es afgevraagd. Ik weet dat je in de wagen heel veilig zit met bliksem, maar hoe zit dat met een motor?
 
Wat had die kerel voor helm, een stalen pot?

Maarreh... Iemand die hier iets zinnigs over kan roepen? Ik dacht altijd dat, zolang je op rubber reed, dat het niet uitmaakt, maar dat is dus niet zo?
Als het rubber droog blijft misschien, zolang je geen been op de grond zet. :P

In een auto zit je in een ijzeren kooi die de stroom om je heen geleidt ("Kooi van Faraday"). Via de natte banden kan de stroom dan wegvloeien in de grond. Stel dat de bliksem in zou slaan bij droog weer. Dan zou de auto statisch geladen worden. Als jij dan uitstapt en de carressorie aanraakt, ontlaadt de auto zich alsnog via jouw lichaam... flatsj...aauuww!

Gelukkig voor automobilisten regent het meestal bij onweer.
 
Wij zijn terug gereden vanaf nurburgring naar NL met wat buien tussendoor !!

Ik houd het tempo er wel in moet ik zeggen (vriend van mij ook)
Wij reden voornamelijk tussen de 180 en 200 (het was niet druk)

en bij regen;
zo'n 150 / 160 waar het kan en anders met het verkeer mee !!
Mijn vizier bleef inderdaad aardig doorzichtig met die snelheden ondanks de regen.

Ik vind zelf dat wanneer je het overzicht voor jezelf hebt, het niet zoveel uit maakt of je nou 100 of 150 rijdt!!

Verder had ik last van een droge mond bij 200+.
 
Stel dat de bliksem in zou slaan bij droog weer. Dan zou de auto statisch geladen worden. Als jij dan uitstapt en de carressorie aanraakt, ontlaadt de auto zich alsnog via jouw lichaam... flatsj...aauuww!

Ik heb zo'n geleidertje aan de achterkant hangen om dat te voorkomen
:+
 
Als het rubber droog blijft misschien, zolang je geen been op de grond zet. :P

In een auto zit je in een ijzeren kooi die de stroom om je heen geleidt ("Kooi van Faraday"). Via de natte banden kan de stroom dan wegvloeien in de grond. Stel dat de bliksem in zou slaan bij droog weer. Dan zou de auto statisch geladen worden. Als jij dan uitstapt en de carressorie aanraakt, ontlaadt de auto zich alsnog via jouw lichaam... flatsj...aauuww!

Gelukkig voor automobilisten regent het meestal bij onweer.
Ik denk dat de spanning dat laatste stukje tussen velg en grond ook wel weet te overbruggen, vooral met putdeksels, tramrails en brugdelen op de route. Bij Michelin verwerken ze nu ook grafiet in banden om de statische electriciteit die het rubber opwekt af te voeren, het dunne donkere lijntje in het loopvlak van een Pilot Power.
 
Wij zijn terug gereden vanaf nurburgring naar NL met wat buien tussendoor !!

Ik houd het tempo er wel in moet ik zeggen (vriend van mij ook)
Wij reden voornamelijk tussen de 180 en 200 (het was niet druk)

en bij regen;
zo'n 150 / 160 waar het kan en anders met het verkeer mee !!
Mijn vizier bleef inderdaad aardig doorzichtig met die snelheden ondanks de regen.

Ik vind zelf dat wanneer je het overzicht voor jezelf hebt, het niet zoveel uit maakt of je nou 100 of 150 rijdt!!

Verder had ik last van een droge mond bij 200+.
je had geen bier mee in een camelback? :P
 
Ik ben daarstraks gaan rijden bij droog weer, alles zag er goed uit, ik reed zo'n 180km/u en ineens begon het pijpestelen te gieten. Ik zag in 1 keer bijna niets meer. Ik ben gewoon vertraagd tot zo'n 100km/u, nog altijd wat sneller dan de rest van het verkeer en ben gewoon doorgereden :] . Natuurlijk wel voorzichtiger in de bochten en op de witte strepen enzo
 
je moet iig niet als een mietje gaan rijden vind ik. zeker omdat je idd toch vaak links rijdt om de spray te vermijden en daar rijden de auto's ook in de regen nog steeds heel hard :Y

Neu, niet onzeker worden als het gaat regenen, das sowieso niet handig.

Rij ook het liefst links, op de rechterbaan heb je vaker plassen liggen in de sporen. Maar kan een motor daar op aquaplanen? Kan een motor überhaupt aquaplanen?
 
ik geef wat minder gas bij het wegrijden en ga wat rustiger door de bochten... verder pas ik geen snelheid aan mits de situatie het toelaat
 
Bliksemafleiding in een auto werkt door de kooiconstructie - een motor is wat dat betreft net als een fiets, de bliksem slaat in het hoogst uitstekende gedeelte - in een vlak landschap kan dat dus een motorhelm zijn.

In de stad hoef je je wat dat betreft weinig zorgen te maken... :z
 
kunt zeggen wat je wil... ik rij altijd, of het nu ijzelt, sneeuwt, regen met bakken en al... maar zodra het onweert, dan ga ik toch echt in blik. misschien komt het omdat ik een poosje in Zwitserland gewerkt heb maar geloof me, 7 kleuren stront is echt te weinig als je over een bergpasje rijdt en zo'n onweersbui komt omhoog gekropen tegen de berg. zelfs mensen met kentekenplaat ZH (kanton Zurich aka Zonder Hersens, zo rijden ze namelijk) haalde ik in.
 
Gas erop en snel thuis zijn, ga niet achter die tinnef van auto's rijden die als ene natte krant over de A2 tuffen. Wegligging is heel fijn te noemen als ik 140-150 rijd met regen.
 
Ik kan het fout hebben, maar hier in België alvast heel weinig kans om door de bliksem geraakt te worden: op snelwegen staan in de middenberm metalen lantaarnpalen om de 60 meter of zo. Als de "wet" van het hoogste punt altijd geldt, zit je dus met je motor veilig, op de korte afstand tot de middenberm.
 
Ik kan het fout hebben, maar hier in België alvast heel weinig kans om door de bliksem geraakt te worden: op snelwegen staan in de middenberm metalen lantaarnpalen om de 60 meter of zo. Als de "wet" van het hoogste punt altijd geldt, zit je dus met je motor veilig, op de korte afstand tot de middenberm.
Geloof me, dat is bull shit... 2 weken terug is bij ons de bliksem ingeslagen net naast de schuur, auto's en het huis, gewoon op de grond.
Het was een grote knal en het huis was ineens heel erg verlicht. Onze buurvrouw liep toevallig op dat moment net op ongeveer 3 meter afstand. Hoewel ze enorm geschrokken is was er verder helemaal geen schade.

Ik woon trouwens aan de belgische grens (niet dat dat wat uitmaakt :9 ).

Was wel ff schrikken maar we hebben gelukkig nergens last van gehad...

Toch laat dit zien dat de bliksem zelfs in de grond in kan slaan terwijl er auto's, een hoge schuur en een hoog huis op nog geen 5 meter afstand staan...
 
Ja, een motor kan ook aquaplanen. Is geen plezierige ervaring.
verder weinig toe te voegen.
Linker baan, lekker doorrijden, relaxed sturen en vooral niet te bang zijn van een beetje water.
 
De kans dat een motor aquaplaining heeft is weel heel erg klein, tenzij je met kale banden of slicks rijdt. Een autoband is (globaal gezien) eerder rechthoekig, een motorfietsband rond. Daardoor kan de motorfietsband beter door een plas water klieven en het water onder de band eerder afvoeren. De kans dat je met goeie banden dus hiervan last hebt is echt wel heel minimaal
 
Toch laat dit zien dat de bliksem zelfs in de grond in kan slaan terwijl er auto's, een hoge schuur en een hoog huis op nog geen 5 meter afstand staan...
Bij gebrek aan een bliksemafleider kan dat inderdaad, daarom hebben veel hoge gebouwen een bliksemafleider... Maar goed, motorrijden met bliksem is gewoon geen goed idee, helemaal omdat de meeste motoren van metaal zijn en een magnetisch spanningsveld hebben als ze rijden [ga er maar eens vlak naast staan met een analoog kompas].

In een zware bliksembui op vlak land zonder schuilplek, motor parkeren en zelf een meter of twintig verderop plat gaan liggen. En niet onder bomen schuilen...
 
Dat zeg ik :+ :]
Ik houd het op Dreft!
Dreft is voor de binnenkant, dat je vizier niet aandampt van je eigen adem en dan vooral als je stilstaat! Volgens mij ga je aan de buitenkant niet veel aan Dreft hebben?
Je vizier zal op z'n minst wel proper blijven bij regenweer, dat is waar! *D

Ik gebruik ook rain-x, maar vind dat dat op m'n vizier bijlange niet zo goed werkt als op een glazen (auto-)ruit. Maar het helpt op z'n minst wel, dat is waar!
 
Gewoon met afwasmiddel het vizier aan de binnen- en buitenkant goed insmeren. Vervolgens afspoelen en drogen met keukenpapier. Zo doe ik het al jaren, vliegjes krijg je er wel mee af (als het echt erg is, ff een zeem erop laten leggen) en de regen spoelt er gewoon van af.
 
Terug
Bovenaan Onderaan