Rijden in groepsverband gevaarlijk?

Hoomy

Die hard MF'er
1 jun 2004
466
3
Hoesnbroek
Ik schrok bij het lezen van de mail van Momotortje. Haar ervaren motorvriend opslag dood bij een motorongeval. Hij was na een gezamelijke tour nog even alleen gaan rijden.

Min tweede gedachte was iets dat mijzelf reeds enkele malen is overkomen. Als lid van een motortourclub gaan wij regelmatig touren. Er wordt op allerlei motoren gereden van sport tot shopper. Van ervaren tot minder ervaren. Van durfall tot durfniets.
Menig deelnemer moet zich tijdens zo'n tocht bij voortduring inhouden. Er wordt net iets te sloom opgetrokken, er wordt (te) veel afgeremt in bochten waardoor je uiteindelijk nét niet lekker rijdt. En omdat je in groepverband rijdt mag je geen te grootte gaten laten ontstaan (zodat ik de bochten kan nemen zoals ik ze zou willen nemen) Is zo'n tourtocht afgelopen dan heb ik veelal de neiging aan het gas te gaan hangen om de opgekropte energie zijn vrije loop te laten. En dat... dat vraagt soms om rijgedrag zoals men dat van mij eigelijk niet gewent is.
En...manouvreer mij daardoor eerder in gevaarlijk situaties.

Alhoewel er hoogst zelden een ongeluk gebeurt tijdens een tourtocht ben ik er nog niet helemaal uit om te stellen dat deze derhalve dan ook ongevaarlijk zijn. Het gevaar zit in het 'aftertour'.
 
Dat is het 'nadeel' van rijden in een groep: zoveel mensen, zoveel rijstijlen. Ik heb zelf vaak het gevoel dat ik in een groep minder met het verkeer bezig ben dan wanneer ik solo rij. Voor mij zit daar dus het gevaar.

Verder is het natuurlijk zo dat iedereen zelfstandig een evt route moet kunnen rijden. Als je dan achterop raakt, om wat voor reden dan ook, is het niet zo'n punt. En spreek gewoon af dat de snelleren op de langzamere deelnemers wachten, indien noodzakelijk, bijvoorbeeld op een recht stuk na een bochtencombo.

En de aftertour bestaat toch meestal uit eten? Da's toch niet gevaarlijk?
:P
 
Het is dan ook belangrijk om de groepen zo in te delen dat mensen met dezelfde rijstijl in dezelfde groep rijden. Heb je maar één groep en heb je een sportieve rijstijl hou er dan rekening mee dat je je misschien in moet gaan houden, dan is de irritatie vaak al stukken minder ;)
 
Precies de reden dat ik 3 personen die ik goed ken een groep vind die groot genoeg is om mee te gaan rijden. Als je de andere motorrijders in een grotere groep niet kent blijf je je afvragen waarvoor ze zullen stoppen en of ze niet "ff willen bluffen" en je voorbij komen zetten op een punt waar je het niet verwacht !
 
Precies de reden dat ik 3 personen die ik goed ken een groep vind die groot genoeg is om mee te gaan rijden. Als je de andere motorrijders in een grotere groep niet kent blijf je je afvragen waarvoor ze zullen stoppen en of ze niet "ff willen bluffen" en je voorbij komen zetten op een punt waar je het niet verwacht !

Helemaal mee eens, hoe groter de groep, hoe groter de risico's en hoe meer je op je voorganger zit te letten.
Toertochten/ride-outs worden vaak uitgezet om door een mooie omgeving te karren, maar wat heb je eraan als je continu op de anderen zit te letten? Neu, dan leiver met een man of 3-4.
Tis helemaal beroerd als anderen niet op de hoogte zijn van de regeltjes (baksteensgewijs rijden/afblokken ed.)

Om de grapjassen voor te zijn: met "baksteensgewijs" bedoel ik niet rijden als Baksteen
 
Helemaal mee eens, hoe groter de groep, hoe groter de risico's en hoe meer je op je voorganger zit te letten.
Toertochten/ride-outs worden vaak uitgezet om door een mooie omgeving te karren, maar wat heb je eraan als je continu op de anderen zit te letten? Neu, dan leiver met een man of 3-4.
Tis helemaal beroerd als anderen niet op de hoogte zijn van de regeltjes (baksteensgewijs rijden/afblokken ed.)

Om de grapjassen voor te zijn: met "baksteensgewijs" bedoel ik niet rijden als Baksteen

Met baksteensgewijs gaat het aardig, ook wel eens met 30 motoren zo gereden, maar dan moeten die gasten die al 10 jaar ervaring hebben en ik 1 jaar een beetje wel rekening houden dat ik altijd een bocht anders ken nemen ( op vro1 geleerd :9 ).
Dus niet in een bocht ook baksteensgewijs gaan rijden of naast me komen rijden.
Want dat word het riskie, verderest vind ik er niks gevaarlijks aan zolang je soms maar een beetje afstand houd als je iemand z'n rijstijl niet vertrouwd.
 
Ik vraag me werkelijk af: Wat doet iemand in een groep als hij zich daarin niet prettig vindt?

Kun je dan niet gewoon na elke stop een kwartier later gaan? Dan heb je wel de gezamelijke stops maar hoef je niet achter "de kneusjes" aan te rijden.



p.s. Waarschijnlijk hoor ik bij de categorie waar jij je aan ergert, want ik voel me prima in zo'n grote groep. Gewoon rustig beetje rondtuffen, gezellig bakkie koffie doen en weer verder pruttelen. Na de rit ook geen behoefte om te moeten scheuren.
 
En het is ook wel prettig als mensen niet als een individu gaan rijden als ze in een groepje zitten... Als je met een groepje op de snelweg rijdt en je rijdt links van de groep, ga dan pas een baan opschuiven als de gene rechts achter je ook de auto of wat dan ook gepasseerd is, dan kruis je zijn/haar lijn niet en kan het niet fout gaan indien je ineens hard moet remmen.

Verder vraag ik me nou af....... als er een bocht komt, verbreek je dan de formatie? Op VRO3 ook geleerd in formatie bochten te nemen namelijk...
 
Ik vraag me werkelijk af: Wat doet iemand in een groep als hij zich daarin niet prettig vindt?
Misschien had je geen idee van het tempo van de rest van de ploeg?
Misschien bestaat de groep maar uit 5 man en heb je geen zin om alleen te rijden?
etc.

;)
 
We liepen zelfs baksteensgewijs richting onze motoren :}Ik wou dat ik kon rijden als Baksteen.

:+ :P

Je kunt misschien wel al zo lopen als Baksteen maar je mag zeker niet met sirene en zwaailampen rijden zoals Baksteen dat pleegt te doen.

Maar ik ben toch wel nieuwsgierig. Wat is dan de wijze van lopen van Baksteen? Geforceerde stoerheid of een ander loopje van het 'Ministery of funny walks'?
 
Je kunt misschien wel al zo lopen als Baksteen maar je mag zeker niet met sirene en zwaailampen rijden zoals Baksteen dat pleegt te doen.

Maar ik ben toch wel nieuwsgierig. Wat is dan de wijze van lopen van Baksteen? Geforceerde stoerheid of een ander loopje van het 'Ministery of funny walks'?
Net zoals je baksteensgewijs rijdt :P
 
Ik denk dat het rijden in groepsverband zeker wel voor lastige situaties zorgt af en toe.


Vooral met mensen die blindelings een soort polonaise gedrag gaan vertonen. Dus bijvoorbeeld een bocht niet meer doorkijken, maar gewoon maar doen wat de voorganger doet.

Afstand houden is ook zoiets wat sommigen in een groep wat minder serieus blijken te nemen dan misschien verstandig is.

[me]Ik rij ook veel liever alleen of met z'n 2en/3en :] [/me]
 
Als ik met een grote (diverse) groep ga rijden dan krijg niet alleen ik last van minder presteren (concentratie) maar ook mijn motor krijgt het zwaar van alleenmaar langzaam optrekken en langzaam rijden. :(

terassjes zijn leuker als je met veel mensen de boel op stelten gaat zetten
 
rijden in groepsverband hoeft niet gevaarlijk te zijn, als men maar
rekening houd met elkaars rijstijl.Als je met 10 personen gaat
rijden en er zitten 1 of 2 personen tussen die zich van de rest niks
aantrekken, dan werkt het niet.Vooral als er iemand met een snellere
rijstijl voorop rijd, kan ik me voorstellen dat degene die achteraan
rijd zich toch opgejaagd gaat voelen om de rest bij te houden.En dat maakt
het juist gevaarlijk. Duidelijke afspraken maken voordat je gaat rijden
is de beste oplossing.Wij rijden meestal met 2/3 personen en we weten
van elkaar precies wat wel en niet kan.Zo blijft het motorrijden
voor iedereen leuk! ;)

:}
 
Precies de reden dat ik 3 personen die ik goed ken een groep vind die groot genoeg is om mee te gaan rijden. Als je de andere motorrijders in een grotere groep niet kent blijf je je afvragen waarvoor ze zullen stoppen en of ze niet "ff willen bluffen" en je voorbij komen zetten op een punt waar je het niet verwacht !
:^
 
Wat ik gemerkt heb bij de diverse MF megameetings, chatmeetings en andere toertochten waar ik aan mee heb gedaan is dat je heel erg de neiging hebt veel te kort op je schuin-voorganger te rijden, en dat je makkelijk niet ver genoeg vooruit kijkt.

Echter, als je dat eerste probeert op te lossen van vinden de mensen achter je dat je niet doorrijdt en komen ze je inhalen waardoor je achteraan eindigd B|

Dat tweede hangt wel samen met de eerste, want als je er vrij kort op zit kun je ook niet echt ver vooruit kijken, je voorgangers nemen een te grote hoek van je blikveld in :P
 
Dat is het 'nadeel' van rijden in een groep: zoveel mensen, zoveel rijstijlen. Ik heb zelf vaak het gevoel dat ik in een groep minder met het verkeer bezig ben dan wanneer ik solo rij. Voor mij zit daar dus het gevaar.

blablabla

:^
Laatst een weekend weggeweest met een club (24 man), op een gegeven moment geschrokken van een hond in de berm, zag m pas toen ik er naast zat ipv ruim van te voren. Er ging op dat moment ZOveel tijd zitten in het anticiperen op de groep . . . B|
 
Of het rijden in een groep gevaarlijk is? Dat kan het geval zijn als het niveau te verschillend is.

Beginners kunnen zich laten "pushen" tot het verhogen van het tempo, waardoor de kans dat ze fouten maken aanwezig is.
Als er met een beginners wordt gereden, laat deze dan voorop rijden en het tempo waarmee ze vertrouwd zijn aangeven.
Achterin een groep moet je altijd harder rijden dan vooraan. De verschillen in snelheid kunnen hoog oplopen.

Ik heb zelf al eens met een groep van mf gereden, waarbij ik achterin reed. De voorste man is niet boven de 100-110 geweest (dijkjes in het Noorden), terwijl wij achterin geregeld boven de 180 moesten om de groep bij te houden.

Maak goede afspraken over waar en wanneer je stopt om eventuele achterblijvers de kans te geven om rustig bij de groep aan te sluiten.
 
Of het rijden in een groep gevaarlijk is? Dat kan het geval zijn als het niveau te verschillend is.

Beginners kunnen zich laten "pushen" tot het verhogen van het tempo, waardoor de kans dat ze fouten maken aanwezig is.
Als er met een beginners wordt gereden, laat deze dan voorop rijden en het tempo waarmee ze vertrouwd zijn aangeven.
Achterin een groep moet je altijd harder rijden dan vooraan. De verschillen in snelheid kunnen hoog oplopen.
Ben ik 100% met je eens, heb nu al een paar keer met een groepje gereden wat veel meer ervaring had als mij (3 maanden in bezit van RBW). Dus kom je zo ie zo door minder goed inzicht minder soepel mee. Je schrikt nog heel vaak van onverwachte situaties. Als je daarbij optelt dat ik met een 25kw motor rij snappen jullie wel wat er gebeurde:lag ver achter en dat knaagde enorm aan me.

Had ze op een gegeven moment weer een beetje bijgehaald en toen ging iedereen inhalen, en was ik ze weer kwijt. Nu was het de weg bij oudewater (menigeen wel bekent) dus niet erg overzichtelijk. Ik zeg heel eerlijk dat ik het dood eng vind om daar in te halen. Maar toch won het bij de groep willen horen het van mijn angst. Dus besloot in te halen. En wat gebeurde er? Ik schatte de afstand tot de tegenligger finaal verkeerd in en knalde er bijna finaal tegen op (kon nog net uitwijken naar een fietspad links waar godzijdank niemand reed B| )

Wat ik hier mee probeer uit teleggen dat ondanks alle afspraken van te voren ( we wachten op je op de kruispunten, probeer ons niet te volgen, rijd je eigen tempo....) je je toch gedwongen kan voelen om te volgen met alle gevaarlijke gevolgen van dien.

Ik heb van dit moment geleerd en rij echt niet harder dan dat ik zelf durf en haal ook echt niet in als ik dat niet durf. Dan zien mensen maar dat ik rij als een beginner gaat vanzelf wel weer over :] :]

Maar wat jij ook zegt, laat de beginners lekker voorop rijden dat haalt alle druk namelijk weg
 
rijden is groepsverband gevaarlijk ?

ALLES kan gevaarlijk zijn.. in je neus peuteren als je te ver doorschiet, in de badkuip gaan liggen en met een highsider met je nek op de rand pleuren...

minder ervaren rijders zitten vaak te dicht op hun voorganger, ze zijn ook vaak te veel bezig om hun techniek aan te wenden om op de weg te blijven met de (soms voor hen te) hoge snelheid die ze rijden. vaak zien ze wat achter hen gebeurd niet, en wat voor hen gebeurt te laat of rijden ze er te dicht op en daardoor te laat.

laatst nog een tourtocht gedaan met ALLERLEI soorten mensen, van oldtimers (motor als bestuurder) tot supersportjes a la 1:1 pk/kg. je kunt gewoon zien aan hoe mensen rijden hoe lang ze hun rijbewijs hebben. soms zeg je daar wat van "joh, je hebt zeker nog niet echt lang je rijbewijs, is het wel ?" "nee, nog geen jaar, hoezo ?" "nou, je rijdt nogal dicht op je voorligger en ziet wat achter je gebeurt niet of amper".

de spanningen die de 'betere' onder de groeprijders oplopen, zou ik ze bij bepaalde tank-plas-peuk-zuip-eet pauzes van zich laten afrijden, de meeste doen dat al automatisch.. dus terwijl sommige hun benzinetank volgooien, hun nicotine shotje paken of wat vloeistof drinken gaan die mensen EERST tanken en dan nog wat rondjes, stoppies, bochtenwerk of wat op en neer rijden zodat ze de "stress" van inhouden kwijt raken, voor zover ze die krijgen, immers, door op de juiste plek in de groep te rijden verminderd deze vaak al.

ik zelf heb een godsgruwelijke hekel aan twijfelaars, daarom rij ik bijna altijd achteraan, of juist voorop. achteraan laat me wat af zakken, zodat ik de eventuele bochten kan 'nemen' en ook kan zien waar ik rij en wat de ideale lijnen zijn en de zut die op de weg licht enz... helaas is er ook een nadeel. veel mensen rekenen niet op 'nog' een motor. voorop rij je als je de route uit je duim kent en weet waar je veilig de groep weer bij elkaar kunt laten komen.

verder als je die webpagina van dat vrouwtje wat veel tourritten doet (vast wel te vinden hier op het forum of via een zoekmachine) door leest zie ik niets gevaarlijks aan groepsrijden of afterparty's.
 
Wij bij de esmc hebben speciaal een tourreglement als houvast voor onze ritten. Dit bespreken we altijd goed door vantevoren voor nieuwe mensen en nieuwe mensen worden altijd in de juiste groep (meestal de langzame) en op de juiste plek gezet (voorin). Zeker met onze trips naar het buitenland is dat belangrijk.

Ik merk heel erg veel verschil tussen rijden in een groep bekenden zoals bijvoorbeeld de esmc en rijden met vreemden zoals een groepje mf-ers. No offense, maar je komt dan meer mensen tegen die lak aan de groep hebben, niet opschieten oid. Ik heb het een paar keer mee gemaakt dat er niet echt lekker gereden werd met een groep min of meer vreemden. En bekenden kun je meer van op aan.
 
Groepsrijden..ik vind het 3x niks..

Voor mij persoonlijk zie ik het als extra gevaarfactor. Maar nogmaals ..voor mij persoonlijk.

Tenzij er een behoorlijke onderlinge afstand is en de newbies voorop rijden.
 
[Ik heb van dit moment geleerd en rij echt niet harder dan dat ik zelf durf en haal ook echt niet in als ik dat niet durf. Dan zien mensen maar dat ik rij als een beginner gaat vanzelf wel weer over :] :]

Goed zoooo -verstandige meid- zo leef je langer (en diegene dieje anders meschien in je val zou meepakken ook!)
:]
 
Terug
Bovenaan Onderaan